Extreem hoog verbruik Elga Ace 6kW warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-01 16:06
We hebben sinds deze zomer een jaren 80 woning welke grotendeels gerenoveerd is.
We hebben alle ramen vervangen door HR++, dakisolatie aangebracht, oude vloerverwarming eruit gehaald en vervangen door 11 groepen ipv de 4 die er lagen, met een hybride verdeler. Daarnaast de oude ketel vervangen door een Elga Ace 6kW warmtepomp en Intergas cv ketel.

Het huis zelf is groot, 245m2 met de kelder erbij, maar we verwarmen alleen de beneden verdieping (+85m2), waarbij we de berging en hal nauwelijks laten verwarmen.

Nu hebben we bijvoorbeeld vandaag een verbruik van 50kW en daarnaast nog 3,3m3 gas. Mij lijkt dat een extreem hoog verbruik. We horen de warmtepomp daarnaast ook behoorlijk dreunen binnen.

We hebben de temperatuur op 20,5 graden staan overdag en in de nacht op 20 graden. Voor vannacht ga ik hem op 20 graden zetten en wil dat morgen overdag ook zo laten.

Vraag me dus af of dit normaal is en/of jullie nog tips hebben?

Alle reacties

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:36
50 kWh (je schrijft kW, maar neem aan dat je kWh bedoelt?) is een zeer hoog verbruik voor wat je beschrijft. Dat is niet normaal voor een hybride warmtepomp met vloerverwarming. Wat bedoel je precies met “dreunen”? Gaat het om pendelen (veel aan/uit), of draait hij juist continu op hele hoge toeren?

Het kan zijn dat de warmtepomp tegen een te hoge aanvoertemperatuur staat te werken, wat een ramp is voor het rendement. Ook kan het zijn dat de cv-ketel de aanvoer opjaagt, waardoor de warmtepomp feitelijk tegen een ongunstig systeem in staat te draaien. In beide gevallen zie je hoog stroomverbruik én alsnog gasverbruik.

Verder: een nachtverlaging van 20,5 -> 20,0 °C is praktisch geen nachtverlaging. Bij vloerverwarming heeft dat weinig zin en kan het systeem juist onrustig houden Of was dat een typefout?

Het klinkt inderdaad alsof er iets goed fout zit in het systeem. Ik zou er een installateur naar laten kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Exception op 25-12-2025 21:04 ]

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-01 23:35
Zou eens checken of het elektrisch element misschien niet continu aan staat? 2kW (geen idee of dat hier in zit, maar is een redelijk standaard waarde) * 24 uur is zo'n beetje 50kWh....

En

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:33

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hoe warm is je water? En kan je door wat instellingen heenlopen met wat foto's?

Wise enough to play the fool

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:04
Je schrijft grotendeels gerenoveerd.
Hoe zit het met kierdichting van deuren / kozijnen (ook binnendeuren) en de isolatie van de buitenmuren?
Zijn er koudebruggen aanwezig? Wordt er continue geventileerd?
Want het is behoorlijk koud buiten en er staat veel wind.
Daardoor kan er veel kou door kieren komen. Ook wanneer de buitenmuren slecht geïsoleerd zijn kan het daardoor afkoelen. Het is ook dik 25 jaar geleden dat het met Kerst zo koud was, denk dat er in elke woning wel aardig gestookt moet worden om het aangenaam te houden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:39
Is dat het verbruik van alleen je warmtepomp, of van je hele huis? Waar lees je deze gegevens af?

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:15
Hoe ziet het verwarmingssysteem er verder eruit?

Is op de hybride verdeler de inbus voor bij mengen helemaal ingedraaid?

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:40
Wij zitten nu op een full electric nieuwbouwhuis tussen de 15-22kWh per dag voor alleen de warmtepomp. 50 klinkt veel, maar ook niet overdreven gezien je oppervlakte en leeftijd van het huis.

• Wilke
Jaren 80, dus open spouw? Is die al na-geisoleerd? Hoe? Een keer met een warmtebeeldcamera rondlopen in precies het huidige weer zou verhelderend kunnen zijn. En hoe goed is de vloer geïsoleerd onder die vloerverwarming? Waarmee/hoe dik?

In mijn huis (jaren '90, volledig HR++), is het verbruik vandaag ook 25 kWh, waarvan de helft voor rekening van de airco (verwarming), ook alleen de woonkamer, maar die is de helft van de jouwe.

Echt absurd zijn de getallen op het eerste gezicht dus niet, misschien wat aan de hoge kant, dat wel. Schrik er niet te erg van, want dit zijn de "ergste" dagen van het jaar: daggemiddelde beneden nul (dat is tegenwoordig op een hand te tellen elk jaar), en ook nog windkracht 3-4 erbij, dat zuigt de energie uit je huis als alles niet perfect dicht getaped zit. En bij een jaren '80 huis (hier jaren '90 waarvoor idem) is dat een gegeven.

Vandaar bovenstaande opmerkingen, je probleem zou prima aan de kant van warmteverlies kunnen zitten.

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:21
Ik heb een woning uit 1994, hr++, vloerverwarming, alleen beneden wordt verwarmd, 2 onder 1 kap, full electric, matige spouwmuurisolatie (helaas niet te verbeteren): tot nu toe 37kWh.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:28
Hybride verdeler... eentje met pomp? Welke temperatuur moet je warmtepomp maken om die vloer op temperatuur te krijgen?

• Blorin
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:00
Verbruik lijkt me iets hoog, maar niet schrikbarend. Wij hebben een jaren 80 huis 270 m2, 100 m2 benenden op 20°C met LT vloerverwarming , de rest op 15°C met gewone radiatoren.
Glas beneden van grond tot plafond rondom zeker 60 m2, is nog HR.
Verbruik lucht-water warmtelpomp deze dagen ongeveer 45/50 kWh (gasloos).

[ Voor 8% gewijzigd door Blorin op 25-12-2025 22:15 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hier een jaren 30 vrijstaand, de wp blaast er vandaag 25kwh door maar dan wel 24/7 op 21 graden.
Totaal vandaag zit wel rond de 75kwh voor alles.
En dat vind ik dan wel wat veel, maar als je kijkt wat er vandaag allemaal energie verbruikt heeft valt het ook wel weer mee.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• onnaj
Ik reageer ff kort om morgen uitgebreider te reageren ;-)

Maar we hebben naast de standaard spouwmuurisolatie (steenwol) geen verdere isolatie in de muren. Dit kan wel, maar kan alleen met PUR schuim. Hier zijn we geen voorstander van, omdat we vaker gehoord hebben dat er daarmee vochtproblemen kunnen ontstaan doordat het schuim zich op sommige plekken kan ophopen.

Onze spouwmuur heeft sowieso maar een dikte van 6cm dus dat is natuurlijk niet veel.

Ons complete huis is onderkelderd. Dus ook de kelder is zo'n 85m2 en de huidige temperatuur daar is zo tussen de 14 en 16 graden. Ik ben daar nu op 4 plekken aan het meten met temp en rv loggers.

Op zich zie ik die kelder als een mooie isolatie, maar wellicht vergis ik me.

Ik zie bij de ramen in de woonkamer wel een hoge RV van ca 70-75%. Dan staan de loggers echt vrijwel tegen de ramen aan. Qua temperatuur zakken ze daar in de nacht tot +-14-15 graden als minimum. Zou dat eigenlijk met dit weer nog eens moeten testen of de infrarood camera ff op het werk ophalen

Stroomverbruik is nu 55 kWh voor alles samen zonder het verrekenen van de opgewekte stroom

[ Voor 4% gewijzigd door onnaj op 25-12-2025 22:32 ]

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:15
onnaj schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:28:
Ik reageer ff kort om morgen uitgebreider te reageren ;-)

Maar we hebben naast de standaard spouwmuurisolatie (steenwol) geen verdere isolatie in de muren. Dit kan wel, maar kan alleen met PUR schuim. Hier zijn we geen voorstander van, omdat we vaker gehoord hebben dat er daarmee vochtproblemen kunnen ontstaan doordat het schuim zich op sommige plekken kan ophopen.

Onze spouwmuur heeft sowieso maar een dikte van 6cm dus dat is natuurlijk niet veel.

Ons complete huis is onderkelderd. Dus ook de kelder is zo'n 85m2 en de huidige temperatuur daar is zo tussen de 14 en 16 graden. Ik ben daar nu op 4 plekken aan het meten met temp en rv loggers.

Op zich zie ik die kelder als een mooie isolatie, maar wellicht vergis ik me.

Ik zie bij de ramen in de woonkamer wel een hoge RV van ca 70-75%. Dan staan de loggers echt vrijwel tegen de ramen aan. Qua temperatuur zakken ze daar in de nacht tot +-14-15 graden als minimum. Zou dat eigenlijk met dit weer nog eens moeten testen of de infrarood camera ff op het werk ophalen

Stroomverbruik is nu 55 kWh voor alles samen zonder het verrekenen van de opgewekte stroom
Als de vloerverwarming niet is geïsoleerd, dan ben je ook de kelder aan het verwarmen.

• Wilke
Aangenomen dat tussen kelder en BG geen isolatie zit (zo klinkt het), stook je de kelder dus mee met de VVW van de begane grond, want hoe anders is het daar nu 14-16 graden? Dat is maar een paar graden minder dan de begane grond zelf, en zo'n 14-16 hoger dan het daggemiddelde van de laatste dagen buiten.

En we praten hierboven wel over m2's vloer, maar qua verwarmen gaat het eigenlijk om m3's. Dit klinkt alsof je die toch al forse BG nog eens met minimaal anderhalf, zo niet dichter bij de 2 kunt vermenigvuldigen qua verwarmd volume. En ik neem aan dat er ook een bovenverdieping is, en ook die pakt warmte mee via het plafond van de BG. Captain obvious, want anders zou het er nu vriezen. Dus, dan gaan we dichter richting de x3 qua verwarmd volume. Dat de radiatoren er dicht staan (aanname), betekent niet dat je het niet indirect toch verwarmt.

Dus ik begin met weliswaar spaarzame data steeds meer te denken dat je WP vermoedelijk prima in orde is, althans zie ik nog geen redenen om anders te veronderstellen, en moet de vraag voor jezelf vooral zijn of de isolatie zo acceptabel is, aangezien dit weer zeldzaam is, of dat er dingen beter moeten.

Als je via werk beschikking hebt over FLIR is dit wel de perfecte week om plaatjes te schieten.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:37
50kwh is veel.
Onderschat echter niet hoe groot je huis is. Mijn huis is 150m2 en ik zit op 21 kwh op deze koude dag.
Je mag dan wel 'alleen beneden verwarmen', maar het is een illusie om te denken dat die warmte daar blijft.... indirect ben je toch altijd dat grote huis aan het verwarmen en die warmte heeft in jouw huis heel veel m3 om doorheen te kunnen trekken.

Ik schrik hier dus eigenlijk niet zo van.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar laadpaal / 25kw plugin hybride

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05:07

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@onnaj Hoeveel warmte maak je met die 50 kWh aan stroom?
Als je dat weet kan je eventueel vergelijken met het vorige gasverbruik
en kan je inschatten hoe efficiënt jouw huidige hybride installatie werkt.
(Misschien ook hoe goed de isolatiemaatregelen werken)

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 25-12-2025 23:02 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
50 kWh vandaag voor de gehele woning en 3.3 m3 gas dus?

Ik schrik daar niet van voor een woning zoals je beschrijft. Als je geen warmtepomp had gehad dan had je vandaag denk ik meer dan 15 m3 gas verbruikt en dat is niet goedkoper.
Ik log een boel all-electric warmtepompen, de koploper zit vandaag op 121 kWh tot nu toe edit:127 kWh. (12 kW machine met hoge stooklijn die de laatste 24 uur vrijwel op vollast heeft gedraaid, de vloerverwarming en andere verduurzamings maatregelen moeten nog)

Logisch dat de warmtepomp veel geluid maakt, hij draait de hele tijd op vollast. Als je geen PV overschot hebt zou je het ook zo in kunnen stellen dat de warmtepomp uit gaat onder bijvoorbeeld 0 graden. Dat zal qua verbruikskosten niet zo heel veel verschil maken verwacht ik.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ronald
  • Laatst online: 22:01
Nog sterker, mijn eerste gevoel is dat 50kWh helemaal niet idioot is. Dat is vermoedelijk incl het verbruik van de rest van het huis… 40kWh voor de warmtepomp van een huis van deze grootte? Dikke prima van een machine die niet eens bedoeld is om bij deze temperatuur nog wat te doen. En wat hij doet doet hij goedkoper dan het alternatief = gas.

En ja, de Elga zal volle bak draaien… helemaal tot het gaatje… de machine mag trots zijn wat hij vandaag bereikt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:27
Er zijn veel variabelen waardoor een concreet antwoord niet gegeven kan worden. Maar een Elga met dit weer in een dergelijk grote woning met gemiddelde isolatie zal ongetwijfeld vrijwel continu op vol vermogen moeten draaien.

Extreem hoog verbruik? Nee. Kan het beter? Vrijwel altijd. Is de installatie goed waterzijdig ingeregeld? Mijn ervaring met (inmiddels 5e) WP's is dat ze daar allemaal van profiteren.

Onze jaren 80 woning zonder na isolatie met circa 80m3 op de BG (180 totaal woonopp.) zit net op 28kWh voor puur de WP ruimteverwarming (Daikin 8kW). Zonder gas.

@onnaj Waar staat de Elga opgesteld aangezien u praat over dreunen? Plat dak zonder onderbalken wellicht?

[ Voor 4% gewijzigd door Noord27 op 26-12-2025 03:05 ]

Enexis Netbeheer Engineer

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:49
Hier een jaren 60 hoekwoning all electric BG 32m2.
Gisteren heeft de WP 28,3 kWh verbruikt en het hele huis 47 kWh.
Dus zo schokkend vind ik het bij TS niet.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• blitzkrieg
  • Laatst online: 21:45

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Die 50kWh kan toch nooit je warmtepomp in gegaan zijn? Een 6kW zal maximaal 1250W elektrisch doen? Dus max 30kWh als hij de hele dag zonder defrost gedraaid zou hebben. De rest zal wel in de oven gegaan zijn voor de beenham. :p

Hier is gisteren 22kWh de 4kW Elga ingegaan. Die heeft de hele dag lopen stampen. (En het niet helemaal gered in een 170m2 vrijstaande jaren 90 woning)

[ Voor 10% gewijzigd door blitzkrieg op 26-12-2025 10:32 ]

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• onnaj
Alles bij elkaar is onze woning 900m3, dus dat is wel echt flink. Waarbij eigenlijk vooral woonkamer en keuken verwarmd worden en de hal en berging een beetje.

In de kelder verwarmen we ook een beetje met een radiator, maar die staat op standje 2. Het is wel best een redelijke unit die radiator dat wel.

Het is echt dreunen van de warmtepomp. Hij staat op steunen op het platdak en als ik de trapleuning vastpak op de eerste verdieping dan voel ik die ook gewoon trillen. Ik ga de installateur toch naar opties vragen

Qua verbruik zal t dan toch wel normaal zijn. Die 50 kWh is dus echt voor het hele huis inclusief koken op inductie, wassen, elektrische radiator kort aan op de badkamer, etc

Edit: het plafond in de kelder is inderdaad lekker warm. Eens nadenken of het de moeite is om het nog na te isoleren of niet. Plafond zal nu 2.3m hoog zijn in de kelder denk ik, dus wil het ook niet heel veel lager maken.
De vloer isoleren was geen optie, op de reflectie folie na, anders zouden we met de dekvloer te hoog uitkomen

[ Voor 19% gewijzigd door onnaj op 26-12-2025 10:54 ]

• Ronald
Als je de kelder toch al iets verwarmd, dan heeft het weinig zin de vloer te isoleren.

En thermostaat knop op 2… dat is niet een beetje open: dat is vol open onder de ~18 graden.

Opties: deftige op gewicht machine afgestemde veren zijn echt wel een minimum op plat dak.

En vloerverwarming BG? Hoe zit het in rest van huis? Je bent halverwege full electric geschikt, en FE machines zijn er stiller dan de Elga. Als de Elga nu al zo ver komt, dan heb je niet eens een heel zware machine nodig. Elga is geen enkel type, maar ze halen in de regel 6kW niet onder 0.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• onnaj
Ronald schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:17:
Als je de kelder toch al iets verwarmd, dan heeft het weinig zin de vloer te isoleren.

En thermostaat knop op 2… dat is niet een beetje open: dat is vol open onder de ~18 graden.

Opties: deftige op gewicht machine afgestemde veren zijn echt wel een minimum op plat dak.

En vloerverwarming BG? Hoe zit het in rest van huis? Je bent halverwege full electric geschikt, en FE machines zijn er stiller dan de Elga. Als de Elga nu al zo ver komt, dan heb je niet eens een heel zware machine nodig. Elga is geen enkel type, maar ze halen in de regel 6kW niet onder 0.
De rest van het huis heeft in principe ook vloerverwarming, zelfs de zolder, alleen die gebruiken we niet. Daar liggen nog oude thyleen slangen en die willen we eigenlijk niet meer aansluiten op het nieuwe systeem.

Op de badkamer hebben we nu ook een elektrische WiFi radiator hangen die de afgelopen dagen overigens niet aan geeft gestaan. De badkamer willen we binnen 1-2 jaar op gaan knappen.

Op de overloop 1e verdieping en op de zolder komt een multi split airco unit (3.3kW) die we uit ons oude huis hebben meegenomen, maar omdat de zolder nog niet klaar is, hebben we deze nog niet op kunnen hangen. Op de 1e verdieping is deze echt puur voor bijverwarming voor een worst case, want we hebben nog nooit boven verwarmd op de badkamer na. Zelfs niet bij onze jonge kinderen.

• Ronald
@onnaj voelt een beetje stevig dat een Vaillant 75/6 gewoon zou voldoen en die is gewoon een stuk rustiger in geluid dan een Elga.

De opvolger (al verkrijgbaar in Duitsland) zou nog wat rustiger moeten zijn.

• onnaj
Ronald schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:45:
@onnaj voelt een beetje stevig dat een Vaillant 75/6 gewoon zou voldoen en die is gewoon een stuk rustiger in geluid dan een Elga.

De opvolger (al verkrijgbaar in Duitsland) zou nog wat rustiger moeten zijn.
Hoi,

We hebben extra een wat zwaardere unit gekozen zodat deze eigenlijk minder vaak op zijn tenen hoeft te lopen. Deze is ook in april pas geïnstalleerd, dus ik ga deze niet nu alwéér vervangen. Het potje is aardig leeg inmiddels haha 😆

• busscherski
blitzkrieg schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:29:
Die 50kWh kan toch nooit je warmtepomp in gegaan zijn? Een 6kW zal maximaal 1250W elektrisch doen?
Ja in de brochure staat 1.29 kW bij A2/W35 en een output van 4.43 kW. Maar er staat niet bij dat dat op maximum toerental is gemeten (ik denk het niet, het maakt nu immers ook meer geluid dan wanneer het niet vriest)

Als een 6 kW Elga werkelijk max 1250W elektrisch deed dan had Remeha aan de 6 kW versie ook wel een Schuko stekker gemaakt.

In de brochure staat ook Maximaal stroom 13A, dat is 3000 Watt (dat is teveel voor langdurig door een Schuko). De werkelijke maximale input ligt denk ik vlak onder 2 kW.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• busscherski
onnaj schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:38:
[...]

Hoi,

We hebben extra een wat zwaardere unit gekozen zodat deze eigenlijk minder vaak op zijn tenen hoeft te lopen. Deze is ook in april pas geïnstalleerd, dus ik ga deze niet nu alwéér vervangen. Het potje is aardig leeg inmiddels haha 😆
Zoals ik al schreef, als je geen PV overschot hebt is het ook prima om de warmtepomp in te stellen dat die onder 0 graden uit gaat. Dan hoor je hem minder.

• onnaj
Vandaag hebben we tot nog toe 40kWh verbruikt en dat terwijl we vandaag ook de oven lang aan hebben gehad, veel op inductie gekookt hebben en zelfs de airfryer aan hebben gehad. Kortom zoals gezegd zal de wind een negatieve invloed gehad hebben op de Elga.

We hebben geen overschot dus wellicht is het een goed idee. Kan eens kijken om voor de winter de stooklijn aan te passen zodat de cv ketel eerder bij sprint met gas.

In ieder geval dank allemaal voor jullie reacties!

• _JGC_
  • Laatst online: 04:28
@busscherski Die 13A is waarschijnlijk de inschakelpiek van de compressor.

Mijn 5.1KW (6KW) Atlantic pomp is 1,43KW en 6.3A met 11,2A als maximum. Heb vanmiddag even getest wat het ding wilde doen, kwam op 1382W uit op bijna max vermogen.

• busscherski
_JGC_ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:15:
@busscherski Die 13A is waarschijnlijk de inschakelpiek van de compressor.

Mijn 5.1KW (6KW) Atlantic pomp is 1,43KW en 6.3A met 11,2A als maximum. Heb vanmiddag even getest wat het ding wilde doen, kwam op 1382W uit op bijna max vermogen.
Ja klopt het zal voor de inschakelpiek bedoeld zijn, van de compressor en CV pomp.
Elke L/W en L/L warmtepomp buitenunit van de laatste 10 jaar oid heeft zover ik weet een inverter gestuurde compressor, de inschakelpiek is erg klein en niet merkbaar. Bij oude airco's die geen inverter hebben merk je nog wel eens een inschakelpiek. De CV pomp moduleert ook al heel lang, ik heb daar ook nog nooit een inschakelpiek van gemerkt.

Warmtepompboilers en sommige ventilatielucht warmtepompen heb je nog wel vaak zonder inverter (dus wel inschakelpiek).

Het beste natuurlijk testen bij een buitentemperatuur van -5 graden. Misschien is de max input van een 6 kW Elga vergelijkbaar met jouw 6 kW Atlantic.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-01 08:27
blitzkrieg schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:29:
Die 50kWh kan toch nooit je warmtepomp in gegaan zijn? Een 6kW zal maximaal 1250W elektrisch doen? Dus max 30kWh als hij de hele dag zonder defrost gedraaid zou hebben. De rest zal wel in de oven gegaan zijn voor de beenham. :p
Sterk afhankelijk van bij welke temperaturen (A en W) die beloofde 6kW geleverd kan worden.

Hier een huis uit 1979, met ca 6cm steenwol in de spouw en slechts 12cm piepschuim onder de vloer met vloerverwarming (op zand, dus niet 'even' te verbeteren).
Gisteren stookte de 8kW Daikin warmtepomp ook rustig 36kW weg.

In de vorige woning met een 7kW Nefit Enviline was het record 48kWh in een etmaal. Koudst gemeten temperatuur was ook -13,2 graden en het waaide stevig. Plus stuifsneeuw in de buiten unit. De elektrische bijverwarming stond volledig uitgeschakeld (muv wekelijkse desinfectie van de boiler), dus de compressor van de 7kW warmtepomp trok 2kW aan elektra uit het net op vollast.
Voor een 6kW zou je dan als die 6 kW bij vergelijkbare temperaturen gehaald moet worden op een 1700-1800w zitten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:44

franssie

Save the albatross

Yaksa schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:08:
Je schrijft grotendeels gerenoveerd.
Hoe zit het met kierdichting van deuren / kozijnen (ook binnendeuren) en de isolatie van de buitenmuren?
Zijn er koudebruggen aanwezig? Wordt er continue geventileerd?
Want het is behoorlijk koud buiten en er staat veel wind.
Daardoor kan er veel kou door kieren komen. Ook wanneer de buitenmuren slecht geïsoleerd zijn kan het daardoor afkoelen. Het is ook dik 25 jaar geleden dat het met Kerst zo koud was, denk dat er in elke woning wel aardig gestookt moet worden om het aangenaam te houden.
Dit herken ik wel, Er is zoiets als een WindChill factor Temperatuur en dat gaat ook wel op voor woningen. Die van mij is ook niet 100% dicht in de isolatieschil helaas, en met -5C en 5 Bft wind slaat dat wel de warmte eruit helaas waardoor ik ook flink moet bijstoken, voor mijn gevoel, moet de energierekening er nog eens bij pakken van vroeger toen ik kon schaatsen op de vecht om te vergelijken. We zijn ook wel verwend met de lauwe winters van de afgelopen 15 jaar.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1