Nieuwe desktop voor fotobewerking en Qgis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Linda_c_h
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:36
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga de desktop met name gebruiken voor fotobewerking in Photoshop en af en toe Lightroom. Daarbij gebruik ik de AI functionaliteiten van Lightroom en voeg ik vaak veel foto's samen in PS. Ik werk met RAW-bestanden. Naast fotobewerkingen maak ik gebruik van het officepakket en werk ik regelmatig met QGIS.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het zou mooi zijn als het systeem onder de € 1.500 blijft.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige computer is oud en ik vraag me af of ik nog veel kan meenemen naast beeldscherm (Iiyama Prolite X2775HDS), toetsenbord en muis. Als, dan denk ik aan:
  • Behuizing: Cooler Master Silencio 352
  • Processorkoeling: Gelid Solutions Processor Koeler Tranquillo Rev.2
  • SSD: 3x Samsung 840 EVO Basic 250 GB
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk 32GB intern geheugen nodig te hebben. De SSD's gebruik ik nu voor tijdelijke opslag en het besturingssysteem. De desktop is verbonden met een NAS voor de rest van de opslag. Een alternatieve SSD is dus alleen nodig als dit echt meerwaarde heeft voor Microsoft of PS. Om wel toekomstbestending te zijn dacht ik dat een PCI-E 4.0 aansluiting wel meerwaarde heeft. PCI-E 5.0 lijkt me voor nu overdreven.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik werk veel thuis en ben sensitief voor geluid. Dus niet al te veel herrie is gewenst.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik heb een paar vragen:
  • Is onderstaande opzet logisch? Ik twijfel met name over moederbord.
  • Heb ik een dGPU nodig naast de iGPU? Mijn huidige desktop heeft dit niet. Ik neig er naar het eerst zonder te proberen en eventueel later één bij te plaatsen. Is dit logisch?
  • Raden jullie aan mijn huidige SSD's over boord te gooien of te houden?
  • Kan ik mijn huidige case hergebruiken? Of is het logischer een nieuwe aan te schaffen? (Nog niet verder onderzocht)
  • Idem voor mijn koeling: houden of vervangen?
Uiteindelijk zoek ik een goed werkend systeem dat weer even een tijdje mee kan. Geld is minder belangrijk dan functionaliteit.

Uitgaande van het behoud van mijn huidige case en SSD's en geen dGPU heb ik nu de volgende opzet in gedachten:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Tray€ 230,34€ 230,34
1MoederbordenMSI PRO B850-S WIFI6E€ 139,-€ 139,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 34,90€ 34,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C40BBK2-32€ 399,-€ 399,-
1VoedingenXPG Core Reactor II VE 650W€ 78,89€ 78,89
Totaal€ 882,13

Alle reacties

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:18

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Zo te zien nieuw op tweakers? Bereid je dan maar voor op het duurste ;)
Bij een advies voor PS/LR wordt er normaal gesproken direct verwezen naar de aanbevelingen van puget.
En die zijn nogal zwaar overbemeten.
Persoonlijk ben ik van mening dat PS/LR prima werkt op een AMD 5600G, maar ik ben hier op tweakers in de minderhied wat dat betreft.
Ik zou wel een nieuwe SSD/NVMe kopen en de oude SSD's gebruiken als cache.

weet het niet meer

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:34
de CM352 is een mATX behuizing, zonder USB-C. Het is logischer om een nieuwe behuizing met nieuwe fans te kiezen.
Het MSI moederbord (ATX past niet in de CM352) is erg matig. Als je geen dedicated gpu kiest, dan zou ik een betere interne gpu kiezen. Vanaf de Intel core Ultra 245K heb je 4 Xe cores en een duidelijk betere igpu dan in de 9700X.
QGIS aanbevelingen: https://lists.osgeo.org/p...er/2025-April/055429.html

Bijvoorbeeld:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 5 245K Boxed€ 199,90€ 199,90
1MoederbordenASUS Prime Z890-P€ 203,62€ 203,62
1BehuizingenChieftec Pro Midi Q AS-02B-OP€ 46,50€ 46,50
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE€ 44,90€ 44,90
1Case fansArctic P14 PWM PST, 1-pack, Zwart, 140mm€ 9,95€ 9,95
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 388,95€ 388,95
1VoedingenChieftec Vega M 750 watt Zwart€ 78,58€ 78,58
1Interne SSD'sLexar NM990 1TB€ 113,90€ 113,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.086,30
Zware cpu, zoals aanbevolen in QGIS, met sterke igpu.
Cpu-koeler met 7 heatpipes, de tranquillo is veel te licht (LGA1851 support?).
ASUS moederbord met goede stroomvoorziening, 4 gekoelde snelle M2 sloten. Geen Wifi/Bluetooth.
Snelle PCIe5.0 SSD. De Samsung zijn waarschijnlijk al redelijk oud en zou ik niet meer als main ssd gebruiken. De NM990 (PCIe5.0) is goedkoper dan de NM790 (PCIe4.0).
Modulaire 750W ATX3.1 Tier-A Gold voeding, voldoende om later een videokaart toe te voegen.
Goedkopere Chieftec behuizing met geluiddemping en front USB-C. Extra 14cm pwm front fan toegevoegd.
Snel 6000CL30 geheugen met Intel XMP ondersteuning.