Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga de desktop met name gebruiken voor fotobewerking in Photoshop en af en toe Lightroom. Daarbij gebruik ik de AI functionaliteiten van Lightroom en voeg ik vaak veel foto's samen in PS. Ik werk met RAW-bestanden. Naast fotobewerkingen maak ik gebruik van het officepakket en werk ik regelmatig met QGIS.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het zou mooi zijn als het systeem onder de € 1.500 blijft.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige computer is oud en ik vraag me af of ik nog veel kan meenemen naast beeldscherm (Iiyama Prolite X2775HDS), toetsenbord en muis. Als, dan denk ik aan:
Ik denk 32GB intern geheugen nodig te hebben. De SSD's gebruik ik nu voor tijdelijke opslag en het besturingssysteem. De desktop is verbonden met een NAS voor de rest van de opslag. Een alternatieve SSD is dus alleen nodig als dit echt meerwaarde heeft voor Microsoft of PS. Om wel toekomstbestending te zijn dacht ik dat een PCI-E 4.0 aansluiting wel meerwaarde heeft. PCI-E 5.0 lijkt me voor nu overdreven.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik werk veel thuis en ben sensitief voor geluid. Dus niet al te veel herrie is gewenst.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een paar vragen:
Uitgaande van het behoud van mijn huidige case en SSD's en geen dGPU heb ik nu de volgende opzet in gedachten:
Ik ga de desktop met name gebruiken voor fotobewerking in Photoshop en af en toe Lightroom. Daarbij gebruik ik de AI functionaliteiten van Lightroom en voeg ik vaak veel foto's samen in PS. Ik werk met RAW-bestanden. Naast fotobewerkingen maak ik gebruik van het officepakket en werk ik regelmatig met QGIS.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het zou mooi zijn als het systeem onder de € 1.500 blijft.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige computer is oud en ik vraag me af of ik nog veel kan meenemen naast beeldscherm (Iiyama Prolite X2775HDS), toetsenbord en muis. Als, dan denk ik aan:
- Behuizing: Cooler Master Silencio 352
- Processorkoeling: Gelid Solutions Processor Koeler Tranquillo Rev.2
- SSD: 3x Samsung 840 EVO Basic 250 GB
Ik denk 32GB intern geheugen nodig te hebben. De SSD's gebruik ik nu voor tijdelijke opslag en het besturingssysteem. De desktop is verbonden met een NAS voor de rest van de opslag. Een alternatieve SSD is dus alleen nodig als dit echt meerwaarde heeft voor Microsoft of PS. Om wel toekomstbestending te zijn dacht ik dat een PCI-E 4.0 aansluiting wel meerwaarde heeft. PCI-E 5.0 lijkt me voor nu overdreven.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik werk veel thuis en ben sensitief voor geluid. Dus niet al te veel herrie is gewenst.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een paar vragen:
- Is onderstaande opzet logisch? Ik twijfel met name over moederbord.
- Heb ik een dGPU nodig naast de iGPU? Mijn huidige desktop heeft dit niet. Ik neig er naar het eerst zonder te proberen en eventueel later één bij te plaatsen. Is dit logisch?
- Raden jullie aan mijn huidige SSD's over boord te gooien of te houden?
- Kan ik mijn huidige case hergebruiken? Of is het logischer een nieuwe aan te schaffen? (Nog niet verder onderzocht)
- Idem voor mijn koeling: houden of vervangen?
Uitgaande van het behoud van mijn huidige case en SSD's en geen dGPU heb ik nu de volgende opzet in gedachten:
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 9700X Tray | € 230,34 | € 230,34 |
| 1 | Moederborden | MSI PRO B850-S WIFI6E | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 (Black) | € 34,90 | € 34,90 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF556C40BBK2-32 | € 399,- | € 399,- |
| 1 | Voedingen | XPG Core Reactor II VE 650W | € 78,89 | € 78,89 |
| Totaal | € 882,13 | |||