Tweedehands PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Capability
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12-01 00:06
Hallo allemaal,

Ik heb de kans om een gebruikte pc uit 2021 over te nemen van een naast familielid. Ik heb de specs hieronder geplaatst. De pc werd voornamelijk gebruikt voor flight simulator. Ik ben benieuwd naar jullie mening over de volgende twee vragen:

*knip* Taxatie is niet toegestaan. Je kunt marktplaats, de V&A en andere tweedehands bronnen gebruiken om tot een educated guess te komen.

- Zijn er kleinere (bv. EUR 100-200) upgrades of replacements die jullie zouden aanbevelen voor deze specs/tweedehands pc's in het algemeen?

Bedankt!

Specs:
Case: Cooler Master Silencio S600
CPU: AMD Ryzen 9 5950X (overclocked)
CPU cooler: Corsair H115i
Mobo: ASUS TUF GAMING B-550 plus wi-fi
RAM: 2x 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200 MHz
Graphics: 16GB AMD Radeon RX 6900 XT
Storage: 3TB Samsung 870 QVO SSD
Power supply: Corsair 750W RMx series modular 80 PLUS

[ Voor 21% gewijzigd door br00ky op 25-12-2025 11:40 ]

Alle reacties

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-01 14:55
Ziet er leuk uit. Vooral de ruime SSD is een mooie bonus in deze setup. Zou hier de komende tijd ook niets aan upgraden of vervangen, dat lijkt me namelijk helemaal niet nodig en van de onderdelen waar je te zijner tijd een upgrade van zou kunnen overwegen zijn de prijzen nu hoog. Als je over anderhalf~twee jaar een leuke deal tegenkomt, kan je altijd nog upgraden.

De prijs voor een tweedehands vind ik lastiger. Dat hangt in mijn optiek ook vooral af van:
  • in welke staat de computer zich bevindt (ik heb ze bijvoorbeeld welleens gezien geel uitgeslagen van de nicotine),
  • het vertrouwen in het familielid als pc-bouwer,
  • en hoe fanatiek doch zorgvuldig de CPU overclocked is geweest.
Misschien hebben andere tweakers hier een betere kijk op.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:10
Upgrades;
mooie monitor, toetsenbord, muis

GPU upgrade heeft weinig zin (minimaal 500 om echt te verbeteren)
CPU betekent ook RAM en MOBO, minimaal 600 euro.
Voeding is goed
SSD jammer QVO, maar zou ik niet verwisselen. (Als je tekort komt kan je m2 SSD toevoegen, maakt systeem ook stukje rapper).
Kast, wat is ervaringen mbt temps van je familie lid?

Kortom, enkel SSD is een optie, maar eigenlijk niet waard.