DDR-4 RAM update -> 32GB: de moeite voor nog eens 2-3 jaar?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:42
Ik zoek een?
methode om de levensduur van mijn pc, aangekocht in september 2019 en hieronder opgelijst, nog eens twee tot drie jaar extra aan levensduur te voorzien middels louter een RAM uitbreiding. Ik heb mij vooral laten inspireren door deze recente benchmarkreeks op Youtube, elders op dit forum gepost, waarbij werd gesteld dat moderne GPU's zoals de 9070XT best wel goed samenwerken met oudere CPU's zoals de Ryzen 3600X. Dat in acht genomen, lijkt een volledig nieuw systeem voor mij anno 2025-2026 strikt genomen te vroeg te komen. Maar een upgrade naar 32 GB RAM kan dan weer wel, gezien ik wat performance drops opmerk in MSFS 2020. Overigens speel ik vooral GTA Online en RDR2, waar ik vooralsnog geen last ervaar van die 16 GB RAM. Hoe dan ook lijkt een volledig nieuw systeem dus te vroeg - al sta ik zeker open voor andere visies hieromtrent, tenslotte is dat ook een reden waarom ik deze post start. Men spreke mij tegen, graag zelfs :)

Wat is je budget?
pak 'm beet 230-250 euro, gegeven de huidige RAM prijzen

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, gewoon compatibiliteit met mijn moederbord - intussen ben ik erachter dat de huidige RAM sticks wel eens problemen zouden opleveren met mijn CPU, maar heb daar in de voorbije zeven jaar nooit echt iets van gemerkt. Ik vraag me wel af of ik vlotjes naar 3600 MHz zou kunnen upgraden op mijn moederbord.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is 'm; ter info: ik dualboot Windows 11 met Fedora, en ben volop met mijn verhuis richting die laatste bezig
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus TUF Gaming X570-PLUS€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 6800 XT Phantom Gaming D 16G OC€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Black (2017), 2TB (64MB cache)€ 129,-€ 129,-
1BehuizingenCooler Master MasterCase 5 (Closed)€ 0,-€ 0,-
1MonitorsHP Pavilion 23xi Zilver€ 0,-€ 0,-
1MonitorsLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 0,-€ 0,-
1Case fansCooler Master MasterFan Pro 140 Air Flow€ 0,-€ 0,-
1Case fansCooler Master MasterFan Pro140 Air Flow RGB€ 0,-€ 0,-
1Case fansCooler Master MasterFan Pro 140 Air Pressure€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenHP USB Business Slim (BE)€ 29,95€ 29,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3200 CL14€ 0,-€ 0,-
1Gaming headsetsSteelseries Arctis Pro Wireless Zwart€ 199,-€ 199,-
1VoedingenSeasonic Focus Plus 750 Gold€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 358,99€ 358,99
1Interne SSD'sSamsung 850 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 716,94

[ Voor 0% gewijzigd door Mortov Molotov op 25-12-2025 09:35 . Reden: URL Youtube benchmark ]

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Beste antwoord (via Mortov Molotov op 25-12-2025 15:09)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:40
Zwollenaar88 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:21:
@DeNachtwacht
Ik dacht precies hetzelfde. Ik draaide eerst ook 2x 8gb Kingston fury op 3600 en heb daar een jaar later nog weer 2 x 8gb bij geprikt en het draait als een zonnetje ook op 3600.
Moederbord is een Msi B5500 Tomahawk in combi met een Ryzen 5600x
Het gaat hier om een 3000-serie, geen 5000. Die heeft een betere geheugencontroller en heeft dus minder moeite met geheugen.

Bovendien heeft hij nu Corsair LPX-geheugen, waar je dus van te voren niet weet welke chips er op zitten en hoe dit samenwerkt.

Dat moet je dus totaal niet gaan lopen vergelijken met een dure set die prima ondersteund wordt op AMD op een andere generatie cpu dan TS heeft.

@Mortov Molotov 32 GB heeft dus bij MSFS wel zin, omdat die flink veel geheugen vreet. Bij de rest heb je er weinig of geen profijt van. Verschil tussen 3200/3600 is verwaarloosbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door White Feather op 25-12-2025 13:48 ]

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het systeem naar 32GB tillen maakt hem best future proof. Eenzelfde set erbij nemen, dus naar 4x 8GB is vriendelijk voor de portemonnee. Maar 2x 16GB schijnt stabieler te zijn. Ik zou de eerste optie proberen.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:01
Nog eenzelfde setje 3200C14 vinden zal erg moeilijk worden verwacht ik en als dat wel lukt heb je nog het probleem van mismatched RAM waar Ryzen een hekel aan heeft. De kans dat je dan ook 3200 MT/s gaat halen is klein. In het ergste geval werkt het alleen op de laagste JEDEC snelheid en dat komt de prestaties zeker niet ten goede. Een 2x16GB kit is dan veruit de beste oplossing. uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS werkt bewezen stabiel. uitvoering: Crucial Pro CP2K16G4DFRA32A ook maar heeft een wat hogere latency. Je oude kit kan je verkopen. Dat levert nu nog prima geld op.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Met dat laatste ben ik het niet helemaal eens, als je precies hetzelfde merk & type erin stopt gaat dat eigenlijk altijd gewoon goed tenzij je het geheugen wil overklokken, in dit geval is 3200 juist precies de “normale” snelheid die overal altijd wel haalbaar is, pas bij hogere snelheden gaat amd moeilijk doen.

Ik voorzie dus niet snel dat het niet zou werken, maar je hebt wel de pech dat het geheugen niet meer nieuw verkrijgbaar is, dus tenzij je hem toevallig 2e hands vindt is nieuw kopen idd toch beste kans, zeker als je dat overklokken naar 3600 ook wil. Ik zou me er zelf alleen niet te veel op richten, relatief hartstikke duur en ook al heb je een goed moederbord het blijft toch altijd gokje of het stabiel gaat werken wat ik er van lees.

youtube.com/@hisrep

• Mortov Molotov
Inderdaad, het leek mij al vrij moeilijk om een set van 2x16 GB te vinden aan 3200+ MHz en toch een CAS latency van 14. Het ziet ernaar uit dat ik dan naar een CL van 16 zal moeten gaan. In welke mate ga ik dat voelen, naar jullie ervaring?

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:22
Je geeft nauwelijks aan wat je met je pc doet dus dat is onmogelijk te zeggen

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:55
418O2 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:45:
In de startpost staat:
Overigens speel ik vooral GTA Online en RDR2, waar ik vooralsnog geen last ervaar van die 16 GB RAM.

The devil is in the details.

• Mortov Molotov
418O2 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:45:
Fair enough. Met mijn PC doe ik vooral office werk (OnlyOffice), verbinding maken met de omgeving van mijn werk via Citrix. En uiteraard gaming, wat de uitgebreide hardware hierboven verantwoordt.

Over de games had ik al een tipje van de sluier opgelicht, maar ik wil de voornaamste hieronder nog eens oplijsten:
- GTA 5 Online
- Red Dead Redemption 2 (single player)
- Call of Duty - single player (vooral replay van single player campagnes van Black Ops 1 tot en met Black Ops 6)
- MSFS 2020 (sporadisch)
- Zowat alle Command & Conquer games
- andere story driven games zoals the witcher III en - ik moet er nog mee beginnen - Skyrim
- ik overweeg dus ook die game van Indiana Jones, maar dan moet ik sowieso richting 32 GB.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:01
Mortov Molotov schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:43:
In welke mate ga ik dat voelen, naar jullie ervaring?
Niet. Leuk voor de e-peen dat je kunt vertellen dat je RAM met een lage latency hebt. Verschil in fps gaat <1% zijn.

• White Feather
DeNachtwacht schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:29:
Met dat laatste ben ik het niet helemaal eens, als je precies hetzelfde merk & type erin stopt gaat dat eigenlijk altijd gewoon goed tenzij je het geheugen wil overklokken, in dit geval is 3200 juist precies de “normale” snelheid die overal altijd wel haalbaar is, pas bij hogere snelheden gaat amd moeilijk doen.

Ik voorzie dus niet snel dat het niet zou werken, maar je hebt wel de pech dat het geheugen niet meer nieuw verkrijgbaar is, dus tenzij je hem toevallig 2e hands vindt is nieuw kopen idd toch beste kans, zeker als je dat overklokken naar 3600 ook wil. Ik zou me er zelf alleen niet te veel op richten, relatief hartstikke duur en ook al heb je een goed moederbord het blijft toch altijd gokje of het stabiel gaat werken wat ik er van lees.
3200 met 4 Dimms is bijna nooit haalbaar op een AMD 3000-reeks. Met 2 Dimmen wel, als je geheugen hebt wat je AMD lekker vindt.

Maar Corsair is nu net de fabrikant waar je bij de LPX-reeks van te voren nooit weet wat voor geheugen er op zit. Dat weet je pas als je het versienummer kunt bekijken als je het in je handen het. Zeker geen goede basis om te beginnen, laat staan 4 Dimmen bij elkaar te zetten.

@Mortov Molotov
Ik zou op V&A kijken of er een setje is van 2x16 GB voor AMD voor een redelijke prijs.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

White Feather schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:16:
[...]

3200 met 4 Dimms is bijna nooit haalbaar op een AMD 3000-reeks. Met 2 Dimmen wel, als je geheugen hebt wat je AMD lekker vindt.
Het kostte mij anders precies 0 moeite om met 4 dimms 3200 gewoon weer in het bios aan te zetten direct na installatie van het tweede setje. Nogmaals die problemen zijn als je hoger dan 3200 wil gaan. Maar goed, die discussie is hier verder minder relevant omdat dit specifieke geheugen inderdaad ook 2e hands niet verkrijgbaar meer is, dus is 2x 16 het enige dat rest.

youtube.com/@hisrep

• Zwollenaar88
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:19
@DeNachtwacht
Ik dacht precies hetzelfde. Ik draaide eerst ook 2x 8gb Kingston fury op 3600 en heb daar een jaar later nog weer 2 x 8gb bij geprikt en het draait als een zonnetje ook op 3600.

Acties:
  • Beste antwoord

• White Feather
Zwollenaar88 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:21:
@DeNachtwacht
Het gaat hier om een 3000-serie, geen 5000. Die heeft een betere geheugencontroller en heeft dus minder moeite met geheugen.

Bovendien heeft hij nu Corsair LPX-geheugen, waar je dus van te voren niet weet welke chips er op zitten en hoe dit samenwerkt.

Dat moet je dus totaal niet gaan lopen vergelijken met een dure set die prima ondersteund wordt op AMD op een andere generatie cpu dan TS heeft.

@Mortov Molotov 32 GB heeft dus bij MSFS wel zin, omdat die flink veel geheugen vreet. Bij de rest heb je er weinig of geen profijt van. Verschil tussen 3200/3600 is verwaarloosbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door White Feather op 25-12-2025 13:48 ]

• Mortov Molotov
@White Feather idd, dat kwam ik te weten toen ik die pc drie weken had. Ik had de hele zomer van 2019 allerlei benchmarks, reviews... zitten bestuderen over de samenstelling van mijn hardware... Om dan vast te stellen dat ik die kritiek op Corsair RAM over het hoofd heb gezien. En in retrospect was ik destijds beter voor 32 GB RAM gegaan in ruil voor een iets zwakkere cpu (3700x). Maar soit. We gaan dit in de laatste levensfase van mijn pc rechtzetten.

Bij deze weet ik welk verjaardags cadeau aan mijn vrouw te suggereren 😁

Ik moet nu een beste antwoord aangeven, terwijl jullie allemaal wens te bedanken. Het is niet anders 🙂

Pagina: 1