Hoe erg is het om maximaal draaggewicht fiets te overschrijd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• krktwk
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03:58
Mijn vraag
Hoi, ik wil misschien een lidl ebike kopen echter deze geeft aan max draaggewicht van 120kg -24kg fiets = 96kg rijder. Ik zit hier licht over weeg zo rond de 106-110 kg. Duurder model kan meer dragen maar wil eigenlijk de goedkopere halen. Wat zijn de consequenties hiervan? Is het niet gewoon over engineered en voor de veiligheid dat ze lagere marges aanhouden?

Ik had een YouTube filmpje bekeken waar mensen zeiden dat het ook te maken heeft met aantal spaken. Veel mensen zeiden 32 of meer geen problemen bij overschrijding, zoals ik op de foto van de fiets keek was het er een met 36-40 spaken.

Gr

[ Voor 23% gewijzigd door krktwk op 25-12-2025 03:57 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Bij xraaggewicht wordt eigen gewicht van fiets normaal niet meegenomen. Je zou dus de fiets gewoon kunnen gebruiken.
Wel zal je merken dat de vering te zacht staat afgesteld, maar dit kan je zelf vaak aanpassen. (Als deze fiets dat überhaupt heeft).

Bij grove overschrijding heb je kans dat de wielen sneller een slag in het wiel krijgen, vaak zijn dit de zwakste onderdelen.
De kans dat de lasnaden van je frame springen zijn absurd klein, zelfs bij een ongeluk blijven die vaak heel.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Elke fietsfabrikant moet n.a.v. Europese wetgeving voor elk model het maximaal toegelaten totaalgewicht bekend maken.
Daar worden de diverse modellen ook op afgestemd.
Dan moet je denken aan stijfheid van het frame, de remweg, de zadelpen, trappers en dikte van de spaken.
De berekening die je zelf kunt doen is als volgt: Gewicht van de complete fiets, dus e-bike inclusief accu in kg + je eigen gewicht inclusief kleding en schoenen in kg + bagage zoals fiets, rug- of handtassen, kind in kinderzitje(s) en ook een aanhanger plus inhoud in kg = de totale belasting van je fiets in kg. Kom je dan boven het maximale toegelaten gewicht voor een bepaald model dan zul je toch een model moeten kiezen die een wat zwaardere belasting aan kan.
Bij een overbelasting kan (zeker bij een E-bike) de fiets bij wat hogere snelheid gaan schudden, wat gevaar voor jezelf en overige weggebruikers op kan leveren plus dat de remweg langer wordt.
De ANWB heeft een hierover een duidelijke uitleg geschreven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former