Hoe erg is het om maximaal draaggewicht fiets te overschrijd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• krktwk
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-01 14:05
Mijn vraag
Hoi, ik wil misschien een lidl ebike kopen echter deze geeft aan max draaggewicht van 120kg -24kg fiets = 96kg rijder. Ik zit hier licht over weeg zo rond de 106-110 kg. Duurder model kan meer dragen maar wil eigenlijk de goedkopere halen. Wat zijn de consequenties hiervan? Is het niet gewoon over engineered en voor de veiligheid dat ze lagere marges aanhouden?

Ik had een YouTube filmpje bekeken waar mensen zeiden dat het ook te maken heeft met aantal spaken. Veel mensen zeiden 32 of meer geen problemen bij overschrijding, zoals ik op de foto van de fiets keek was het er een met 36-40 spaken.

Gr

[ Voor 23% gewijzigd door krktwk op 25-12-2025 03:57 ]

Beste antwoord (via krktwk op 25-12-2025 17:08)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:27
Heb toch even de lidl fiets opgezocht. @krktwk dit staat er:

Classic urban elektrisch

Maximale belasting:
Max. gebruikersgewicht: 96 kg (incl. bagage)
Toegestaan totaalgewicht: 120 kg

Dus een maximaal draaggewicht van 96, niet van 120 kg...
Dan zit je er dus zo'n 10% boven, in plaats van in de buurt van. (Met 110 kg lichaam + fietstassen zit je in buurt van 120 kg).

Deze is maar 3 tientjes duurder en kan 150 kg max totaal gewicht. Trekking expedition elektrisch

[ Voor 46% gewijzigd door 99ruud99 op 25-12-2025 08:51 ]

Alle reacties

• 99ruud99
Bij xraaggewicht wordt eigen gewicht van fiets normaal niet meegenomen. Je zou dus de fiets gewoon kunnen gebruiken.
Wel zal je merken dat de vering te zacht staat afgesteld, maar dit kan je zelf vaak aanpassen. (Als deze fiets dat überhaupt heeft).

Bij grove overschrijding heb je kans dat de wielen sneller een slag in het wiel krijgen, vaak zijn dit de zwakste onderdelen.
De kans dat de lasnaden van je frame springen zijn absurd klein, zelfs bij een ongeluk blijven die vaak heel.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:06
Elke fietsfabrikant moet n.a.v. Europese wetgeving voor elk model het maximaal toegelaten totaalgewicht bekend maken.
Daar worden de diverse modellen ook op afgestemd.
Dan moet je denken aan stijfheid van het frame, de remweg, de zadelpen, trappers en dikte van de spaken.
De berekening die je zelf kunt doen is als volgt: Gewicht van de complete fiets, dus e-bike inclusief accu in kg + je eigen gewicht inclusief kleding en schoenen in kg + bagage zoals fiets, rug- of handtassen, kind in kinderzitje(s) en ook een aanhanger plus inhoud in kg = de totale belasting van je fiets in kg. Kom je dan boven het maximale toegelaten gewicht voor een bepaald model dan zul je toch een model moeten kiezen die een wat zwaardere belasting aan kan.
Bij een overbelasting kan (zeker bij een E-bike) de fiets bij wat hogere snelheid gaan schudden, wat gevaar voor jezelf en overige weggebruikers op kan leveren plus dat de remweg langer wordt.
De ANWB heeft een hierover een duidelijke uitleg geschreven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • Beste antwoord

• 99ruud99

Classic urban elektrisch

Maximale belasting:

Dan zit je er dus zo'n 10% boven, in plaats van in de buurt van. (Met 110 kg lichaam + fietstassen zit je in buurt van 120 kg).

Deze is maar 3 tientjes duurder en kan 150 kg max totaal gewicht. Trekking expedition elektrisch

[ Voor 46% gewijzigd door 99ruud99 op 25-12-2025 08:51 ]

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:31
Kijk ook eens bij Duitse aanbieders naar modellen van afgelopen jaar.

Dan heb je voor 100-400 euro meer wél een fiets van een A-merk met courante onderdelen.

Bijvoorbeeld Bike-Discount: https://www.bike-discount...-bike-kaufen?p=1&o=3&n=48

Zie bijvoorbeeld de Hercules Urbanico I-10 of Merida eSpresso.

• krktwk
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-01 14:05
99ruud99 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 08:39:

Classic urban elektrisch

Maximale belasting:

Hoi Ruud, ik zou dan voor het damesmodel gaan, heren is 270 duurder. Als ik op dames of heren kijk is de hoogte hetzelfde. Neem aan dat alleen die stang het verschil is en de rest hetzelfde. Klopt dit denk het wel anders is het slordig van Lidl. Gr

• 99ruud99
Normaal is de afstand stuurpen-zadelpen langer bij een herenfiets.
Voor rest zou ik het niet durven zeggen, zelfde framemaat zorgt met name voor zelfde hoogte. Rest van de eigenschappen zou je moeten navragen. Kan zijn dat in het damesmodel een dikkere buis wordt gebruikt (driehoek van het model zorgt voor stevigheid).

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:06
Zonder in het echie op een (dames)fiets te stappen is het erg lastig beoordelen of een frame slap is of niet.
Daar zit namelijk nogal wat verschil in per fabrikant/model en zelfs tussen dezelfde modellen heren / damesframes van hetzelfde merk. Ik denk dat je het beste naar een fietsenzaak in de buurt kunt gaan waar je e.e.a. mag uittesten. En mocht je dan daar tot aanschaf overgaan dan is waarschijnlijk duurder dan zo'n Lidl fiets, maar ik zou de gok niet willen wagen om online een fiets te kopen waar je misschien na een tijdje spijt van krijgt. Plus dat een elektrische fiets toch wel af en toe onderhoud nodig heeft en de eerste onderhoudsbeurt krijg je bij de fietsenzaak er meestal gratis bij. En ze stellen de fiets ook af op jouw lichaamsmaat, wat weer fijner fietst.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:19
Creatief gebruik van woorden door in de omschrijving. "toegestaan totaalgewicht" te gebruiken waar het gewicht van de fiets zelf nog vanaf moet en er vervolgens maar 96Kg over blijft zonder eventuele bagage.

Beetje boodschappen tas met wat zware spullen en je mag zelf nog maar 80/85 Kg wegen.

Ik zou mijzelf niet prettig voelen op een fiets die op deze manier geadverteerd wordt,

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Pagina: 1