Problemen opladen auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• J0NAS
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 17:36
Hallo lezers, de laatste tijd ervaar ik een probleem met het laden van mijn auto. Ik ben benieuwd of mensen dit bekend voorkomt.

Mijn auto (BMW i3 uit 2019) heeft sinds enige tijd last van haperend opladen aan publieke laadpalen. Wanneer ik deze aansluit aan een paal werkt het laden aanvankelijk, maar na enige tijd (meestal een uur of twee) verschijnt de melding:
"Laadproces gestopt: Wij raden u aan het laadstation te controleren als dit gedrag onverwacht optreedt." Na een aantal minuten van inactiviteit wordt het laden meestal weer hervat, maar soms duurt het een stuk langer. Het komt ook voor dat één laadsessie meerdere keren hapert. Ik heb nog niet meegemaakt dat het laden na de onderbrekingen helemaal niet meer hervat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPADqgTaoQOnrv7K8TYr-IWMeTM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rL7bo5PrsmDE7Z0D6g9D11tv.png?f=user_large

Ik heb zelf al gecontroleerd wat er gebeurt wanneer ik een andere kabel gebruik of wanneer ik de auto op een andere laadpaal aansluit; het probleem blijft staan.
Binnen de BMW-app valt op dat de stroombegrenzing tijdens een laadsessie fluctueert, deze varieert van 8A tot 13A. De auto dient te laden aan 16A. De auto zelf toont geen foutmeldingen in het meldingenoverzicht op het infotainmentscherm.

De situatie geeft me geen vertrouwen in de verder probleemloze auto. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze situatie? En wat kan ik hier (naast een bezoek aan de dealer/garage) aan doen?

Alle reacties

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:20

-tom-562

Oliesjeik

Werkt DC (snel laden) wel goed? Anders is er mss een probleem met je boordlader.

Vaak bu'j te bang!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:59
Bij meerdere palen? Niet een kwestie van een laadpaal die vermogen beperkt tijdens drukte op het net? Schakelen naar een kager vermogen is niet gek. Helemaal niet tussen 17 en 20. Gaat het laden beter na 22 uur bv?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:48
Vervelend! Wat zei de dealer/garage? Die kunnen je ongetwijfeld beter helpen - even boordcomputer uitlezen en een testje voor je draaien.

[ Voor 69% gewijzigd door JDillinger op 24-12-2025 22:43 ]

• J0NAS
Nog niet mee naar de dealer geweest inderdaad, dacht dat het wellicht iets simpels zou zijn dat ik zelf kan verhelpen. Snelladen gebruik ik praktisch nooit, is voor mijn use case minder relevant.

En de load balancing tijdens piekuren zou de verminderde laadsnelheid kunnen verklaren, maar niet het geheel pauzeren/stoppen van de sessie toch?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:22
J0NAS schreef op donderdag 25 december 2025 @ 15:20:
En de load balancing tijdens piekuren zou de verminderde laadsnelheid kunnen verklaren, maar niet het geheel pauzeren/stoppen van de sessie toch?
Jazeker wel, als er minder dan 6A beschikbaar is dan stopt het laadproces helemaal.

Dit heb ik bij laadpalen aan straat nog niet meegemaakt, wel bij laadpalen bij bedrijven waar een beperkt vermogen beschikbaar is. Dan staat er zoiets op het display:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NG1gwOjKjJ-X4F687QqL-IxZP5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4anwRMr1DvsqQ6SVG0SgS3mJ.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee of dat een notificatie oplevert zoals jij die nu van de MyBMW app krijgt, maar dat zou me niets verbazen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:31

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Probeer eens wat zaken uit:
- werkt het bij een snelladen wel goed?
- probeer eens een andere kabel, en jouw kabel op een andere auto
Dat sluit al een aantal zaken uit. Het kan ook iets mechanisch zijn. Bijv een verbogen pinnetje in de stekker van je auto.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Gwindorith
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10-01 19:51
Vervelend probleem. Wij ervaren hetzelfde probleem met een mini SE uit 2024. Soms doet hij het uren zonder problemen en soms hapert hij gerust 8 keer binnen 20 minuten.

Andere kabel geprobeerd, andere laadpaal, max laden op 80% of 100%. In de laadcurve zie ik geen laadvermogen verlies en de dealer geeft aan niks te kunnen vinden.

Hopelijk hier iemand die de briljante oplossing heeft!

• J0NAS
Het zou kunnen dat de Mini Cooper SE en de BMW i3 dezelfde BMS-software hebben, en daarmee ook dezelfde problemen kunnen ervaren. Ik weet wel dat de goedkopere Cooper E dezelfde accu en elektromotor heeft als de i3.

Heb de auto afgelopen week nog maar één keer geladen, buiten piekuren (zondagmiddag). Heb het probleem toen niet gehad. Hoe zit het bij jou @Gwindorith als je buiten piektijden laadt?

• Gwindorith
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10-01 19:51
Wij merken geen verschil tussen piektijden of geen piektijd. Hij doet het echt op de meest random momenten en soms laad hij zonder problemen helemaal door.

Ik heb echt alle edge cases al geprobeerd om het te reproduceren maar dat lukt niet. En juist daarom vind ik het zo vervelend dat ik en de dealer geen oorzaak kunnen achterhalen. De dealer zegt nu dat het aan mijn laadpunt zou liggen (daar laad ik primair op) maar mijn andere EV heeft daar geen onderbrekingen op. Hiervoor twee andere EV's gehad en die ook zonder problemen geladen aan deze paal.

Het blijft voor mij op het moment een mysterie.

• J0NAS
Heb mijn auto vandaag buiten piektijden geladen en wederom geen problemen gehad. Lees ook inderdaad op de site van Stedin dat er tijdens de piekuren load balancing kan zijn op palen van o.a. Vattenfall binnen de provincie Utrecht, wat de haperingen/verlaagde capaciteit aan mijn kant verklaart.

Het zou bij jou @Gwindorith wellicht een probleem kunnen zijn in de communicatie tussen die specifieke laadpaal en je auto. Heb je dit ook bij andere laadpalen, bijvoorbeeld op je werk?

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:31
We hebben hier een Cooper SE (nieuwe model). Mijn laadpaal thuis is zo ingesteld dat deze pas 's nachts gaat laden. De app geeft bij mij dezelfde foutmelding tot het laden gestart is.
Tot enkele maanden geleden gaf de app een iets vriendelijkere foutmelding. Iets van 'wacht op laden'. Wellicht dat je dit daarom nu pas merkt?
Pagina: 1