Advies gevraagd opknappen dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:23
Mijn vraag
Ik zoek een zinvolle manier om de wangen van mijn dakkapel te herstellen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Buitenkant is van trespa. Dakkapel is inmiddels 25 jaar oud met boven en onder een rij zonnepanelen (redelijk kort erop gemonteerd). Zonnepanelen liggen er nu 6 jaar en zullen tijdelijk verwijdert moeten worden om vanaf buiten aan het dakkapel te werken, dus hopelijk kan ik voldoende doen van binnenuit.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Bij het opknappen van onze zolder kwam ik underlayment wangen tegen in ons dakkapel die zijn beste tijd gehad hebben. Waarschijnlijk aangetast door opgesloten vocht door de XPS isolatie direct tegen de underlayment (en ontbreken van dampopen folie?). Na het wegpulken van een rot stuk kijk ik tegen de trespa bekleding aan. Het waait er aardig doorheen. Makkelijk te voelen met dit weer :)

De situatie is van buiten naar binnen; Trespa, kleine ruimte(spouw?), underlayment. Ik was van plan daar op zelfde volgorde aan toevoegen; Glaswol, dampremmende folie, stucplaat. Maar nu ik deze staat van de underlayment zie met het ontbreken van een dampopen folie aan de buitenzijde ben ik aan het zoeken naar een redelijke oplossing om de levensduur nog wat op te rekken (hopelijk 10-15 jaar).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ic_Aww4CcbHW1E2pEJb1Ep1_fVQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhXZ6h9p0jNV9kkwOwJ8Bgcm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXNX-u94O57W9xoyLA13c9xkvuM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lS5yHsqDidS5dFKfEqIPbe5k.jpg?f=fotoalbum_tile
Optie 1: Wangen behandelen met houtrot impregneer, plankje over het gat lijmen en doorgaan met het initiële plan.

Optie 2: Ook niet heel netjes misschien maar nieuwe underlayment platen tegen de oude aan lijmen. De underlayment heeft het immers 25 jaar volgehouden. Ik kan echter niet goed inschatten of dit de afbraak van het hout versneld en eventueel nieuwe schimmelvorming in de hand werkt tussen de platen.

Optie 3: De oude underlayment eruit zagen van binnenuit langs de balken. Ik ga er niet vanuit dat de trespa in het midden van de wangen bevestigd is aan de underlayment. Nieuwe underlayment op maat er weer inzetten met wat beugeltjes en de naden afgekitten.

Ik kan kijken of ik bij optie 2 nog een dampopen folie kan aanbrengen in ieder geval om het nieuwe plaatmateriaal te beschermen, maar ik denk niet dat ik voldoende ruimte heb voor nog een spouw.

Is 1 van deze opties de moeite waard? Zie ik iets over het hoofd of is er wellicht een andere manier die beter is?

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:46
Ziet er uit alsof het wel te redden moet zijn van binnenuit.

Weet je zeker dat het vocht condens is geweest, geen lekkage bij de dakrand o.i.d.? Het lijkt er op de foto's niet op, dus ik denk dat je vermoeden klopt over isolatie waar het dauwpunt op de verkeerde plek uitkwam.

Misschien even met ubakus aan de slag om te checken of je plan goed is:
https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/

Dat kan ook met je plan van een laagje er tegenaan lijmen, natuurlijk.

Ik denk zelf dat ik wel zou proberen aangetast materiaal te verwijderen, maar dan moet je wel zeker weten dat de boel overeind blijft/nergens gaat inzakken (als is het maar een beetje) want dan ben je verder van huis.

Misschien voor de zekerheid een stempel (of twee) in de buitenhoek onder een dakbalk, voor de (huur)prijs hoef je dat niet te laten:
https://www.boels.com/nl-...tempel-200-350-cm/p/11956

Draagt dan af op je verdiepingsvloer, die houdt dat wel (tip, balk of grote tuintegel er onder om het gewicht over wat meer oppervlak te verdelen)

[ Voor 20% gewijzigd door Wilke op 24-12-2025 20:25 ]

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:56
Langs de buitenzijde een dampopen folie aanbrengen heeft natuurlijk ten aanzien van het opsluiten van vocht dezelfde werking dan geen folie. 😁

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
sonina schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:30:
Langs de buitenzijde een dampopen folie aanbrengen heeft natuurlijk ten aanzien van het opsluiten van vocht dezelfde werking dan geen folie. 😁
Die dampopen folie is vnml om de constructie wind en waterdicht te maken. Als de wind vrij spel krijgt door je isolatie kan je net zogoed niet isoleren.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:56
Uiteraard, ik zou proberen de buitenkant toch eens deftig te bekijken. Verwacht dat die nog redelijk OK is. Zo slecht ziet dat er nu niet uit.

Zou dan wel zorgen dat je langs de binnenzijde een dampscherm aanbrengt, wanneer je extra isoleert om te voorkomen dat er vocht in de constructie komt.

Maar zoals reeds aangehaald, bekijk dit in Ubakus even.

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:23
Bedankt voor jullie tips! Ubakus daar ga ik eens induiken 8) Ik laat de constructie even open om te controleren komende weken of er nog ergens echt een lek zit o.i.d. Het plafond en de balken zien er nog heel goed uit maar weet het liever zeker.

@sonina @_JGC_ Dat met die dampopen folie was inderdaad niet heel duidelijk, maar ik dacht dan dit te doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qh6qPC_s6hPGD5qAy_KCcP4DagI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sSy3sEqGG4vUyu689uV1lMTC.jpg?f=user_large

Geel: Underlayment - Oranje: nieuwe spouwlatten - Blauw: Dampopen folie - Zwart: Trespa buitenbekleding

Maar dit doe ik dan enkel voor het nieuwe hout voor zover het kan van binnenuit :)

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Pagina: 1