Waarom werkt mijn fan niet? (vervangen fans in Moving Head)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 01-01 02:03

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
Ik dacht heel simpel wat fans te vervangen in een moving head lamp maar er gaat iets blijkbaar niet goed en heb wat meer info nodig.

De oude fans waren 12V , 0,12A , dat zou dus 1,44Watt zijn (staat niet op de fan aangegeven)
De nieuwe Noctua's zijn 12V , 0,05A , 0,6Watt.
Dat hoeft toch verder geen probleem te zijn? dat het Amperage (en dus Watt) anders is?

Of kloppen de kleuren van de kabels in de lamp niet en is de boel nu dus verkeerdom aangesloten?
Dan zou de fan toch de andere kant op moeten draaien? Of zit daar beveliging op zodat dat niet kan?

Fotootje erbij maakt het idee mogelijk wat duidelijker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDElFhmUi59i7lkUm4wb5Y7JNRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PiaUAEPWYXD3FZu8fw7xb9d.jpg?f=fotoalbum_large

Naast de heatsink is de kabel met connector te zien, het oranje dingetje eronder is een "Omni-join" connector van Noctual/3M , daarmee kan je zonder solderen kabels aan elkaar vast maken.
Kabel hoeft niet eens gestript te worden.
Daar zou de fout ook nog kunnen liggen, dat die connectors niet doen wat ze beloven.

Niet?
[Specs]

Beste antwoord (via SiGNe op 27-12-2025 21:28)

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-01 19:43
SiGNe schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:10:
[...]

Ik neem aan van wel, de oude fan werkte gewoon en ik heb alleen de kabel doorgeknipt zodat ik die omni-join connector erop kon aansluiten,
Niet aannemen, maar meten. ;)
Ik doelde meer op de fan connector maar de Noctua fan op moet.
Noctua fan getest in pc?
Ben ook meer voor het direct solderen van draden, die Omni-join dingen werken niet altijd goed.

[ Voor 11% gewijzigd door Hell-Slave op 24-12-2025 21:23 ]

Alle reacties

• Hell-Slave
Staat op de connector spanning?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als de kabeldiameter erg klein is, of de mantel erg taai, dan pakt die doorverbinder misschien niet goed nee. Zeker voor iets wat blootgesteld wordt aan bewegen, hitte en schokken zou ik dat lekker solderen en voorzien van krimpkous.

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
_ferry_ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:59:
Als de kabeldiameter erg klein is, of de mantel erg taai, dan pakt die doorverbinder misschien niet goed nee. Zeker voor iets wat blootgesteld wordt aan bewegen, hitte en schokken zou ik dat lekker solderen en voorzien van krimpkous.
Kabels verschillen wel iets in diameter, de kabel in de lamp zelf is iets dikker.
Dat zou opzich wel het probleem kunnen zijn, dat er geen connectie wordt gemaakt.

Opzich zijn die omni-join connectors die bij de fans meegeleverd waren wel erg handig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfMWvxrRZk7VFvo-4weu7eTpEzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0LE99FO4cf9IRvjt7RT1YfW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoef niet bang te zijn dat dat los komt in de kabel zelf zit tijdens het bewegen ook geen beweging.

Ik heb opich wel een goedkope multimeter maar daar heb ik ook geen ervaring mee en die lamp zit ook zo volgepropt dat het lastig is om te zien waar de kabels vandaan komen.

[ Voor 16% gewijzigd door SiGNe op 24-12-2025 21:12 ]

Niet?
[Specs]

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
Ik neem aan van wel, de oude fan werkte gewoon en ik heb alleen de kabel doorgeknipt zodat ik die omni-join connector erop kon aansluiten,

Niet?
[Specs]

Acties:
  • Beste antwoord

• Hell-Slave
SiGNe schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:10:
[...]

Noctua fan getest in pc?
Ben ook meer voor het direct solderen van draden, die Omni-join dingen werken niet altijd goed.

[ Voor 11% gewijzigd door Hell-Slave op 24-12-2025 21:23 ]

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
Hell-Slave schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:21:
[...]

Noctua fan getest in pc?
Het was weer zo'n projectje waarbij ik dacht "hoe moeilijk kan het zijn?"
Niks getest of gemeten vantevoren, rode kabel op rood, zwart op zwart.... dacht ik.

Ik denk dat ik voor m'n kerstgeld eens een goede soldeerbout moet gaan kopen.
Ik heb er wel een maar da's een simpel ding van de Action.

Maar de theorie dat die fan gewoon vervangen zou kunnen worden zolang die ook maar 12 volt is klopt toch?

Niet?
[Specs]

• Hell-Slave
SiGNe schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:28:
[...]

Ik denk dat ik voor m'n kerstgeld eens een goede soldeerbout moet gaan kopen.
Ik heb er wel een maar da's een simpel ding van de Action.

Maar de theorie dat die fan gewoon vervangen zou kunnen worden zolang die ook maar 12 volt is klopt toch?
Heb je dat dan niet???
Wat voor een Tweaker ben je dan? (grapje) >:) :+

Jep 12V is 12V zolang het stroom verbruik maar niet meer is, want dat kan misschien niet geleverd worden.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:24
Aan de fan zit ook een gele kabel.
Heeft de fan geen PWM signaal nodig voor hij gaat draaien?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
MaD_co schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:53:
Aan de fan zit ook een gele kabel.
Heeft de fan geen PWM signaal nodig voor hij gaat draaien?
Heb even een foto gemaakt van de oude en nieuwe fan
Oude fan had geen gele kabel, zitten maar 2 kabels aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unQFvvh7exyGP-HdOOGx5hT7kb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFrxyeLpwcVkJ1qc3k858n4O.jpg?f=fotoalbum_large

Niet?
[Specs]

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
Hell-Slave schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:31:
[...]

Heb je dat dan niet???
Wat voor een Tweaker ben je dan? (grapje) >:) :+

Jep 12V is 12V zolang het stroom verbruik maar niet meer is, want dat kan misschien niet geleverd worden.
De Noctua's verbruiken minder dus dat moet goed zitten.
Dan zou het theortisch gewoon moeten werken maar dan zou het wel kunenn dat die omni-join connector niet goed werkt of dat de kleur van de kables is omgewisseld.

ik denk dat ik toch maar moet gaan solderen.
Ik heb een 30 watt el cheapo soldeerbout maar voor €40 heb je al een 50 watt instelbaar station, redelijk kleine investering.

[ Voor 14% gewijzigd door SiGNe op 24-12-2025 23:43 ]

Niet?
[Specs]

• Hell-Slave
SiGNe schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:41:
[...]

De Noctua's verbruiken minder dus dat moet goed zitten.
Dan zou het theortisch gewoon moeten werken maar dan zou het wel kunenn dat die omni-join connector niet goed werkt of dat de kleur van de kables is omgewisseld.
Meten = weten, maar laat me raden je heb ook geen multimeter? :P
Heb je de fan getest?
Even op een moederbord fan connector prikken en kijken of de fan werkt. (Ook Noctua fans kunnen stuk gaan)

• Hell-Slave
SiGNe schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:41:
[...]
ik denk dat ik toch maar moet gaan solderen.
Ik heb een 30 watt el cheapo soldeerbout maar voor €40 heb je al een 50 watt instelbaar station, redelijk kleine investering.
Vergeet de krimpkous niet. ;)

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
Hell-Slave schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:47:
[...]

Meten = weten, maar laat me raden je heb ook geen multimeter? :P
Heb je de fan getest?
Even op een moederbord fan connector prikken en kijken of de fan werkt. (Ook Noctua fans kunnen stuk gaan)
Multimeter heb ik wel maar het is lastig/moeilijk om de aansluitpunten te vinden.
En ik heb er wel een maar ook dat is een el cheapo.. heb ooit wel een Fluke gehad maar die heb ik voor een veel te goedkope prijs aan een vriend verkocht aangezien ik er toch niks mee deed.
Heel handig ben ik niet met dit soort dingen, Pipi Langkous syndroom : "ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan"

Na de kerst maar weer verder kijken, kerst met de famillie gaat uiteraard voor,
Hoop wel dat het voor oud&nieuw wel werkt want ik wilde samen met nog wat andere lampen een leuke lichtshow in de straat maken.
De programmering is klaar maar zou toch minder fijn zijn als 1 moving head doorbrandt omdat die de hitte niet kwijt kan.

Niet?
[Specs]

• Hell-Slave
SiGNe schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:55:
[...]

Multimeter heb ik wel maar het is lastig/moeilijk om de aansluitpunten te vinden.
En ik heb er wel een maar ook dat is een el cheapo.. heb ooit wel een Fluke gehad maar die heb ik voor een veel te goedkope prijs aan een vriend verkocht aangezien ik er toch niks mee deed.
Heel handig ben ik niet met dit soort dingen, Pipi Langkous syndroom : "ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan"

Na de kerst maar weer verder kijken, kerst met de famillie gaat uiteraard voor,
Hoop wel dat het voor oud&nieuw wel werkt want ik wilde samen met nog wat andere lampen een leuke lichtshow in de straat maken.
De programmering is klaar maar zou toch minder fijn zijn als 1 moving head doorbrandt omdat die de hitte niet kwijt kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uD-DGWiQNO4iNW8Ye1izasOH_DU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wSpScNExYY9o19qji96x37QV.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan voorzichtig daar je meet pennen inprikken. (rode en zwarte draad aan de fan connector)

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
Hell-Slave schreef op donderdag 25 december 2025 @ 00:09:
[...]

[Afbeelding]

Je kan voorzichtig daar je meet pennen inprikken. (rode en zwarte draad aan de fan connector)
Dit is vast een héle domme vraag maar dan moet de lamp wel aanstaan, toch?
Ik ga er vanuit van wel (stroom moet vloeien) maar toch voor de zekerheid... :D

Weet je misschien ook op welke setting de multimeter moet zetten?
Ik gok op DCV 20 aangzien ik tot 12V wil meten en anders 2000m

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxhLXLjoqje-97q6a7T3Cpie4Qs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qc9OSwJiCjozLBhZHmAp7yQH.jpg?f=fotoalbum_large

Niet?
[Specs]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

SiGNe schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:26:
[...]

Heb even een foto gemaakt van de oude en nieuwe fan
Oude fan had geen gele kabel, zitten maar 2 kabels aan.

[Afbeelding]
Wat @MaD_co probeert te zeggen:
De oude fan had spanning nodig om te draaien (plus en min). De noctua die je hebt gekocht is een pwm model. Die heeft spanning nodig, maar ook een stuursignaal op de gele draad. Dat stuursignaal heb je nu niet.

Je zoekt dus een 2 pin ventilator zonder pwm.

Wise enough to play the fool

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
teacher schreef op donderdag 25 december 2025 @ 00:47:
[...]

De oude fan had spanning nodig om te draaien (plus en min). De noctua die je hebt gekocht is een pwm model. Die heeft spanning nodig, maar ook een stuursignaal op de gele draad. Dat stuursignaal heb je nu niet.

Het model dat ik gekocht had was een FLX versie, geen PWM.
Volgens Noctua kan die ook met 2 kabels werken, daar leveren ze zelf ook een connector voor mee, ook op de foto te zien.
Ze hebben ook nog een andere 3 naar 2 kabel meegeleverd, daar zit ook een plug aan die direct op een moederbord aan te sluiten is.
Als het niet zou kunnen dan zouden ze die kabels niet meeleveren neem ik aan.

uitvoering: Noctua NF-A4x10 FLX, 40mm

[ Voor 7% gewijzigd door SiGNe op 25-12-2025 01:06 ]

Niet?
[Specs]

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-01 22:03
Ja, deze Noctua kan het ook doen zonder pwm.
Dus er is iets anders aan de hand, staat wel in de handleiding dat ie polariteit beveiliging heeft en dan niet draait. Mogelijk is het zo simpel dat de polariteit andersom zit vanuit de movinghead en je alleen de draden even moet omwisselen.
Ze benadrukken zelfs in de manual om eerst vast te stellen wat daadwerkelijk de 12V+ en GND(de "-") is waarop je aansluit.

Oh ja, hoort die fan altijd te draaien of slaat ie pas vanaf bepaalde temp aan? Anders moet je de head eerst even warm draaien :P

[ Voor 14% gewijzigd door Dieks77 op 25-12-2025 01:26 ]

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
Dieks77 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 01:14:
Ja, deze Noctua kan het ook doen zonder pwm.
Dus er is iets anders aan de hand, staat wel in de handleiding dat ie polariteit beveiliging heeft en dan niet draait. Mogelijk is het zo simpel dat de polariteit andersom zit vanuit de movinghead en je alleen de draden even moet omwisselen.
Ze benadrukken zelfs in de manual om eerst vast te stellen wat daadwerkelijk de 12V+ en GND(de "-") is waarop je aansluit.

Oh ja, hoort die fan altijd te draaien of slaat ie pas vanaf bepaalde temp aan? Anders moet je de head eerst even warm draaien :P
De handleiding van de lamp is best karig, zelfs de uitleg over de DMX kanalen en instellingen is niet echt duidelijk.
Technische specificaties of een schema ontbreken.

De lamp is een Fun Generation Picospot 45, een huismerk van Thomann.
Al is er wel een redelijk vergelijkbaar model van Showtec, de Kanjo Spot 60 (met 60 watt COB led ipv 45 watt).
Maar ook die heeft geen schema..moet het doormeten om er achter te komen of die kabels andersom zitten of niet.

maat het zal zoiets zijn, kael verkeerdom of die omni-join connectors maken geen contact.
Met de oude fan ging die meteen draaien als de stroom aangsloten wordt.

Opzich is er 1 positief ding, het doel was om die lamp stiller te krijgen... dat is opzich al gelukt ;)

Niet?
[Specs]

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-01 22:03
SiGNe schreef op donderdag 25 december 2025 @ 01:44:

Met de oude fan ging die meteen draaien als de stroom aangsloten wordt.
Dan zit het er dik in dat het of geen goed contact maakt of polariteit is omgedraaid.
Dat contact moet je bij het omdraaien alsnog opnieuw maken dus met een beetje mazzel ben je daarmee in een keer klaar.

• Hell-Slave
teacher schreef op donderdag 25 december 2025 @ 00:47:
[...]

Sorry compleet onzin wat je daar zegt.
De gele draad is het tacho signaal (hoe snel draait de fan) en kan genegeerd worden in deze situatie.
De PWM draad is meestal blauw en als je het signaal weg laat gaat de fan op 100% draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjws3SuyYJWQzPKSj7pIxaxgIvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FHqjSpZrC0QJi0RhaKNiNhef.jpg?f=fotoalbum_large
SiGNe schreef op donderdag 25 december 2025 @ 00:24:
[...]

Dit is vast een héle domme vraag maar dan moet de lamp wel aanstaan, toch?
Ik ga er vanuit van wel (stroom moet vloeien) maar toch voor de zekerheid... :D

Weet je misschien ook op welke setting de multimeter moet zetten?
Ik gok op DCV 20 aangzien ik tot 12V wil meten en anders 2000m

[Afbeelding]
Uiteraard apparaat aan zetten en meten op stand 20V.

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
Hell-Slave schreef op donderdag 25 december 2025 @ 02:07:
[...]

Sorry compleet onzin wat je daar zegt.
De gele draad is het tacho signaal (hoe snel draait de fan) en kan genegeerd worden in deze situatie.
De PWM draad is meestal blauw en als je het signaal weg laat gaat de fan op 100% draaien.

[Afbeelding]

[...]

Uiteraard apparaat aan zetten en meten op stand 20V.
Geen signaal gevonden, blijft op 0 staan.
Dan moeten die omni-join connectors niet werken.
Ik heb het direct op de plug gemeten, zonder fan aangesloten.

Wordt het toch solderen

Niet?
[Specs]

• Hell-Slave
SiGNe schreef op donderdag 25 december 2025 @ 03:02:
[...]

Geen signaal gevonden, blijft op 0 staan.
Dan moeten die omni-join connectors niet werken.
Ik heb het direct op de plug gemeten, zonder fan aangesloten.

Wordt het toch solderen
Het tacho signaal moet je niet meten, want als de fan stil staat is die uiteraard nul.
Je moet de rode en zwarte draad meten (op de fan connector) 12V goed en 0V fout.
Bij 0V werkt de omni-join connector niet en wordt het solderen, 12V op de fan connector is de fan defect.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:56

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

[b]SiGNe in "Waarom werkt mijn fan niet? (vervangen fans in Moving Head)"
De oude fans waren 12V , 0,12A , dat zou dus 1,44Watt zijn (staat niet op de fan aangegeven)
De nieuwe Noctua's zijn 12V , 0,05A , 0,6Watt.
Dat hoeft toch verder geen probleem te zijn? dat het Amperage (en dus Watt) anders is?

Of kloppen de kleuren van de kabels in de lamp niet en is de boel nu dus verkeerdom aangesloten?
Dan zou de fan toch de andere kant op moeten draaien? Of zit daar beveliging op zodat dat niet kan?.
Om hier op terug te komen...
Zo lang de fan 12v is mag het niets uitmaken.
En nee, ompolen doet de fan niet andersom draaien en kan zelfs de fan beschadigen. Er zit geen normale motor in maar een stukje elektronica.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hell-Slave schreef op donderdag 25 december 2025 @ 02:07:
[...]

Sorry compleet onzin wat je daar zegt
* teacher gaat gauw weer terug naar zijn eigen hoekje......

Wise enough to play the fool

• Hell-Slave
teacher schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:04:
[...]

* teacher gaat gauw weer terug naar zijn eigen hoekje......
Sorry lieverd. :> ;)

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
Inmiddels een goede soldeerbout gekocht, 90watt en temperatuur instalbaar moet genoeg zijn lijkt me :)
Krimpkousen ook meteen mee besteld.

Bedankt voor alle tips, ik weet nu in elk geval beter hoe ik zo'n project beter zou kunnen uitvoeren.
Als het gelukt is zal ik 't ook wel laten weten.. of er komen nog meer vragen.. we zien wel :D

Niet?
[Specs]

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Topicstarter
Ik moest even op een nieuwe soldeerbout wachten ( https://www.soldeerbout-s...erbout-6970762142369.html ) maar net even de omni-join connectors verwijderd en de draden gesoldeerd.
Dat was ook een klusje van 2 seconden gelukkig.

Ook wel handig, een soldeerbout met temperatuur instelling en dat ding wordt in 15 seconden 350 graden.. erg snel dus.
Dat was voor €24 geen miskoop :)

De fout lag in een van de omni-join connectors (rood), daar had ik de draden niet goed in gestoken waardoor er geen contact gemaakt werd.

Lamp is nu weer gebruiksklaar en een flink stuk stiller, dat is ook wel erg fijn.
Beste antwoord was toch wel "meten is weten" _/-\o_[Video: https://signe.nl/lampie.mp4]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1satN4Q5PraDOYHvF2LaOolsoJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/so7qkgCpGbOrWaZG2RBQP5nu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door SiGNe op 31-12-2025 00:44 ]

Niet?
[Specs]

Pagina: 1