Dat gaat alleen op wanneer de componenten van een dergelijk niveau zijn dat zij geen invloed uitoefenen op de beeldkwaliteit.
Bij een verhoging van 85Hz naar 100Hz moet de RAMDAC veel sneller werken, dus de pulsen van de RGB waardes komen veel sneller. Wanneer je (zoals hierboven in een reply reeds genoemd) een slecht filter op je kaart hebt zitten wordt het beeld naarmate de refreshrate en resolutie hoger wordt steeds slechter omdat de slechte electronica componenten je steeds meer parten gaat spelen.
Deze componenten hebben als doel om de flank stijlheid (de blokgolf) te onderdrukken zodat er minder Hoog Frequent uit je videokaart komt. (Low Pass Filter)
Aangezien je natuurkunde aanhaalt denk ik dat je mischien op de hoogte bent van de opbouw van een blokgolf. Een blokgolf bestaat nl. uit een aantal sinus golven bij elkaar opgeteld. Hoe stijler de flank van zo'n blokgolf, hoe hoger de frequentie is van de sinus golf die verantwoordelijk is voor die stijle flank. hoge frequenties zorgen voor straling en dat moet volgens de CE markering onderdrukt worden. op de nV ontwerpen zit er dus gewoon een brute flank onderdrukker. Vandaar mogelijk het slechte beeld bij hoge RAMDAC snelheden.
edit:
Ik zie dat ik je post maar met een half oog gelezen heb

haal er maar uit wat je interessant vind en kiep de rest maar overboord