Toon posts:

Met 100hz vager beeld dan met 85hz??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Met 100hz wordt het beeld vager en onprettiger dan met 85 Hz met mijn V7700 op een Iiyama VMP 450 19".
Hoe kan dit nou? Kan die kaart dat soms niet echt goed aan? Ik dacht dat die volgens zijn specs zelfs wel hoger moest kunnen?

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
Ik geloof dat het filter wat op de geforce zit voor dat effect zorgt (filter om aan EMC eisen te kunnen voldoen). De monitor moet het wel aankunnen dacht ik zo.

Verwijderd

Topicstarter
Ja me monitor zou toch zeker het probleem niet moeten zijn...dat dacht ik ook.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 17:07
Hoe meer Hz, hoe vager het beeld, da's altijd zo. Maar hóe veel vager 't wordt hangt af van de monitor en grafische kaart.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:54

Predator

Suffers from split brain

Koop een matrox :)
Altijd scherp

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:29

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 19 september 2001 18:12 schreef SALLY het volgende:
Ja me monitor zou toch zeker het probleem niet moeten zijn...dat dacht ik ook.
Jawel, die 450 is een relatief oud model. Zelf heb ik hier ook een wat ouder scherm staan dat haarscherp is op 85Hz, maar bij 100Hz wordt dat merkbaar minder. Het ligt vrijwel zeker gewoon aan je montitor.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Die matrox heb ik al in een ander pctje,... waardeloos geval... in 3D vooral dan he. In 2D vond ik het al geen vooruitgang tov mijn V7700... op 100hz heb ik eerlijk gezegd niet echt een test uitgevoerd ofzo... dus wie weet dat ie op 100hz wel iets beter is dan deze maar mooi dat ik hem nooit door dat oue G400-tje ga vervangen.
Ok ik hou de boel wel op 85hz,... maar toch vind ik het knullig dat 100hz niet scherp kan blijven. Zowel monitor als videokaartje zouden dat beide vrij gemakkelijk aan moeten kunnen... dat het vaag wordt staat er niet bij in de specs in ieder geval ;)

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
hoger als 85Hz kan mooi zijn bij grotere schermen, zo geeft het alleen maar vertragingen op in het beeld vandaar dat onscherpe.

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
natuurkundig gezien is 't niet onlogisch:
:
hogere refreshrate wil zeggen dat in een kortere tijd er meer electronen over het scherm moeten worden geschoten, dus dikke kans dat dat minder nauwkeurig zal gaan.

probeer maar eens in 30 en in 10 seconden 3 dartpijltjes te gooien, gok dat 't de eerste keer beter zal gaan

edit:

ehm dit weet ik dus niet 100% zeker, maar 't lijkt me eigenlijk wel logisch.
correct me if i'm wrong

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

Dat gaat alleen op wanneer de componenten van een dergelijk niveau zijn dat zij geen invloed uitoefenen op de beeldkwaliteit.
Bij een verhoging van 85Hz naar 100Hz moet de RAMDAC veel sneller werken, dus de pulsen van de RGB waardes komen veel sneller. Wanneer je (zoals hierboven in een reply reeds genoemd) een slecht filter op je kaart hebt zitten wordt het beeld naarmate de refreshrate en resolutie hoger wordt steeds slechter omdat de slechte electronica componenten je steeds meer parten gaat spelen.
Deze componenten hebben als doel om de flank stijlheid (de blokgolf) te onderdrukken zodat er minder Hoog Frequent uit je videokaart komt. (Low Pass Filter)

Aangezien je natuurkunde aanhaalt denk ik dat je mischien op de hoogte bent van de opbouw van een blokgolf. Een blokgolf bestaat nl. uit een aantal sinus golven bij elkaar opgeteld. Hoe stijler de flank van zo'n blokgolf, hoe hoger de frequentie is van de sinus golf die verantwoordelijk is voor die stijle flank. hoge frequenties zorgen voor straling en dat moet volgens de CE markering onderdrukt worden. op de nV ontwerpen zit er dus gewoon een brute flank onderdrukker. Vandaar mogelijk het slechte beeld bij hoge RAMDAC snelheden.

edit:

Ik zie dat ik je post maar met een half oog gelezen heb :Z
haal er maar uit wat je interessant vind en kiep de rest maar overboord ;)
Pagina: 1