Monitor voor mixed use

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bubblewrap80
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik zoek een monitor
Mijn huidige Philips Brilliance 272P (27" QHD) vertoont kuren (beeld valt soms weg), dus tijd voor vervanging. Ik wil meteen een stap groter maken; werken met meerdere vensters naast elkaar voelt nu soms wat krap.

Budget
± €500

Wensen & overwegingen
- Voorkeur voor 34" ultrawide QHD (32" 4K overwogen, maar UW lijkt functioneler)
- Minimaal 100–120 Hz i.v.m. af en toe gamen
- Geen OLED (veel statisch beeld, i.v.m. inbranden), Mini-LED zou mooi zijn, maar waarschijnlijk lastig binnen budget
- KVM is een pré, geen harde eis
- HDR alleen als het echt iets toevoegt (niet alleen marketing)
- Kleurweergave graag redelijk goed (kalibratie eventueel mogelijk)
- Geen uitgesproken voorkeur voor IPS of VA
- Kromming: liever niet extreem, maar hier heb ik nog geen ervaring mee en nog geen fysieke winkel vinden om te kijken.

Systeem & gebruik
i7-14700K, 32 GB RAM, RTX 4070
Gebruik: vooral office, af en toe Photoshop/Lightroom en wat games
(Cities Skylines 2, Cyberpunk, Baldur’s Gate 3, God of War).
Scherm staat naast een raam, maar direct licht is af te schermen.

Schermen die ik nu overweeg
- Acer Predator X34 Mini-LED
Op papier interessant, maar weinig (en wisselend enthousiaste) onafhankelijke reviews over beeldkwaliteit en HDR.
- iiyama G-Master GCB3486WQSCP-B1
Overwegend positieve reviews en KVM aanwezig, maar twijfel over kijkhoeken en kleurweergave.
- LG UltraGear 34GN850P-B
Goede reputatie, maar HDR lijkt weinig toe te voegen, geen KVM en vrij lichte kromming.

Vragen
Is er van bovenstaande schermen één die voor de combinatie werk én gamen duidelijk meer uitspringt dan de andere?

Zie ik binnen dit budget goede alternatieven over het hoofd?

Is HDR op dit prijspunt de moeite waard, of beter negeren?

IPS vs VA voor dit gebruik: duidelijke voorkeur of is dat vooral persoonlijke smaak?

Alvast dank voor het meedenken.

Alle reacties

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-01 18:18
Ik heb drie gebogen 34" ultrawides gehad (eentje, een LCD, is inmiddels overleden, de twee OLEDs zijn nog prima).

Voor dit formaat scherm voelt gebogen natuurlijker dan recht naar mijn mening. De hoeken zijn even ver van je ogen als het midden, wat best uit maakt bij dit soort afstand en breedte. Ik heb ook een 27" plat 16:9 scherm en daar vind ik het prima dat 'ie niet gebogen is, maar breder zou 'ie niet moeten worden naar mijn mening.

Voor de rest weinig toe te voegen, geen idee meer over LCD. Zijn er MiniLED schermen in deze prijsklasse?

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:57
Heb je ook al eens aan 2x27" qhd gedacht?
Voor werk: 2 schermen.
Gamen: 1 scherm.

• Bubblewrap80
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-12-2025
coptician schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:29:
Zijn er MiniLED schermen in deze prijsklasse?
De predator x34 was de enige die ik tegenkwam.
FitTiv schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:44:
Heb je ook al eens aan 2x27" qhd gedacht?
Voor werk: 2 schermen.
Gamen: 1 scherm.
Heb ik gehad en nu ook overwogen, maar dat is betreft ruimte geen optie helaas.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als optie: uitvoering: ViewSonic VA3420C Zwart

Minpunten om mee te beginnen: Verkrijgbaarheid niet geweldig, en er zijn zo goed als nul reviews van te vinden, en nul professionele reviews. Pluspunten is dat het IPS is met best goed contrast voor IPS, goedkoop, 120Hz, KVM switch (inclusief powerdelivery over USB). HDR zou ik sowieso negeren, helaas is dat voor PC gebruik gewoon niet goed geïmplementeerd vooralsnog.