• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:42
Op de valreep dit jaar nog besloten om te gaan starten met pensioen beleggen. I.v.m. een pensioengat, om vermogensrendementsheffing te verminderen, en omdat dit jaar er nog flink betaald wordt aan kinderopvang en daarmee het voordeel nog wat groter is.

Even een kleine check: Als ik dit jaar nog geld naar zo'n beleggingsrekening overmaak betekent dit dat ik komende april dit mag aftrekken van de inkomsten uit arbeid over 2025?

Het liefst wil ik 1x beleggen in een fonds dat wereldwijd goed gespreid is. Zou ook een ETF mogen zijn. Ik wil niet zelf aandelen kiezen of iets dergelijks.

Maar dan! De aanbieders.
Het zijn er best veel, en niet alle voorwaarden/kosten zijn even duidelijk. Qua rendement geldt meestal dat hoe minder kosten, hoe meer rendement. Ik heb een aantal aanbieders op een rij gezet, begrijp ik de kosten zo goed? Mis ik nog een goede aanbieder? Hebben jullie toevoegingen/correcties?

- ABN amro, ik heb er al een rekening, biedt een inlegbonus tot 1000 euro. (Al is dat pas bij een inleg van 75k, in mijn geval is een bonus van 100 euro bij 500 inleg of 250 euro bij 10k inleg waarschijnlijker.) Maar dan de kosten. Geen inlegkosten zo te zien. Ik zie jaartarief bij Pensioenbeleggen 0,45%. Maar mogelijk ook nog kosten voor Modelportefeuilles en lopende kosten van zo'n ~0,18%?

- BrandNewDay. afsluitkosten 45 euro. Stortingskosten 0,50% per storting. Servicekosten 0,44% per jaar. Fondskosten 0,15% – 0,17% per jaar

- Meesman. (Had er eerder nog nooit van gehoord maar die kom ik vaak tegen als ik op ervaringen zoek) Geen startkosten. Inlegkosten 0,25%. Daarnaast 0,4% fondskosten. Zo te zien geen andere kosten.

- ING bank. Geen opstartkosten, kon ook geen inlegkosten vinden. Servicefee 0,20% per jaar en fondskosten 0,41% tot 0,65% afhankelijk van risicoprofiel. -ING lijkt vrij duur in kosten?

- centraal beheer. geen opstartkosten. Inlegkosten 0,30% Fondskosten varieren Wereldwijd Aandelenfonds: 0,28%, mixfondsen 0,60%, Op- en afslagkosten: geen idee wat de kosten zijn en of ze van toepassing zijn.

- DeGiro, lijkt vooral zelf beleggen te zijn? Omdat het een bekende aanbieder is zet ik hem er wel bij maar de kosten zijn me niet duidelijk.

- Evi (van lanschot), aanmeldkosten 49 euro, Dienstverleningskosten per jaar 25 euro + 0,30% over je belegde vermogen (dus bijvoorbeeld 0,55% over 10.000), daarnaast ook jaarlijkse kosten over beleggingen. 0,18% - 0,25%

- Rabobank, geen afsluitkosten, zo te zien geen inlegkosten, basisdienstverlening minimaal 5 euro per kwartaal en verder 0,06% over de eerste 100k, dus minimaal 20 euro per jaar of 0,24% als dat meer is. (over 10k dus 24 euro per jaar), Portefeuillebeheer per kwartaal 0,10. Dus 0,40 per jaar.

- ASR, geen afsluitkosten. De doorlopende kosten zijn 0,4% per jaar over de beleggingswaarde met
een maximum van € 256 per jaar. Fondskosten: varieren per fons maar ik vind geen kosten. Eenmalige kosten: in- en uitstapkosten: onduidelijk hoeveel.

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 23:03

Internet Janny

He does it for free

Kijk eens op de site van MrFob.

Zero compensation

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:57
daan! schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:08:
Even een kleine check: Als ik dit jaar nog geld naar zo'n beleggingsrekening overmaak betekent dit dat ik komende april dit mag aftrekken van de inkomsten uit arbeid over 2025?
Ja, alle inleg van 2025 telt mee voor je aangifte 2025.

Succes met kiezen. Zie ook https://www.finner.nl/vergelijk/pensioen

Hou ook even in gedachten dat je niet voor altijd vast zit aan je keuze: je kan waardeoverdracht doen met pensioenrekeningen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 24-12-2025 14:34 ]

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-12 14:41
Er zijn wel afsluitkosten die je over het hoofd lijkt te zien voor bijvoorbeeld die bankspaarrekeningen. Bij Rabo/ABN zie ik die wel bijvoorbeeld.

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:42
PLAE schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:40:
Er zijn wel afsluitkosten die je over het hoofd lijkt te zien voor bijvoorbeeld die bankspaarrekeningen. Bij Rabo/ABN zie ik die wel bijvoorbeeld.
Ah, goeie! Dat was een beetje verstopt omdat de rekening zelf eerst de startkosten heeft en daarna kan je 'gratis' het sparen of beleggen aanzetten.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:28
Ik zit sinds ruim een jaar bij DeGiro. Ik vind het prima, zat er ook al met een andere portefeuille.

Kosten waren mij ook nooit helemaal duidelijk, maar dat lijkt in staffels te gaan en ik zit op ca 0,067% aan kosten per jaar. Dat is natuurlijk ex eventuele transactiekosten.

Je kunt inderdaad actief beleggen maar ook in ETFs, obligaties of goud gaan. Voor de korte of lange termijn.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Meerbudget
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 02:25
Als je voor 31-12 het geld overmaakt mag je het volgend jaar aftrekken van jouw inkomen. Stel dat je nu in het 49,5% valt krijg je van elke 1000 die je nu inlegt in principe 495 terug. Nog afgezien van wat je verder aan toeslagen zoals kinderopvangtoeslag etc extra krijgt omdat je belastbaar inkomen daalt. Ook zal er nog een correctie zitten in de heffingskortingen, waardoor het voordeel iets groter is.

Ik heb toevallig gisteren voor mijn site uitgewerkt wat de verschillen in kosten zijn voor pensioen beleggen. De Giro en Meesman ontlopen elkaar qua kosten niet veel. Meeman is volledig voor jou geregeld, De giro is iets goedkoper maar daar moet je zelf aan-verkopen. Bright is nog een leuke outsider als je een lange horizon hebt of veel wilt inleggen, deze heeft relatief vaste hoge kosten en lage variabele kosten, wat bij een groot vermogen gunstig is.

De rest is niet zo interessant qua kosten.
Pagina: 1