Verschil in comfort temperatuur woonkamer / aanbouw

Pagina: 1
Acties:

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:36
Situatie:

Halfvrijstaande woning, bouwjaar 1990 met een aanbouw 4 x 5,25 meter bouwjaar 1996.
Totaal oppervlakte begane grond: 74 m2
Totaal oppervlakte woning 130 m2.
Gehele vloer begane grond is voorzien van vloerverwarming 7 groepen, 10 cm HOH. Onder de aanbouw liggen 2 groepen, reguliere woonkamer 5 groepen.
Kruipruimte onder reguliere woning is geisoleerd met 8CM PIF folie, isolatie vloer aanbouw is onbekend.
Gehele woning is voorzien van HR++ glas en kunstsrtof kozijnen.
Woning wordt verwarmd met een Vaillant Arotherm Plus 75/6 all electric warmtepomp.

Probleem:

De aanbouw wordt niet egaal warm en voelt kil aan. In de voorkamer is het 21,5 graden terwijl het in de aanbouw dan slechts 20,0-20,5 graden.

Extra info:
Ik stook met stooklijn 0,20 en een doeltemperatuur van 29 graden bij het vriespunt. Vooralsnog wordt nu alleen de begane grond verwamd, niet de 1e etage.

Met temperatuursensor meet ik duidelijk verschil in vloertemperatuur:
- Woonkamer: 23,5 graden
- Aanbouw: 21,5 graden
In de aanbouw zitten twee lichtkoepels bolvormig, driewandig geisoleerd. Temparatuursensor geeft bij deze lichtkoepels 18,5 graden aan.

Ik weet niet of en hoe de kruipruimte onder de aanbouw geisoleerd is. Dit hebben de vorige bewoners gedaan. Wat ik wel weet is dat de vloerverwarming buizen onder de aanbouw ongeveer 6-7 cm dieper liggen dan onder de reguliere woning. Ofwel er zit een dikkter laag cementdekvloer over de vloerverwaming buizen in de aanbouw. Dat merk ik dan ook uiteraard aan de temperatuur van de vloer, die 2 graden lager ligt.

Alle vloerverwarming groepen staan volledig open met een flow van ongeveer 2 liter per minuut.

Zijn er simpele stappen die ik kan doen om het termperatuurverschil tussen woonkamer en aanbouw kan verkleinen cq. aanbouw beter kan verwarmen?

[ Voor 3% gewijzigd door TweakersOnly op 24-12-2025 12:33 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:48
Als je die eerste 5 groepen smoort naar 1.5 liter per minuut. Hoeveel flow gaat er dan nog over de warmtepomp?
Een radiator bijplaatsen zal ook wel niet veel helpen met stooklijn 0.20.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:22
Meet de retourtemperatuur eens van alle lussen. Aanvoer is als het goed is gelijk voor iedere groep, gezien hetgeen beschreven verwacht ik dat de retourtemperatuur in de uitbouw aanzienlijk lager is. Als dat het geval is kan je de flow van de andere groepen wat knijpen zodat je de retour temperaturen dichter naar elkaar toe krijgt.

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:42
Hoeveel meter vloerverwarming buis heeft elke groep. Gemiddeld met een wp zijn de lussen vaak niet veel groter dan 80-90m tegenwoordig zelfs kleiner.
Ik hanteer vaak een basis van 1 liter per min voor 80-90m slang, En vanuit daar eventueel aanpassen.

Je uitbouw heeft waarschijnlijk ook glas, wat er niet zit in je voorkamer. Hier dien je met je liters ook rekening mee te houden.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• busscherski
Die machine wil nominaal 1200 liter per uur circuleren (ik weet niet of dat nu gehaald wordt, maar volgens de flow indicatoren van de vloerverwarming niet). Als je verder knijpt dan dat moet de stooklijn wellicht omhoog.

Edit: Bijvoorbeeld 7 liter per minuut lijkt me echt niet verstandig voor de meeste all-electric warmtepompen.

In plaats van 5 groepen knijpen zou je ook de 3 groepen het verst van de uitbouw kunnen knijpen.

[ Voor 33% gewijzigd door busscherski op 24-12-2025 17:44 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• TweakersOnly
Oilman schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:25:
Meet de retourtemperatuur eens van alle lussen. Aanvoer is als het goed is gelijk voor iedere groep, gezien hetgeen beschreven verwacht ik dat de retourtemperatuur in de uitbouw aanzienlijk lager is. Als dat het geval is kan je de flow van de andere groepen wat knijpen zodat je de retour temperaturen dichter naar elkaar toe krijgt.
De retourtemperaturen lagen inderdaad wat ver uit elkaar. Groep 2 t/m 5 in woonkamer had ongeveer 25 graden retourtemperatuur, waar groep 6-7 in de aanbouw op ongeveer 22 graden zat. Aanvoertemperatuur was voor alle groepen ongeveer 28,8 graden.

Ik heb de eerste groepen nu geknepen naar ongeveer 1,5 liter per minuut. Groep 6-7 staat nu op 2,5 liter per minuut flow. Morgen eens kijken of dit resultaat oplevert

• busscherski
Op de AI of MEH kun je opzoeken wat de flow op dat moment is en op welk percentage de CV pomp draait.
- 2 bovenste knopjes tegelijk indrukken en loslaten
- Installateursmenu
- 17
- Sensor werking test

Ik ben wel benieuwd wat de flow is volgens Vaillant

edit: is het dak van de uitbouw verder isoleren een optie?

[ Voor 10% gewijzigd door busscherski op 24-12-2025 23:30 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:38
Wat voor glas zit er in de aanbouw?

Het is inherent een bouwdeel met behoorlijk hogere verliezen dan de originele bouw: erg veel oppervlakte aan de buitenlucht.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
als de aanbouw gebouwd is volgens de in 1996 geldende regels dan kun je zo opzoeken hoe dik de isolatie is. Het probleem zit hem vast in het dak, dat is waarschijnlijk plat en maar matig geïsoleerd en recht boven je leefruimte. Daarnaast, zoals @Ronald al aangeeft het glas. De meeste aanbouwen die leefgebieden bevatten worden voorzien van zoveel mogelijk glas. Glas is, zelfs de best isolerende variant die verkrijgbaar is, altijd het minst isolerende deel van je gebouw. Dus als je glas ook nog van 1996 is dan helpt dat ook niet. Slaat je opmerking: gehele woning is voorzien van HR++ en kunststof kozijnen ook op de aanbouw?
Zijn er al eens infraroodopname gemaakt van je aanbouw? Dit is de tijd van het jaar ervoor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Ronald
Mijn aanbouw is denk ik iets ouder… thermopane meuk (geld kan maar 1 keer op) en in het dak zaten wat losliggende plaatjes eps. Zit nu vol met cellulose. Dat scheelt al veel… maar die 14m2 verliest nog steeds evenveel volgens mijn model dan de overige 45m2 aan vloer en keuken van de originele bouw.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:53
Wat betreft comfort, wellicht kan je het debiet verhogen van de groep(en) in de aanbouw. Zodat je een hogere retour temp krijgt.

Zoals hierboven aangegeven het is een beetje een utopie dat je hele huis perfect gelijkmatig kan verwarmen.

• TweakersOnly
Ronald schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:30:
Wat voor glas zit er in de aanbouw?

Het is inherent een bouwdeel met behoorlijk hogere verliezen dan de originele bouw: erg veel oppervlakte aan de buitenlucht.
Gehele woning dus ook aanbouw is in 2022 voorzien van kunststof kozijnen met HR++ glas. Achterkant aanbouw is vrijwel geheel glas met dubbele tuindeur, groot raam en een enkele tuindeur.

Plat dak aanbouw is in 2017 geheel vernieuwd:
- Therma TR26 PIR hardschuim isolatieplaat, λD-waarde 0,022 W/(m·K)
- twee lichtkoepels van 1x1 meter, driewandig met isolatiewaarde U ongeveer 1,67.

• Ronald
Dat zal mooi ruimtelijk zijn.... En met 'slechts' HR++, ook echt wel veel warmteverlies toe laten.
Hoe dik is de TR26?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
TweakersOnly schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:39:
Morgen eens kijken of dit resultaat oplevert
Ik ben heel benieuwd wat het effect is geweest.

Het gelijktrekken van de retour is ook gunstig voor je COP van de WP, je mixt dan geen warmer en kouder water meer. (Je warmtepomp heeft net met veel moeite een paar °C verschil gemaakt tussen aanvoer en retour en dat gooi je dan gedeeltelijk weg). Als je dan naar 28°C ipv 29°C kunt gaan bespaar je daar op.
Dus los van het comfort is het ook efficiënter.

• busscherski
TheGhostInc schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:38:
[...]

Ik ben heel benieuwd wat het effect is geweest.

Het gelijktrekken van de retour is ook gunstig voor je COP van de WP, je mixt dan geen warmer en kouder water meer. (Je warmtepomp heeft net met veel moeite een paar °C verschil gemaakt tussen aanvoer en retour en dat gooi je dan gedeeltelijk weg). Als je dan naar 28°C ipv 29°C kunt gaan bespaar je daar op.
Dus los van het comfort is het ook efficiënter.
Ja klopt maar dat voordeel verlies je weer omdat de totale flow over de afgifte omlaag gegaan is. Van +/- 7 x 2 liter = 14 liter per minuut naar +/- 5 x 1.5 + 2 x 2.5 = 12.5 liter per minuut

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
busscherski schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:55:
[...]

Ja klopt maar dat voordeel verlies je weer omdat de totale flow over de afgifte omlaag gegaan is. Van +/- 7 x 2 liter = 14 liter per minuut naar +/- 5 x 1.5 + 2 x 2.5 = 12.5 liter per minuut
Tenzij de waterpomp het niet meer trekt (teveel drukverlies), zal je totale flow praktisch gelijk blijven. Die flowmeters zijn veels te onnauwkeurig om de totale flow te bepalen.

Uiteindelijk zal de warmtepomp met zijn ingebouwde geregelde waterpomp zelf bepalen welke flow optimaal is. Ga je de vloer verwarming zo ver knijpen dat er echt minder flow komt, dan krijg je vanzelf foutmeldingen bij de warmtepomp.
Maar als dat niet gebeurd zal de waterpomp een paar Watt extra verbruiken en gewoon de gewenste flow halen.

En uiteindelijk gaat het niet om flow, maar om de delta van de temperatuur. Zowel bij de vloer (die moet enigszins per groep gelijk zijn) als bij de warmtepomp (daar stuurt hij op een lage delta tussen toe en afvoer). De flow is slechts een onderdeel/gereedschap om de delta te krijgen die je wilt.

• busscherski
@TheGhostInc
Het klopt dat de flow indicatoren van de vloerverwarming verdeler te onnauwkeurig zijn om conclusies te trekken. Vandaar dat ik TS hierboven al verzocht om de flow op te zoeken die de binnenunit rapporteert. (maar ik heb nog geen reactie ontvangen)

Ik installeer al jaren bijna elke week een Vaillant warmtepomp, ze hebben allemaal een internet gateway en ik heb als installateur online toegang tot 90% van de machines. Ze geven geen foutmelding als bijvoorbeeld maar driekwart van de nominale flow (1200 liter per uur) gehaald wordt. Zonder te zeuren zetten ze de CV pomp op 100% en doen wat ze kunnen.

Volgens de handleiding zou de foutmelding die je noemt ergens bij ongeveer 1/4 of 1/3 van de nominale flow een keer komen (maar als je flow zo laag is dan is je delta t ook 3 a 4x hoger dan nominaal met dus hoog verbruik tot gevolg). Maar ik ben nog nooit in de buurt gekomen van die flow error.

• TweakersOnly
busscherski schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:28:
Op de AI of MEH kun je opzoeken wat de flow op dat moment is en op welk percentage de CV pomp draait.
- 2 bovenste knopjes tegelijk indrukken en loslaten
- Installateursmenu
- 17
- Sensor werking test

Ik ben wel benieuwd wat de flow is volgens Vaillant

edit: is het dak van de uitbouw verder isoleren een optie?
Zojuist even op zolder de instellingen bekeken:
- pompvermogen 100%
- flow 614 liter / minuut, alleen vloerverwarming staat open
- verbruik op die moment ongeveer 850 watt met 32 graden aanvoertemperatuur.

Vanuit zolder gaat er een 22mm leiding naar kruipruimte. Vanuit kruipruimte een 25mm uponor leiding naar vloerverwarming verdeler in garage.

Met knijpen van de vvw groepen in woonkamer wordt vloer in aanbouw wel goed warm. Dat is positief. Echter vloer in woonkamer voelt daarna te koud aan, dus ideale mix heb ik nog niet gevonden. Hoewel flow meters op vvw verdeler gemiddeld 2 liter per seconde aangeven, lijkt het erop dat er maximaal 10 liter per seconde over alle groepen binnenkomt.

• busscherski
Ik heb even in de handleiding gekeken. De maximale / nominale volumestroom (die de machine haalt als hij over een parallel buffer of een afgiftesysteem met lage weerstand pompt) is 1205 liter per uur. Dit is ook de flow die hij haalt in het testlab om de COP en performance te bepalen.

De eerder genoemde flow error komt denk ik als de flow lager is dan de minimale volumestroom: 540 liter per uur. (heb ik in al die jaren gelukkig nog nooit gehad)
https://www.vaillant.nl/p...0020299005-09-2831162.pdf
Pagina 184

Dus ik vind dat je momenteel al erg veel geknepen hebt als je maar 614 liter per uur over hebt terwijl de CV pomp 100% draait. Je delta t is dus dubbel dan bij laboratorium condities en hoe Vaillant adviseert het te installeren.
De leidingdiameters die je noemt zijn gelijk aan de minimaal geadviseerde voor deze machine. Dat is dus correct.

• TweakersOnly
Aanvulling:

Bij de installatie is ook een 35 liter buffervat aangesloten, parallel of serieel is mij onbekend. Dit buffervat had ik al bij mijn vorige Remeha gebrilde warmtepomp en is opnieuw ingezet bij installatie van de Vaillant all electric warmtepomp.

Als ik (meer) radiatoren open zet, zou de flow omhoog moeten gaan. Is dat een oplossing? Waarom heb ik met alleen vloerverwarming maar een flow van 615 liter per minuut?

• busscherski
TweakersOnly schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:22:
Aanvulling:

Bij de installatie is ook een 35 liter buffervat aangesloten, parallel of serieel is mij onbekend. Dit buffervat had ik al bij mijn vorige Remeha gebrilde warmtepomp en is opnieuw ingezet bij installatie van de Vaillant all electric warmtepomp.

Als ik (meer) radiatoren open zet, zou de flow omhoog moeten gaan. Is dat een oplossing? Waarom heb ik met alleen vloerverwarming maar een flow van 615 liter per minuut?
Dat buffervat zal serieel staan, anders had de warmtepomp z`n nominale flow wel gehaald.
Bij parallel heb je een losse CV pomp tussen het buffervat en je CV systeem.

Op zich heb ik niet zo`n moeite met een serieel systeem dat z`n nominale flow niet helemaal haalt, het is niet minder efficient dan een parallel buffer waar je primair wel nominaal haalt maar secondair dezelfde flow als nu.

Je flow is nu vrij laag omdat je vloerverwarmingslangen relatief lang en dun zijn en de meesten ook nog geknepen. (je flow is niet rampzalig laag)

Als je radiatoren open draait gaat de flow stijgen, dat mag je als test wel even doen maar het is niet echt een oplossing als je in die kamers geen verwarming wilt, wel een excuus om de badkamer comfortabel en schimmelvrij te houden.

Let er overigens op dat als je een pomploze verdeler hebt en je radiatoren niet ingeregeld zijn er waarschijnlijk veel te veel water doorheen stroomt. Dat kun je oplossen zie CV tuning topic.

• TweakersOnly
@busscherski N.a.v. van jouw post dat de flow erg laag is, heb ik vanmorgen als test alle groepen van de vloerverwarming helemaal open gezet. Bij de installatie van de warmtepomp had de installateur alle groepen ingesteld op ongeveer 2 liter per minuut, soms iets minder. Ik heb deze week daarop de warmere groepen verder geknepen.

Als ik alle 7 vloerverwarming groepen volledig open zet, heb ik een flow van 920 liter per minuut. Dit lees ik uit via de ebusd internface en gekoppeld in home assistant.

• busscherski
Nu heb je denk ik de meest efficiente instelling. Een klein beetje knijpen van de groepen het verst van de uitbouw kan denk ik weinig kwaad en gaat wel de temperatuur in de woning iets gelijkmatiger maken.

Pagina: 1