Verschil in comfort temperatuur woonkamer / aanbouw

Pagina: 1
Acties:

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:13
Situatie:

Halfvrijstaande woning, bouwjaar 1990 met een aanbouw 4 x 5,25 meter bouwjaar 1996.
Totaal oppervlakte begane grond: 74 m2
Totaal oppervlakte woning 130 m2.
Gehele vloer begane grond is voorzien van vloerverwarming 7 groepen, 10 cm HOH. Onder de aanbouw liggen 2 groepen, reguliere woonkamer 5 groepen.
Kruipruimte onder reguliere woning is geisoleerd met 8CM PIF folie, isolatie vloer aanbouw is onbekend.
Gehele woning is voorzien van HR++ glas en kunstsrtof kozijnen.
Woning wordt verwarmd met een Vaillant Arotherm Plus 75/6 all electric warmtepomp.

Probleem:

De aanbouw wordt niet egaal warm en voelt kil aan. In de voorkamer is het 21,5 graden terwijl het in de aanbouw dan slechts 20,0-20,5 graden.

Extra info:
Ik stook met stooklijn 0,20 en een doeltemperatuur van 29 graden bij het vriespunt. Vooralsnog wordt nu alleen de begane grond verwamd, niet de 1e etage.

Met temperatuursensor meet ik duidelijk verschil in vloertemperatuur:
- Woonkamer: 23,5 graden
- Aanbouw: 21,5 graden
In de aanbouw zitten twee lichtkoepels bolvormig, driewandig geisoleerd. Temparatuursensor geeft bij deze lichtkoepels 18,5 graden aan.

Ik weet niet of en hoe de kruipruimte onder de aanbouw geisoleerd is. Dit hebben de vorige bewoners gedaan. Wat ik wel weet is dat de vloerverwarming buizen onder de aanbouw ongeveer 6-7 cm dieper liggen dan onder de reguliere woning. Ofwel er zit een dikkter laag cementdekvloer over de vloerverwaming buizen in de aanbouw. Dat merk ik dan ook uiteraard aan de temperatuur van de vloer, die 2 graden lager ligt.

Alle vloerverwarming groepen staan volledig open met een flow van ongeveer 2 liter per minuut.

Zijn er simpele stappen die ik kan doen om het termperatuurverschil tussen woonkamer en aanbouw kan verkleinen cq. aanbouw beter kan verwarmen?

[ Voor 3% gewijzigd door TweakersOnly op 24-12-2025 12:33 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:19
Als je die eerste 5 groepen smoort naar 1.5 liter per minuut. Hoeveel flow gaat er dan nog over de warmtepomp?
Een radiator bijplaatsen zal ook wel niet veel helpen met stooklijn 0.20.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Meet de retourtemperatuur eens van alle lussen. Aanvoer is als het goed is gelijk voor iedere groep, gezien hetgeen beschreven verwacht ik dat de retourtemperatuur in de uitbouw aanzienlijk lager is. Als dat het geval is kan je de flow van de andere groepen wat knijpen zodat je de retour temperaturen dichter naar elkaar toe krijgt.

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Nu online
Hoeveel meter vloerverwarming buis heeft elke groep. Gemiddeld met een wp zijn de lussen vaak niet veel groter dan 80-90m tegenwoordig zelfs kleiner.
Ik hanteer vaak een basis van 1 liter per min voor 80-90m slang, En vanuit daar eventueel aanpassen.

Je uitbouw heeft waarschijnlijk ook glas, wat er niet zit in je voorkamer. Hier dien je met je liters ook rekening mee te houden.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:19
Die machine wil nominaal 1200 liter per uur circuleren (ik weet niet of dat nu gehaald wordt, maar volgens de flow indicatoren van de vloerverwarming niet). Als je verder knijpt dan dat moet de stooklijn wellicht omhoog.

Edit: Bijvoorbeeld 7 liter per minuut lijkt me echt niet verstandig voor de meeste all-electric warmtepompen.

In plaats van 5 groepen knijpen zou je ook de 3 groepen het verst van de uitbouw kunnen knijpen.

[ Voor 33% gewijzigd door busscherski op 24-12-2025 17:44 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)