Glasvezel 70mb ipv 100mb - Alles geprobeerd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bassstb
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-01 12:38
Ik loop al ongeveer een jaar tegen hetzelfde probleem aan met mijn glasvezelverbinding bij Budget Thuis en ik ben benieuwd of anderen dit herkennen of advies hebben.

Ik betaal voor een 100 Mb down / 100 Mb up glasvezelabonnement. In de praktijk haal ik 70 Mb download en wel gewoon 100 Mb upload.

Wat ik allemaal heb gedaan en getest:
  • Meerdere speedtests bekabeld direct op het modem
  • Andere netwerkkabels getest
  • Modem en NT kastje meerdere keren gereset + vervangen door Budget.
  • NT kastje is actief en verbinding is stabiel
Upload is grotendeels correct, alleen download blijft structureel te laag.

Omdat dit bleef aanhouden is er een monteur ingepland. Die zou vandaag langskomen maar belde 15 minuten voor de afspraak af. Reden: volgens hem valt 70 Mb download “binnen de norm” en er zou geen demping op de lijn zijn. Op basis daarvan is het ticket gesloten en is er niet gemeten bij mij thuis of in de wijkkast.

Daar ben ik het niet mee eens. Een structurele afwijking van circa 30 procent bij glasvezel voelt niet acceptabel. Bij mijn vorige huis haalde ik prima 100mb met glasvezel.

Valt dit binnen de norm, wat valt er nog meer te proberen?

Alle input is welkom want ik twijfel nu tussen formeel klagen, compensatie eisen of verdere escalatie.

Beste antwoord (via Bassstb op 05-01-2026 18:54)

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23:47
ehtweak schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:49:
[...]

Wat al aangegeven was:

"omdat ik dit probleem herken dat de shaper niet goed staat op de DSLAM. "

Iemand/iets is vergeten het juiste profiel toe te kennen aan de specifieke aansluiting.
Oeps... ;)
Er hebben meerdere orders gelopen op het adres van de gebruiker, die uiteindelijk ook zijn geannuleerd.
De eerste order was ingelegd als 50/50, de tweede als 100/100.

De eerste order is geannuleerd, maar bij het verwerken van de tweede order zijn er in de IT-keten zaken niet goed vertaald en teruggezet door het versioning-/rollback-systeem (Aan KPN kant)

Daardoor is uiteindelijk niet het juiste profiel toegekend aan de aansluiting, wat verklaart waarom de shaper op de DSLAM niet correct stond ingesteld.

Oeps… 😉

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke router / modem heb je en met wat voor laptop test je? Zeker weten dat je kabels goed zijn?

Moet btw zeggen dat ik hun prijzen niet heel concurrerend vind, dus stemen met je voeten is ook nog een optie.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:41
Tja, op consumenten verbindingen zit altijd flink wat overboeking.
Dat betekent geen gegarandeerde bandbreedte, maar eerder een maximum in gunstige periode.
Mogelijk haal je wel het maximum midden in de nacht?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-01 11:59
Heb je ergens in je contract staan wat ze minimaal moeten leveren? Bij bijna alle consumenten verbindingen ga je namelijk een contract aan met een maximum verbinding. Bij ADSL was het vaak nog extremer, een maximale verbinding van 100mbit/s kon in de praktijk makkelijk 20mbit/s zijn als je te ver van de centrale af woonde.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:03
Neem je ook TV af? Ik meen wel eens eerder ergens gelezen te hebben dat daarvoor bandbreedte voor gereserveerd wordt.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:16

lier

MikroTik nerd

Weet je zeker dat tijdens het testen geen andere devices verbonden zijn? Heb je ook getest met een download van een testbestand? Andere speedtest servers geprobeerd?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Bassstb
Experiabox v10a. Alle kabels eruit gehaald, enkel kabel naar laptop. Nieuwe Macbook pro. Cat6 kabels, kan me niet voorstellen dat het aan mijn apparatuur ligt.

Ja, neem ook tv af. In mijn andere woning nergens last van gehad en gewoon 90/100 download behaald.

• Economics
GarBaGe schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:15:
Tja, op consumenten verbindingen zit altijd flink wat overboeking.
Dat betekent geen gegarandeerde bandbreedte, maar eerder een maximum in gunstige periode.
Mogelijk haal je wel het maximum midden in de nacht?
Onzin. Budget alles in één loopt volledig over ons netwerk, zowel IP uitgifte als bandbreedte die "gereserveerd" worden. Alle paden durf ik met 100% zekerheid te zeggen dat er geen netwerk congestie is.

@TS heb jij hiervoor koper gehad of een migratie richting glas?

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:11
Heb je vanaf 1 device getest, of met meerdere devices getest?

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:27
Dus één kabel met één device getest en de aanname dat het niet aan eigen apparatuur kan liggen.

Geeft de pc aan dat deze met gigabit of 100mbit lokaal verbonden is? Kan alsnog een slechte kabel of netwerkpoort zijn. Koppel sowieso tv af, test ook andere kabel, andere poort op de modem en een andere pc. Als dan het probleem blijft zit er iets niet goed achter de modem en mag de provider het oplossen. Of het een nieuwe macbook of oude wokkietokkie pc is moet niet uitmaken, niets is feilloos en je lost dit alleen maar op door troubleshooting, zaken uitsluiten.

• bramassendorp
En misschien ook even flink iperfen, https://iperf.fr/

Desnoods tcp en udp

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-01 08:09
Experiabox V10a heb ik ook op kpn. Haal ruim 100mb onder alle omstandigheden, mits ik verbind via de Experiabox. Ik heb er nog een oude Fritzbox achter zitten, die haalt max 70mb.

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-01 17:54

slaay

Natuurbeleven.com

Op de site van Budget staat het volgende als je de postcodecheck doet:
"Onze internetsnelheid gaat tot 1000 Mbit/s, met gelijke download- en uploadsnelheid. We zijn graag eerlijk over de internetsnelheid op jouw adres. Daarom zie je hier de maximale snelheid die je op jouw adres kunt halen.

De snelheid kan lager zijn dan het maximaal haalbare op jouw adres door netwerkdrukte, afstand tot de wijkcentrale of je apparatuur. Vaak wordt minstens 85% van de maximale snelheid gehaald. De minimale snelheid is 75%.

Kies je een lagere snelheid dan het maximaal haalbare op jouw adres? Dan krijg je maximaal die snelheid. Is de gekozen snelheid hoger dan het maximaal haalbare? Dan ontvang je de maximaal haalbare snelheid op jouw adres."
Kortom, je haalt niet de minimale snelheid en dat is reden om het contract te ontbinden. Of in ieder geval, verzoeken om binnen redelijke termijn het op te lossen. En anders het contract kostenloos te ontbinden.

Zie verder ook het stuk van de ACM over internetsnelheden:
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2017-68591.html

Dich bis echt unne foëzen haas

• Bassstb
Economics schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:21:
[...]

Onzin. Budget alles in één loopt volledig over ons netwerk, zowel IP uitgifte als bandbreedte die "gereserveerd" worden. Alle paden durf ik met 100% zekerheid te zeggen dat er geen netwerk congestie is.

Ja! Van coax pakket verhuisd naar glasvezel adres. Iets mis met een configuratie? Ik denk zelf ook dat de verhuizing iets verkeerds heeft opgeleverd…

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:19
En wat geeft de pc zelf aan wat de maximaal haalbare snelheid is?
Kun je opzoeken bij de internetinstellingen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• bramassendorp
En was er al iets gelukt?

• ErickN
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:10
Ik lees dat je een nieuwe laptop gebruikt. Misschien een firewall die samen met de firewall wat loopt te kloten? Virusscanner die realtime draait?

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:14

liberque

Vrijzinnig!

Wel heel erg makkelijk van die monteur. Je haalt wel 100mbit up maar slechts 70mbit down. Let op: upload en download zijn 2 verschillende profielen. Ik zou die forceren te resetten. Snelheid verlagen naar 50mbit. Effe wachten en dan weer naar 100mbit. Bij KPN duurt dit 10 mins. Weet niet hoe het bij Budget zit though.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:01
@Bassstb
Al gekeken om over te stappen? Mijn ervaring is dat elk jaar of om het jaar overstappen het voordeligste is. Weet je ook direct of het aan de spullen van Budget ligt.

• Bassstb
chrisborst schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:39:
@Bassstb
Al gekeken om over te stappen? Mijn ervaring is dat elk jaar of om het jaar overstappen het voordeligste is. Weet je ook direct of het aan de spullen van Budget ligt.
Zit nog vast tot september 2026 helaas.

• Bassstb
ErickN schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:21:
Ik lees dat je een nieuwe laptop gebruikt. Misschien een firewall die samen met de firewall wat loopt te kloten? Virusscanner die realtime draait?
Zowel Windows laptop, als Wifi iPhone 17 haalt 70mb.

• Bassstb
Yaksa schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:10:
En wat geeft de pc zelf aan wat de maximaal haalbare snelheid is?
Kun je opzoeken bij de internetinstellingen.
Theoretisch 1200 Mbps met m'n Macbook Pro uit 2024.

• Bassstb
Helaas zelf qua instellingen niet verder gekomen. Heb het terug gekoppeld via officiële klacht bij Budget. Ik denk dat mijn verhuizing van coax naar glasvezel wat problemen met mijn profiel heeft gegeven. Het blijft gek omdat ik up wel gewoon 100 mb haal. Wordt vervolgd als ik antwoord heb.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:32

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Bassstb schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:08:

Omdat dit bleef aanhouden is er een monteur ingepland. Die zou vandaag langskomen maar belde 15 minuten voor de afspraak af. Reden: volgens hem valt 70 Mb download “binnen de norm” en er zou geen demping op de lijn zijn. Op basis daarvan is het ticket gesloten en is er niet gemeten bij mij thuis of in de wijkkast.
Wat een joker......dan zou ik in elk geval even opnieuw contact opnemen met KPN en ze dit voorleggen zodat ze alsnog toch zelf kunnen gaan meten hier.

Zeker gezien de bovenstaande bijdragen kun je lezen dat jij niet krijgt waar je voor betaald.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:01
@Bassstb
Je zou bij budget kunnen suggereren om je 1 maand te upgraden naar een sneller abbo. Als de snelheid dan direct hoger is, weet je direct dat het probleem inderdaad in de instellingen zat.

Bij sommige providers kan je elke maand upgraden en downgraden qua snelheid, dus wellicht kan je het zelf doen.

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Bassstb schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:45:
[...]

Theoretisch 1200 Mbps met m'n Macbook Pro uit 2024.
Dit geeft bij mij een rode vlag:

De MacBook Pro (2024) met M4-chip heeft geen ingebouwde LAN-poort. Dus moet je een USB/TB adapter gebruiken voor LAN. Als je een goedkope USB-C-naar-Ethernet-adapter gebruikt, kan de chipset daarin de beperkende factor zijn. Sommige adapters hebben moeite om de volledige bandbreedte stabiel te verwerken bij downloads, terwijl uploads minder processorkracht van de adapter vragen.

Probeer die appel eens in veilige mode te draaien om uit te sluiten dat het een software probleem is.

Wifi: omdat je het over een theo max van 1200mbit hebt ruik ik Wifi. Dit zijn immers geen LAN-snelheden. If so lijkt het op 2.4 Ghz Wifi. Als die slechts op een smal kanaal van 20 Mhz staat dan is dit logisch. Je kan dan dit veranderen op je router naar 40 Mhz. Echter je zou 5 Ghz of hoger moeten gebruiken voor een goed resultaat. Wellicht een apart SSID op de router aanmaken voor 5 Ghz zodat je zeker weet dat je daarop verbind. Het zou iig wel je symptomen kunnen verklaren op je MAC en Iphone.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• Bassstb
liberque schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:45:
[...]

Dit geeft bij mij een rode vlag:

De MacBook Pro (2024) met M4-chip heeft geen ingebouwde LAN-poort. Dus moet je een USB/TB adapter gebruiken voor LAN. Als je een goedkope USB-C-naar-Ethernet-adapter gebruikt, kan de chipset daarin de beperkende factor zijn. Sommige adapters hebben moeite om de volledige bandbreedte stabiel te verwerken bij downloads, terwijl uploads minder processorkracht van de adapter vragen.

Probeer die appel eens in veilige mode te draaien om uit te sluiten dat het een software probleem is.

Wifi: omdat je het over een theo max van 1200mbit hebt ruik ik Wifi. Dit zijn immers geen LAN-snelheden. If so lijkt het op 2.4 Ghz Wifi. Als die slechts op een smal kanaal van 20 Mhz staat dan is dit logisch. Je kan dan dit veranderen op je router naar 40 Mhz. Echter je zou 5 Ghz of hoger moeten gebruiken voor een goed resultaat. Wellicht een apart SSID op de router aanmaken voor 5 Ghz zodat je zeker weet dat je daarop verbind. Het zou iig wel je symptomen kunnen verklaren op je MAC en Iphone.
Ik gebruik de nieuwste TP link USB-C naar ethernet adapter die tot 1GB snelheid moet halen. Zelfs in safemode. Daarnaast gebruik ik niet de Wi-fi van de experiabox, maar een Unify Pro AC. Die alleen 5ghz uitzend.

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Bassstb schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:40:
[...]

Ik gebruik de nieuwste TP link USB-C naar ethernet adapter die tot 1GB snelheid moet halen. Zelfs in safemode. Daarnaast gebruik ik niet de Wi-fi van de experiabox, maar een Unify Pro AC. Die alleen 5ghz uitzend.
Hoe kom je dan aan een theo max van 1200mbit?

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:27
Ik ken nog wel een toestel met exact die theoretisch maximum snelheid, een powerline set. En ook met die dingen wordt nog wel eens beweerd dat alles "direct bekabeld" is aangesloten. Het verhaal verandert nogal vaak, ik zou best wel eens een heldere, complete uiteenzetting willen zien wat en hoe alles is aangesloten zonder aannames of resultaten uit het verleden. Dan hebben we het euvel zo gevonden.

• ErickN

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat artikel heeft niets met het probleem in dit topic te maken.
Dat artikel gaat over internet abonnementen die lagere snelheden hebben als de snelheid waarop (de meeste) glasvezel verbindingen lopen: 1 Gbps.

TS heeft een abbo van 100 Mbps (dat is een abbo waar dat artikel waarschijnlijk over gaat), maar haalt er maar 70 Mbps mee. Terwijl hij er 100 moet kunnen halen, volgens datzelfde abbo.
Dat is niet waar dat artikel over gaat.

Alles kan stuk.

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:05
Ik vraag mij af of TS wel een 100Mb/s pakket heeft.

Waarom:

70Mbit is namelijk precies dezelfde snelheid die ik ook kreeg toen ik nog een 50Mb abonnement had, en de upload lag toen ook iets hoger dan 70. Dit klinkt bijna alsof er een andere snelheid actief is.

https://www.speedtest.net/nl/result/i/6477254461

Dit zou je in de omgeving van de provider of in je contract moeten kunnen zien.

[ Voor 6% gewijzigd door krakendmodem op 03-01-2026 20:25 ]

• ErickN
remco_k schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:58:
[...]

Dat artikel heeft niets met het probleem in dit topic te maken.
Dat artikel gaat over internet abonnementen die lagere snelheden hebben als de snelheid waarop (de meeste) glasvezel verbindingen lopen: 1 Gbps.

TS heeft een abbo van 100 Mbps (dat is een abbo waar dat artikel waarschijnlijk over gaat), maar haalt er maar 70 Mbps mee. Terwijl hij er 100 moet kunnen halen, volgens datzelfde abbo.
Dat is niet waar dat artikel over gaat.
Sorry. Je hebt helemaal gelijk. Heb het idd verkeerd gelezen/ begrepen.

• Bassstb
krakendmodem schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:20:
Ik vraag mij af of TS wel een 100Mb/s pakket heeft.

Waarom:

70Mbit is namelijk precies dezelfde snelheid die ik ook kreeg toen ik nog een 50Mb abonnement had, en de upload lag toen ook iets hoger dan 70. Dit klinkt bijna alsof er een andere snelheid actief is.

https://www.speedtest.net/nl/result/i/6477254461

Dit zou je in de omgeving van de provider of in je contract moeten kunnen zien.
Ik denk dat dit ook precies het probleem is. Mede omdat ik verhuisd ben van kabel naar glasvezel. Ik wacht het onderzoek even af bij Budget. Geef ze 2 weken de tijd.

• krakendmodem
Bassstb schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:42:
[...]

Ik denk dat dit ook precies het probleem is. Mede omdat ik verhuisd ben van kabel naar glasvezel. Ik wacht het onderzoek even af bij Budget. Geef ze 2 weken de tijd.
Even voor de helderheid: je had in je vorige woning ook Budget of had je internet via de kabel van Ziggo?

Kan je Inloggen bij Budget thuis? daar zou je als het goed is gewoon je afgenomen diensten moeten kunnen zien met de snelheid. Ik denk dat je een 50Mb pakket hebt, dan klopt de snelheid precies. (je krijgt 70 ipv 50).

• Bassstb
krakendmodem schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:12:
[...]

Even voor de helderheid: je had in je vorige woning ook Budget of had je internet via de kabel van Ziggo?

Kan je Inloggen bij Budget thuis? daar zou je als het goed is gewoon je afgenomen diensten moeten kunnen zien met de snelheid. Ik denk dat je een 50Mb pakket hebt, dan klopt de snelheid precies. (je krijgt 70 ipv 50).
Was ook van Budget. Weet niet meer hoeveel mb pakket helaas, moet ik opzoeken (maar dacht lager dan 100mb). Maar daar geen glasvezel. Pakket meeverhuisd naar glasvezel woning en 100mb pakket afgenomen.

• krakendmodem
Bassstb schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:21:
[...]

Was ook van Budget. Weet niet meer hoeveel mb pakket helaas, moet ik opzoeken (maar dacht lager dan 100mb). Maar daar geen glasvezel. Pakket meeverhuisd naar glasvezel woning en 100mb pakket afgenomen.
Dan had je daar dus DSL, ik gok 50Mb, en is die snelheid mee gegaan naar je nieuwe adres, nu op glas.
Ik krijg de indruk dat er dus nog een 50Mb pakket actief is. En die 100 nooit geactiveerd is.

• Bassstb
krakendmodem schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:26:
[...]

Dan had je daar dus DSL, ik gok 50Mb, en is die snelheid mee gegaan naar je nieuwe adres, nu op glas.
Ik krijg de indruk dat er dus nog een 50Mb pakket actief is. En die 100 nooit geactiveerd is.
DSL ja, ik zie net 100mb download en 10mb upload pakket in het vorige huis. :-(

• krakendmodem
Bassstb schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:43:
[...]

Dan is er mogelijk dus een fout gemaakt met je nieuwe aansluiting en krijg je dus een 50Mb pakket. Is er in de mijn Budget Thuis omgeving niet een optie om de snelheid omhoog te zetten?

• Bassstb
krakendmodem schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:48:
[...]

Dan is er mogelijk dus een fout gemaakt met je nieuwe aansluiting en krijg je dus een 50Mb pakket. Is er in de mijn Budget Thuis omgeving niet een optie om de snelheid omhoog te zetten?
Ja, alleen upgraden naar 200mb (of hoger), maar niet maandelijks weer te verlagen. Dus ik laat het hun eerst even uitzoeken voor ik meer ga betalen (en al 11 maanden op deze lagere snelheid zit).

• Economics
Bassstb schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:43:
[...]

Stuur even je adres in PB, los ik het voor je op. Ik zei al eerder van of het een migratie was (of eigenlijk bedoelde ik hiermee ook verhuizing) omdat ik dit probleem herken dat de shaper niet goed staat op de DSLAM.

• Economics
Economics schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:21:
[...]

^^^^

• Economics
@Bassstb doe eens een speedtest :)

• Bassstb
HELD! Dit behaald op wifi! Wat was het nu? Kan ik Budget nog in gebreke stellen vind je, voor 11 maanden de verkeerde instellingen te laten staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpvwDaQUUQFnmAqVxxmdvrgIT2c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8QfRYHzBDCTsPakBz0SllFWE.png?f=fotoalbum_large

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:42

Bever!

3

Bassstb schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:03:
[...]

HELD! Dit behaald op wifi! Wat was het nu? Kan ik Budget nog in gebreke stellen vind je, voor 11 maanden de verkeerde instellingen te laten staan?

[Afbeelding]
Wat is je schade?

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:38

m-vw

Dus?

Betalen voor een dienst die niet (100%) geleverd is?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Kunnen we allemaal even een applaus doen voor @Economics voor het op een openbaar forum oplossen van een probleem aan de provider zijde en daar ook niet schimmig over doet? Ik weet dat dit soort dingen wel vaker gebeuren, maar echt, deze mensen moeten we hier koesteren. _/-\o_

@Economics een beetje extra technische uitleg zou wel leuk zijn.

Alles kan stuk.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-01 22:03

bonzz.netninja

Niente baffi

m-vw schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:11:
[...]

Betalen voor een dienst die niet (100%) geleverd is?
Dat is geen schade

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

remco_k schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:35:
[...]
Wat al aangegeven was:

Iemand/iets is vergeten het juiste profiel toe te kennen aan de specifieke aansluiting.
Oeps... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • Beste antwoord

• Economics
ehtweak schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:49:
[...]

Wat al aangegeven was:

Oeps... ;)
Er hebben meerdere orders gelopen op het adres van de gebruiker, die uiteindelijk ook zijn geannuleerd.
De eerste order was ingelegd als 50/50, de tweede als 100/100.

De eerste order is geannuleerd, maar bij het verwerken van de tweede order zijn er in de IT-keten zaken niet goed vertaald en teruggezet door het versioning-/rollback-systeem (Aan KPN kant)

Daardoor is uiteindelijk niet het juiste profiel toegekend aan de aansluiting, wat verklaart waarom de shaper op de DSLAM niet correct stond ingesteld.

Oeps… 😉

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:27
remco_k schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:35:
[...]

Kunnen we allemaal even een applaus doen voor @Economics voor het op een openbaar forum oplossen van een probleem aan de provider zijde en daar ook niet schimmig over doet? Ik weet dat dit soort dingen wel vaker gebeuren, maar echt, deze mensen moeten we hier koesteren. _/-\o_

Helemaal eens!
Dus als @Bassstb stappen voor “schade” wil ondernemen dan zou ik niet de hulp/inzichten van @Economics benoemen. Gewoon zeggen dat t plotseling 100 was na maanden 70.

Insiders die nek uitsteken zijn goud :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-01 01:19

ep667

It doesn't hurt to help

Bassstb schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:08:
Hmm, 70 Mbps binnen de norm, demping op de lijn. Lijkt wel alsof de monteur je lijn verwart met DSL (of verwar jij glas met DSL)?

Ik lees hier ook wel mensen die over overboeking praten, maar je hebt een 100 Mbps lijn over een glasvezelverbinding. Ik heb 1 Gbps glasvezel en haal die snelheid gewoon, praktisch gezien altijd. Behoudens overhead (dat is wat anders). Zelfs als jouw buurt enorm overboekt is, moet je veel meer dan 70 Mbps kunnen halen (want je buren die 1 Gbps hebben, halen sowieso meer).

EP

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:44
ep667 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:42:
[...]

Hmm, 70 Mbps binnen de norm, demping op de lijn. Lijkt wel alsof de monteur je lijn verwart met DSL (of verwar jij glas met DSL)?

Ik lees hier ook wel mensen die over overboeking praten, maar je hebt een 100 Mbps lijn over een glasvezelverbinding. Ik heb 1 Gbps glasvezel en haal die snelheid gewoon, praktisch gezien altijd. Behoudens overhead (dat is wat anders). Zelfs als jouw buurt enorm overboekt is, moet je veel meer dan 70 Mbps kunnen halen (want je buren die 1 Gbps hebben, halen sowieso meer).
Het probleem is een paar uur & een paar posts geleden al opgelost.

The devil is in the details.

Pagina: 1