Glasvezel 70mb ipv 100mb - Alles geprobeerd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bassstb
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:33
Ik loop al ongeveer een jaar tegen hetzelfde probleem aan met mijn glasvezelverbinding bij Budget Thuis en ik ben benieuwd of anderen dit herkennen of advies hebben.

Ik betaal voor een 100 Mb down / 100 Mb up glasvezelabonnement. In de praktijk haal ik 70 Mb download en wel gewoon 100 Mb upload.

Wat ik allemaal heb gedaan en getest:
  • Meerdere speedtests bekabeld direct op het modem
  • Andere netwerkkabels getest
  • Modem en NT kastje meerdere keren gereset + vervangen door Budget.
  • NT kastje is actief en verbinding is stabiel
Upload is grotendeels correct, alleen download blijft structureel te laag.

Omdat dit bleef aanhouden is er een monteur ingepland. Die zou vandaag langskomen maar belde 15 minuten voor de afspraak af. Reden: volgens hem valt 70 Mb download “binnen de norm” en er zou geen demping op de lijn zijn. Op basis daarvan is het ticket gesloten en is er niet gemeten bij mij thuis of in de wijkkast.

Daar ben ik het niet mee eens. Een structurele afwijking van circa 30 procent bij glasvezel voelt niet acceptabel. Bij mijn vorige huis haalde ik prima 100mb met glasvezel.

Valt dit binnen de norm, wat valt er nog meer te proberen?

Alle input is welkom want ik twijfel nu tussen formeel klagen, compensatie eisen of verdere escalatie.

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke router / modem heb je en met wat voor laptop test je? Zeker weten dat je kabels goed zijn?

Moet btw zeggen dat ik hun prijzen niet heel concurrerend vind, dus stemen met je voeten is ook nog een optie.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:22
Tja, op consumenten verbindingen zit altijd flink wat overboeking.
Dat betekent geen gegarandeerde bandbreedte, maar eerder een maximum in gunstige periode.
Mogelijk haal je wel het maximum midden in de nacht?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:03
Heb je ergens in je contract staan wat ze minimaal moeten leveren? Bij bijna alle consumenten verbindingen ga je namelijk een contract aan met een maximum verbinding. Bij ADSL was het vaak nog extremer, een maximale verbinding van 100mbit/s kon in de praktijk makkelijk 20mbit/s zijn als je te ver van de centrale af woonde.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:04
Neem je ook TV af? Ik meen wel eens eerder ergens gelezen te hebben dat daarvoor bandbreedte voor gereserveerd wordt.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:02

lier

MikroTik nerd

Weet je zeker dat tijdens het testen geen andere devices verbonden zijn? Heb je ook getest met een download van een testbestand? Andere speedtest servers geprobeerd?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Bassstb
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:33
Experiabox v10a. Alle kabels eruit gehaald, enkel kabel naar laptop. Nieuwe Macbook pro. Cat6 kabels, kan me niet voorstellen dat het aan mijn apparatuur ligt.

Ja, neem ook tv af. In mijn andere woning nergens last van gehad en gewoon 90/100 download behaald.

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:04
GarBaGe schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:15:
Tja, op consumenten verbindingen zit altijd flink wat overboeking.
Dat betekent geen gegarandeerde bandbreedte, maar eerder een maximum in gunstige periode.
Mogelijk haal je wel het maximum midden in de nacht?
Onzin. Budget alles in één loopt volledig over ons netwerk, zowel IP uitgifte als bandbreedte die "gereserveerd" worden. Alle paden durf ik met 100% zekerheid te zeggen dat er geen netwerk congestie is.

@TS heb jij hiervoor koper gehad of een migratie richting glas?

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:06
Heb je vanaf 1 device getest, of met meerdere devices getest?

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:08
Dus één kabel met één device getest en de aanname dat het niet aan eigen apparatuur kan liggen.

Geeft de pc aan dat deze met gigabit of 100mbit lokaal verbonden is? Kan alsnog een slechte kabel of netwerkpoort zijn. Koppel sowieso tv af, test ook andere kabel, andere poort op de modem en een andere pc. Als dan het probleem blijft zit er iets niet goed achter de modem en mag de provider het oplossen. Of het een nieuwe macbook of oude wokkietokkie pc is moet niet uitmaken, niets is feilloos en je lost dit alleen maar op door troubleshooting, zaken uitsluiten.

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:06
En misschien ook even flink iperfen, https://iperf.fr/

Desnoods tcp en udp

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:48
Experiabox V10a heb ik ook op kpn. Haal ruim 100mb onder alle omstandigheden, mits ik verbind via de Experiabox. Ik heb er nog een oude Fritzbox achter zitten, die haalt max 70mb.
Pagina: 1