Hendel schuifraam stuk??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ferry Bouman
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01:27
Sinds deze week doet de hendel van mijn schuifraam (merk Schüco) niets meer. Ik kan ze nog wel op & neer bewegen maar er komt geen beweging in de raam en ik voel ook geen ‘tegengewicht ‘ als ik de beweging uitvoer.

Ik heb het kleine imbusvijsje los gemaakt maar de hendel is niet afneembaar.

Aan het afdekplaatje zie ik ook nergens iets om de hendel te demonteren. (Geen vijs zichtbaar om het plaatje te verwijderen)

Het afdekplaatje heeft altijd al wel los gezeten, heb nooit vastgezet.

Het betreft een hendel zoals op de afbeelding onder.

Via Schüco zelf vind ik enkel brochures maar geen handleiding ter demontage hendel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1Xruh3flYEg72T8lN8JON34Hfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oD1KdwLAu922oOhuiD9UQtWM.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:11
Bel, na de kerst, een kozijnenleverancier in de buurt en vraag hen naar hoe dit te demonteren of laat ze het repareren. In Nederland heb je de SKK Kozijnwacht die dat kan.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:58
Waarschijnlijk kan je het plastic plaatje wippen en zitten daaronder de schroeven. Maar dan ben je er nog niet want waarschijnlijk draait het binnenwerk door ipv dat je kruk kapot is.
Overigens heb je niet een schuifpui van Schuco maar is het gebruikte profiel van dat merk. Het hang en sluitwerk is maar net wat de fabrikant van het kozijn heeft gebruikt.

• Ferry Bouman
_JGC_ schreef op donderdag 25 december 2025 @ 08:53:
Waarschijnlijk kan je het plastic plaatje wippen en zitten daaronder de schroeven. Maar dan ben je er nog niet want waarschijnlijk draait het binnenwerk door ipv dat je kruk kapot is.
Overigens heb je niet een schuifpui van Schuco maar is het gebruikte profiel van dat merk. Het hang en sluitwerk is maar net wat de fabrikant van het kozijn heeft gebruikt.
Ow ok, bedankt.
Ik kijk zo meteen even na op de factuur van welk merk het is.

Groetjes

• Ferry Bouman
_JGC_ schreef op donderdag 25 december 2025 @ 08:53:
Ik heb het sluitwerk eraf gehaald en aan de stift zie ik zelf niet direct verduring/beschadiging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Np0IRiePdtDiiCrqI40YPkTcwY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ug7VXOsUORa1MFSSa27dYjsc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqXyqdoQU4RPAMRfdAgL78hwxsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7omp1LV7vTYV1Tk88PGXkwD.jpg?f=fotoalbum_large

• _JGC_
@Ferry Bouman Is dat gat waar de stift in valt nou gewoon rondgedraaid?

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:50
_JGC_ schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:53:
@Ferry Bouman Is dat gat waar de stift in valt nou gewoon rondgedraaid?
Daar lijkt het wel op, dit is vermoedelijk inderdaad het probleem

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-01 13:04
dat ding is rond, die gaat niet meer draaien. sluit werk er uit en vervangen zou ik zeggen

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• Ferry Bouman
Dankjewel broeders van de kennisbank!
Is dat iets dat je zelf kan doen of laat ik hier best een mannetje voor komen?

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:46
Krijg je de deur nog wel open want als dat al niet lukt zal vervangen ook niet gaan lukken. Je zal ook willen weten wat je moet kopen om het te (laten) vervangen

• _JGC_
Misschien dat je 'm nog open krijgt met een bouwsleutel, maar daarna zal je moeten zoeken naar vervangend sluitwerk. Weet niet of zo'n slot los te krijgen is, je weet pas de fabrikant van dat spul als je het open hebt.

• Ferry Bouman
_JGC_ schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:58:
Misschien dat je 'm nog open krijgt met een bouwsleutel, maar daarna zal je moeten zoeken naar vervangend sluitwerk. Weet niet of zo'n slot los te krijgen is, je weet pas de fabrikant van dat spul als je het open hebt.
Even een update: ik heb de hendel gedemonteerd om de foto's te maken en nadien wou ik deze terug plaatsen. Om de één of andere reden heb ik vast iets fout gedaan waardoor de hendel nu wel terug werkt.
Echter staat deze fout gepositioneerd. (deur open was hendel naar onder, deur toe was hendel naar boven)

Nu is het deur toe: hendel naar rechts
Deur openen: hendel helemaal naar links, tot tegen het kader.

Ik kan op deze manier wel kijken welk sluitwerk er juist in zit en bestellen, dan laat ik een mannetje komen om te plaatsen.
Pagina: 1