Compatibiliteit RAM patriot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jessevandijk
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-12-2025
Beste mede tweakers,

Enkele maanden geleden heb ik een game pc gebouwd met een setje patriot Viper Venom RAM (Patriot Viper Venom PVV532G600C30K). Deze wou niet booten op mijn ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI moederbord. Met een nieuw setje ram, Kingston fury, doet mijn pc het helemaal perfect.
Ik heb het setje teruggestuurd, maar kreeg deze teruggestuurd met de mededeling dat er niks aan de hand was.

Nou is dat vrij handig geweest met de huidige prijzen, want mijn vriendin wil ook een pc bouwen. Ik kan alleen bij geen enkel moederbord een QVL vinden voor dit setje ram.

De grote vraag is dus: heeft iemand ervaring met een wel werkend moederbord voor dit setje ram? Een QVL die ik toch over het hoofd heb gezien?

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:13
Als je reviews van dat RAM bekijkt zie je dat een gebruiker het stabiel heeft draaien op uitvoering: MSI MAG B850 TOMAHAWK WIFI

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:53
Ik heb het zelf zonder problemen gebruikt met uitvoering: MSI B650 Gaming Plus WiFi en een paar Asrock bordjes. Beide bij de moederborden en het geheugen stonden ze niet op de QVL

• jessevandijk
Dank jullie wel voor de input! @Miyazono en @Uszka jullie geven allebei een MSI bord als voorbeeld dat werkt. Het probleem is, dat ik op zoek ben naar een wit moederbord, en heel toevallig zijn de varianten b850 edge, gaming plus en gaming plus bz allemaal maximaal DisplayPort 1.2 hebben.

Zouden jullie het er op gokken met een ander merk moederbord? ASRock vind ik riskant met het x3d probleem. Zou een gigabyte moederbord een optie zijn?

• Uszka
jessevandijk schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:18:
allemaal maximaal DisplayPort 1.2 hebben.
Ga je de iGPU gebruiken dan of komt er een videokaart in?

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:53
Asrock problemen zijn onderhand opgelost dus ik zou mij daar niet zo veel zorgen meer om maken.
Deze twee zijn de goedkoopste witte moederborden met DP1.4
uitvoering: MSI B850M GAMING PLUS WIFI6E, uitvoering: MSI B850 GAMING PLUS WIFI6E
De B850 heeft volgens de specs DP1.4, staat zo te zien verkeerd in de pricewatch

• jessevandijk
@Uszka er komt een losse videokaart bij. Mijn vriendin heeft al een nieuw beeldscherm, 4k 160hz vandaar dat ik me zorgen maakte over een lagere DisplayPort versie.

@Miyazono op de site van MSI staat inderdaad displayport 1.4, supports 4k 60hz. Zou dit dan niet 4k 144hz moeten zijn? Of moet het dan toch meer een high end moederbord worden?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:09
zou je zien ben je daar HDMI 2.1 voor nodig

Dus je bent een gpu met 2.1 nodig

[ Voor 31% gewijzigd door freaky35 op 25-12-2025 14:16 ]

• Uszka
jessevandijk schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:05:
@Uszka er komt een losse videokaart bij. Mijn vriendin heeft al een nieuw beeldscherm, 4k 160hz vandaar dat ik me zorgen maakte over een lagere DisplayPort versie.
DP versie van het moederbord doet er niet toe als je de monitor op een videokaart aansluit. Dan kijk je naar de DP versie van de videokaart.
Pagina: 1