Vraag

• El-Bunty
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-01 16:39
Mijn vraag is als volgt;
Ik heb een "boodschappenlijstje" gemaakt voor de thuisaccu die ik wil gaan bouwen/gebruiken. Ik zal de componenten (incl linkjes) hieronder neerzetten.
Er zijn hier vast mensen die hetzelfde gedaan hebben en er meer verstand van hebben dan dat ikzelf heb.
Graag jullie opinie/feedback. Zie ik zaken over het hoofd?

Om het even te kaderen, ik heb een aansluiting van mijn woning naar mijn garage, en daar heb ik een tweede "meterkast".
Er loopt straks een 5x10mm2 stroomkabel richting de garage meterkast, hier wil ik de accu op gaan aansluiten.
ItemAantalLink
Accu (NKON ESS Pro 51.2V 32kWh)1Link
Victron Multiplus II GX 48V 5000VA 70A1Link
Victron Multiplus II 48V 5000VA 70A2Link
Victron Energy Lynx DC Distributor (M8)1Link
Accukabel 50mm² rood4Link
Accukabel 50mm² zwart4Link
400A Class-T zekering1Link
Class-T zekeringhouder--
Kabelschoen M8 (50mm²)12Link
MEGA zekering 175A1Link
Victron Energy VM-3P75CT Energiemeter1Link
3-fase automaat B25--
3-fase kabel (automaat → omvormer)--
De 50mm2 kabels zouden vanaf de Victron Energy Lynx DC Distributor naar de omvormers gaan lopen, en de accu zelf zit een stroomkabel bij om op de busbar aan te sluiten.
Volgens mij zou er tussen de accu en de DC Distributor nog een 400A zekering (T-class) moeten komen (zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84190456). Daarvoor zou ik een perstang moeten aanschaffen/lenen en de juiste kabelogen.

Ik ga dit systeem aanschaffen/gebruiken om mijn eigen verbruik te verhogen, ik sluit dus in de basis gewoon de AC-in aan zodat de victrons kunnen gaan terugleveren. Wellicht dat ik in de toekomst een aansluiting maak zodat ik een "noodstroom-stopcontact" heb, maar dat is voor nu nog even buiten beschouwing.

Ik hoor graag op- en of aanmerkingen!

Alvast bedankt!

Alle reacties

• sylwester
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 23:40
Heb zowat hetzelfde bestellijst maar met wat dikkere accu kabels (70mm2)tussen omvormer en accu.
Wel ben ik aan het denken om drie fasen systeem te bouwen zodat ik volledige solar produktie erin kan stoppen en 0kwh gaat terugleveren.

Ben nog steeds aan het inlezen in deze materie...maar wel mooi om te zien dat er meer mensen zijn die dat ook doen.

Perstang kun je op ali kopen voor paar tientjes,kabelschoenen wel orginele van klauke gebruiken zou ik doen.

• ahjwinth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:47
Kijk ook eens naar de NH00 mespatronen. I.p.v. de t-class fuse. Makkelijker te krijgen en goedkoper. 3 zekeringen voor 11 euro
https://www.elektramat.nl...a-nh00-nh000-per-3-stuks/

Lijstje ziet er goed uit. Ongeveer hetzelfde heb ik op 2 installaties gebruikt ook in 3 fase

Nibe F2120-20 & SMO40 | Victron ESS 3P 8kW 44kWh | 15000WP Fronius | Homeassistant

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:50
Een accu die je met 400 Ampere kan laden moet je met een dikkere kabel aansluiten, hoe lang wordt de totale lengte van de DC kabels? (heen én terug) ik denk dat Victron 120mm adviseerd, Victron heeft 'ergens' daarvoor een rekenhulp.
Laat kabels persen: https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/home/accukabel-persen
Een momentsleutel heb je ook nodig.

Zorg voor ruimte in de groepenkast voor een (toekomstige) 3 fase omschakelaar, een noodstop schakelaar zal ook snel verplicht worden (Verzekering!) almede een rook en gas meters met dóórmelding, enzovoorts..

Ik zou voor een losse Cerbo kiezen samen met de nieuwste Multiplus 6K5 , stiller, licht, en krachtiger, kan 100A laadstroom leveren.

[ Voor 13% gewijzigd door natural colour op 25-12-2025 08:40 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• El-Bunty
  • Laatst online: 07-01 16:39
@natural colour Bij de accu zitten 2 stroomkabels 1.5m Power cable 95mm² (M8). (dit staat beschreven in de handleiding van de accu) Dat is een plus en min en zou volgens mij voldoende moeten zijn.

@ahjwinth die mespatronen, die komen dan tussen de accu en de pluskabel?

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:50
Die 95mm² is in orde, mes-patronen monteer je het liefst óp de accu, in het geval van kortsluiting is de kabel komende vanaf de accu spanningsvrij (geworden).
In het Victron Community Forum is een lange discussie gaande over over welke fuse moet worden gebruikt, aangezien een veel gebruikte fuse erg warm/ heet wordt.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Carman1971
  • Laatst online: 23:07
Wat is de terugverdientijd van deze installatie?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:11
Hangt af van je verbruik, opgesteld PV vermogen, energiecontract en installatiekosten (incl. materiaal).
Ik zou wel rekening houden met 10+ jaar.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:40

Ersus

Zuid-Limburg

Carman1971 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:51:
Wat is de terugverdientijd van deze installatie?
Dat is toch wel volledig afhankelijk van jouw usecase.
Soms kunnen net aansluitingen van 3x 35A verlaagd worden naar 3x 25A en dat alleen al bespaard je dan dacht ik €1500,- per jaar?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

Pagina: 1