Vraag

• beerten
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:41
Ik heb 2 (openbare) laadpalen in gebruik. Het betreft 2x een model uit 2016, The New Motion home advanced.
Daar wil ik loadbalancing op toepassen. https://www.laadpunt.nl/laadpaal/newmotion-home-advanced/
Nu kan ik een loadbalancing voor één laadpaal installeren in de meterkast, die kan één laadpaal aansturen.
2 modules gaat niet werken aldus experts. Lijkt me logisch, die 2 modules reageren op elkaar.

Zijn er modules die meerdere laadpalen kunnen aansturen? Of zijn er andere opties? Kan deze laadpaal in een pauze stand gezet worden? Is het stroomverbruik van andere apparaten te hoog, dan laadpaal in standby o.i.d.? Stroom verbinding verbreken is geen optie, dan wordt de laadsessie verbroken.

Heeft iemand een oplossing of een goed idee?

Alle reacties

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:17
Ik raad je aan om beide laadpalen te vervangen door laadpalen die met elkaar kunnen communiceren. Newmotion als merk bestaat niet meer, het was overgenomen door shell maar inmiddels is het door 50five overgenomen. Die laatste partij wil niks met de laadpalen doen, ze zijn ook dom.

Neem een nieuwe slimme laadpaal en je hebt direct veel meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld een pebblar laadpaal. Die kun je aan elkaar koppelen waarbij er een master is en de andere slave. Dan zorgen de laadpalen er wel voor dat er niet teveel stroom wordt opgenomen. Ook kun je dan instellen dat die bijvoorbeeld met zonne energie sneller oplaad dan zonder.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• beerten
Thnx. Ik was er al bang voor, dat die oude meuk niet volstaat voor deze moderne problemen;)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:07
Je zou misschien op 1 module de hoofdzekeringwaarde heel laag in kunnen stellen (bijvoorbeeld 6A of 8A ipv 25A).
Inprincipe gaat hij op dat moment als slave functioneren, het nadeel is dat deze paal dan maar met 5kW kan laden.
Al vraag ik mij af of 2 modules echt misgaat, volgens mij vinden deze uiteindelijk wel een middenweg met het beschikbare vermogen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19:40
Ik denk dat als iedere laadpaal z’n eigen sensor heeft en je deze op de juiste plek plaatst dat het wel kan werken.

Sensor van laadpaal 1 moet dan het vermogen van laadpaal 1 + huis meten.
Sensor 2 moet dan hetzelfde + laadpaal 2 meten.

Laadpaal 1 heeft dan geen last van laadpaal 2 en gebruik al het beschikbare vermogen. Laadpaal 2 idem alleen nadat laadpaal 1 ook zn max heeft bereikt.

Verder eens dat het oude meuk is.

Heb die van mij begin dat jaar weggedaan en een Phoenix CharX lader met uitbreiding voor 2de laadpaal gekocht. Volledig open platform met ondersteuning voor MQTT en Rest. Kun je alle kanten mee op.

[ Voor 25% gewijzigd door Tillumen op 27-12-2025 19:39 ]

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:44

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Elke optie heeft zijn eigen nadeel:
  • Ander merk paal installeren dat dit wel kan. Kost geld.
  • Beide palen op één fase zetten en dan elk een andere fase. Dit beperkt natuurlijk de stroom met 3 fase auto's.
  • Binnenwerk van de paal vervangen door een SmartEVSE, die kunnen wel loadbalancen met meerdere devices, daarmee verlies je je openbare functionaliteit.
  • Zoals al gesuggereerd: paal instellen op lagere stroom (6 of 10A). Dit beperkt de laadsnelheid en zeker voor 1-fase auto's.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:54
Cassettebandje schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:28:

• Binnenwerk van de paal vervangen door een SmartEVSE, die kunnen wel loadbalancen met meerdere devices, daarmee verlies je je openbare functionaliteit.

[/list]
Sorry maar dat is onzin, je kan tegenwoordig je SmartEvse's aanmelden bv bij Tap omdat ze nu occp ondersteunen !

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:44

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ah, dat wist ik niet.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou afscheid nemen van de Newmotion lolo's, en voor een fris nieuw setje laadpunten gaan.
Ik heb zelf laatst een peblar opgehangen; daarvan weekt ik zeker dat ze onderling kunnen communiceren om de laadstroom te verdelen.

Wise enough to play the fool

• beerten
Ik ga eens rekenen of het loont de laadpalen te vervangen. Het is welliswaar een openbaar oplaadpunt, het is geen vetpot ;)

Beste argument om de laadpalen te vervangen is triest genoeg niet eens de perikelen met de meterkast maar het gezeik met 50five... De nederlandse cardiologen verdienen er goed aan 8)7

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Daarom heb ik nu een peblar; ik had een lolo en wilde het gedoe voor zijn.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1