• jochem05
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:15
Beste medetweakers,

Gister ontving ik een mail dat Soly failliet is. Soly is het bedrijf dat in 2019 (destijds met de naam Enie.nl) onze zonnepanelen en omvormer heeft geleverd en geplaatst.

Als consequentie geven ze aan dat:
  • Soly geen klantenservice of technische ondersteuning meer kan bieden
  • De installatiegarantie op het zonnepanelensysteem nu is vervallen
  • Soly Brain niet langer wordt ondersteund. <-- hier maak ik geen gebruik van. Ik maak gebruik van de ShinePhone app van Growatt
Ad.1 Voor technische ondersteuning wordt aangeboden om een service-abonnement bij Otovo af te nemen voor €108 per jaar. Inmiddels blijkt dat het hele klantenbestand van Soly (exclusief hun verplichtingen en garanties) over gaat naar het Noorse Otovo. In de 6 jaar dat de panelen nu liggen heb ik nog nooit behoefte voor ondersteuning gehad. Dus zie geen noodzaak om daar een servicecontract voor af te sluiten.

Ad. 2 Met een systeem dat inmiddels ruim zes jaar ligt verwacht ik ook geen problemen ten aanzien van de installatiegarantie die nu ophoudt in plaats van 10jaar. Ik heb het juist als de productgarantie voor de zonnepanelen (10jr), omvormer (10jr) en montagemateriaal (20jr) nog gewoon geldt en in principe via de fabrikant kan worden verhaald?

Verder wordt aangegeven dat als ik een claim wil indienen tegen Soly, dat dit kan bij de aangestelde curatoren. Ik weet niet veel over faillissementen, maar klopt mijn inschatting dat als ik al een schade als gevolg van het faillissement zou hebben (zoals de vervallen garantie), dat de kans dan nihil is dat ik daar iets van terugzie?

Zie ik zaken over het hoofd of is de impact van het faillissement op mijn situatie beperkt? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en overwegingen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Sja failliet is failliet.
Als volgend jaar een paneel stuk gaat zegt de fabrikant hooguit tegen je " Hier, heb je een nieuw paneel" (twv 36,75) Veel plezier er mee. En mag je zelf zien hoe je die vervangen krijgt.
En dat is alleen al als die dan kwa voltages in dezelfde range zit.

Failliet of niet; zo bijster veel verandert er niet. Als de omvormer het zou begeven, dan krijgt de installateur daar normaliter nog wel een kleine vergoeding voor om die te wisselen bij de klant. Dan stukje zul je dan zelf moeten voorzien.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Was Enie.nl of Soly aangesloten bij het SGZE-garantiefonds, of vergelijkbaar? Zo niet, heb je bij eventuele storingen of garantieclaims niets meer met de oorspronkelijke verkoper van doen, maar mogelijk met de producent van je panelen/omvormers.

Je huidige schade is nihil, dus er valt niets in te dienen. Al was je schade niet nihil, dan was je kans om iets terug te krijgen nihil. Dubbel nihil, lekker verder zoals het gaat.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:56
What the frack?

Met dat service abonnement komen ze niet eens helpen spullen te vervangen… ja en ontzettend genereuze 10% korting op niet gespecificeerde kosten (dus de claim heeft waarde 0)

Het bekende woord met de O gevolgd door iets wat uit een lamp komt komt in mij op.

@paQ Vergoedingen heb ik alleen bij Solaredge gezien.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 23-12-2025 16:11 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Heb die mail ook gehad. Heb maandje ofzo terug via Enie nog wel een nieuwe optimizer van SolarEdge ontvangen. Ik wend me nu wel tot Solar edge als er iets is, kans is klein dat panelen zelf kapot gaan.

Ach, het doet me verder weinig. Die panelen hebben zichzelf al wel zo’n beetje terugverdiend. Als er iets gebeurt kijk ik wel weer verder. Dat service abonnement is klinkklare onzin.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:16
Bij mij is de omvormer al eens onder garantie vervangen. Als ie weer kapot gaat moeten we maar voor de vervanging betalen. Ik ga daar geen servicecontract voor afsluiten. Met de terugleverkosten die inmiddels standaard zijn brachten de panelen al niet veel meer op. Als je dan ook nog ruim €100,- per jaar moet aftikken voor aan abootje...

Hij wil.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:31
"k heb het juist als de productgarantie voor de zonnepanelen (10jr), omvormer (10jr) en montagemateriaal (20jr) nog gewoon geldt en in principe via de fabrikant kan worden verhaald?"

succes met garantie claimen bij de Chinese fabrikant.. dat gaat het niet worden vermoed ik

(heb zelf ook panelen via enie/soly dus zit in hetzelfde bootje) ik zie wel.

A wise man's life is based around fuck you

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:01

FreakNL

Well do ya punk?

Mijn leverancier (nota bene geplaats eind 2023) is ook al failliet. Het is mosterd na de maaltijd (voor jou) maar toen ik shopte gingen er al leveranciers failliet… Vandaar dat ik (mede daarom) gekozen heb voor het meeste simpele systeem. Een centrale omvormer kan ik zelf ook wel vervangen t.z.t. en een paneel gaat eigenlijk niet zo snel stuk….

• Ronald
Gelukkig heeft @jochem05 ook een centrale omvormer (Growatt) en is vervangen dus 15 minuten werk.

@Zwelgje Er hebben hier wel eens medewerkers van Growatt NL gepost... Wellicht ben je te stellig ;-)
Productgarantie op de panelen... wellicht lastiger, maar die gaan veel minder stuk, en het legmateriaal kwam voor velen van NL-fabrikanten (Valk Solar en BluBase (voorheen SolarStell).

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:16
Ronald schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:06:
@Zwelgje Er hebben hier wel eens medewerkers van Growatt NL gepost... Wellicht ben je te stellig ;-)
Toen mijn Growatt kapot ging werd die diagnose gesteld door een monteur van Soly. Maar dat was niet voldoende voor de ingediende garantieclaim. Er is later nog een andere monteur geweest die met Growatt aan de telefoon een aantal tests moest uitvoeren. Toen waren ze pas overtuigd. Ik wens je als leek veel succes in zo'n situatie...

Hij wil.

• jochem05
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:15
Dank voor alle reacties. Impact is beperkt en jullie reacties bevestigen voor mij dat een servicecontract niet het geld waard is.

Qua garantie is het vaak als lastig om je recht te krijgen, dat zal nu nog lastiger zijn. Fingers crossed dat het dus nog even zonder problemen blijft liggen.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:31
jochem05 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:54:
Dank voor alle reacties. Impact is beperkt en jullie reacties bevestigen voor mij dat een servicecontract niet het geld waard is.

Qua garantie is het vaak als lastig om je recht te krijgen, dat zal nu nog lastiger zijn. Fingers crossed dat het dus nog even zonder problemen blijft liggen.
nee dat servicecontract ga ik ook niet afsluiten, ik leg dat geld wat ik niet ga uitgeven welk opzij zodat ik na xx-aantal jaren een potje hebt om reparatie's van te betalen.

A wise man's life is based around fuck you

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jochem05 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:54:

In de garantie voorwaarde van zonnepanelen staat bijna zonder uitzondering dat de fabriek mag kiezen hoe ze de "schade" oplossen. Dat kan een paneel omruilen zijn, maar omdat die al vrij snel niet meer leverbaar zullen zijn ook door afkopen van gemiste opbrengst tijdens de nog resterende garantie periode (in nederland is dit bij de meeste energie contracten dus momenteel bijna niets) of door het aanvullen van missende WP en dan zie jij maar hoe je de afwijkende panelen aan de omvormer geknoopt krijgt of estetich verandwoord op je dak. uiteindelijk stellen die garanties geen fluit voor. maarja het bekt wel lekker 10 - 15 - 20 jaar garantie..

• Ronald
@twain4me hoho, veel meer dan nul. Je vermindert met defect ook direct eigen gebruik, wat dus zonder het paneel afgetikt mag worden + belasting.

Heb je een accu, en dat kan in de toekomst zijn, dan is dat tot 2/3e van de jaaropbrengst… dus met gemak 2-5 tientjes per jaar.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ronald schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:35:
@twain4me hoho, veel meer dan nul. Je vermindert met defect ook direct eigen gebruik, wat dus zonder het paneel afgetikt mag worden + belasting.

Heb je een accu, en dat kan in de toekomst zijn, dan is dat tot 2/3e van de jaaropbrengst… dus met gemak 2-5 tientjes per jaar.
Opzich maakt het weinig uit ze kiezen de goedkoopste optie en in de meeste gevallen is dat een willekeurig paneeltje op de boot zetten. ;) maar als er bv nog een paar maanden garantie is tikken ze liever een paar euro af. en dat is natuurlijk nooit meer dan een (vergelijkbaar) paneel waard is of heeft gekost.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 23-12-2025 20:00 ]

• _JGC_
  • Laatst online: 08:38
Gelukkig is iedereen en je moeder op dit moment bezig met hybride omvormers voor gebruik met accusystemen en staat marktplaats vol met prima omvormers voor weinig geld.
Verder kosten nieuwe omvormers de wereld ook niet.

SolarEdge is wel zuur als installatiebedrijf failliet gaat, daarvan willen de optimizers nog wel eens kapot gaan, mag je iemand betalen om het dak op te gaan. De optimizer zelf zit het geld niet in.

• Thieskee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:28
Solar edge biedt wel een vergoeding aan den gecertificeerde monteur, dus dat loopt wel los.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Thieskee schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 23:20:
Solar edge biedt wel een vergoeding aan den gecertificeerde monteur, dus dat loopt wel los.
Ik geloof 108 euro oid. Ik weet niet of ze daar voor langskomen. (als je niet hun klant was)

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 23-12-2025 23:33 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• _JGC_
  • Laatst online: 08:38
Thieskee schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 23:20:
125 euro vergoeding voor het vervangen van een optimizer waarbij het paneel moet worden verwijderd. Dat is prima als het dak met een ladder te bereiken is en de optimizer op de onderste rij zit, maar als het ding ergens in het midden zit of als het dak alleen toegankelijk is met hoogwerker of steiger krijgt de klant gewoon de rekening.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:39

The Zep Man

🏴‍☠️

twain4me schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:09:
Dat kan een paneel omruilen zijn, maar omdat die al vrij snel niet meer leverbaar zullen zijn ook door afkopen van gemiste opbrengst tijdens de nog resterende garantie periode (in nederland is dit bij de meeste energie contracten dus momenteel bijna niets) of door het aanvullen van missende WP en dan zie jij maar hoe je de afwijkende panelen aan de omvormer geknoopt krijgt of estetich verandwoord op je dak.
Wow, wat een zin. ;)

Dit is een goed argument voor micro-omvormers. Wellicht ook een reden om wat panelen extra te kopen en achter de hand te houden, vergelijkbaar met dakpannen.

[ Voor 29% gewijzigd door The Zep Man op 24-12-2025 06:37 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Ronald
Je kunt voor de extra kosten van micro’s een handvol panelen op reserve houden. En dat terwijl de kans dat een paneel defect gaat nihil is.

De risico analyse gaat echt niet in het voordeel van micro’s uitvallen (die zelf ook stuk kunnen)

Pagina: 1