Vraag

• Tinyhouse
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:33
Hallo iedereen!

Ik heb een vraag over het zelf opsplitsen van een 1 fase 'aansluiting' naar 3 fasen. Om het geheel duidelijker te maken heb ik een schema toegevoegd.
Maar om bij het begin te beginnen: ik woon in een gedeelde woning met eigen groepenkast (groepenkast 2). Deze groepenkast krijgt zijn stroom van de groepenkast in het andere gedeelte van de woning (groepenkast 1). Beide zijn oude stoppenkasten. Groepenkast 1 krijgt zijn stroom gewoon via de nutsaansluiting (volgens mij 1x40A) In beide gedeeltes van de woning is verder geen krachtstroom aanwezig. De tweede groepenkast is destijds via 3 fasen aangesloten op de eerste groepenkast, waarbij er simpelweg 3 groepen gebruikt zijn in meterkast 1 en elke groep een fase vormt. Nu is het zo dat ik ook een eenvoudige offgrid installatie heb met zonnepanelen en een aantal accu's. Deze offgrid installatie is afgezekerd op 40A en is dus in feite een 1x40A aansluiting. Het is echt off-grid, dus niets is verbonden met het net. Ik wil graag kunnen schakelen tussen de stroom die van meterkast 1 komt en de off-grid stroom, zodat ik in de zomermaanden off-grid stroom kan gebruiken. Het schakelen gebeurt in dit geval met een Hager SFT440 omschakelaar. Aangezien meterkast 2 via 3 fasen is aangesloten en ik dit verder liever niet verander, zal de offgrid installatie ook via 3 fasen aangesloten moeten worden. De vraag is alleen: hoe ga ik van het 1 fase offgrid gedeelte naar 3 fasen. (de plaats van het vraagteken in het onderstaande schema) Kan dit simpelweg door de kabel te splitsen in 3 kabels met lasklemmen in een doos of door een kleine meterkast te installeren aan dit offgrid uiteinde met daarin een 40A hoofdschakelaar, 40A aardlekschakelaar en 3 installatieautomaten van 16A? Dus door dezelfde situatie te creëren als in meterkast 1. Dit laatste lijkt me veiliger omdat op die manier elk van de drie fasedraden afgezekerd is? Of is er nog een andere optie? Ik ben benieuwd naar jullie reacties! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/az4bDEZSXNOVZzCTaOLipdiIqkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mBZjIib7iljzl7zXQDdOXq4l.png?f=fotoalbum_large

Alvast hartelijk dank en heel fijne feestdagen!

Alle reacties

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:36
Er zijn mij een paar dingen onduidelijk..

eerst zeg je:
Groepenkast 1 heeft een aansluiting van 1x 40 Ampere --> dit wil dus zeggen mono fase?
Dan kan van hieruit onmogelijk 3-fase stroom komen

Dus eerst zal je moeten uitzoeken als je 3-fase of monofase hebt die toekomt in uw 'groepenkast 2'
(je kan onmogelijk van mono fase naar 3 fase overgaan (tenzij met de nodige omvormers) )

uw afbeelding doet mij vermoeden dat er 400V 3 fase van groepenkast 1 naar groepenkast 2 gaat
in groepkanst 2 ga je dan verder gaan opdelen
(zo kan het zijn dat je 3 groepen van 230V hebt op elk een andere fase van de 3x400V )
dus ik zou eerst eens gaan nameten als ik u was..
als je tussen verschillende fase's 400V meet dan heb je 3x400V
dan zal je ook tussen fase en N 230V meten
Als je geen N hebt, en je meet tussen verschillende fases 230V dan heb je 3x230V (ik weet niet als dit ook in Nederland bestaat, maar in Belgie kan dit dus ook)

3 groepen is niet gelijk aan 3 fasen!
je kan 3 fasen gaan opsplitsen in 3 groepen (elk verschillende fase)
je kan niet van 3 groepen (zelfde fase) 3 fase maken..

maar ik vrees als je deze (basis) vragen hier stelt je hier beter niet zelf aan begint! :)

[ Voor 32% gewijzigd door thomke op 23-12-2025 15:54 ]

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
m.i. kan niet (makkelijk) wat je wil. Als ik de situatie snap tenminste.

Als ik het goed begrijp is de hoofdaansluiting 1-fase, dus is er nergens 3-fase 400v aanwezig.
Vervolgens is die 40A verdeeld over 3 groepen van 16A.

Je wilt dus van die 3x16A terug naar 1x40A. Dat kan niet. Stroom kiest de weg van de minste weerstand, dus gaat dan in feite 1 kabel kiezen. Het zal zich niet zelf distribueren over die 3 kabels. Je hebt dan max 16A tot je beschikking. Klapt die eruit, krijg je de volgende kabel met de minste weerstand, die klapt dan ook vrij snel, en de laatste vervolgens ook.

Kun je niet direct op de 40A hoofdaansluiting aansluiten?

Of is 1x 16A voldoende? Dan gewoon op 1 groep aansluiten, en genoegen nemen met 16A.

[ Voor 6% gewijzigd door defusion op 23-12-2025 16:00 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:00

CyBeRSPiN

sinds 2001

Los van wat je hier mogelijk geadviseerd krijgt, zoek even uit wat de voorwaarden zijn van je opstalverzekering voordat je @Tinyhouse affikt door ondeskundig werk aan je elektrische installatie en je dan met lege handen komt te staan door een uitsluiting van je dekking.

• thomke
Tinyhouse schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:29:
De vraag is alleen: hoe ga ik van het 1 fase offgrid gedeelte naar 3 fasen. (de plaats van het vraagteken in het onderstaande schema) Kan dit simpelweg door de kabel te splitsen in 3 kabels met lasklemmen in een doos of door een kleine meterkast te installeren aan dit offgrid uiteinde met daarin een 40A hoofdschakelaar, 40A aardlekschakelaar en 3 installatieautomaten van 16A? Dus door dezelfde situatie te creëren als in meterkast 1.
mijn vorige reactie kwam er nog voor ik uw laatste zinnen gelezen had...

hieruit kan ik alleen maar het advies geven om een elektricien te vragen en zelf zeker niet de kast te gaan openen... zoals in mijn 1ste reactie.. je kan niet van 1 fase --> 3 fase maken, (zeker niet door gewoon 'af te takken', dan maak je gewoon 3 'groepen')
stel dat je het omgekeerd zou doen en je probeert op deze manier 'monofase' te maken dan ga je een serieuze kortsluiting maken!

Dus zou ik in uw geval, zeker tot je uw wat bijgeschoold hebt ivm elektriciteit, wegblijven van elektrische installaties :)

maar als alles mono fase blijkt te zijn, zoals @defusion zegt.. dan heb je wel een makkelijke manier om offgrid te gaan! (met behulp van een elektricien ;) ) (afhankelijk van de bekabeling zal je wel maar beperkt zijn tot 16A)

[ Voor 8% gewijzigd door thomke op 23-12-2025 16:16 ]

• Tinyhouse
Dank voor alle reacties!

Wat betreft 3 fase-stroom ben ik echt een leek. Maar dat was al duidelijk volgens mij ;) Als het op 1 fase wisselspanning en gelijkspanning aankomt, heb ik inmiddels aardig wat kennis. De gehele off-grid installatie heb ik zelf aangelegd en laten controleren door een elektricien. Dat zag er allemaal keurig uit en werkt naar behoren. Maar 3 fasen is zoals ik al zei een heel ander verhaal. Ik ga me hier eerst maar eens in verdiepen, voordat ik nog meer gekke vragen stel ;) Je hebt natuurlijk ook met faseverschuiving te maken bij 3 fasen. Dat was ik even vergeten. Bedankt voor de hulp en ik ga het 1 en ander eerst even rustig uitzoeken. :)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:53
Tinyhouse schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:17:
Dank voor alle reacties!

Wat betreft 3 fase-stroom ben ik echt een leek. Maar dat was al duidelijk volgens mij ;) Als het op 1 fase wisselspanning en gelijkspanning aankomt, heb ik inmiddels aardig wat kennis. De gehele off-grid installatie heb ik zelf aangelegd en laten controleren door een elektricien. Dat zag er allemaal keurig uit en werkt naar behoren. Maar 3 fasen is zoals ik al zei een heel ander verhaal. Ik ga me hier eerst maar eens in verdiepen, voordat ik nog meer gekke vragen stel ;) Je hebt natuurlijk ook met faseverschuiving te maken bij 3 fasen. Dat was ik even vergeten. Bedankt voor de hulp en ik ga het 1 en ander eerst even rustig uitzoeken. :)
Hoe ziet die groepenkast 2 eruit? Heb je een foto, bij voorkeur zonder kap erop?

Wat je wilt kan alleen als je geen 3 fase gebruikers hebt en dan zal er sowieso het nodige omgebouwd moeten worden.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:39
Tinyhouse schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:17:
Dank voor alle reacties!

Gelukkig hoef je je geen zorgen te maken over 3 fase stroom want die heb je niet. Zoals jij het omschrijft heb je drie groepen op 1 fase.
Als je met dit soort dingen gaat knutselen is het handig om het verschil tussen fases en groepen te kennen.

[ Voor 5% gewijzigd door remmuz op 23-12-2025 17:12 ]

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:50
Zorg dat je een fatsoenlijke schakelaar hebt die eerst verbreekt voor hij nieuw contact maakt. Dan kun je in feite alle 3 fases bij elkaar zetten op dezelfde fase. Als je nu alleen 1 fase automaten verdeelt over de 3 fase gebruikt werkt dat. Maar krachtstroom/3fase aansluitingen werken niet.

Maar zeker met dit soort dingen zou ik zelf niet te veel knoeien, als je het niet zeker weet.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:44
@heggico Dat maakt hier nou net niet uit. Omdat ie toch geen 3-fasen heeft, kan hij ook geen 400V tussen de fasen krijgen bij een zwevende nul.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:50
Minder belangrijk en ik heb het lang niet gezien, maar in theorie zou een pool van de schakelaar verbinding kunnen maken terwijl de andere nog verbonden is. Dan kun je mooi vuurwerk krijgen. Zoals ik zijn tekening zie heeft hij wel 3 fase vanaf de meterkast.

[ Voor 15% gewijzigd door heggico op 23-12-2025 18:57 ]

• Tinyhouse
Excuses voor de verwarring! Ik was er zomaar vanuit gegaan dat om 3 fasen ging, maar het zijn simpelweg 3 (1 fase) groepen in meterkast 1 die verbonden zijn met de aardlekschakelaar van meterkast 2. Elke groep van meterkast 1 splitst zich uiteindelijk in 2 groepen van meterkast 2. Dus je deelt de 16A stop van meterkast 1 met twee groepen in meterkast 2. Maar dit al die jaren genoeg geweest blijkbaar. Zo heeft een elektricien het ooit aangesloten. Zie het aangepaste schema en de foto van groepenkast 2. Dit maakt het geheel wel een stuk makkelijker om aan te sluiten aangezien het off-grid systeem ook 1 fase is. In principe zou ik dan toch de fasedraad kunnen vertakken bij het offgrid gedeelte? Op een nette manier uiteraard met lasklemmen in een doos. Zodat door de 4 aderige kabel van het offgrid gedeelte naar meterkast 2, 3x230V loopt en een nuldraad. Hetzelfde principe als vanaf meterkast 1 naar 2. Aan de off-grid kant is het dan per ader niet afgezekerd, maar er kan nooit meer dan 16A door 1 ader lopen, vanwege de groepen van groepenkast 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pW_eyQL_8QtvsO2bJbey__Tc18Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HVIJ6xUVGbOh2u04WWNoXLP0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFfVe0gtsdjiTlN5H1GuQCuZK_k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZkU2mIHeNt4dHocH2HDB1X5S.png?f=fotoalbum_large

• Oilman
Dit had een jaar of 10 (of 20) geleden al wel vervangen mogen worden. Huur of koop?

Hier aan gaan knutselen mag in ieder geval niet, want als je serieuze aanpassingen gaat doen, dan moet je zorgen dat de installatie aan de huidige voorschriften voldoet.

• Tinyhouse
Het is inderdaad een behoorlijk oude groepenkast, maar de groepenkast zelf kan gewoon dicht blijven. De bedoeling is om een omschakelaar te plaatsen tussen de kabel die naar deze groepenkast loopt.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:25
Ik zou toch maar een pro bellen want dit is wel een 3f kast.
Je hebt er duidelijk helemaal geen verstand van.

• thomke
leonbong schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:35:
Ik zou toch maar een pro bellen want dit is wel een 3f kast.
Je hebt er duidelijk helemaal geen verstand van.
dit zal inderdaad een 400V 3 fase kast zijn...
@Tinyhouse kan je eens meten tussen de fasen? (dus onderaan links de kast tussen bruine en zwarte ader)
normaal zal je tussen:
bruin - zwart --> 400V
zwart - grijs --> 400V
grijs - bruin --> 400V
meten

[ Voor 16% gewijzigd door thomke op 23-12-2025 20:42 ]

• Tinyhouse
Het is inderdaad een 3 fase kast, maar lijkt aangesloten als enkele fase. Tussen elke 'fase' en nul meet ik 230V, maar tussen onderlinge fasen meet ik geen spanningsverschil wat indiceert dat het enkel fase is.
Ik weet dat er tientallen jaren geleden wel krachtstroom is geweest in het huis.

[ Voor 16% gewijzigd door Tinyhouse op 23-12-2025 20:46 ]

• thomke
dus linksonder, bruin-zwart, zwart-grijs en grijs-bruin meet je iedere keer 0V ?
Dan lijkt dit mij een compleet onlogische kast.. want al uw stroom gaat wel door de blauwe.. dus heeft opsplitsen van de bruin / zwart / grijs totaal geen nut... (je maakt het hier onnodig complex...)

• Tinyhouse
Klopt, tussen bruin-zwart, zwart-grijs en grijs-bruin meet ik telkens 0V. Het zit inderdaad ook heel onlogisch in elkaar, vandaar mijn verwarring eerst met 3 fasen. Vroeger was deze groepenkast (groepenkast 2) rechtstreeks aangesloten op het net, nu dus op 3 groepen van groepenkast 1. Er zijn namelijk van 2 adressen 1 gemaakt. Een elektricien heeft de groepenkasten destijds verbonden.

• Tinyhouse
Groepenkast 1, waar de stroom vandaan komt. De grijze kabel gaat naar groepenkast 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3veY5PEH8K9KtLTVBDG93Zzn5Mg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qp2DbsXcnPIoOWkINoD7H7T7.png?f=fotoalbum_large

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:13
thomke schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:46:
dus linksonder, bruin-zwart, zwart-grijs en grijs-bruin meet je iedere keer 0V ?
Dan lijkt dit mij een compleet onlogische kast.. want al uw stroom gaat wel door de blauwe.. dus heeft opsplitsen van de bruin / zwart / grijs totaal geen nut... (je maakt het hier onnodig complex...)
Niks mis met op de opbouw van die kast. Wel een beetje oud, maar zeker geen ongebruikelijke inrichting voor een Nederlandse kast.

Spel en typfouten voorbehouden

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De vraag of dit omgeschakeld kan worden van 3 fasen naar 3 keer éénfase is niet zo heel relevant. Technisch kan dat.

Waar je rekening mee moet houden zijn je gebruikers. Heb je apparatuur die 3 fasen gebruikt?

En, zoals hier boven ook al is aangegeven, zorg dat de omschakelaar eerst de stroom onderbreekt voordat het de andere bron wordt ingeschakeld.

• Tinyhouse
Even voor de duidelijkheid. Onderstaand schema is de huidige situatie. Het lijkt door de kleuren in het schema een 3 fase aansluiting maar het zijn dus 3 verschillende groepen die verbonden zijn met een tweede meterkast en een nuldraad. Ik ben niet van plan hieraan iets te veranderen. Het is allemaal oud, maar werkt verder prima. Het enige wat ik wil doen is een omschakelaar plaatsen tussen de kabel van de eerste naar de tweede meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8bEG1vOtPRY896WgspJpmi1b7E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U6V6yBUBeUIxz55Jq0EpjR9L.png?f=fotoalbum_large

• Tinyhouse
sypie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:07:
De vraag of dit omgeschakeld kan worden van 3 fasen naar 3 keer éénfase is niet zo heel relevant. Technisch kan dat.

Waar je rekening mee moet houden zijn je gebruikers. Heb je apparatuur die 3 fasen gebruikt?

En, zoals hier boven ook al is aangegeven, zorg dat de omschakelaar eerst de stroom onderbreekt voordat het de andere bron wordt ingeschakeld.
Er is geen 3 fase meer aanwezig in beide huishoudens. De kabel is 3x 1-fase.
De omschakelaar is een I-0-II schakelaar, dus de stroom wordt keurig onderbroken :)

• thomke
Ik vermoed dat de blauwe ook afgezekerd is op 16A? (als deze kabel maar 16A aankan tenminste)
anders kan er 3 x 16A door de blauwe stromen..

maar dit maakt uw situatie om off-grid te gaan wel heel wat eenvoudiger natuurlijk ;)

• Tinyhouse
thomke schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:22:
Ik vermoed dat de blauwe ook afgezekerd is op 16A? (als deze kabel maar 16A aankan tenminste)
anders kan er 3 x 16A door de blauwe stromen..

maar dit maakt uw situatie om off-grid te gaan wel heel wat eenvoudiger natuurlijk ;)
Goede vraag. Het is een behoorlijk oude stoppenkast. Het kan zijn dat de nul niet afgezekerd is. Maar dan vangt de aardlekschakelaar het alsnog op en kan er maximaal 40 Ampere door de nuldraad en als ik zo kijk naar de afstand en aderdikte lijkt me de nuldraad voldoende dik om dat aan te kunnen. Wel een interessant iets trouwens.. Ik ging er eerst vanuit dat de stroom simpelweg van de eerste meterkast kwam via een twee-aderige kabel dus heb in eerste instantie ook een 2 polige omschakelaar gekocht en wilde de 4-aderige kabel van het off-grid gedeelte naar de tweede meterkast zo aansluiten dat de fase over twee aders loopt en de nul over de andere twee aders. Dus in principe '2-aderig' Tot ik de tweede meterkast opschroefde en de 4-polige aardlekschakelaars me even verwarde en aangezien ik nooit kennis opgedaan heb van het basisbegrip fasen (omdat ik dit bij al mijn enkelfasen projecten nooit nodig heb gehad) dacht ik zodoende aan 3-fasen stroom, maar dat is het gelukkig niet. Maar terugkomend op 2 aders voor fase en 2 fase voor nul.. In principe zou ik dan toch ook 3 aders voor de fase kunnen gebruiken en 1 voor de nul om de spanningsval nog lager te maken? Het is best wel een afstand namelijk. De nuldraad kan max 50A (>40A) aan, dus dat is het probleem niet. Net zoals de verbinding tussen meterkast 1 en 2 dus. Dus samenvattend:

Kan ik een ik 4 aderige kabel ipv zo te gebruiken:
- 2x fase, 2x nul

Ook zo gebruiken:
- 3x fase, 1x nul (mits nul dik genoeg voor 3x stroom van fase)

• Tinyhouse
Om kosten te besparen, wil ik ipv een 2 aderige kabel te gebruiken, een 4-aderige kabel gebruiken om 40A over een lange afstand te leiden, door 2x 2 aders parallel aan te sluiten, dus op de volgende manier:

- 2 aders voor de fase, 2 aders voor de nul

Maar mag ik, om de spanningsval nog lager te maken, het ook zo aansluiten:

- 3 aders voor de fase, 1 ader voor de nul (mits aderdikte van nul genoeg voor 3x de stroom van fase)

Ik weet dat bij 3-fasen dit altijd gebeurt, omdat de stroom in de nul door faseverschuiving nooit hoger wordt dan 1x de stroom van een fasedraad. Omdat dit enkelfase is, is de stroom dus 3x de stroom van een fasedraad, maar de aderdikte van een enkele ader is hier dik genoeg om deze stroom te vervoeren. Het is de spanningsval die hier de bottleneck is en om die nog minder te maken, vroeg ik me af of dit kan/mag.

Alvast hartelijk dank :)

Dat kan prima verder waar je beginnen was

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 24-12-2025 09:06 ]

• Tinyhouse
Update: Ik heb een nieuw topic geplaatst met deze vraag omdat de vraag wel heel erg afwijkt van de originele vraag:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2322640

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ook de nul geeft spanningsval.....
Alleen zie je dat door een hogere spanning bij je afnemer, waardoor het verschil tussen nul & fase dus ook lager is.

Dus 2&2 is beter dan 3&1

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

-

[ Voor 112% gewijzigd door RaZ op 24-12-2025 09:09 ]

Ey!! Macarena \o/

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

-

[ Voor 100% gewijzigd door RaZ op 24-12-2025 09:09 ]

Ey!! Macarena \o/

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je offgrid is 1x40a, dus heb je 3x6mm2 nodig over die afstand. Dat wil je injecteren in meterkast 2: 1 fase (40A) opsplitsen in 3 fasen

In meterkast 2 kan je dan zonder problemen 3 automaten van 16a achter hangen ;)

Ik heb een 1x35a huisaansluiting en daar hangen 5 automaten van 16a achter waarvan automaat 4 & 5 de samengestelde kookgroep is.

Ey!! Macarena \o/

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:18
Maar even terug.. je hebt een 3f aansluiting dat weet ik voor 99,9% zeker door de hoofdstoppen/kleuren bedrading. Dus niet 3*1f want dan had je ook 3* een N (blauw) moeten hebben. Anders gaat er volgens jou 120a door 1 blauwe draad..

Ik twijfel zeer bij de 40a, want de Aardlek is 40a 30ma max (wat een redelijk normale basis is). Dus hij KAN 40a hebben, wil niet zeggen dat het zo is..

Dus als je 3f 40a hebt heb (wordt eerder 35a, met normale aansluitingen) dan heb je een energie rekening waar je bang van wordt. Mijn guess is als je de stop eruit draaien van je hoofdstoppen dat hier 25a opstaat en dat je een 3f+n 25A aansluiting hebt en dat je aardlek geschikt is voor 40A...

P.s. je geeft aan dat de kast nog prima is maar test de aardlek aub een keer want deze 'plakken' nog wel eens..

• epicfailguy23
Als je die zaken zeker hebt kun je vanuit de hoofdkabel (hopelijk ben je slim genoeg om spanningsloos te werken) de hager omschakelaar zetten op de I. De offgrid op II, en je groepenkast naar de load uitgang.

Owja alles wat je offgrid eraan hangt MOET ook 3f zijn. Anders kom je met je N in de knoei. Dus je kan niet simpel zeggen op stand II brug ik alles aan elkaar. (Ze raken de spanning met het hoofdnet nooit dus geen vuurwerk) alleen kan je N geen 48A aan.

[ Voor 38% gewijzigd door epicfailguy23 op 24-12-2025 09:17 ]

• Oilman
Tinyhouse schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:14:
[...]

Er is geen 3 fase meer aanwezig in beide huishoudens. De kabel is 3x 1-fase.
De omschakelaar is een I-0-II schakelaar, dus de stroom wordt keurig onderbroken :)
3 groepen door 1 kabel mag absoluut niet. Het is gewoon tijd voor grondige renovatie, dan kan het in 1 keer goed gedaan worden. Dan is de veiligheid namelijk weer in orde en dat lijkt mij een stuk belangrijker dan een paar maanden in het jaar off-grid kunnen leven.

• Oilman
Tinyhouse schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:29:
Om kosten te besparen, wil ik ipv een 2 aderige kabel te gebruiken, een 4-aderige kabel gebruiken om 40A over een lange afstand te leiden, door 2x 2 aders parallel aan te sluiten, dus op de volgende manier:

- 2 aders voor de fase, 2 aders voor de nul

Maar mag ik, om de spanningsval nog lager te maken, het ook zo aansluiten:

- 3 aders voor de fase, 1 ader voor de nul (mits aderdikte van nul genoeg voor 3x de stroom van fase)

Ik weet dat bij 3-fasen dit altijd gebeurt, omdat de stroom in de nul door faseverschuiving nooit hoger wordt dan 1x de stroom van een fasedraad. Omdat dit enkelfase is, is de stroom dus 3x de stroom van een fasedraad, maar de aderdikte van een enkele ader is hier dik genoeg om deze stroom te vervoeren. Het is de spanningsval die hier de bottleneck is en om die nog minder te maken, vroeg ik me af of dit kan/mag.

Alvast hartelijk dank :)

[Mbr] Dat kan prima verder waar je beginnen was[/]
De stroom gaat ook gewoon door de nul, je denkrichting is volledig fout.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:39
@Oilman twee terechte opmerkingen.

TS kan beter niet verder prutsen. Gebrek aan kennis zorgt voor verboden en (brand)gevaarlijke situaties.
Stroom is iets anders dan spanning. Het heet wel nul, en de spanning is ook nul, maar de stroom niet.
Beter hou je dat off-grid systeem ook echt off-grid. Mocht er een keer een noodsituatie zijn dan hang je er even een stekkerdoos aan voor de koelkast en een lampje.

[ Voor 14% gewijzigd door remmuz op 24-12-2025 10:22 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:13
Tinyhouse schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:10:
Goede vraag. Het is een behoorlijk oude stoppenkast. Het kan zijn dat de nul niet afgezekerd is. Maar dan vangt de aardlekschakelaar het alsnog op en kan er maximaal 40 Ampere door de nuldraad en als ik zo kijk naar de afstand en aderdikte lijkt me de nuldraad voldoende dik om dat aan te kunnen.
STOP!

Dit hele topic is inmiddels een aaneenschakeling van verkeerde aannames en interpretaties van jouw kant.
Doe jezelf en de medebewoners van pand een plezier en schakel een professional in om dit voor je te laten maken.

Spel en typfouten voorbehouden

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:25
Tinyhouse schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:10:
[...]

Goede vraag. Het is een behoorlijk oude stoppenkast. Het kan zijn dat de nul niet afgezekerd is. Maar dan vangt de aardlekschakelaar het alsnog op en kan er maximaal 40 Ampere door de nuldraad en als ik zo kijk naar de afstand en aderdikte lijkt me de nuldraad voldoende dik om dat aan te kunnen. Wel een interessant iets trouwens..
Nee een 40A aardlek kan een stroom van 40A hebben maar begrenst deze niet als het te veel wordt.
Daarnaast ik zie die kast gevoed worden met op het oog 4mm2 kabel dat is niet voldoende voor 40A door nulleider eigenlijk 3x16=48A wat ook te veel voor nulleider en aardlek.

Je bent zeer gevaarlijk bezig, omdat je duidelijk geen kennis van hebt van wat je aan het doen bent.
Je mist veel te veel basiskennis.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 24-12-2025 10:49 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je zou 2x L en 2x N kunnen gebruiken om de spanningsval te beperken. Maar de enkele kabeldikte bepaald dan de maximale afzekering, die neemt dan niet toe. Tenzij je elke ader (dus ook N) afzekert en je de boel in een enkele handeling uit zet. Bijvoorbeeld dus een Hager ADM416G. Dan zou je L en N later samen kunnen nemen en als 1x32A zien.

Meeste automaten beveiligen de N niet, vandaar dat je dan schrijft van P+N of 3P+N. Aardlekschakelaars beveiligen alleen tegen aardlek (verschilstroom). Ze hebben een maximale stroom-rating maar daar dien je ze extern tegen te beveiligen want ze schakelen zelf niet af daarop.

3x fase en 1xN krijg je niet meer vermogen door gezien de N de limiterende factor is. Ook zal de N dan de grootste spanningsval hebben dus ook niet wenselijk.

Met je huidige meterkast 1 kan je niets anders dan gewoon 1x16/20A doorgeven. En wil je al niet op die aardlekschakelaars moeten vertrouwen. Dus als je het alleen tijdelijk door wilt trekken zou ik het gewoon vervangen door een tijdelijke kast met een hoofdschakelaar en een enkele alamat.

Heeft de SFT440 ook een uit stand? Anders moet in je onderverdeler (meterkast 2) elke inkomende voeding voorzien zijn van een hoofdschakelaar en een melding dat er twee voedingen aanwezig zijn.

Al met al ben ik het eens dat je gevaarlijke aannames doet en daarmee tot creative (lees: gevaarlijke) oplossingen komt.

• thomke
FredvZ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:43:
[...]

STOP!

Dit hele topic is inmiddels een aaneenschakeling van verkeerde aannames en interpretaties van jouw kant.
Doe jezelf en de medebewoners van pand een plezier en schakel een professional in om dit voor je te laten maken.
@Tinyhouse dit!!!

aardlek/verliesstroom van 40A zal niet gaan afzekeren op 40A.. daarvoor dient de zekering/automaat.
een aardlek/verlisstroom/differentieel van 30mA /40 wil zeggen dat deze tot 40A kan onderbreken vanaf er een verliesstroom van 30mA gedetecteerd wordt.. dus deze zal er niet uit vliegen als er meer dan 40A door gaat..
(dit is basis kennis die ook nodig is voor een monofase systeem...)

Ik heb het ondertussen ook al een paar keer aangehaald.. maar ik vrees echt dat wat basis kennis ontbreekt.. de interesse is er blijkbaar wel.. dus breng uzelf eerst de nodige kennis bij, en vervolgens kan je nog eens een poging wagen (met behulp van een elektricien), zo kan je eens proberen een volledige nieuwe groepenkast te maken (deze is aan vervanging toe) die dan goed gemaakt is voor monofase of 3-fase zonder dat verwarring mogelijk is en waarbij alles (dus ook de N) goed afgezekerd is.

• Tinyhouse
Dat kan prima verder waar je beginnen was
[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 24-12-2025 09:06 ]
De reden dat ik een nieuw topic begonnen was, is om duidelijkheid te krijgen over de voor- en nadelen van 2*f/2*n in verhouding tot 3*f / 2*n, beide bij een enkel fase systeem in een 4-aderige kabel. Maar in kader van het huidige topic kan dit nogal verwarrend overkomen, omdat het in dit topic voornamelijk over 3 fasen gaat. Wat ook in de topictitel staat. Dus ik had een nieuw topic gemaakt, in eerste instantie uiteraard om zelf wat te leren, maar vooral ook om andere mensen te helpen informatie sneller te vinden.
epicfailguy23 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:11:
Maar even terug.. je hebt een 3f aansluiting dat weet ik voor 99,9% zeker door de hoofdstoppen/kleuren bedrading. Dus niet 3*1f want dan had je ook 3* een N (blauw) moeten hebben. Anders gaat er volgens jou 120a door 1 blauwe draad..
Ik snap dat je denkt dat het 3f is, zo lijkt het inderdaad, maar het is wel echt 3*1f. Wanneer ik tussen de 'fasen' meet, meet ik geen spanningsverschil. Als ik bij meterkast 1 de linker stop losdraai, heb ik bij meterkast 2 bij de linker stoppen ook geen stroom meer en bij de rest nog wel. Midden en rechts idem dito. Zie afbeelding hieronder. Blauw zit verbonden aan blauw, geel aan geel, rood aan rood. Ik weet trouwens niet of dit bij 3 fase ook zo zou werken, want zoals eerder gezegd heb ik van 3 fase amper kennis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hluzX0w5114jb1g7YZ_DOptcIeg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EWl4odHsn1ysyihMniHrWDgt.png?f=fotoalbum_large
Oilman schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:31:
3 groepen door 1 kabel mag absoluut niet. Het is gewoon tijd voor grondige renovatie, dan kan het in 1 keer goed gedaan worden. Dan is de veiligheid namelijk weer in orde en dat lijkt mij een stuk belangrijker dan een paar maanden in het jaar off-grid kunnen leven.
Klopt, dit mag ook niet, maar dit is destijds door een elektricien zo uitgevoerd. Het is niet mijn eigen huis, anders had ik inderdaad alles gerenoveerd en de stroom voor de eerste meterkast laten vertakken en dan naar de tweede meterkast laten leiden en alles vervangen door nieuwe kasten met installatieautomaten.
FredvZ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:43:
[...]

STOP!

Dit heeft vooral te maken met het feit ik praktisch geen kennis heb van 3 fasen en op dat gebied verkeerde aannames heb gemaakt. Met de aanleg van een normaal enkel fase systeem red ik me prima en over de afgelopen jaren heb ik genoeg kennis opgedaan. Ik heb bij meerdere huishoudens de volledige elektra aangelegd, inclusief nieuwe groepenkast, wat later gekeurd is door een elektricien en allemaal keurig was en bovendien mijn eigen off-grid installatie aangelegd met zonnepanelen, accu's, omvormers, etc. Niet om vol te zijn van mezelf oid, want daar houd ik absoluut niet van, maar om aan te geven dat bij elektraprojecten met enkelfase ik me prima redt. Ik begrijp heel goed dat kennis over het begrip fasen één van de eerste dingen is wat je normaal gesproken leert en echt basiskennis is. Maar omdat ik me verder nooit heb bemoeid met 3 fase systemen, heb ik me daar nooit in verdiept. Maar hier lijkt door meerdere personen geïnsinueerd te worden dat ik in het algemeen geen kennis heb van elektra. Ik probeer gewoon mijn kennis uit te breiden van enkel fase systemen, zoals het gebruik van 3*1f / 1*n in een 4-aderige kabel (enkelfase!) , zoals de elektricien hier gedaan heeft ipv wat meer gebruikelijke 2*f / 2*n. Maargoed.. als je de titel ziet, snap ik dat bij voorbaat al schrikt.. op magische wijze van 1 fase naar 3 fase kan niet. Dat begrijp ik nu ook door de faseverschuiving. Verder is het zo ik me niet heb bemoeid met alle elektra die je hier op de foto's ziet. Dit is allemaal door een elektricien aangelegd en zo gelaten.
Septillion schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:37:
Aardlekschakelaars beveiligen alleen tegen aardlek (verschilstroom). Ze hebben een maximale stroom-rating maar daar dien je ze extern tegen te beveiligen want ze schakelen zelf niet af daarop.
Sorry, ja, ik was even in de war met een aardlekautomaat.
Oilman schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:36:
De stroom gaat ook gewoon door de nul, je denkrichting is volledig fout.
Uiteraard gaat de stroom ook door de nul, want de stroom moet ook terug. Ik heb niet gezegd dat de stroom niet door nul gaat. Maar hier is toch geen sprake van spanning en dus geen spanningsverlies?

Verder wil ik iedereen wel bedanken voor het meedenken en kan dit forum gesloten worden. Hoewel dat volgens mij niet kan op tweakers.

Maargoed.. ik weet dat het allemaal goed bedoelde reacties zijn en het komt waarschijnlijk inderdaad over alsof ik er totaal geen kaas van gegeten heb. Zowel enkelfase als 3-fase. Dat laatste klopt dan wel.. En je wilt natuurlijk niet dat iemand zonder enige basiskennis de elektra gaat lopen verbouwen en daarvoor waarschuw je uiteraard. In ieder geval bedankt en fijne feestdagen!

[ Voor 3% gewijzigd door Tinyhouse op 24-12-2025 12:25 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Tinyhouse schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:15:
[...]

Het is niet mijn eigen huis

[..]
Nuff said :P

Het is niet van jouw, dus blijf er met je handjes gewoon vanaf.

Ey!! Macarena \o/

• epicfailguy23
[...]

De reden dat ik een nieuw topic begonnen was, is om duidelijkheid te krijgen over de voor- en nadelen van 2*f/2*n in verhouding tot 3*f / 2*n, beide bij een enkel fase systeem in een 4-aderige kabel. Maar in kader van het huidige topic kan dit nogal verwarrend overkomen, omdat het in dit topic voornamelijk over 3 fasen gaat. Wat ook in de topictitel staat. Dus ik had een nieuw topic gemaakt, in eerste instantie uiteraard om zelf wat te leren, maar vooral ook om andere mensen te helpen informatie sneller te vinden.

[...]

Ik snap dat je denkt dat het 3f is, zo lijkt het inderdaad, maar het is wel echt 3*1f. Wanneer ik tussen de 'fasen' meet, meet ik geen spanningsverschil. Als ik bij meterkast 1 de linker stop losdraai, heb ik bij meterkast 2 bij de linker stoppen ook geen stroom meer en bij de rest nog wel. Midden en rechts idem dito. Zie afbeelding hieronder. Blauw zit verbonden aan blauw, geel aan geel, rood aan rood. Ik weet trouwens niet of dit bij 3 fase ook zo zou werken, want zoals eerder gezegd heb ik van 3 fase amper kennis.

[Afbeelding]

[...]

Klopt, dit mag ook niet, maar dit is destijds door een elektricien zo uitgevoerd. Het is niet mijn eigen huis, anders had ik inderdaad alles gerenoveerd en de stroom voor de eerste meterkast laten vertakken en dan naar de tweede meterkast laten leiden en alles vervangen door nieuwe kasten met installatieautomaten.

[...]

Dit heeft vooral te maken met het feit ik praktisch geen kennis heb van 3 fasen en op dat gebied verkeerde aannames heb gemaakt. Met de aanleg van een normaal enkel fase systeem red ik me prima en over de afgelopen jaren heb ik genoeg kennis opgedaan. Ik heb bij meerdere huishoudens de volledige elektra aangelegd, inclusief nieuwe groepenkast, wat later gekeurd is door een elektricien en allemaal keurig was en bovendien mijn eigen off-grid installatie aangelegd met zonnepanelen, accu's, omvormers, etc. Niet om vol te zijn van mezelf oid, want daar houd ik absoluut niet van, maar om aan te geven dat bij elektraprojecten met enkelfase ik me prima redt. Ik begrijp heel goed dat kennis over het begrip fasen één van de eerste dingen is wat je normaal gesproken leert en echt basiskennis is. Maar omdat ik me verder nooit heb bemoeid met 3 fase systemen, heb ik me daar nooit in verdiept. Maar hier lijkt door meerdere personen geïnsinueerd te worden dat ik in het algemeen geen kennis heb van elektra. Ik probeer gewoon mijn kennis uit te breiden van enkel fase systemen, zoals het gebruik van 3*1f / 1*n in een 4-aderige kabel (enkelfase!) , zoals de elektricien hier gedaan heeft ipv wat meer gebruikelijke 2*f / 2*n. Maargoed.. als je de titel ziet, snap ik dat bij voorbaat al schrikt.. op magische wijze van 1 fase naar 3 fase kan niet. Dat begrijp ik nu ook door de faseverschuiving. Verder is het zo ik me niet heb bemoeid met alle elektra die je hier op de foto's ziet. Dit is allemaal door een elektricien aangelegd en zo gelaten.

[...]

Sorry, ja, ik was even in de war met een aardlekautomaat.

[...]

Uiteraard gaat de stroom ook door de nul, want de stroom moet ook terug. Ik heb niet gezegd dat de stroom niet door nul gaat. Maar hier is toch geen sprake van spanning en dus geen spanningsverlies?

Verder wil ik iedereen wel bedanken voor het meedenken en kan dit forum gesloten worden. Hoewel dat volgens mij niet kan op tweakers.

Maargoed.. ik weet dat het allemaal goed bedoelde reacties zijn en het komt waarschijnlijk inderdaad over alsof ik er totaal geen kaas van gegeten heb. Zowel enkelfase als 3-fase. Dat laatste klopt dan wel.. En je wilt natuurlijk niet dat iemand zonder enige basiskennis de elektra gaat lopen verbouwen en daarvoor waarschuw je uiteraard. In ieder geval bedankt en fijne feestdagen!
Even om terug te komen, goed dat je inziet dat je er niet genoeg van inziet. Dat is geen schande. Ik vindt het goed dat je informatie wil opdoen over alles en dit eerst gaat vragen ipv er aan beginnen (en daarna de brandweer te kunnen bellen)

Om terug te komen: het is nogsteeds een 3fase huis! Want wat je zegt klopt. Als je 1 van de door jou gekleurde zekeringen eruit draaid werkt die groep niet meer. Dit heeft 100%te maken met dat je die fase eruit draait. Het verschil tussen 1f en 3f is dat ze allebei 1x een N hebben (blauw).

1 en 3 Fasen staan niet constant aan maar pulsen (50x per seconde = 50Hz) het verschil is dat bij 3fase de puls zo uit elkaar is getrokken dat ze niet alle 3 vol aan staan (dat verklaart waarom 230+230=400 door de plaats waar de sinussen elkaar snijden) en daarom kunnen ze de 0 delen omdat deze niet boven de 16a uitkomt!

Als je een 3 fase apparaat hierop aansluit en je draait dan 1x de groep eruit zal deze wel degelijk uitvallen.

Samenvattend: je hebt 3f+N (4 draden). Anders had je namelijk 3x 1f+N (6draden) gehad, omdat deze de 0 niet mogen delen..

Je gebruikt ze nu als 3 lossen 1fase, wat heeeel veel woningen doen. Het wordt pas spannend als je een 3f apparaat aansluit, zolang je de fases gescheiden houdt blijft er niet aan de hand.

Daarnaast als leerpunt je aardlek zal niet beveiliging tegen overspanning (hij meet constant het verschil tussen de fase en nul, als deze meer dan 30ma bedraagt zal deze afschakelen) echter deze is aardlek geschikt tot max 40A.(Mocht je in je huis bijvoorbeeld 63a hebben is deze niet meer geschikt.. Voor overspanning daarvoor heb je de losse 16a stoppen. Of je hoofdstop die waarschijnlijk 25a is. Dus je hebt totaal 230v*25a=5750W=5,7kW dat *3 voor de fases =17kW tot je beschikking op de aansluiting. En dus niet de 1*40a *3 =~25kw

• thomke
epicfailguy23 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:58:
[...]

Even om terug te komen, goed dat je inziet dat je er niet genoeg van inziet. Dat is geen schande. Ik vindt het goed dat je informatie wil opdoen over alles en dit eerst gaat vragen ipv er aan beginnen (en daarna de brandweer te kunnen bellen)

Om terug te komen: het is nogsteeds een 3fase huis! Want wat je zegt klopt. Als je 1 van de door jou gekleurde zekeringen eruit draaid werkt die groep niet meer. Dit heeft 100%te maken met dat je die fase eruit draait. Het verschil tussen 1f en 3f is dat ze allebei 1x een N hebben (blauw).

1 en 3 Fasen staan niet constant aan maar pulsen (50x per seconde = 50Hz) het verschil is dat bij 3fase de puls zo uit elkaar is getrokken dat ze niet alle 3 vol aan staan (dat verklaart waarom 230+230=400 door de plaats waar de sinussen elkaar snijden) en daarom kunnen ze de 0 delen omdat deze niet boven de 16a uitkomt!

Als je een 3 fase apparaat hierop aansluit en je draait dan 1x de groep eruit zal deze wel degelijk uitvallen.

Samenvattend: je hebt 3f+N (4 draden). Anders had je namelijk 3x 1f+N (6draden) gehad, omdat deze de 0 niet mogen delen..

Je gebruikt ze nu als 3 lossen 1fase, wat heeeel veel woningen doen. Het wordt pas spannend als je een 3f apparaat aansluit, zolang je de fases gescheiden houdt blijft er niet aan de hand.

Daarnaast als leerpunt je aardlek zal niet beveiliging tegen overspanning (hij meet constant het verschil tussen de fase en nul, als deze meer dan 30ma bedraagt zal deze afschakelen) echter deze is aardlek geschikt tot max 40A.(Mocht je in je huis bijvoorbeeld 63a hebben is deze niet meer geschikt.. Voor overspanning daarvoor heb je de losse 16a stoppen. Of je hoofdstop die waarschijnlijk 25a is. Dus je hebt totaal 230v*25a=5750W=5,7kW dat *3 voor de fases =17kW tot je beschikking op de aansluiting. En dus niet de 1*40a *3 =~25kw
aangezien hij tussen zijn verschillende 'fases' 0V meet gaat dit wel degelijk om een (ongebruikelijke) monofase systeem volgens mij..

ik had hem gevraagd na te meeten (links onder in zijn kast) tussen de zwart-bruin, bruin-grijs, grijs-zwart en telkens had hij 0V (enkel tussen de blauwe/N en een van die kleuren had hij 230V) dus dit wil zeggen dat deze allemaal dezelfde fase zitten --> monofase

• Tinyhouse
@epicfailguy23 bedankt voor je uitgebreide uitleg over 3 fasen systemen!
@thomke het lijkt mij inderdaad ook een ongebruikelijk enkel-fase systeem omdat ik inderdaad geen spanningsverschil meet. Maar, @epicfailguy23 , voor de rest wijst alles er inderdaad op dat het een 3-fasen systeem is. Qua hoe het aangelegd is. Het is hoe dan ook een niet veel voorkomende situatie. Volgende week komt de elektricien even langs om de situatie te bekijken. :)

• epicfailguy23
Dan is de vraag: hoe heb je het gemeten, heb je dit gemeten met een multimeter die actueel voltage meet? Of een meter die met lampjes werkt in wat voor range met spanning je zit?

Maar hou ons op de hoogte wat de electricien aangeeft, nu wil ik het weten ook >:)

• Tinyhouse
epicfailguy23 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:50:
Dan is de vraag: hoe heb je het gemeten, heb je dit gemeten met een multimeter die actueel voltage meet? Of een meter die met lampjes werkt in wat voor range met spanning je zit?

Maar hou ons op de hoogte wat de electricien aangeeft, nu wil ik het weten ook >:)
Met een multimeter. Die gaf exact 0V aan.

Haha, ik zal jullie op de hoogte houden!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:36
Deze beunhaas manier is de enige manier om meer dan 32A naar jouw groepenkast te krijgen.
De hoofdaansluiting zal geen automaat zijn gezien de leeftijd maar ook een stop, die zal dus 1x35A zijn of een stap hoger als het echt om 1-fase gaat.
Officieel (zoals reeds) benoemd is het niet toegestaan om wijzigingen te maken in deze installatie maar op de plek van je vraagteken zou je dus bruin,zwart,grijs aan elkaar moeten koppelen. Zo is dit ook gedaan in meterkast 1. Heb je misschien ook een foto van meterkast 1 volledig?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:43
[...]

Over iedere weerstand waar stroom doorheen loopt heb je een spanningsverschil. Dat is basis natuurkunde, de wet van ohm, U = I*R. Dus ja, ook over de nuldraad krijg je een spanningsverschil wanneer er stroom doorheen loopt, aangenomen dat die draad weerstand heeft. ;)

Spanning meet je altijd tussen 2 punten, dus eigenlijk spreek je over "spanningsverschil". De nul ligt bij de wijktransformator aan aarde, dus daar heb je een spanningsverschil van 0V tussen nul en aarde. Maar door "spanningsval", oftewel spanningsverschil over de nuldraad doordat er stroom doorheen loopt, kan dit spanningsverschil verderop in de installatie groter worden. Misschien heb je bij verdeelkast 1 wel 2V tussen nul en aarde. En misschien bij verdeelkast 2 dan wel 5V tussen nul en aarde (mocht je dit willen meten dan heb je natuurlijk wel een hoge belasting nodig!).

Je toestellen zijn aangesloten tussen fase en nul en maken gebruik van het spanningsverschil tussen deze twee van ca. 230V. Maar als door spanningsval de fase nog maar 225V meet ten opzichte van aarde en de nul 5V meet ten opzichte van aarde, krijgt je toestel dus nog maar 220V.

TL;DR: Spanningsval over de nul heb je net zo veel last van als over de fase.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Tinyhouse
epicfailguy23 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:50:

Om er nog even op terug te komen... de elektricien is inmiddels geweest. :) Het is inderdaad 3x een enkele fase, waarbij de nul gedeeld word. Ongebruikelijk, maar goed. het is trouwens niet over een lange afstand. Ik heb mijn plan uitgetekend en door de elektricien laten keuren. Ik heb het inmiddels aangelegd en alles werkt naar behoren.

• epicfailguy23
Fijn terugkoppeling :)

maar is het 3x dezelfde fase? of 3 fases met de gebruikelijke verschuiving?
Als het de eerste is heb je een uitdaging dat je N niet voldoende dik is.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:43
epicfailguy23 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:06:
maar is het 3x dezelfde fase? of 3 fases met de gebruikelijke verschuiving?
3x dezelfde fase dus, zoveel is ondertussen wel duidelijk toch?
Als het de eerste is heb je een uitdaging dat je N niet voldoende dik is.
Tenzij die N voldoende dik is voor de maximale stroom natuurlijk. De hoofdaansluiting is volgens @Tinyhouse 1x40A, de kabel ziet eruit alsof het 5x6mm² kan zijn, 6mm² is (afhankelijk van de installatiemethode en andere factoren) voldoende dik voor 40A.

Je mag hopen dat de elektricien er iets van had gevonden als dit niet in orde was...
Tinyhouse schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:17:
het is trouwens niet over een lange afstand.
Tinyhouse schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:29:
[...] een 4-aderige kabel gebruiken om 40A over een lange afstand te leiden
Wel een beetje tegenstrijdig dit he. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Maar is de N dan dikker dan de L's?

Want uitgaande van gelijke dikte is 2xL en 2xN nog steeds in totaal minder weerstand dan 3xL en 1xN.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:40
Die off-grid installatie, wat is daarvan het maximaal te leveren vermogen? (per inverter)
Hier onlangs een Victron 'thuis accu' gebouwd, de enkele inverter kan kortstondig 6500 watt leveren, dus gewoon één fase : de gehele woning kan ik op één inverter aansluiten inclusief de warmtepomp en de kookplaat, vermits deze niet tegelijk het maximum vermogen afnemen.
Het plan is om met een Hager omschakelaar (sft440 met neutrale middenstand) de 1 fase warmtepomp op de thuisaccu te laten draaien vermits de WP niet te veel vermogen opneemt, de accu zou dan te snel leeg raken.
De groepenkast en de elektrische installatie was voorheen 3 fase, maar is nu teruggebracht naar 1 fase (via thuis accu) en de tweede fase voor de warmtepomp als deze niet op de accu kan draaien.
Zelfs is hier de 3 fase zonnepaneel inverter door de 1 fase Victron systeem vervangen.
De omschakelaar voor keuze grid/ accu bedrijfs-mode zit al in de Victron inverter, die is hier bij mij dus niet nodig, let er wel op dat de omschakelaar dubbelpolig moet werken.. dat is zowel de fase alsmede de nul geleider omschakelen, bij 3 fase wordt dat dus een dure en een fysiek grote omschakelaar.

[ Voor 20% gewijzigd door natural colour op 16-01-2026 18:40 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1