Nieuwe dakkapel, kou en tocht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• trackandtrace
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 16:14
Ik heb twee nieuwe dakkappellen laten plaatsen en vraag mij af of het goed is aangesloten/ goed is geïsoleerd. De reden is het feit dat het tocht en erg koud is op zolder.

De tocht is redelijk verholpen door wat isolatiemateriaal (glaswol) ervoor te stoppen. De kou is er nog steeds. Nu was de zolder altijd wel ietsjes kouder dan beneden, maar zou koud als nu is het nog niet geweest. De temperatuur is 12 graden op zolder en en ook op de eerste verdieping is het een stuk kouder.
Beneden is de temperatuur 20 graden.

Het betreft een warm dak constructie en beiden dakkappellen zijn iets breder dan 4 meter. De twee dakkappellen zijn zonder aftimmeren afgeleverd, ik weet dan ook niet of aftimmeren de kou en tocht zal verhelpen. De zolder is volledig open en er zit geen deur of murenconstructie tussen de verdiepingen in, dus de warmte kan zo van beneden naar de zolder trekken. Het huis komt uit 2012.

Ik heb wat foto's toegevoegd om één en ander te duiden.

1. Glaswol aangeduwd bij aansluiting bovenkant dakkapel.
2. Het lijkt erop dat je licht naar binnen ziet komen, waardoor er dus geen volledig afsluiting is. Hoort dit?
3. Kier aan de zijkant van dakkapel.
4. Kou door kleine spleten in dakkapel. Is dit gek met een warmdak constructie?

De volgende vragen heb ik:
- Is de aansluiting tussen schuin dak en plat dak goed gedaan. Moet er geen folie of iets dergelijks aangesloten worden.
- Mag er een beetje wind onder het knieschot doorkomen en boven de dakkapel?
- Moet ik extra isolatie plaatsen onder het dakkapel?
- Verhelpt het aftimmeren de kou en tocht volledig?
- Verder nog bijzonderheden op de foto waar ik wat mee moet?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_BZAe9R0E7YdwaJHBPoEYcSc_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjWZ4tmKwY9zNMkXOtFmmT1f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_D7ha_MMhJEfyq7F-XYZoZax6Jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kEWpuyiNDTSh7m4qt9DSCHf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ty2mPqy6DSYDle4w-cW61dNvBYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAA7ALxt98oiVdIMBcgIePp9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pOqOWrPCayaJRSNb3w1wM9twNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrUhPYtzwNzUpUZGy6FGyfSM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyrHdKVA-ZQN095dhze7X1YoY6s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SRbHBeQfx1jy0XgF90GF9Jn3.png?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door trackandtrace op 23-12-2025 13:13 ]

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:52
Die zwarte rommel op de steenwol, zit daar nou het weer in? Want dat komt door vocht. Is dat bestaand/een oud deel? Want over vochtproblemen heen aftimmeren is vragen om ellende.

Uiteraard hoor je geen daglicht of tocht te hebben langs een net geplaatste dakkapel. Ik zou degene die hem heeft geplaatst vragen daar naar te kijken.

Bij mij in huis hadden ze de randen met PUR geïsoleerd, en een ca. 10 cm brede tape over de overgang tussen dakbeschot en dakkapel, precies om de hele boel luchtdicht te hebben en geen condens in de dakconstructie te krijgen. Ik zou moeten zoeken naar foto's..

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:03
Neem contact op met de plaatser van de dakkapellen. Laat hem komen om het een en ander na te kijken. Je hebt de dakkapel zonder afwerking gekregen. In de tekening staat nog een extra isolatie tussen de balken. Deze zit er nog niet. Zie maar het verschil.

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:06
je mag nooit licht zien als je een kier hebt in je dak!
dit moet straks afgewerkt worden, je hebt anders kans op lekkage.

normaal purren ze dit dicht van binnen uit en werken ze er buiten overheen, het dakleer (als je dat hebt) zou door moeten lopen tot onder de pannen, mooi is een cm of 5 a 10.

de kieren en naden voorkom je nooit helemaal, maar dit moet dus afgewerkt worden.
normaal moet je dit ook terug zien op de offerte, leveren ze met alleen plaatsen of ook met afwerken?

hoe is het dak nu overigens afgewerkt? is het wel waterdicht?

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb hier nog 2 jaar met een niet afgetimmerde dakkapel op zolder gezeten. Temperatuur was juist hoger dan eerst. Ik denk dat de isolatie met de nieuwe dakkapel beter was dan het oude pannendak uit 1991.

Je temperatuurverschillen vind ik dan ook bizar voor een huis uit 1992.

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:15
Hebben ze nou PIR platen aan de binnenzijde geplaatst en dit vervolgens afgewerkt met underlayment?

• Wolly
  • Niet online
Die Rc waarde van 6,3 heb je dus niet gekregen, hebben ze toevallig een beetje beknibbeld op de isolatie?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wilke schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:51:
Die zwarte rommel op de steenwol, zit daar nou het weer in? Want dat komt door vocht. Is dat bestaand/een oud deel? Want over vochtproblemen heen aftimmeren is vragen om ellende.

Uiteraard hoor je geen daglicht of tocht te hebben langs een net geplaatste dakkapel. Ik zou degene die hem heeft geplaatst vragen daar naar te kijken.

Bij mij in huis hadden ze de randen met PUR geïsoleerd, en een ca. 10 cm brede tape over de overgang tussen dakbeschot en dakkapel, precies om de hele boel luchtdicht te hebben en geen condens in de dakconstructie te krijgen. Ik zou moeten zoeken naar foto's..
Exact, de buitenkant hoort afgesloten te worden. Op het moment dat je stucwerk/aftimmering de toch moet tegenhouden waait de koude wind gewoon door je isolatie heen.

Je kan blij zijn dat je het niet hebt laten aftimmeren, dan had je dit gebeun niet gemerkt en voor de mussen gestookt. Zou zelf, om achter de hand te hebben en te checken of er niet nog andere dingen mis zitten een bouwkundige er naar laten kijken en een zijn bevindingen op papier te zetten. Vervolgens de installateur van de dakkapellen vragen de gebreken op te lossen (zou niet vermelden dat je de bouwkundige er naar hebt laten kijken dus stuur niet dat rapportje gelijk op, dat kan altijd nog).

Ik ken helaas de discussies...

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wilke schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:51:
Dat zwarte lijkt mij meer op een kraftlaag, doet me denken aan rockvent isolatie met zo'n zwarte toplaag, vocht plekken zijn niet zo 'plat' en regelmatig langs de gehele kant, zeker op de eerste foto lijkt het goed te zien dat dit aan de onderkant zit van de isolatie aan de linkerzijde (en ik gok foto 2 die kant is die hij opzij schuift).
FreakNL schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:14:
Ik heb hier nog 2 jaar met een niet afgetimmerde dakkapel op zolder gezeten. Temperatuur was juist hoger dan eerst. Ik denk dat de isolatie met de nieuwe dakkapel beter was dan het oude pannendak uit 1991.

Je temperatuurverschillen vind ik dan ook bizar voor een huis uit 1992.
Lijkt me in TS geval zeer onlogisch, als de wind van buiten (graadje of 5?) gewoon naar binnen komt, het nog warmer zou worden. Aftimmeren is ook slechts de laatste stap om het 'mooi' te maken, de constructie die je aftimmert moet al volledig 'klaar' zijn.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• trackandtrace
Dank voor jullie reacties. Het bevestigd in ieder geval het gevoel dat het niet helemaal klopte. Het gele glaswol is gewoon de glaswol van de bestaande constructie. In de oude constructie zit dat tussen de blauwe folie.

Ik ben niet op de dakkapel geweest, dus ik weet niet hoe dat er uit ziet.

Ik laat in ieder geval de plaatser even langskomen om het langs te lopen en beter te isoleren.

• trackandtrace
RonnieKo schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:03:
Neem contact op met de plaatser van de dakkapellen. Laat hem komen om het een en ander na te kijken. Je hebt de dakkapel zonder afwerking gekregen. In de tekening staat nog een extra isolatie tussen de balken. Deze zit er nog niet. Zie maar het verschil.
Hoe zie je dat goed? En is dat dus nodig om aan de RC waarde te voldoen?

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:39
Rommelig allemaal. Naast de slechte isolatie afwerking is het ook allemaal niet volgens tekening.

De draagbalk (rood omcirkeld) wordt niet weergegeven op de tekening op die plek. Die balk hoort gewoon in het dakvlak te zitten (links van de cirkel). Een paar weken eerder is hier ook al een topic over geweest, specifiek die draagbalk.

Ook het zagen is ruig gedaan. Dit hoort gewoon vlak met het plafond van het dakkapel te lopen. Blauwe lijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIua_DOn7llrU-92quPPbA5HJC4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jgGkoKoKbwL6Q49qGFer2yUL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDCKoB7lP1sVgQCAjbzy77U6YGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9IibPmZlvc9T73zjzgsn1h2u.png?f=fotoalbum_large

Joe

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:40
BennieWolters schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:18:
Rommelig allemaal. Naast de slechte isolatie afwerking is het ook allemaal niet volgens tekening.

De draagbalk (rood omcirkeld) wordt niet weergegeven op de tekening op die plek. Die balk hoort gewoon in het dakvlak te zitten (links van de cirkel). Een paar weken eerder is hier ook al een topic over geweest, specifiek die draagbalk.

Ook het zagen is ruig gedaan. Dit hoort gewoon vlak met het plafond van het dakkapel te lopen. Blauwe lijn.
Zit er uberhaupt isolatie in het dak van de dakkapel? Balken lijken ook een stuk minder hoog te zijn dan op de tekening (dus minder isolerende werking..als er isolatie zou zitten...)

• Wolly
  • Niet online
Er klopt maar weinig van de tekening en de feitelijke situatie. Rc6,3 is ongeveer 14cm PIR.

Als je kijkt naar die balkjes dan is dat op de tekening 2x zo hoog als de isolatie. En die balkjes zijn geen 140mm hoog.

• BennieWolters
dft2 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:26:
[...]

Zit er uberhaupt isolatie in het dak van de dakkapel? Balken lijken ook een stuk minder hoog te zijn dan op de tekening (dus minder isolerende werking..als er isolatie zou zitten...)
Als ik de tekening zo vergelijk, zouden de balken die je ziet de rachels zijn voor de plafondplaten. De echt balken lijken boven die underlayment te zitten. Daartussen zit de isolatie.
Soort van half-koud dak. Een lauw dak? :?

Joe

• Wolly
  • Niet online
BennieWolters schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:30:
[...]

Als ik de tekening zo vergelijk, zouden de balken die je ziet de rachels zijn voor de plafondplaten. De echt balken lijken boven die underlayment te zitten. Daartussen zit de isolatie.
Goed gezien, maar is de tekening op schaal dan? Dan zitten er wel enorme knoepers van balken in die dakkapel?

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:40
BennieWolters schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:30:
[...]

Op de derde foto zie je de balken doorlopen tot boven het kozijn, dit zijn dus de 'echte' balken en niet de rachels.

• BennieWolters
Wolly schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:32:
[...]

Goed gezien, maar is de tekening op schaal dan? Dan zitten er wel enorme knoepers van balken in die dakkapel?
Volgens mij kun je in dit geval met de tekening je bibs afvegen. Boven het raam zou nog ruimte moeten zitten als je op de tekening kijkt.. Nee dus.

Waarom geven ze dan een tekening mee vraag je je af. :+

Joe

Pagina: 1