Kan je ssd heatsink combineren met koeling moederbord

Pagina: 1
Acties:

• achtervoor
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 17-01 14:21
Ik ben bezig onderdelen te verzamelen om pc te bouwen, maar ik nog niet eerder een pc in zijn geheel alle onderdelen uitgekozen en daarmee pc in elkaar gezet. Ben dus niet altijd bekend met wat wat werkt en wil geen fouten maken.

Aantal ssd's, zoals Samsung 990 Pro, hebben een uitgave die met een heatsink komt. Ik begrijp dat de huidige moederborden zoals ASRock B650 Steel Legend WiFi of MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI ook een soort heatsink voor de ssd hebben, maar ik krijg uit de specificaties niet helemaal duidelijk of dit de heatsink die bij zo'n ssd uitgave hoort vervangt of aanvult.

Ik wil de ssd graag zou koel mogelijk houden om het slijtage zo laag mogelijk te houden. Kan om dat te bereiken de heatsink van zo'n ssd de koeling van het moederbord aanvullen? Of vervangt de ssd heatsink de heatsink van het moederbord?

Als dat uitmaakt, bij ssd ben ik nog aan het uitzoeken welk het langst meegaat, maar ik moet denken aan een WD_Black SN7100, WD Black SN850X, Samsung 990 Pro of Lexar NM790.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:27
Het is of de heatsink van het moederbord of die al op de ssd zelf zit,beide kan niet.

Als je het heatsink van het meoderbord wil gebruiken,moet je een ssd bestellen,zonder koeler.

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-01 19:20

watercoolertje

Untertitel

Beide kan niet tegelijk maar je kan gewoon kiezen, die van het moederbord zijn vaak wat platter en passen altijd waardoor je minder snel met andere hardware in de knoei komt. Dus ik ga er vanuit dat een bij de SSD geleverde beter koelt (want hoger/groter).

Zelf heb ik het bij degene van mijn moederbord gehouden.

[ Voor 13% gewijzigd door watercoolertje op 23-12-2025 11:53 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:27
watercoolertje schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:51:
Beide kan niet tegelijk maar je kan gewoon kiezen, die van het moederbord zijn vaak wat platter waardoor je minder snel met andere hardware in de knoei komt. Dus ik ga er vanuit dat een bij de SSD geleverde beter koelt (want hoger/groter).
Voor garantie ect zou ik zelf geen koeler van een ssd afhalen als die er mee komt.

Het ligt aan de ssd en koeler of die beter is.

Wat je veelal ziet is dat de koelers die met ssd's meegeleverd worden best wel laag zijn juist.
Zou prefereer zelf de heatsinks van het moederbord.

Echter dit verschilt per ssd,die koeler van de 990pro is ook vrij laag.

qua merk,heb zowel goede ervaring met samsung als WD,wel gewoon altijd de laaste firmware er voor op zetten bij beideLexar heb ik zelf nooit gehad,kan ik vrij weinig over zeggen

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:44
Moederbord m.2 heatsinks koelen niet altijd onderzijde van een SSD. Bij sommige dubbelzijdig bestukte SSD kan dat nadelig zijn.
Maar alleen de hele grote capaciteiten zijn vandaag dubbelzijdig.

• achtervoor
Betekent dat dat ssds met een ingebouwde heatsink, zoals de Samsung 990 Pro met heatsink, niet compatible zijn met veel moederborden? Bij die uitgaves kan de heatsink namelijk niet verwijderd worden. Of houdt dat in dat je in zo'n geval altijd de heatsink van het moederbord moet verwijderen?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:44
Wel compatible, alleen de heatsink van het moederbord gaat terug in de doos.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:32
@achtervoor
Ook goed om te weten, bij normaal gebruik zal een SSD amper warm worden. De meeste mensen zullen alleen korte periodes de SSD echt belasten.
Alleen bij langdurig maximaal belasten wordt een SSD echt warm en wordt koeling belangrijk. Dus zolang jij geen bijzondere dingen gaat doen, niet druk maken over de koeling.
Gewoon een mooi moederbord kiezen met ingebouwde heatsink voor een SSD en dan een SSD kopen zonder heatsink.

• achtervoor
@chrisborst Wat belast de ssd het meest dan? Veel data erop schrijven, video editen, AI model genereren... Dat soort dingen? Ik ben eigenlijk nu pas op interne ssd aan het overstappen omdat ik begreep dat HDD langer mee ging. Blijkt niet te kloppen, dus tijd voor ssd!

Als het even kan probeer zoveel mogelijk temepratuur te dempen, zodat ik zwaarder gebruik niet hoef te vermijden. Is wat een fixatie van mij :D Vind ik wat minder snel draaien niet erg in ruil voor stabielere temperatuur.
Pagina: 1