Advies gevraagd voor thuiswerken

Pagina: 1
Acties:

• lesswood
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-01 19:19
Ik heb het een jaar of wat aangekeken, maar ben er nu eigenlijk wel klaar mee.
Dat beeldscherm van 75 euro, die maar op de eettafel in de keuken blijft staan, na een dag thuiswerken.
Mijn vrouw en ik werken om en om thuis, dus in feite nemen we allebei niet meer de moeite om het gevaarte na het werk op te ruimen en uit het zicht te zetten. We eten aan een bar, dus de noodzaak is er ook niet echt.

Maar ja, je kijkt dan wel altijd tegen de lelijke monitor aan , en alle kabels. Want geen thunderbolt/usb-c.
Dus ben ik op zoek naar een optimalisatie hier. Mijn use case is als volgt.

- liefst een scherm 24 of 27 inch, denk 27 inch de sweetspot is
- liefst een werkplek die ook zonder laptop kan werken (we hebben apple), dus iets van een imac, mac mini er aan
- max twee kabels boven de tafel naar de laptop toe (voeding / usb-c)
- een kabel om laptop aan te hangen (windows/mac)
- automatische schakeling van bron systeem (wat bedoel ik daarmee; stel je hebt een mac mini aan het beeldscherm hangen, en je hangt een laptop aan een usb-c kabel die in een andere poort van het beeldscherm zit, dat het beeldscherm automagisch het beeldscherm van de zojuist aangesloten laptop extend naar de monitor, zonder dat je daarvoor een kabel uit het eerdere systeem (bv mac mini) hoeft te trekken, of om te zetten
- het beeldscherm moet 4k zijn, er mooi uitzien, maar niet de prijs van een studio display hebben, en niet te zwaar zijn. Vooral bedoeld voor thuiswerken in excel etc., misschien online tv, streaming platforms.. Dus goede speakers zijn welkom.

Ik heb al wel wat opties bedacht, maar dacht de vraag eens hier te stellen, misschien is er iemand met veel betere ideeen dan ik. Ik zet express even geen range voor budget neer, want wellicht beperkt dat wel een hele goede optie.

Grtz,

lesswood.

Ok, dus je hebt een mac georienteerd huis, en een werkgever die je windows laptop geeft.

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-01 08:34
Misschien een reactie waar je niet direct wat mee kunt:
Mij heeft het enorm geholpen om op een fysiek andere ruimte te gaan zitten. Dan heb je een fysieke scheiding van je werk en dat is beter dan een mooier scherm wat je nog steeds ziet na werktijd.

• lesswood
Henkje.doc schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:39:
Misschien een reactie waar je niet direct wat mee kunt:
Mij heeft het enorm geholpen om op een fysiek andere ruimte te gaan zitten. Dan heb je een fysieke scheiding van je werk en dat is beter dan een mooier scherm wat je nog steeds ziet na werktijd.
Als het om mij ging... dan wel !
Maar mijn vrouw vind het heerlijk om in de keuken te zitten (is vrij groot), heeft mooi uitzicht op de achtertuin etc...koffie vlakbij...

Thanks though!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oslik blyat! Oslik!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:02

FreakNL

Well do ya punk?

Wij zitten hier ook op de studeerkamer. Ik heb een jaar aan de keukentafel gezeten (vanwege verbouwing) en ik vond dat helemaal niks.

Op de studeerkamer kijken we overigens ook uit op de voorkant dus we zitten daar prima. Ik heb een Dell USB -C docking met twee monitoren. Ik heb zelf een Dell van het werk maar de HP van mijn partner doet het ook gewoon prima op hetzelfde dock…

Ik kan het echt aanraden om een aparte ruimte te pakken. En zorg voor een goed bureau en stoel. Ik heb een bureau wat al 3 keer meeverhuisd is en wat mij waarschijnlijk gaat overleven. Volgens mij komt het bij het werk van mijn vader vandaan en is het al 25 jaar oud. De stoel is uit een kantoor van mijn huidige werkgever wat ging sluiten tijdens corona en waarbij de inboedel verdeeld werd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVk8STkPQIcVw2shq7gOg6mS6Dw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJfrAId2fkyxCkQtiqfTruWK.jpg?f=fotoalbum_large

Als je echt dead-set bent op de keukentafel;
Pak een draagbaar usb-c scherm. Die berg je makkelijk op na het werk. Ik heb hem op dienstreis altijd mee en dat werkt super. Het kost alleen wat tijd om op te zetten elke dag…

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 24-12-2025 14:59 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
categorie: Monitors

Alles wat je nodig hebt eigenlijk. Een 27" 4k scherm wil je. Zelf zou ik voor jouw use case de OLEDs overslaan, maar dat moet je zelf besluiten. Speaker kwaliteit geen flauw idee, dus dat moet je nog wat uitzoeken, maar vaak is dat wel ruk bij elk scherm :P . Scherm krijgt een voedingskabel + kabel voor beeld naar de mac mini. En een USB-C kabel voor de laptop. Ik heb nu ook schermen met KVM switch, dus als je toetsenbord / muis hebt kan die dan ook direct schakelen tussen de laptop en de mac mini oid. Als je dat niet nodig hebt de optie inschakelen. Wil je dat wel, dan komt er nog wel een extra USB kabel tussen monitor en de mac mini.

• lesswood
@Sissors Bedoel je dat wanneer je de optie niet nodig hebt, dat je dat kan uitschakelen ipv inschakelen?

Het past mijn use case het beste denk ik.
- mooie 4k monitor (met speakers), gevoed door 220v, en een usb-c/tb kabel die naar de zijkant van de tafel gaat, onder tafel een Mac mini gemonteerd die standaard op de monitor is aangesloten.
- uit de monitor nog een usb-c/tb kabel, die normaal gesproken niet aangesloten is, maar zodra je er een laptop op aansluit, de monitor doet switchen naar die laptop, en dan fungeert als extended desktop. Dit zonder andere kabels eruit te trekken. Muis en toetsenbord switchen automatisch mee met actieve bronsysteem.
- de aangesloten laptop moet wel zijn voeding krijgen uit de usb-c/tb kabel

Voorbeeld van monitor dan nog...
Welke zou dit goed kunnen?

[ Voor 5% gewijzigd door lesswood op 24-12-2025 16:05 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
lesswood schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:01:
@Sissors Bedoel je dat wanneer je de optie niet nodig hebt, dat je dat kan uitschakelen ipv inschakelen?
Ik bedoelde dat je bij de Pricewatch hem uit de filters kan halen :) .
- mooie 4k monitor (met speakers), gevoed door 220v, en een usb-c/tb kabel die naar de zijkant van de tafel gaat, onder tafel een Mac mini gemonteerd die standaard op de monitor is aangesloten.
- uit de monitor nog een usb-c/tb kabel, die normaal gesproken niet aangesloten is, maar zodra je er een laptop op aansluit, de monitor doet switchen naar die laptop, en dan fungeert als extended desktop. Dit zonder andere kabels eruit te trekken. Muis en toetsenbord switchen automatisch mee met actieve bronsysteem.

Voorbeeld van monitor dan nog...
Welke zou dit goed kunnen?
Dat heeft één probleem: In het hele lijstje slechts één monitor gezien die twee USB-C video inputs heeft. Dus wat een extra kabel kost, maar toch via HDMI / Displayport de Macmini doen. En dan kan elke monitor in dat lijstje het doen.
Pagina: 1