Vraag

• Passievrucht
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-12 19:27
Hoi Allen,

Ik heb op dit moment onderstaand systeem. Tweedehands gekocht. Ik ben langzaamaan aan het overstappen van console naar pc gaming en richt mij vooral op racegames, maar is niet de enige games die ik ga spelen. Erg breed qua games, maar focus op racegames / shooters.

Op dit moment speel ik voornamelijk F125/LeMans Ultimate op een enkele scherm.

Mijn wens is om 1440p op high te kunnen spelen, maar mijn vraag is voornamelijk. Is het verstandig om alleen de videokaart te upgraden of heeft dit weinig nut en kan ik beter doorsparen voor een volledige upgrade? De videokaart die op het oog heb is een RX 9060 XT 16GB.
  • Geheugen: G.Skill Trident Z 32GB
  • Behuizing: NZXT H400 - Midtowermodel
  • Grafische kaart: Gigabyte GeForce RTX 2060 OC 6G
  • Processor: Intel Core i7 8700
  • Moederbord: ASUS TUF B360-PLUS GAMING
  • Koelsysteem: NZXT Kraken X52 RGB (Vloeistof-koelsysteem)
  • Opslag (SSD): Samsung 860 EVO 1TB
  • Voeding: Corsair TX-M Series TX750M V2

Steam id is passievrucht \\ Xbox Live GT: Meneer Passievrucht

Beste antwoord (via Passievrucht op 23-12-2025 11:39)

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:21

Jorissie87

No diggity

Je kan zeker de grafische kaart alvast vervangen en deze vervolgens meenemen naar je nieuwe systeem als je verder gaat upgraden. Wel een paar dingen om rekening mee te houden:
- Je moederbord ondersteund PCI-Express 4.0, de GPU waar je nu naar kijkt is PCI-Express 5.0 dus je zal niet het maximale uit je kaart gaan halen.
- Ik weet niet wat voor PSU je precies hebt (V2 zegt mij niets) maar check even of je de juiste connectors hebt. Als dat niet zo is en de GPU heeft zelf geen meegeleverde adapter, zul je die nog moeten aanschaffen. Sowieso is de PSU vervangen een te overwegen optie als deze al wat ouder is. 750 watt is overigens voldoende voor een 9060XT
- Je CPU zal de bottleneck van je systeem gaan worden, verwacht dus geen wonderen.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:21

Jorissie87

No diggity

Je kan zeker de grafische kaart alvast vervangen en deze vervolgens meenemen naar je nieuwe systeem als je verder gaat upgraden. Wel een paar dingen om rekening mee te houden:
- Je moederbord ondersteund PCI-Express 4.0, de GPU waar je nu naar kijkt is PCI-Express 5.0 dus je zal niet het maximale uit je kaart gaan halen.
- Ik weet niet wat voor PSU je precies hebt (V2 zegt mij niets) maar check even of je de juiste connectors hebt. Als dat niet zo is en de GPU heeft zelf geen meegeleverde adapter, zul je die nog moeten aanschaffen. Sowieso is de PSU vervangen een te overwegen optie als deze al wat ouder is. 750 watt is overigens voldoende voor een 9060XT
- Je CPU zal de bottleneck van je systeem gaan worden, verwacht dus geen wonderen.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:20
Als je het 16GB model neemt gaat dat wel, zie bv https://www.techspot.com/...60-xt-8gb/#The_Last_of_Us, daar wordt deze videokaart getest met een i7-8700K. En vermijd de 8 GB versie dus!

[ Voor 23% gewijzigd door martyw op 23-12-2025 11:26 ]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-12 23:40
Jorissie87 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:23:
Een 9060XT zal PCI-Express 4.0 niet volledig benutten, laat staan 5.0. In de praktijk zul je dat eigenlijk niet merken.
Dit klopt wel.

Doorsparen heeft weinig nut. Je kunt nu de 9060XT kopen en dan kijken of dat voldoende is. Verder upgraden kan dan altijd later. Maar ik verwacht niet dat het echt een issue zal zijn.

• pandahunterz
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-12 15:22
de PCI-E 5.0 vs 4.0 geeft bij de 5090 (beste consumentenkaart op dit moment) slechts een verschil van 1-2%, voor jouw gekozen kaart zul je dus echt geen verschil merken, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Advies over GPU upgrade vs doorsparen voor nieuw systeem ligt denk ik er erg aan je persoonlijke situatie en wensen. Als je huidige systeem echt te traag voor je is, en de winst met 9060XT het verschil voor je gaat maken is dit een redelijke optie. Besef wel dat je CPU je in bepaalde games gaat limiteren.
Voor een volledig nieuwe build gaan heeft momenteel helaas een absurd hoog prijskaartje (RAM wat echt belachelijk duur is). Als je het prima kan volhouden met je huidige build tot de RAM prijzen weer genormaliseerd zijn zou ik zelf doorsparen en dan een nieuwe build met CPU upgrade nemen. Waarschijnlijk zal dat over 1-3 jaar zijn, maar dat weet helaas niemand zeker.