Hoe gipse binnenmuur te repareren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GlitchBug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Onze electricien is tijdens het verlagen van de stopcontact, op z'n zachtst gezegd, niet al te voorzichtig te werk gegaan. Zo is hij door een gipse binnenmuur (7 cm) gebroken waar aan de andere kant de keuken staat.
De binnenmuur is volledig doorgebroken en in de muur zijn grote brokstukken te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ta0sl8MPB54xL11wMZTHFVTy9a8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VIA7A6yt81L9qiPYnEzXeUKc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRT9at_axt-4y61PSr1D56HXuJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MflYmul4gqtBnN30tAkIUyTY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gE1dQZh74ZoP2427EOEzvoHNRVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRMOGpGjxN45W3JaoiUEqECH.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet de volledige muur er aan de tv kant er op het moment uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0kMt6UH8jqAXLxlK5QVUpMqjoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ArKCOzGVJ8h7uBdEsGFYpiG.jpg?f=fotoalbum_large
(De gele buizen heb ik dit weekend zelf geplaatst voor 2 wandlampjes. De sleuf eronder was een inschattingsfoutje van de electricien.)

Idealiter zou ik aan deze muur een 3 meter breed tv meubel ophangen en een tv van zo'n 30 kg. Maar ik vraag mij af of het wel verstandig is, gezien de staat van deze muur, en het feit dat er ook al een keuken aan de andere kant van de muur hangt met bovenkastjes.

Nu heb ik de volgende vragen:
1. Hoe repareer ik deze binnenmuur?
2. Is het mogelijk om een 3 meter breed tv meubel aan deze muur op te hangen, een goot voor de tv kabels in te frezen, en een 30 kg zware tv aan deze muur op te hangen? Of is dat te onverstandig.

Alle reacties

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:05
Mijn pa zou zeggen wat knauf aanmaken en dat er tegen aansmeren. Maar wat een pauper werk zeg. Ok dat je niet altijd perfect kan zeggen hoe breed een muurtje is ok maar hier lijkt met de botte hand aan het werkt te zijn gegaan. Ook lekker die eerste poging of was dat waar het origineel zat ? en de andere kant vind ik schandalig. Was er iets over gezegd van weet niet hoe dit eruit gaat zien ?

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:54
Zou toch mooi zijn als je wat meer elektriciens zou hebben in deze tijd die de boel ook weer netjes af kunnen werken.

• GlitchBug
  • Nu online
De eerste sleuf was inderdaad het punt waar het stopcontact orgineel zat. Ze zijn inderdaad met de bottehand te werk gegaan :( Ik hou mijn mening maar verder even voor mij.

Welk product van Knauf kan het beste gebruikt worden hier?

Het liefst zou ik willen dat de muur weer stevig is.

[ Voor 8% gewijzigd door GlitchBug op 23-12-2025 11:22 ]

• F1xxer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:35
lordgandalf schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:14:
Mijn pa zou zeggen wat knauf aanmaken en dat er tegen aansmeren. Maar wat een pauper werk zeg. Ok dat je niet altijd perfect kan zeggen hoe breed een muurtje is ok maar hier lijkt met de botte hand aan het werkt te zijn gegaan. Ook lekker die eerste poging of was dat waar het origineel zat ? en de andere kant vind ik schandalig. Was er iets over gezegd van weet niet hoe dit eruit gaat zien ?
Denk niet dat het anders kon. Het lijkt wel alsof de muur zo dun is dat de stopcontacten er aan de achterkant doorheen gaan.

Denk dat TS de voorkant kan dichtsmeren, schuren, verven. Maar de achterkant moet vervangen worden in zijn geheel en denk ik ook verdikt worden zodat er meer ruimte is voor de stopcontacten.

Overigens lijkt het wel alsof hij een boorhamer gebruikt heeft. Meestal heb je toch van die zagen voor dit soort zaken?

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:48
Ik zou dubbel hout achter de muur zetten (volledig verlijmen) en dan nog een gipsplaat er overheen.
Dan heb je nog iets om tegenaan te schroeven.
Of de wand volledig nieuw opbouwen met een dikkere maat gipsblokken.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:05
Ja lijkt erg dunne muur maar dan nog kun je het netter doen lijkt inderdaad of alles kapot gemept is. En dan nog even netjes een gipsplaat tegen die achterkan had dat mogelijk ook netter doen lijken.
Kwa knauf zou ik richting goudband gaan denken aangezien je wel een laag nodig gaat hebben. Maar of je het daar mee gaat redden geen idee mogelijk wil je stukken gebruiken om holtes van te voren op te vullen zodat je niet een hele bak in de sleuf enz ziet verdwijnen. Maar zou de maker van het zaakje het laten komen fixen want hij heeft het vernageld. Zit net te kijken zelfs met goudband ga je dit niet redden max 10mm laagdikte dus tja. Men beweerd dat knauf MP75 hiervoor mogelijk meer geschikt is.

[ Voor 58% gewijzigd door lordgandalf op 23-12-2025 11:38 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:31
@GlitchBug
Ziet eruit als een standaard yton-blokken muurtje van 7cm.
Zijn stevige muurtjes, zeker voor een tv van maar 30kg. Helemaal als deze vlak op de muur hangt. Mocht je met een uittrekbare beugel gaan werken, dan zou ik hem wel op een plaat vastmaken.

1) Met elk stucmiddel is dit prima te doen. Snelgips is het makkelijkste omdat het snel droog is en diepe gaten snel vult. Daarover kan je met bijv. fix-finisch of goudband het prima glad maken.
Verder neem ik aan dat je de muur met iets gaat afwerken, ik gok van de mooie akoestische panelen. Zo niet, dan is renovlies een goede optie.

2) Goot invrezen kan prima, zou dan wel een tv-beugel nemen die niet in het verlengde hiervan wordt vastgemaakt.

PS; zou direct afscheid nemen van deze prutser die dit heeft gedaan.
PPS: dit soort gids is zacht genoeg dat je hem elke zaag een gleuf kan maken. Dus met een multitool of circelzaag of haakseslijper maak je snel een mooie gleuf.

• GlitchBug
  • Nu online
De keuken is op dit moment gemonteerd en in gebruik. Dus daar kunnen we niet zo veel. De foto van de doorgebroken plek is van achter de vaatwasser. Daar kwamen we achter toen we onverwachts een nieuwe vaatwasser moesten plaatsen.

Dus wat ik nu begrijp is Knauf Roodband erin smeren? En eerst de oude brokstukken verwijderen?

Onze stucadoor gebruikt Knauf MP75 weet ik.

• chrisborst
@GlitchBug
MP75 is ontworpen om machinaal te verwerken.
Roodband of goudband kan je met de hand aanmaken en verwerken.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:16
Ik snap het wel. 7cm is helemaal niets. Zo'n inbouwdoos is al 4cm of meer. Zelfs met de handbeitel ga je er dan mogelijk nog doorheen.

De verzwakking is lokaal dus op dat muurtje kun je echt nog wel iets aan ophangen.

Wat ik erger vindt is dat er met flexbuis geprutst is en dan ook nog met een koppelstuk. Blijkbaar lag er alleen nog maar een paar stukjes grijs flex in de bus? Met weinig meer moeite was even een harde buis gepakt zodat er in de toekomst ook nog wat door wil.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 23-12-2025 12:06 ]

• GlitchBug
  • Nu online
chrisborst schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:38:
@GlitchBug
Ziet eruit als een standaard yton-blokken muurtje van 7cm.
Zijn stevige muurtjes, zeker voor een tv van maar 30kg. Helemaal als deze vlak op de muur hangt. Mocht je met een uittrekbare beugel gaan werken, dan zou ik hem wel op een plaat vastmaken.

1) Met elk stucmiddel is dit prima te doen. Snelgips is het makkelijkste omdat het snel droog is en diepe gaten snel vult. Daarover kan je met bijv. fix-finisch of goudband het prima glad maken.
Verder neem ik aan dat je de muur met iets gaat afwerken, ik gok van de mooie akoestische panelen. Zo niet, dan is renovlies een goede optie.

2) Goot invrezen kan prima, zou dan wel een tv-beugel nemen die niet in het verlengde hiervan wordt vastgemaakt.

PS; zou direct afscheid nemen van deze prutser die dit heeft gedaan.
PPS: dit soort gids is zacht genoeg dat je hem elke zaag een gleuf kan maken. Dus met een multitool of circelzaag of haakseslijper maak je snel een mooie gleuf.
Dank voor je reactie.

1. Woning is trouwens uit 1999/2000. Waarschijnlijk nog yton blokken of veranderd dat de zaak? Muur wordt gestuct door de stucadoor en daarna komen er uiteindelijk akoestische panelen op inderdaad.

2. We hadden een niet kantelbare tv beugel in gedachten. Dus goot infrezen en daarboven dan de tv beugel monteren is geen probleem.

Afscheid is inmiddels al genomen ;)

• chrisborst
@GlitchBug
Waarom zou je nu geld uitgeven aan een stucadoor als er nog panelen op komen? Of moet er nog meer gedaan worden? Ik gok dat je vrolijk tussen de 500 en 1000 euro kwijt bent voor 1 muurtje.
Persoonlijk zou ik de gaten dicht en vlak maken met snelgips en daarna goudband. Dan renovlies erover wil je niet heel wand met panelen bedekken. En anders gewoon direct de panelen erop lijmen. Die panelen moet je toch lijmen of schroeven, dus je muur gaat toch beschadigen mocht je ze weg gaan halen in de toekomst.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:52
Rukapul schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:05:
Ik snap het wel. 7cm is helemaal niets. Zo'n inbouwdoos is al 4cm of meer. Zelfs met de handbeitel ga je er dan mogelijk nog doorheen.
Inderdaad, dat je er doorheen gaat is niet raar al is dit wel extreem lomp gesloopt, hoe meer er stuk is hoe meer werk om het weer aan te helen.

Sommige dozen kun je induwen voor 4 cm, of naar buiten duwen voor 5 cm diepte. Dan heb je dus 2 cm over, en is het eerder een wonder als het heel blijft.

En verder flexbuis ja, wat een gepruts. Als je de muur dan toch sloopt kun je die sleuf toch ook recht maken.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik had die horizontale gele buis niet aangedurfd in zo'n muur die al ernstig beschadigd is. Hier is flink geramd en je weet niet of er nog schade is die je niet ziet.

• GlitchBug
  • Nu online
chrisborst schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:16:
@GlitchBug
Waarom zou je nu geld uitgeven aan een stucadoor als er nog panelen op komen? Of moet er nog meer gedaan worden? Ik gok dat je vrolijk tussen de 500 en 1000 euro kwijt bent voor 1 muurtje.
Persoonlijk zou ik de gaten dicht en vlak maken met snelgips en daarna goudband. Dan renovlies erover wil je niet heel wand met panelen bedekken. En anders gewoon direct de panelen erop lijmen. Die panelen moet je toch lijmen of schroeven, dus je muur gaat toch beschadigen mocht je ze weg gaan halen in de toekomst.
Het hele huis wordt gestuct.

We willen de wandpanelen niet over de gehele breedte van de muur plaatsen. Vanuit het midden tot aan de verticale strepen aan de zijkant.

Optie zou dan ook zijn om enkel rechts en links een klein deel te laten stucen en zelf het midden te repareren met snelgips als ik het zo hoor. En dan vervolgens de panelen erop.

[ Voor 9% gewijzigd door GlitchBug op 23-12-2025 14:23 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
GlitchBug schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:22:
[...]

Het hele huis wordt gestuct.

We willen de wandpanelen niet over de gehele breedte van de muur plaatsen. Vanuit het midden tot aan de verticale strepen aan de zijkant.

Optie zou dan ook zijn om enkel rechts en links een klein deel te laten stucen en zelf het midden te repareren met snelgips als ik het zo hoor. En dan vervolgens de panelen erop.
Stuuk dan de hele muur, dat maakt zo weinig uit.
Als je de panelen ooit weg haalt ben je me dankbaar.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:06
GlitchBug schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:48:
[...]door een gipse binnenmuur (7 cm) [...]
Meeste WCD-en zijn 40 tot 50mm diep. vaker wordt 50mm gebruikt. Dit is ook nog eens de BINNENMAAT.
Dus heel veel ruimte aan de achterkant was er ook niet.
Toch lijkt er flink gehakt te zijn i.p.v. een sleuvenfrees te gebruiken. Dat i.c.m. geringe diepte, niet meer dan logisch dat je er aan de andere kant uit komt.

ff googlen zegt dat voor een beetje belasting op ytong toch beter 100mm te gebruiken.

Door je mooie boog heb je een mooi vlak gecreëerd waar de stevigheid aan drie kanten flink is ingeboet.
Precies de plek waar je vervolgens de belasting (tv) wil gaan ophangen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WzTvsbU.png

Zit 't nog ergens verankerd of is 't een recht wandje met nergens steun tussen vloer en plafond?
Pagina: 1