• Jack TJ
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-01 21:10
Beste Tweakers,

Hopelijk kan iemand mij helpen met het zwart worden van mijn schermen.

Ik run al enige tijd een RTX 3090 Aorus Xtreme 24GB kaart.
Deze is aangesloten op een Cooler Master MWE 850w V2 80+ Gold volledig modulaire voeding.
De 3 nodige 8-pins connectors zijn allemaal single connecties van de PSU naar de GPU (geen daisy chains/ pig-tails).

Verder bestaat mijn systeem uit:
B550 Aorus Pro AC mobo
Ryzen 9 5900X CPU
1x water koeler cpu met 3 fans.
4x 8GB DDR4 RAM Corsair Vengeance
1x M.2 1tb SSD Samsung.
2x sata 1tb SSD Crucial
8 normal size casefans.

Op verschillende momenten springen mijn schermen ineens op zwart.
Vaak gaat dit gepaard met het 100% draaien van de fans.
Geluid blijf ik wél horen.
Ik moet het systeem resetten om weer beeld te krijgen (Win+ctrl+shift+b helpt niet).

Omdat ik dacht dat het aan de temperatuur van de kaart lag heb ik recent alle thermal pads (voor- en achterkant) en de koelpasta op de kaart vernieuwd. Een flink rendement van bijna 10-15 graden koeler in gelijke situaties.

Echter... nog steeds zwart scherm.

Ik lees veel over de gigantische power-spike van de 3090.

Ik ben op het punt om gewoon een 1000w voeding te kopen.
Want dit is niet meer leuk zo.
Of zelfs een switch maken naar een 5080 ofzo.

Maar voordat ik dat doe...
Tweakers, help mij!

1. Kan ik met zekerheid vaststellen dat het de power-spike is die dit veroorzaakt?
2. Is het mogelijk toch wat anders? Zo ja, hoe check ik dit? Hoe kan ik uitsluiten?
3. Kan ik het oplossen door het gebruik van mijn gpu omlaag te zetten? Dat hij gewoon niet meer kán vragen van de voeding?
4. Anders... namelijk

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt!

Gr,
Berry

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:26
Welke 850w Gigabyte is het exact?

• Jack TJ
Correctie (aangepast in originele bericht ook).

De Gigabyte PSU was defect.

Ze hadden die toen niet meer op voorraad en heb toen een Cooler Master voeding ontvangen (Deze zou beter zijn, kostte destijds ook meer).

Betreft model MPE-8501-AFAAG en is een MWE Gold 850 volledig modulaire V2 80+ voeding.

[ Voor 9% gewijzigd door Jack TJ op 22-12-2025 23:33 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:35

nelizmastr

Goed wies kapot

Begin eens met drivers.

Heb je de nieuwste? Download een versie van voor de problemen begonnen, verwijder ze eersr met DDU en installeer de oudere versie.

Heb je niet de nieuwste? Download dan de nieuwste en installeer die.

Met software als MSI afterburner kun je verbruik, voltage en kloksnelheden aanpassen. Zo kun je evt. instabiliteit ook troubleshooten.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Jack TJ
Ik ben nagenoeg altijd up-to-date met laatste drivers.
Ik heb verwijderen en oude drivers gebruiken reeds geprobeerd. Al weet ik niet meer precies wanneer ik deze problemen begon te krijgen.

Ik kan die aanpassingen van MSI afterburner ook via Nvidia panel doen. Is er een reden om toch afterburner te gebruiken?

Als het max voltage omlaag zetten de oplossing is, kan ik dan ook vaststellen dat het probleem de psu is en ik mogelijk toch naar een 1000w moet?

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:08
Heb je de kaart al eens in de veilige modus van Windows getest? Als de kaart dit ook doet in de veilige modus dan is er sprake van een defect. Ook zo als de kaart op standaard settings black screened (met 100% fans) in de gewone OS omgeving. Black screens in een OS omgeving zijn volgens mijn ervaring altijd een hardware issue (Videokaart of PSU defect of niet toereikend).

Alleen Nvidia heeft recent driver issues gehad met black screens wanneer een systeem uit slaapstand o.i.d. kwam.
Andere situatie.

Dan kun je inderdaad nog een andere psu testen.

[ Voor 34% gewijzigd door HugoBoss1985 op 23-12-2025 10:30 ]

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:00
Jack TJ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:08:
Ik ben nagenoeg altijd up-to-date met laatste drivers.
Ik heb verwijderen en oude drivers gebruiken reeds geprobeerd. Al weet ik niet meer precies wanneer ik deze problemen begon te krijgen.

Ik kan die aanpassingen van MSI afterburner ook via Nvidia panel doen. Is er een reden om toch afterburner te gebruiken?

Als het max voltage omlaag zetten de oplossing is, kan ik dan ook vaststellen dat het probleem de psu is en ik mogelijk toch naar een 1000w moet?
Als ie het blijft doen op een lager voltage KAN het aan de PSU liggen, of bijvoorbeeld aan degradatie van de GPU chip. Degradatie kan sneller voorkomen bij chips die overgeklokt zijn geweest met hogere voltages, of chips die veel op de maximale grens van temperatuur hebben gedraaid, zoals bijvoorbeeld een kaart die 24/7 aanstond om crypto te minen. Maar ook als dit niet het geval is zijn de snelste videokaarten en toch zeker de af fabriek overklok versies het meest gevoelig hiervoor. De videochips van de xx90 series worden gewoon tot de max gepusht... Een beetje zoals de meeste moederbord fabrikanten automatisch de 13 en 14 series Intel processors overklokten en die chips zo snel degradeerden dat na een jaar al veel van die chips het begaven.
Ja, een videokaart die wel eens de maximale temperatuurgrens bereikt is niet zo erg. Maar eentje die standaard zo warm loopt door hogere voltages en hogere clocks en/of 24/7 zwaar werk te laten doen, die gaat gewoon een keer degraderen...

Is het een nieuwe geweest of heb je hem tweedehands?

• Jack TJ
Het probleem lijkt zich enkel voor te doen als de kaart moet werken.
Gewoon in Windows (ook safe mode) of spellen die niet veel vragen van de kaart is er niets aan de hand.

De kaart is tweedehands en volgens de tweaker waarvan ik hem kocht niet gebruikt voor mining. Gezien de grote hoeveelheid reviews van deze tweaker, geloof ik dit.

Kaart is nu bijna drie jaar geleden gekocht van die tweaker.
Wat jij zegt zou dus het geval kunnen zijn. Dat het gewoon om degrading gaat.
Zeker aangezien thermal pads vervangen zijn en de toevoer voldoende zou moeten zijn.

Toch blijft het aan mij vreten of het niet de psu kan zijn of dat er toch ergens iets te warm wordt.
dit zijn namelijk gebruikelijkere senarios voor een zwart scherm en dus de beveiligingsmodus.

Ik kan jammer genoeg ook niet echt een manier vinden om dit te testen.
Benchmarks runnen gewoon. 8k superposition benchmark doet het goed.
Geen gekke waardes in temperatuur.
Als ik de superposition game benchmark 8k draai en alles begin alle kanten op te smijten, dan reproduceer ik hetzelfde als tijdens het gamen en worden alle schermen zwart.

Ik denk dat ik een nieuwe psu en gpu ga bestellen.
Elimineren geeft duidelijkheid denk ik.

Mochten mensen nog tips hebben hoe ik de zaak beter kan testen, hoor ik het graag.
Iedereen, bedankt voor de hulp tot nu toe!

Gr,
Berry

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:40
Jack TJ schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:16:
Verder bestaat mijn systeem uit:
B550 Aorus Pro AC mobo
Ryzen 9 5900X CPU
1x water koeler cpu met 3 fans.
4x 8GB DDR4 RAM Corsair Vengeance
1x M.2 1tb SSD Samsung.
2x sata 1tb SSD Crucial
8 normal size casefans.

Op verschillende momenten springen mijn schermen ineens op zwart.
Vaak gaat dit gepaard met het 100% draaien van de fans.
Geluid blijf ik wél horen.
Ik moet het systeem resetten om weer beeld te krijgen (Win+ctrl+shift+b helpt niet).
Je zou eens kunnen proberen met 2 reepjes geheugen op de 2133MT/s, instabiel geheugen kan voor gpu driver fouten zorgen.

In ieder geval eerst uitsluiten voordat je allemaal impuls aankopen gaat doen.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:32
Verder update de firmware van je ssd's ook,ook die kunnen voor instabiliteit zorgen.

Welke samssung ssd heb je?

Ik zaeg niet dat dit perse de oorzaak is,maar wie weet

[ Voor 21% gewijzigd door freaky35 op 23-12-2025 16:45 ]

• Jack TJ
RAM replacements geprobeerd.
Situatie hetzelfde.

Alles is up-to-date (ik update wekelijks/ maandelijks alles).
Heb het nog gecheckt, maar alle drivers en firmware zijn bijgewerkt.

Als ik de graphics in een spel omlaag zet (bijvoorbeeld Hogwarts Legacy) dan lijkt het probleem zich niet voor te doen. Zelfde geldt voor andere spellen.

Als de GPU niet te veel belast wordt, lijkt alles dus in orde.

Het lijkt hierdoor dus toch:
1. Een power-surge ding te zijn (PSU dus)
of
2. Een oververhitting (maar temperatuur komt niet boven 80 graden)

Ik heb een 1000w PSU besteld en een 5070ti.
Eerst probeer ik de voeding.
Lost dat het niet op, de nieuwe gpu.

Elimineren dus.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Yup, goede aanpak. Ben ook wel benieuwd, ik vermoed idd toch ook de power supply.

youtube.com/@hisrep

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:32
Had je trouwens ook al geprobeerd de clock snelheid iets terug te zetten, van de gpu?. Kaart is alweer een paar jaar oud. Misschien toch dat deze de clocksnelheid niet helemaal meer aankan.gezien de kaarten tegenwoordig standaard al overclocked zijn uit de fabriek.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:08
@Jack TJ

Heb je het geheugen toevallig overklokt verder dan de maixmaal supported snelheden van de CPU? Ik heb wat soortgelijks gezien met een Ryzen CPU die een wat matige memory controller had en waarbij ik dit soort vastlopers zag onder load (bijv. games) zodra het geheugen overklokt werd boven de maximale supported speed van de Ryzen CPU. 3600MT/s draaien problemen, terwijl het DDR4 3600MT/s rated geheugen was. Draaide je het op 3200MT/s wat de CPU maximaal supporte draaide het perfect.

Ik zie namelijk ook dat je 4 dimms hebt, iets dat de maximaal supported snelheden voor Ryzen 5000 erg naar beneden drukt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5rm3cnk.png

afhankelijk van het type zou je dus kunnen proberen het geheugen op 2666MT/s of 2933MT/s te draaien om te bekijken of het dan nog steeds instabiel is.

• Jack TJ
Hey Dennism,

Goed tip! Dit ga ik zeker nog proberen.
Heb de 3090 nog niet helemaal de bons gegeven.
Geheugen is niet overclocked en volgens mij zet xmp hem al op maximaal 3200, maar ik ga het nalopen.

Ik ben toch bang dat het iets in de gpu is.

Na vervanging van de psu en alle kabels, blijft het probleem aanhouden.
Vervolgens de 5070ti erin gezet. probleem niet meer gehad.
Hoe hard ik hem ook push.

Ik denk dus ook niet dat het power-draw is, want met een 1000 wat voeding zou dat simpelweg niet meer mogelijk moeten zijn voor dit systeem.

Ik denk toch oververhitting of degrading.
Ik ga het verder onderzoeken.

Mocht iemand daar nog tips voor hebben, lemme know!

Krijg ik de 3090 nog aan de praat, dan deel ik uiteraard de oplossing hier zodat ik iemand anders mogelijk ooit nog uit de brand kan helpen.

Fijne feestdagen allemaal!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:08
Jack TJ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 19:54:

Geheugen is niet overclocked en volgens mij zet xmp hem al op maximaal 3200, maar ik ga het nalopen.
3200MT/s bij 4 dimms is trouwens wel een forse overklok. Afhankelijk van het soort dimms is bij gebruik van 4 dimms 2666MT/s of 2933MT/s het maximale deze cpu's support, alles daarboven is buiten spec van de memory controller.

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:54
Ik zou nog even proberen met MSI afterburner (of de NVIDIA app) de 3090 wat te limiteren. Bijvoorbeeld max power draw op 70% en dan met stappen van 5% verhogen en kijken wanneer het fout gaat. Of boost clock en/of GPU voltage curve aanpassen. En met een programma alle waardes van alle sensors uitlezen. Zoals van de hotspot, VRAM, VRM.
Aangezien je zegt dat als je de kaart extra zwaar belast het probleem zich voor doet. Misschien helpt het als je de 3090 de mogelijkheid ontneemt om zichzelf te ver te pushen.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:55

Umbrah

The Incredible MapMan

Ga eens naar de 566.36 driver? Ik heb een zusje van die kaart (de wb variant) en het is een temperamentvol beestje.

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-01 12:42
Hoe heet wordt de hotspot van de gpu?
Dit kan je makkelijk zien door hwinfo64 te laten meedraaien tijdens een zware benchmark oid.

Vaak zijn de gpu temp en geheugen temp goed maar is de hotspot beduidend hoger. Dan hoort hij te throttlen maar wellicht geeft het problemen bij meerdere schermen? Hotspot moet sowieso niet te hoog zijn voor een correcte werking.
Pagina: 1