Hoe het beste waterleiding afwerken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:10
Beste klussers,

Wij zijn een beetje onze badkamer aan het opknappen.

Beetje achtergrond info: onze badkamer is een soort prefab unit, opgebouwd uit een soort sandwichpanelen (zowel wanden als plafond) van ca. 5 cm dik, gevuld met isolatie. Boven het plafond van deze unit en het daadwerkelijk plafond is ca. 20 cm ruimte.

We hadden daarbij een wastafel waarbij de warm- en koudwaterleiding van boven door het plafond kwamen en over de muur naar de wastafel liepen. Die leidingen hebben we op een andere manier aan kunnen leggen. De oude leidingen heb ik vlak boven het plafond afgezaagd met het idee dat we nog panelen over het plafond gaan plaatsen.

De oude leidingen heb ik voor nu afgedopt met knelfittingen. Ik had gehoopt dat er wat 'beweging' in de leidingen zou zitten, zodat ik ze een beetje naar beneden kon trekken, einddoppen plaatsen en dan een beetje naar boven kan duwen, zodat de einddoppen gelijk zouden komen met het plafond. Helaas zit deze beweging er niet in. Vanwege de beperkte hoogte tussen de unit en het plafond (20cm), kom ik met geen mogelijkheid aan die zijde bij de leidingen.

Dat levert mij direct drie problemen op.

1. Vanwege de beperkte ruimte lukt het mij niet om de einddoppen zodanig te monteren, dat ze gelijk liggen met het plafond. Ik kan ze een beetje omhoog drukken, maar mijn gevoel zegt dat er dan (teveel) spanning op de waterleiding staat.

2. Als ik hier later een paneel over plaats, dan heb ik eigenlijk een moeilijk bereikbare knelfitting. Ik begreep dat dat ivm lekkages niet wenselijk is

3. De lengte van de afgedopte leiding tot aan het t-stuk van de hoofdleiding is ca. 14 cm. Dit zou mogelijk legionella-groei in de hand werken (max lengte is 5x dia buis = 5x 12mm = 60mm).

Voor nu dacht ik er maar aan om twee gaatjes in het plafondpaneel te boren. Dan heb ik punt 1 opgelost en voor punt 2 zie ik in ieder geval snel genoeg als er lekkage is. Maar tegelijkertijd denk ik dat ik me er ook aan ga ergeren.

Ik dacht nog aan solderen, maar dat heb ik nog nooit gedaan en vanwege het wellicht brandbare isolatie in het plafond ook niet zo'n goed idee. En dan nog lijkt ook die ruimte te beperkt.

Voor punt 3 weet ik de oplossing ook niet, maar weet ook niet of dit daadwerkelijk een groot probleem is.

Hopelijk hebben jullie voor mij de juiste inzichten, zodat ik in de vakantie verder kan gaan met deze klus :-) thanks!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lo5ic_uNorv0Kb1jgFjDmn5V4Xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AK1tlTJWucfco0ZY2mL4fQnT.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:45
Plafond plaat eruit, 14 cm buis weghalen, t stuk vervangen door koppeling, plafond plaat terug, plafond afwerken zoals je toch al wou doen.

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:10
tafkaw schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:14:
Plafond plaat eruit, 14 cm buis weghalen, t stuk vervangen door koppeling, plafond plaat terug, plafond afwerken zoals je toch al wou doen.
Heb ik ook zeker aan gedacht, maar dat ding zit rondom verlijmd en waarschijnlijk ook (van bovenaf waar ik dus niet bij kom) geschroefd...

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:45
Als je panelen erover zet hoeft het niet netjes terug toch?