Wat voor scherm kan een Asus Vivobook S16 aansturen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mative
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:00
Ik ben aan het kijken voor een laptop die de Dell UltraSharp U2725QE monitor maximaal kan aansturen (4k, 120hz).

Op het moment heb ik een Asus Vivobook S16 op het oog.
Hij heeft HDMI 2.1 maar ik kan nergens goed vinden of hij ook daadwerkelijk 4K op 120hz aankan.
(Edit2: en of dit onder Linux ook zonder problemen kan).

Weet iemand misschien waar ik dit ergens zou kunnen zien?
In elk geval dank voor alle hulp! :)

Om nog even een beeld te geven waar ik het voor ga gebruiken.
Ik maak er een dual-boot van met Ubuntu LTS en Windows11 Home waarbij Ubuntu de daily driver wordt.
Ik ga niet hele zware dingen doen, maar wil wel graag gebruik maken van alle specs die de monitor te bieden heeft. Ik ben geen gamer, ik zal soms licht Photoshop/InDesign werk doen en misschien een keertje een korte video editen. Ik wil volgend jaar ook gaan experimenteren met lokaal draaiende AI modellen.

Het gros van de tijd ben ik bezig met een Obsidian vault (grote 'database' in de vorm van o.a. Canvas bestanden), film kijken, en veel multitasken. Ik neem hem ook overal en nergens mee naar toe.

Kwa budget wil ik niet veel verder gaan de €1200,- euro.
(Edit1: oh, ik kan de Vivobook viavia misschien krijgen voor €1080,-)
Asus* heeft bij mij een lichte voorkeur (Dell en Lenovo zijn ook in de running).
*= mijn huidige Asus laptop ben ik zeer tevreden mee, zit stevig in elkaar en heeft al heel wat martelingen (vallen/stoten) doorstaan zonder een kik te geven.

[ Voor 11% gewijzigd door Mative op 22-12-2025 20:40 ]

Alle reacties

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:01
https://www.amd.com/en/pr...ries/amd-ryzen-9-270.html

DisplayPort Max Refresh Rates (SDR)
7680x4320 @ 60Hz , 3840x2160 @ 240Hz , 3440x1440 @ 360Hz , 2560x1440 @ 480Hz , 1920x1080 @ 600Hz

DisplayPort Max Refresh Rates (HDR)
7680x4320 @ 60Hz , 3840x2160 @ 240Hz , 3440x1440 @ 360Hz , 2560x1440 @ 480Hz , 1920x1080 @ 600Hz

• Mative
@Hell-Slave
Dus ongeacht in wat voor systeem ze deze CPU stoppen, hij kan altijd deze refresh rates aan.

Dank je!!

• Hell-Slave
Mative schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:52:
@Hell-Slave
Dus ongeacht in wat voor systeem ze deze CPU stoppen, hij kan altijd deze refresh rates aan.

Dank je!!
De iGpu zit in de Cpu, dus de AMD pagina zegt wat de maximale resoluties kunnen zijn. ;)
Misschien kan de bios nog wat restricties opleveren, maar hardwarematig is dit wat de iGpu/Cpu aan kunnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Hell-Slave op 23-12-2025 13:05 ]

• Mative
@Hell-Slave
Dat klinkt wel logisch ja :)

Ik was bang dat Asus misschien de instellingen kon terugschroeven om bijvoorbeeld langer met de accu te kunnen doen. Ik hoop dat het inderdaad dan via bios nog te wijzigen is.

• Hell-Slave
Mative schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:35:
@Hell-Slave
Dat klinkt wel logisch ja :)

Ik was bang dat Asus misschien de instellingen kon terugschroeven om bijvoorbeeld langer met de accu te kunnen doen. Ik hoop dat het inderdaad dan via bios nog te wijzigen is.
Helaas zijn dat soort dingen niet instelbaar in de bios.

• Mative
@Hell-Slave
Oh, dat is jammer.
Dan moet ik er nog even achter zien te komen wat Asus heeft gedaan.
Ik kan het verder niet in reviews terugvinden jammer genoeg.

• Hell-Slave
Mative schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:51:
@Hell-Slave
Oh, dat is jammer.
Dan moet ik er nog even achter zien te komen wat Asus heeft gedaan.
Ik kan het verder niet in reviews terugvinden jammer genoeg.
Waarom niet kopen en uitproberen? (live Ubuntu)
Als het niet voldoet terugsturen.

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mative schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:35:
@Hell-Slave
Lijkt mij sterk dat de refresh rate invloed heeft op de accu. Maar dit zijn de mogelijkheden. Je kan de refreshrate altijd aanpassen in Windows. In Ubuntu kan dit ook.

• Mative
@Hell-Slave
Dat zou ook kunnen ja.
Ik vind eigenlijk dat Asus/webwinkels dit gewoon fatsoenlijk moet documenteren.
Maar goed, ik ben ook maar een consument 🙃

• Mative
@njitter
Ook als Asus dit op een dieper niveau heeft dichtgezet (als dat kan)?

Ik krijg hier trouwens een beetje USB-jeuk van. Waarbij fabrikanten simpelweg niet alle opties van een specificatie implementeren in hun eigen producten.

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mative schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:45:
@njitter
Ik krijg hier trouwens een beetje USB-jeuk van. Waarbij fabrikanten simpelweg niet alle opties van een specificatie implementeren in hun eigen producten.
Ze geven MAX refresh rates aan. Minder kan altijd, Maar waarom zou je lager willen dan 60hz (als je scherm uberhaubt al lager kan?)

• Hell-Slave
njitter schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:35:
[...]

Lijkt mij sterk dat de refresh rate invloed heeft op de accu. Maar dit zijn de mogelijkheden. Je kan de refreshrate altijd aanpassen in Windows. In Ubuntu kan dit ook.
Als ik kijk naar m'n smartphone gaat de accu minder lang mee als de refresh hoger staat, dat zal voor een laptop ook wel gelden.
njitter schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:50:
[...]

Ze geven MAX refresh rates aan. Minder kan altijd, Maar waarom zou je lager willen dan 60hz (als je scherm uberhaubt al lager kan?)
Ik zie nergens waar de TS het lager wilt hebben, de TS vraagt alleen of een externe monitor op 4k 120Hz kan draaien.

• Mative
@njitter
Misschien om je te pushen naar een duurder model waarbij dat wel officieel kan.
Bij o.a. auto's zie je dat soms ook. Dan zit er bijvoorbeeld stoelverwarming in jouw goedkopere model, maar hebben ze het gewoon uitgeschakeld. Dan mag je meer neerleggen om die functie aan te kunnen zetten.
(niet een perfect voorbeeld, maar je snapt wat ik bedoel ;) )
Pagina: 1