Ik ben aan het kijken voor een laptop die de Dell UltraSharp U2725QE monitor maximaal kan aansturen (4k, 120hz).
Op het moment heb ik een Asus Vivobook S16 op het oog.
Hij heeft HDMI 2.1 maar ik kan nergens goed vinden of hij ook daadwerkelijk 4K op 120hz aankan.
(Edit2: en of dit onder Linux ook zonder problemen kan).
Weet iemand misschien waar ik dit ergens zou kunnen zien?
In elk geval dank voor alle hulp!
Om nog even een beeld te geven waar ik het voor ga gebruiken.
Ik maak er een dual-boot van met Ubuntu LTS en Windows11 Home waarbij Ubuntu de daily driver wordt.
Ik ga niet hele zware dingen doen, maar wil wel graag gebruik maken van alle specs die de monitor te bieden heeft. Ik ben geen gamer, ik zal soms licht Photoshop/InDesign werk doen en misschien een keertje een korte video editen. Ik wil volgend jaar ook gaan experimenteren met lokaal draaiende AI modellen.
Het gros van de tijd ben ik bezig met een Obsidian vault (grote 'database' in de vorm van o.a. Canvas bestanden), film kijken, en veel multitasken. Ik neem hem ook overal en nergens mee naar toe.
Kwa budget wil ik niet veel verder gaan de €1200,- euro.
(Edit1: oh, ik kan de Vivobook viavia misschien krijgen voor €1080,-)
Asus* heeft bij mij een lichte voorkeur (Dell en Lenovo zijn ook in de running).
*= mijn huidige Asus laptop ben ik zeer tevreden mee, zit stevig in elkaar en heeft al heel wat martelingen (vallen/stoten) doorstaan zonder een kik te geven.
Op het moment heb ik een Asus Vivobook S16 op het oog.
Hij heeft HDMI 2.1 maar ik kan nergens goed vinden of hij ook daadwerkelijk 4K op 120hz aankan.
(Edit2: en of dit onder Linux ook zonder problemen kan).
Weet iemand misschien waar ik dit ergens zou kunnen zien?
In elk geval dank voor alle hulp!
Om nog even een beeld te geven waar ik het voor ga gebruiken.
Ik maak er een dual-boot van met Ubuntu LTS en Windows11 Home waarbij Ubuntu de daily driver wordt.
Ik ga niet hele zware dingen doen, maar wil wel graag gebruik maken van alle specs die de monitor te bieden heeft. Ik ben geen gamer, ik zal soms licht Photoshop/InDesign werk doen en misschien een keertje een korte video editen. Ik wil volgend jaar ook gaan experimenteren met lokaal draaiende AI modellen.
Het gros van de tijd ben ik bezig met een Obsidian vault (grote 'database' in de vorm van o.a. Canvas bestanden), film kijken, en veel multitasken. Ik neem hem ook overal en nergens mee naar toe.
Kwa budget wil ik niet veel verder gaan de €1200,- euro.
(Edit1: oh, ik kan de Vivobook viavia misschien krijgen voor €1080,-)
Asus* heeft bij mij een lichte voorkeur (Dell en Lenovo zijn ook in de running).
*= mijn huidige Asus laptop ben ik zeer tevreden mee, zit stevig in elkaar en heeft al heel wat martelingen (vallen/stoten) doorstaan zonder een kik te geven.
[ Voor 11% gewijzigd door Mative op 22-12-2025 20:40 ]