ANC advies tegen overprikkeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Emperor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:13
Hi Allen,

Ik ben op zoek naar een koptelefoon of oortjes met zeer goede ANC. Ik heb helaas long COVID en daardoor PEM gekregen waardoor ik ziek wordt van overprikkeling. Om in drukkere omgevingen (kleine kinderen) toch gewoon aanwezig te zijn wil ik dit graag proberen.

Ik zoek een?
Ik zat te kijken naar Apple AirPods Pro3, alternatief zou een over ear koptelefoon kunnen zijn maar vind dat er wat lomp uit zien. Ik hoop dat er hier anderen zijn met ervaring met dit vraagstuk, het is voor mij allemaal nieuw.
Ik gebruikte tot nu toe alleen oortjes tijdens het fietsen of een headset voor het gamen, dus weinig ervaring om op terug te vallen.

Wat is je budget?
Max 300€, of moet goede argumentatie meer

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk ANC, maar lijkt me prettig om het ook te koppelen aan de tv (LG OLED) om mij op dit manier af te sluiten.

Wat heb je zelf al gevonden?
ik heb een iPhone Pro, dus iets in dat ecosysteem klinkt logisch, maar niet noodzakelijk

Alle reacties

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Tweakers test sinds dit jaar of zo ook de ANC van koptelefoons, maar helaas heb je daar geen snars aan. Ze testen alleen ruis en geen stemmen. Heb niet de goude tip voor je, maar ga in elk geval niet van die testwaarde uit.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Dit kan je het beste zelf proberen. ANC werkt het beste op constante geluiden in midden- en laagbereik, dus kinderen ga je er niet mee wegfilteren. Ik heb de Airpods Pro 2 en de ANC is best goed op die dingen, maar kan niet opboksen tegen wat je met over-ears kan bereiken, simpelweg omdat de passieve demping hiervan beter is.
Je kan bij de Apple stores de Airpods gewoon uitproberen. Even vragen en dan mag je met een leentelefoon van hun even kijken hoe goed het werkt. Alternatief is om even bij HiFi Klubben binnen te lopen, die laten je meestal ook wat modellen testen.

Ja, het helpt best een stuk dus je kan hier zeker wat aan hebben. Verwacht niet dat je alles helemaal weg kan filteren.

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:22
Ik vraag me af of ANC wel de juiste oplossing voor je is, ANC werkt met tegengeluid en werkt het best bij het afspelen van geluid. Continu afspelen van geluid kan ook weer overprikkeling veroorzaken.

Zijn loop airplugs niet wat voor jou? Of bijvoorbeeld Alpine silent?
Het dempt vervelende geluiden maar neemt niet alles weg.

Als je je echt volledig probeert af te sluiten dan raak je daarbuiten soms weer extra snel overprikkeld.

• Emperor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:13
KernelPanic schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:09:
Ik vraag me af of ANC wel de juiste oplossing voor je is, ANC werkt met tegengeluid en werkt het best bij het afspelen van geluid. Continu afspelen van geluid kan ook weer overprikkeling veroorzaken.

Zijn loop airplugs niet wat voor jou? Of bijvoorbeeld Alpine silent?
Het dempt vervelende geluiden maar neemt niet alles weg.

Als je je echt volledig probeert af te sluiten dan raak je daarbuiten soms weer extra snel overprikkeld.
Geen idee, dat is het probleem met het gebrek aan ervaring. Het is vooral op bewuste momenten even mezelf terug te kunnen trekken, zonder daadwerkelijk weg te moeten gaan. Ik heb geen beeld bij hoe effectief 'normale' oordoppen zijn op dat soort zaken. Daarbij leek mij de combinatie om het te kunnen koppelen aan bijv. de tv wel wenselijk, dan kan ik andere prikkels even buitensluiten....
Voor lezen daarentegen zou het wel weer een oplossing zijn. Zal er eens over nadenken!

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!