Nieuwe desktop-pc gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Groenenboompje
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-02 12:41
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik doe niet aan gamen, maar gebruik wel programma's als ableton live, rekordbox, Qgis, Autocad. In allen ben ik amateur :)
Daarnaast draai ik vaak gelijktijdig programma's als outlook mail, google chrome (meerdere venster/tabladen) en spotify. Op dit moment heb ik 2x HD schermen. Misschien dat deze later ooit eens vervangen worden voor 2x 4k schermen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Op dit moment is mijn max budget €2000,-. Ik denk dat dat redelijk is voor wat ik zoek

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige schermen gaan mee en ik heb externe geluidskaart van focusrite die mee gaat.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Met ChatGPT beetje zitten rommelen. Daar komt uit minimaal Intel Core i7 / AMD Ryzen 7 of beter, minimaal 16GB RAM.
1TB SDD is denk ik voldoende. Ik heb gedachte op mijn oude pc te gaan hergebruiken als NAS. Dat zou voldoende ruimte moeten gaan geven.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag kant en klaar model, voorkeur voor tower model. Toekomstbestendig met mogelijkheid tot later doorvoeren van upgrades indien nodig.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Als ik in de pricewatch met de filters gaat spelen tot er bijna niets meer overblijft komt ik hierop uit:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1Pc'sParadigit x MSI - Creator Tune In€ 1.899,-€ 1.899,-
Totaal€ 1.899,-
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken. Zie ik iets over het hoofd, of zou ik op videokaart moeten besparen en meer op CPU/RAM moeten focussen? De keuze is groot en ik zie al snel door de bomen het bos niet meer.

[ Voor 12% gewijzigd door Groenenboompje op 25-12-2025 14:10 ]

Alle reacties

• Groenenboompje
In de tussentijd heb ik ook zelf wat samengesteld. Meeste info heb ik uit andere topics gehaald met wat kleine aanpassingen om de prijzen wat te drukken.
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265K Boxed€ 287,99€ 287,99
1MoederbordenASRock Z890 LiveMixer WiFi€ 229,-€ 229,-
1VideokaartenINNO3D GeForce RTX 5060 Ti 16GB TWIN X2€ 435,99€ 435,99
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Airflow Black€ 69,90€ 69,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition€ 42,90€ 42,90
1Case fansbe quiet! Pure Wings 3 PWM, 1-pack, Zwart, 140mm€ 11,13€ 11,13
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-64€ 599,-€ 599,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 850W€ 119,-€ 119,-
1Interne SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 204,99€ 204,99
Totaal€ 1.999,90
Dan kom ik precies uit binnen budget. Voor 100 euro meer heb ik 1TB meer opslag en mag ik zelf bouwen. Ik heb alleen geen idee of het een eerlijke vergelijking is ten opzichte van de kant-en-klare build omreden dat ik daar geen exacte info kan vinden van de gebruikte componenten.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen?

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-02 08:28
Tweede build is veel beter. Perfect systeem! Je kan evt alle extra ventilators achterwege laten. Die in de behuizing zijn voldoende.

[ Voor 50% gewijzigd door Dekar op 25-12-2025 15:40 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite"

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:49
De Paradigit PC is afgezien van cpu en gpu niet te beoordelen, omdat merken (waarschijnlijk MSI) en type niet te beoordelen zijn. De aansluitingen zijn niet bekend en ook de kwaliteit en dus de prijs valt niet te beoordelen.
Er zou ook een goedkoop B860 mATX moederbord in kunnen zitten. Wifi en Bluetooth zit er wel op, maar 5200Mhz geheugen is erg langzaam. Onduidelijk of er een 1Gb of 2,5Gb Lan op zit. De RTX5060 is een 8Gb videokaart, de RTX5060Ti die je zelf hebt gekozen is een snellere en duurdere 16Gb videokaart. Ik denk dat je prima kunt besparen met een goedkopere 8Gb RTX5060.

Je eigen opzet is zonder twijfel beter. Een luxe moederbord met goede audiochip en optische SPDIF uitgang. Een behuizing met geluiddemping. De extra front fan kan achterwege blijven, want de RTX5060TI is veel zuiniger dan de RTX5070Ti die in de build zat die je hebt gekopieerd. Een 650W voeding is ruim voldoende en de BQ 13M een goede ATX3.1 Tier-A Gold voeding met 10jaar garantie.
Ik denk dat je ook nog wel kunt besparen op een SSD zonder cache.

R.I.P. Pricewatch

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:14
Als je niet gamet zou je met deze workloads een pro videokaart als de Intel Arc Pro B50 kunnen nemen. De prebuilt uit je openingspost komt met de goedkopere 8GB versie van de videokaart, en met langzamer geklokt RAM geheugen.

• Groenenboompje
Wifi en Bluetooth evenals een goede audiochip en optische SPDIF uitgang op moederbord zijn een mooie bijkomstigheid, maar geen vereiste. De PC zal ten alle tijden via kabel aangesloten zijn. Wat betreft audio maak ik gebruik van een Focusrite Scarlett 6i6 Audio Interface.
Ik heb nog even rond gekeken en vergleken. Misschien dat ik wat over het hoofd ziet, maar volgens mij veranderd dat niks aan de keuze voor het moederbord.

Voeding had ik wel al een beetje zien aankomen, maar ik kon dat met mijn kennis niet voldoende onderbouwen. Vandaar dat ik voor die zware was gegaan.

Gamen doe ik niet dus ik heb de RTX5060Ti ingeruild voor de Intel Arc.
Dan kom ik uit op:
1VideokaartenIntel Arc Pro B50€ 367,85€ 367,85
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Airflow Black€ 69,90€ 69,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition€ 42,90€ 42,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 650W€ 102,99€ 102,99
1Interne SSD'sLexar NM1090 with Heatsink 2TB€ 170,33€ 170,33
Totaal€ 1.869,96
SDD ook een mooi alternatief voor de samsung?

• Woezik
De Lexar PCIe5.0 SSD is een mooi alternatief voor de Samsung, maar wordt pas in juli 2026 geleverd! Er zit wel een heatspreader op, dus je kunt niet de meegeleverde heatspreader van het moederbord gebruiken.

R.I.P. Pricewatch

• Groenenboompje
Van die levertijden had ik niet gezien.

Ga ik verder zoeken op PCIe5.0 SSD dan kom ik deze tegen:
1Interne SSD'sLexar NM990 2TB€ 198,90€ 198,90
Totaal€ 198,90
Maar ook die komt weer met heatspreader.
Maakt het heel veel verschil de meegeleverd heatspreader van moederbord of een die met de SSD komt?

Zoek ik specifiek verder op PCIe4.0 zonder heatspreader dan zie ik deze als alternatief voor de Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 188,51€ 188,51
Totaal€ 188,51
Maar is dat een besparing van nog geen 20 euro waard?

[ Voor 6% gewijzigd door Groenenboompje op 25-12-2025 18:42 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-02 19:34
gewoon die van het moederbord gebruiken staat mooier en werkt prima.Zou alleen een ssd kopen met heatsink,als er geen bij het moederbord zit

• Woezik
Maakt het heel veel verschil de meegeleverd heatspreader van moederbord of een die met de SSD komt? ==> Hangt af van het materiaal en de dikte van beide. Belangrijkste is dat er bij een SSD vanaf 7Gb/S één wordt gebruikt. Voorkeur voor het design kan relevant zijn. Op het PCIe5.0 slot zit altijd een enkele heatspreader, maar op sommige moederborden wordt een enkele heatspreader gebruikt voor meerdere SSD's en is het opletten.
€ 10,- meerprijs voor een PCIe5.0 SSD vind ik wel een goede deal (NM990 vs NM980).
€ 20,- meerprijs voor cache op een PCIe4.0 wel de max.

R.I.P. Pricewatch

• Groenenboompje
Woezik schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:05:
€ 10,- meerprijs voor een PCIe5.0 SSD vind ik wel een goede deal (NM990 vs NM980).
Tikfoutje?

Ik heb nog even zitten kijken. Als ik iets duurder kijk:
1Interne SSD'sLexar NM1090 PRO 2TB€ 228,90€ 228,90
Totaal€ 228,90

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:03

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

In principe is een pcie 5.0 ssd nog relatief erg duur voor wat je krijgt. Of je ervoor wil gaan is wat mij betreft vooral afhankelijk van of je heel vaak grote bestanden wil inlezen en bewerken. Voor af en toe wat fotobewerking vind ik het relatief erg duur, doe je het elke avond een paar uur dan is het weer anders.

youtube.com/@hisrep

• Woezik
Inderdaad tikfoutje Lexar NM990 versus NM790.
De Lexar NM1090 Pro (PCIe5.0) is net als de Samsung 990 Pro (PCIe4.0) een SSD met cache. Cache is vooral nuttig bij veel schrijven, zoals bij videobewerking. Ik denk dat de omvang van de bestanden en het aantal writes bij jou toepassingen veel lager ligt dan bij videobewerking.

R.I.P. Pricewatch

• Groenenboompje
Het is uiteindelijk dit geworden
1VideokaartenIntel Arc Pro B50€ 373,90€ 373,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Airflow Black€ 81,55€ 81,55
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition€ 51,85€ 51,85
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 650W€ 102,99€ 102,99
1Interne SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 229,-€ 229,-
Totaal€ 1.955,28
Ik ben benieuwd als alles binnen is. Dan als laatste nog even ergens goedkope key voor windows scoren

• Groenenboompje
Ik heb deze week de laatste onderdelen ontvangen. Gisteren heb ik de pc voor het eerst kunnen opstarten en alles werkte naar behoren. Ook heb ik alle gegevens van mijn oude pc succesvol kunnen overzetten naar de nieuwe.

Vanochtend was ik aan het troubleshooten omdat de programma's na de slaapstand volledig waren afgesloten. Na het ontwaken uit de slaapstand bleef hij echter dood. Ik heb verschillende tests uitgevoerd, waaronder een harde reset, een CMOS-reset en het opstarten met een kaal moederbord (alleen voeding aangesloten). De voeding heb ik apart getest en die blijkt nog in orde. Alles wijst er nu helaas op dat het probleem bij het moederbord ligt.

Niet de start die ik had gehoopt. Mochten ideeën zijn om te testen zijn ze welkom.

• Woezik
Het niet goed ontwaken uit de slaapstand kan komen, doordat de C-states in de bios verkeerd zijn ingesteld. Het niet willen opstarten lijkt eerder een power probleem. Zijn alle stroomkabels goed aangesloten (24-pins ATX + beide EPS/CPU-stekkers linksboven)?
Je hebt een cpu met interne gpu, dus je kunt prima testen zonder videokaart.
Geeft de Post Status Checker (boven de 24-pins ATX) nog een indicatie over waar de storing zit?

R.I.P. Pricewatch

• Groenenboompje
Woezik schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:03:
Het niet goed ontwaken uit de slaapstand kan komen, doordat de C-states in de bios verkeerd zijn ingesteld. Het niet willen opstarten lijkt eerder een power probleem. Zijn alle stroomkabels goed aangesloten (24-pins ATX + beide EPS/CPU-stekkers linksboven)?
Je hebt een cpu met interne gpu, dus je kunt prima testen zonder videokaart.
Geeft de Post Status Checker (boven de 24-pins ATX) nog een indicatie over waar de storing zit?
Dat zou kunnen. Met troubleshooten was ik enkel nog met de instellingen binnen windows bezig. Dus bios had ik nog niet naar gekeken.

Stroomkabels heb ik los gehad en opnieuw aangesloten. De CPU-stekkers linksboven is enkel ATX12V1 aangesloten. Volgens de handleiding is ATX12V2 optional. Ik heb bij de voeding ook niet voldoende kabels om deze met volledige 8 pin aan te sluiten.
Voeding getest door power on met ground te verbinden en dan schakelt deze in.

De Post Status Checker doet ook niks.

Zonder videokaart ook getest. Zelfde resultaat.

• Woezik
Bij de voeding zit een 12V P8 en P4 kabel. Ik zou de P4 kabel ook aansluiten, zoals in de manual staat aan de zijde van pin 1 en 5 (direct aansluitend tegen de P8 stekker).
Dat zal het probleem echter niet oplossen.
Als de Post Status Checker niets aangeeft, dan denk ik ook aan het moederbord.

R.I.P. Pricewatch

• Groenenboompje
Ik ga morgen contact opnemen met de leverancier van het moederbord. Ze zitten op een afstand dat ik eventueel ook nog bij ze langs kan.

• Groenenboompje
Het moederbord is vandaag bij de winkel getest en blijkt in orde te zijn.

Thuis heb ik het opnieuw geprobeerd en nu doet alles het weer. Alles volledig in elkaar gezet en wonderbaarlijk genoeg werkt alles gewoon 8)7

Gisteren heb ik alles denk ik wel twee keer uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet en zoveel mogelijk getest. Ik snap er eerlijk gezegd niks meer van.

Wat ik me nog wel afvraag: hoort de Post Status Checker bij iedere opstart kort op te lichten? Bij het opstarten blijft deze ongeveer twee tellen hangen op DRAM, gaat daarna naar VGA en start vervolgens zonder lampjes normaal door.

• Woezik
Dat memory even oplicht lijkt mij wel normaal. Er zal een memory check worden gedaan of het werkt met de timings, die zijn bij DDR5 opgeslagen in de geheugenmodule.

Vorige week een tweaker die een moederbord had met een debug schermpje die de niet gespecificeerde code C1 gaf. Na enig zoeken bleek een contactje naar de memorysloten B1 en B2 geen verbinding had. Cpu-koeler opnieuw bevestigen loste dat op.
Het zou bij jou ook een contactje kunnen zijn dat geen verbinding had, cpu-koeler opnieuw monteren en gelijkmatiger aandraaien of iets strakker of zwakker kan het oplossen.

Mooi dat het is opgelost.

R.I.P. Pricewatch

Pagina: 1