Laptops starten na 2 a 3 weken niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mick-X
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-12 11:59
Mijn vraag
Bij vrijwel al mijn laptops (zes stuks, van verschillende merken en met bouwjaren van 2013 tot en met 2025) ervaar ik hetzelfde gedrag. Wanneer een laptop twee à drie weken niet is gebruikt, blijkt deze niet direct op te starten. Het openen van het scherm en het indrukken van de aan/uit-knop heeft dan geen effect. De laptop reageert nergens op.

In eerste instantie zou je verwachten dat de accu leeg is, maar dat blijkt niet het geval. Zodra ik de USB-C-lader aansluit en vervolgens op de aan/uit-knop druk, start de laptop probleemloos op. Daarbij wordt aangegeven dat de accu nog meer dan 90% geladen is.

Na het opstarten kan ik de USB-C-lader direct weer loskoppelen; de laptop blijft normaal functioneren totdat de accu daadwerkelijk leeg raakt, wat soms meerdere uren duurt. Ook het uitschakelen en opnieuw inschakelen van de laptop werkt daarna zonder problemen.

Ik merk dit gedrag bij mijn 2 HP Elitebooks en 4 Dells (van Latitude tot Dell Pro).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Allemaal standalone Windows 11 Pro of Windows 11 Enterprise, niet intune managed.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Na uren zoeken op internet heb ik de bekende mogelijke oorzaken inmiddels uitgesloten. Denk hierbij aan een hardwaredefect, BIOS-updates en vergelijkbare aandachtspunten; alles is gecontroleerd. Mijn meest recente laptop komt zelfs net uit de doos en vertoont exact hetzelfde gedrag.

Daarmee lijkt een defect onwaarschijnlijk en blijft de vraag: wat is hier wél de oorzaak van?

Enkele van deze laptops fungeren als break-glass-apparaten en worden, afgezien van de maandelijkse controles en updates, uitsluitend in noodsituaties gebruikt. Juist in zo’n scenario is het essentieel dat een laptop direct inschakelt. Het is dan niet wenselijk dat deze eerst “gejumpstart” moet worden met een aangesloten lader.

------

Komt iemand dit bekend voor?

Beste antwoord (via Mick-X op 22-12-2025 15:30)

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het klinkt bijna alsof je laptop(s) in een soort geadvanceerde energie/slaapstand geraken. Het lijkt me wel onwaarschijnlijk dat dit zonder een eigen handeling/software wordt ingeschakeld. Wij gebruiken tientallen HP laptops op het werk (ik heb ook een Elitebook) maar dit herken ik niet.

Ik weet dat Asus iets heeft wat klinkt naar jouw beschrijving en dat heet daar "Shipping mode", ze schrijven dan ook zelf in een FAQ:
After entering the Shipping mode, the computer cannot be turned on if it is not connected to the power adapter, you must first connect the power adapter and press the power button to cancel the Shipping mode and turn it on.
(bron: https://www.asus.com/support/faq/1049891/)

Misschien dat andere fabrikanten een vergelijkbare "staat" hebben wat dit kan verklaren. Gebruik je ook geen randappartuur zoals een docking-station ten tijde van afsluiten, bepaalde software of provisioning oid?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het klinkt bijna alsof je laptop(s) in een soort geadvanceerde energie/slaapstand geraken. Het lijkt me wel onwaarschijnlijk dat dit zonder een eigen handeling/software wordt ingeschakeld. Wij gebruiken tientallen HP laptops op het werk (ik heb ook een Elitebook) maar dit herken ik niet.

Ik weet dat Asus iets heeft wat klinkt naar jouw beschrijving en dat heet daar "Shipping mode", ze schrijven dan ook zelf in een FAQ:
After entering the Shipping mode, the computer cannot be turned on if it is not connected to the power adapter, you must first connect the power adapter and press the power button to cancel the Shipping mode and turn it on.
(bron: https://www.asus.com/support/faq/1049891/)

Misschien dat andere fabrikanten een vergelijkbare "staat" hebben wat dit kan verklaren. Gebruik je ook geen randappartuur zoals een docking-station ten tijde van afsluiten, bepaalde software of provisioning oid?

• Mick-X
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-12 11:59
Geen randapparatuur aangesloten.

Enige wat ik uitschakel op de laptops bij energie settings is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U91gcbXzq6N-iYklqnWMNgYuuKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jA1aDl9QfmAEcYfiWqzNLUwi.png?f=fotoalbum_large

----------

Afgaande op jou reactie ben ik net specifiek gaan zoeken op Dell shipping mode, bij hun heet dit blijkbaar storage mode. Ik kom deze URL tegen; https://www.dell.com/supp...ered-off-for-1-to-3-weeks

Het lijkt erg veel op wat ik ervaar. HP heeft ook een soortgelijke functie.
To support battery health, Dell batteries enter storage mode which is an auto protection feature that limits power and auto shuts down, this helps to preserve battery capacity, and does not over drain the battery. This feature has been on all Dell Computers and batteries since 2014.

The battery enters storage mode once the battery is low or at a maximum of three weeks of non-usage.

After the battery is in Storage mode, the CMOS battery is used to keep the time and Custom BIOS settings. The CMOS battery lasts for approximately sixty days if fully charged. After this time, the Bios will lose its Custom settings
Het lijkt erop dat mijn observatie in feite standaard gedrag is na 3 weken niet gebruikt te zijn.

Mooi, dan is mij nu helder dat dit geen defect is maar by-design.

Dankje voor je reactie Razr!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:39

Illusion

(the art of)

Je kan er natuurlijk vooor kiezen om deze laptops aan de stroom weg te leggen, of samen met een volle powerbank+kabel weg te leggen, zodat je ze altijd op kan starten.

Ligt er een beetje aan wat jouw doel van een break-glass laptop precies is.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.