Hoge reparatiekosten LG oled (4.5 jaar oud)

Pagina: 1
Acties:

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:07
Beste Tweakers,

Ik heb in 2021 een LG Oled tv gekocht bij een bekende zaak in Televisies.
Nu heb kwam ik erachter dat er rondom de rand van mijn LG OLED55CX6LA heel veel dode pixels zitten, het lijk op een soort gerafelde rand nu bovenin.

Ik heb dit aangegeven bij de zaak waar ik hem gekocht had, en deze hebben hem aangemeld bij CE Repair.
Naast dat de reviews van dit bedrijf niet echt positief zijn, krijg ik van hun ook een reparatie aanbod, van een bedrag van 1100 euro, waar 200 euro "Coulance van fabrikant" vanaf gaat, en dan komt het reparatiebedrag uit op bijna 840 euro. De tv heeft toen nieuw 1140 euro gekost, dus voor mij slaat dit echt nergens op om dit te laten repareren.

Ik weet dat ik ergens mag verwachten dat een tv een bepaalde levensduur heeft, wat hij dus niet heeft gehaald. De combinatie van een bedrijf met slechte reviews, en belachelijke reparatiekosten, geeft mij een slecht gevoel.

Heeft iemand hier verdere ervaringen mee, en wat kan ik eisen of verwachten van de winkel waar ik deze gekocht hebt?

Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn, en wat ik juridisch mag/kan verwachten.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:49
Dat is een bekend fenomeen bij OLED tv's. Mijn Sony OLED van zo'n 3 jaar oud heeft ook een boel dode pixels aan de bovenste rand, waar ik maar gewoon mee heb leren leven. Van de afstand warop ik tv kijk zie ik het gelukkig niet. En aangezien jij letterlijk zegt dat je 'erachter kwam', gok ik dat het bij jou ook niet heel prominent aanwezig is, maar dat je toevallig een keer dichtbij keek?

Wat betreft de kosten: het hele paneel zal moeten worden vervangen, waar sowieso het gros van de kosten in gaan zitten. Dus ik denk niet dat je het veel goedkoper zult gaan krijgen.

The devil is in the details.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:35

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Het ligt eraan hoe erg het issue is, zou ik zeggen. Op mijn 55C8 zie ik langs de randen (zij-, onder- en bovenkant) ook een soort rafelrandje van 1 á 2 pixels breed als ik er met mijn neus bovenop sta. Als ik op de bank zit zie ik er niets van, dus voor mij geen issue.
Je zou het op garantie icm te verwachten levensduur kunnen gooien, wat sowieso meer is dan de "2 jaar standaardgarantie" die ze graag prediken. Zou eerder in de buurt van de 5 jaar komen. Maar ja, je recht hebben en je recht krijgen zijn 2 verschillende dingen

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:44
@Wachten...
Op dit forum staan al verschillende topics over kapotte tv's, je rechten, voorbeeldbrieven etc.
TLDR: Van zo'n tv mag je verwachten dat hij langer meegaat en je hebt recht op een kosteloze reparatie.
Er is zelfs iemand die bij een 6 jaar oude tv, zijn volledige bedrag heeft terug heeft gekregen.
Je staat dus erg sterk, maar het kost wel moeite om dit te halen.

• Hahn
chrisborst schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:36:
@Wachten...
Op dit forum staan al verschillende topics over kapotte tv's, je rechten, voorbeeldbrieven etc.
TLDR: Van zo'n tv mag je verwachten dat hij langer meegaat en je hebt recht op een kosteloze reparatie.
Er is zelfs iemand die bij een 6 jaar oude tv, zijn volledige bedrag heeft terug heeft gekregen.
Je staat dus erg sterk, maar het kost wel moeite om dit te halen.
Dit vind ik aardig kort door de bocht. Als heel de tv ermee was gekapt, sure, maar het gaat hier om wat dode pixels, die je bij normaal gebruik niet ziet. Dat is niet hetzelfde.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hahn schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:37:
[...]

Dit vind ik aardig kort door de bocht. Als heel de tv ermee was gekapt, sure, maar het gaat hier om wat dode pixels, die je bij normaal gebruik niet ziet. Dat is niet hetzelfde.
Het is begin van het einde, dit wordt steeds erger. Paneel heeft dus een productiefout als ie het niet volhoudt voor de termijn die je als koper redelijkerwijs kan verwachten voor zo'n dure tv. Dat is toch minstens 5 jaar.

Oftewel TS heeft recht op kosteloze reparatie/vervanging via de winkel (indien Nederland).
Je recht hebben vs halen zal hier wel weer lastig worden. Maar ga zeker niet akkoord met 1100 euro, totaal buiten proporties tov nieuwprijs.

TS: zoek eens naar al die andere topics. Er staan hier en daar zelfs kant en klare voorbeeldbrieven die je kan sturen zodat je niks toegeeft wat later door een advocaat niet meer in jouw voordeel kan worden gebruikt. Je zal misschien wel rechtsbijstand moeten inzetten als de winkel voet bij stuk houdt.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-12-2025 14:42 ]

• Wachten...
@Hahn De dode pixels zie ik nu vooral, omdat ik andere content kijk, waarbij rondom meer lichte kleuren zijn. Het is bij ons best wel storend, want zeker nu ik het weet zie ik het heel erg, het is wel een aantal pixels breed.

Het gaat mij niet om het "goedkoper" kunnen of niet. Het gaat mij erom dat ik weet dat ik iets mag verwachten van een bepaald product, en dat deze tv dat bij lange na niet haalt/ heeft gehaald.

Ik probeer hier niet het onderste uit de kant te halen ofzo, maar als ik reparatiekosten krijg, waarvan je bijna richting nieuwwaarde gaat, en dat ook bij een bedrijf wordt neergelegd wat niet heel positief beoordeeld wordt, dan heb ik sterk mijn twijfels en ga ik verder kijken waar mijn rechten liggen. Al was het in alle redelijkheid geweest, dan had ik hier geen post gemaakt :)

• Hahn
CyBeRSPiN schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:39:
[...]

Het is begin van het einde, dit wordt steeds erger. Paneel heeft dus een productiefout als ie het niet volhoudt voor de termijn die je als koper redelijkerwijs kan verwachten voor zo'n dure tv. Dat is toch minstens 5 jaar.
:? Waar baseer je op dat het een productiefout is en dat het steeds erger wordt..? Het is een bekend fenomeen van OLED tv's, en het is een nadeel, zeker, maar het is een bekend nadeel, wat bij de productie van deze generaties aan TV's nou eenmaal zo is. Dat is mijns inziens geen 'productiefout'.

• Wachten...
Hahn schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:37:
[...]

Ik praat hier zeker niet over 10 dode pixels of zo. Ik ga ze niet tellen, maar het zijn er echt heel veel, en het is niet dat ik het nooit zou hebben gezien. Het is dat wij weinig keken toen der tijd. en de tijd die we keken was het veel "donkere films". Maar ook als dat niet zo zou zijn, dan maakt dat niet veel uit toch? Ik zie het nu, en het stoort mij. Een auto met deuken en krassen blijft ook gewoon rijden, maar erg fraai is het niet. (misschien niet de beste metafoor, maar je begrijpt me vast)

Dus even ter verduidelijking, iedereen ziet deze dode pixels, ook op 3 meter afstand.

[ Voor 5% gewijzigd door Wachten... op 22-12-2025 14:44 ]

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hahn schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:42:
[...]

:? Waar baseer je op dat het een productiefout is en dat het steeds erger wordt..? Het is een bekend fenomeen van OLED tv's, en het is een nadeel, zeker, maar het is een bekend nadeel, wat bij de productie van deze generaties aan TV's nou eenmaal zo is. Dat is mijns inziens geen 'productiefout'.
Dode pixels die langs de rand ontstaan. Zal betekenen dat de laag loslaat van het paneel.
Heb genoeg foto's gezien hoe dat eruit ziet. Dit is geen aanstellerij over een paar pixels, maar veel erger. En het worden er dus steeds meer. Dus beter aanpakken als je nog <= 5 jaar ouderdom is dan is het makkelijk om je recht te halen.

Dat het nu eenmaal een bekend fenomeen is dat is pech voor de verkoper en fabrikant, niet iets om je bij neer te leggen als consument.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-12-2025 14:44 ]

• Wachten...
Dit is slechts even 1 plek, maar het is een flinke rand waar het zit en het zijn echt heel veel dode pixels.
Zoals gezegd, zou ik voor een paar dode pixels, die ik enkel zou zien van 50cm afstand, totaal niet moeilijk hebben gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OM72_REIsX29Uv6S6ENU_NwZ_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I8EH79LqXNQUl69mp4BRdwA2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Wachten... op 22-12-2025 14:46 ]

• Hahn
CyBeRSPiN schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:43:
[...]

Dode pixels die langs de rand ontstaan. Zal betekenen dat de laag loslaat van het paneel.
Wederom: waar baseer je deze 'kennis' op, dat het zou gaan om het loslaten van het paneel?

Want dat is het niet. Dode pixels aan randen van OLED tv's komt vrijwel altijd doordat er zuurstof of vocht aan de randen bij kan komen en daar kunnen OLED-pixels slecht tegen.
Wachten... schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:45:
Dit is slechts even 1 plek, maar het is een flinke rand waar het zit en het zijn echt heel veel dode pixels.
Zoals gezegd, zou ik voor een paar dode pixels, die ik enkel zou zien van 50cm afstand, totaal niet moeilijk hebben gedaan.

[Afbeelding]
Oke, dat is een stuk heftiger dan wat ik eerder gezien heb :P Maar alsnog ben ik bang dat je niet zomaar gratis reparatie zal krijgen.

Het helpt vaak wel om vergelijkbare zaken die in het voordeel van de klant zijn geslecht te vinden.

[ Voor 45% gewijzigd door Hahn op 22-12-2025 14:48 ]

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hahn schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:45:
[...]

Wederom: waar baseer je deze 'kennis' op, dat het zou gaan om het loslaten van het paneel?

Want dat is het niet. Dode pixels aan randen van OLED tv's komt vrijwel altijd doordat er zuurstof of vocht aan de randen bij kan komen en daar kunnen OLED-pixels slecht tegen.
Ja, nou en doorgaans staan tv's opgesteld in ruimtes waar zuurstof in de lucht zit met een normale luchtvochtigheid.
Waarom probeer je hier de fabrikant te verdedigen? Dit is toch compleet waardeloos om een dure tv al binnen de verwachte levensduur met een defect te hebben?
Ik zou dit echt niet accepteren (en dat hoeft ook niet volgens Nederlands recht mbt Wettelijke Garantie). Jij vindt het blijkbaar normaal om een tv na 4,5 jaar al compleet af te schrijven en weer volle pond voor een nieuwe te betalen? De winkel zal blij met je zijn..

@Wachten... gewoon doorzetten dit, genoeg voorbeelden op het forum van mensen die het uiteindelijk gelukt is. Denk dat @Hahn hier oprecht niet weet wat je rechten zijn in deze.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-12-2025 14:49 ]

• Wachten...
@CyBeRSPiN

Ook enig idee waar ik het beste mee kan beginnen?
Ik heb ook al wat topics inderdaad gelezen, dus ik wil ze al wel gaan bellen om het één en ander voor te leggen en daarna eventueel schriftelijk wat vast te leggen, maar gezien dit de eerste reactie is van de winkel, ben ik wel bang dat het een duw en trek werk wordt. Zij gaan zeggen dat het buiten de garantie valt, en ik ga zeggen dat het ik naar alle redelijkheid meer mag verwachten van een tv van bijna 1150 euro.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Wachten... check of je een rechtsbijstandsverzekering hebt. Ook even zoeken naar voorbeeldbrieven die op dit forum door juristen zijn opgesteld. Volgens mij heeft @fopjurist met een aantal gelijksoortige zaken geholpen.
Het zal niet makkelijk zijn, misschien dat enkel een advocaat (of een brief met de juiste stijl) dit in beweging krijgt met dreiging van een kort geding.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-12-2025 15:00 ]

• Hahn
CyBeRSPiN schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:47:
[...]

Ja, nou en doorgaans staan tv's opgesteld in ruimtes waar zuurstof in de lucht zit met een normale luchtvochtigheid.
Waarom probeer je hier de fabrikant te verdedigen? Dit is toch compleet waardeloos om een dure tv al binnen de verwachte levensduur met een defect te hebben?
Ik zou dit echt niet accepteren (en dat hoeft ook niet volgens Nederlands recht mbt Wettelijke Garantie). Jij vindt het blijkbaar normaal om een tv na 4,5 jaar al compleet af te schrijven en weer volle pond voor een nieuwe te betalen? De winkel zal blij met je zijn..
Lees eens al mijn posts hier terug :>

1. Ik heb zelf een OLED met dode pixels
2. Ik zeg nergens dat 'ie maar een nieuwe tv moet kopen
3. Ik verdedig de fabrikant niet, ik geef aan dat dit een bekend fenomeen is, en dat dat het moeilijker maakt

Nu is het geval van TS, aan de foto te zien, een stuk heftiger dan ik had verwacht, en kan ik me voorstellen dat dat goed te zien is van een afstand. Dus daarmee sta je wat sterker, maar toch geef ik je niet op een blaadje mee dat het je zomaar gaat lukken.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-01 19:54

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Mijn inziens moet dit binnen garantie opgelost worden. Een OLED is duur genoeg dat na 4,5 jaar nog geen defect te verwachten is. Er is een verschil tussen redelijkerwijs te verwachten slijtage, een beetje inbranding kan onder te verwachten slijtage gerekend worden, maar dode pixels zijn dat niet.

Ik zou even de hoeveelheid branduren uitlezen uit de televisie en kijken of dat je zaak sterker of zwakker maakt. Je zou tenminste 50.000 branduren moeten kunnen verwachten (daarna mag het paneel zwaar versleten zijn). Als je bijvoorbeeld op 10.000 branduren zit, dan maakt dat je zaak sterk, zit je al op 25.000 maakt het je zaak zwakker omdat dan al enige slijtage redelijk kan zijn.

Omdat het een bekend probleem is, kan je vrij makkelijk aantonen dat het een gebrek in het apparaat is en niet een gevolg van oneigenlijk gebruik.

Let wel: Recht op garantie hebben en garantie krijgen zijn twee verschillende dingen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hahn schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:51:
3. Ik verdedig de fabrikant niet, ik geef aan dat dit een bekend fenomeen is, en dat dat het moeilijker maakt
Die volg ik niet? Dit is een bekende fabricagefout en zou het juist makkelijker moeten maken om gratis reparatie/vervanging te krijgen. Product is niet conform en bevat een productiefout, schade is niet door de consument veroorzaakt.

• Hahn
stin00 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:39:
[...]

Die volg ik niet? Dit is een bekende fabricagefout en zou het juist makkelijker moeten maken om gratis reparatie/vervanging te krijgen. Product is niet conform en bevat een productiefout, schade is niet door de consument veroorzaakt.
Er zit altijd een bepaalde foutmarge in producten die geaccepteerd wordt. Bijvoorbeeld 3 dode pixels per scherm, om maar wat te noemen.

Bij schermen waarbij dode pixels veel vaker voorkomen, om wat voor reden dan ook, kan het heel goed zijn dat die geaccepteerde foutmarges een stuk groter zijn.

• stin00
  • Niet online
Hahn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:46:
[...]
Er zit altijd een bepaalde foutmarge in producten die geaccepteerd wordt. Bijvoorbeeld 3 dode pixels per scherm, om maar wat te noemen.

Bij schermen waarbij dode pixels veel vaker voorkomen, om wat voor reden dan ook, kan het heel goed zijn dat die geaccepteerde foutmarges een stuk groter zijn.
Ik denk dat je deze foto Wachten... in "Hoge reparatiekosten LG oled (4.5 jaar oud)" hebt gemist.

• Hahn
Nee hoor, die heb ik niet gemist. Jij hebt blijkbaar wel mijn reactie daarop gemist, ook al quote je net letterlijk uit deze post:
Hahn schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:51:
[...]

Nu is het geval van TS, aan de foto te zien, een stuk heftiger dan ik had verwacht, en kan ik me voorstellen dat dat goed te zien is van een afstand. Dus daarmee sta je wat sterker, maar toch geef ik je niet op een blaadje mee dat het je zomaar gaat lukken.

• stin00
  • Niet online
Hahn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:54:
[...]
Nee hoor, die heb ik niet gemist. Jij hebt blijkbaar wel mijn reactie daarop gemist, ook al quote je net letterlijk uit deze post:
[...]
In dat geval begrijp ik helemaal niks van je posts 8)7

• Hahn
stin00 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:56:
[...]

In dat geval begrijp ik helemaal niks van je posts 8)7
Vervelend. Het is niet anders!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-01 13:48

Sharky

Skamn Dippy!

Hahn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:46:

Dan kom je in de heerlijke discussie van wat geaccepteerd is. De fabrikant/winkel houden daar een andere standaard op na dan consumenten. Ik zou wat er op de foto's te zien is in ieder geval niet acceptabel vinden.

This too shall pass

• stin00
  • Niet online
Sharky schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:58:
[...]
Dan kom je in de heerlijke discussie van wat geaccepteerd is. De fabrikant/winkel houden daar een andere standaard op na dan consumenten. Ik zou wat er op de foto's te zien is in ieder geval niet acceptabel vinden.
Er zit enorm veel ruis in dit topic, dode pixel marges van de fabrikant zijn ook irrelevant. Hij heeft last van een paar duizend dode pixels vanwege een slecht gesealed paneel. Het paneel zal over niet al te lange tijd volledig uitvallen. Dat is een bekende productiefout en hoort onder garantie gratis gerepareerd dan wel vervangen te worden. Dat een winkel er niet aan mee wil werken is logisch, die proberen dit zoveel mogelijk af te wenden. De ACM heeft al meermaals (web)winkels op de vingers getikt voor het niet willen meewerken aan garantie aanvragen.

Het probleem is dat je oneindig moet doorzetten om je gelijk te krijgen.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-01 19:54

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
ISO 9241-307 categoriseert schermen drie klassen:
  • Klasse 0: Nul defecte pixels
  • Klasse 1: Premium: Nul pixels die permanent aan staan, maximaal 3 pixels die permanent uit staan.
  • Klasse 2: Normaal: Maximaal 5 pixels die permanent aan staan, maximaal 15 pixels die permanent uit staan en geen twee defecte pixels naast elkaar.
  • Klasse 3: Substandaard: Een scherm kan de eisen in de eerder genoemde klassen niet halen.
De hier getoonde foto's geven aan dat het scherm in de verste verte niet meer in klasse 2 valt, het zit in klasse 3. Een superdeluxe televisie die (uiterst) substandaard is wat betreft pixels, daar lijkt met dat het moeilijk vol te houden is voor een fabrikant danwel verkoper dat dat normaal is.

• JanFrituurpan
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-01 11:57
Ik heb onlangs hetzelfde gedoe gehad met mijn LG OLED uit 2020. Weliswaar dode pixels die enkel met een bepaalde achtergrond te zien waren.
Ik werd dan ook doorverwezen naar CE Repair met erg hoge reparatiekosten zonder enig commentaar van de verkoper.
Na wat mail wisseling met de verkoper is deze akkoord gegaan om de reparatiekosten te betalen. Hiervoor heb ik deze (https://www.consuwijzer.n...n-vervangen-kapot-product) voorbeeld brief gedeeltelijk gebruikt.

Toen ik vanuit de verkoper schriftelijk akkoord had, is er pas een reparatie met CE Repair ingepland.
Dit is overigens prima verlopen, monteur had het al heel snel voor elkaar (Volledig paneel vervangen).
Enige nadeel is dat ik de reparatiekosten heb moeten voorschieten.
Pagina: 1