Dit is m'n allereerste topic, dus als er (on)geschreven regels worden overtroffen hoor ik het graag.
Dan nu de vraag; welke omvormer heb ik nodig?
Ben recent verhuisd, de nieuwe woning heeft als enige in de rij nog geen zonnepanelen. Daar zou ik graag verandering in brengen./f/image/cOpkaC7duqvrO20aw43QGVHx.png?f=fotoalbum_large)
1. Voorkant, 50 graden ZW, ca 26 m2 (incl. dakramen)
2. plat dak, ca. 20 m^2
3. Achterkant, 50 graden NO, ca 18 m2 (incl. dakramen)
[edit] Ik weet niet wat de draagkracht van mijn dak is. Weet ook niet of het relevant is.
Als er een tool bestaat voor jaargemiddelde, schaduw gecorrigeerde zoninval houd ik me aanbevolen./f/image/rV1ir0R5KdmBd89TV8sU4L6N.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1HmqKsco6yWO8iH5r4AQ3UHP.png?f=user_large)
/f/image/ai4ArrTVNYtEwmM2B39SvaHp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uDiNpWZS85drkVyj9PWw0NSa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BR2lllvTiUiQM8SGvjfVHwKw.png?f=fotoalbum_large)
Vanwege de dakramen weet ik niet hoe veel er exact op zal passen, maar als de voorkant/plat dak vol komt te staan zal het rond de 8-12 panelen zijn van 450-460 Wp. Achterkant lijkt me minder relevant.
Ik heb al wat offertes opgevraagd, maar moet eigenlijk eerst de knoop doorhakken omtrent het systeem wat er op moet (string/string+optimizers/micros, en dan welk merk/model).
Qua voor- en nadelen is er eigenlijk voor alle drie soorten wel wat te zeggen, maar ivm prijs, schaduw, optie tot batterij in de toekomst en mogelijkheid tot monitoring neig ik zelf naar string+optimizers. Ik laat me echter graag overtuigen van iets anders.
Bij de optimizers zie ik eigenlijk alleen tigo en solaredge aangeboden worden. Van wat ik kan vinden zijn tigos voornamelijk handig als een extra bypass en doen ze niet specifiek aan MPPT op paneel niveau, maar ik kan op (voornamelijk engelstalige) fora best wat horrorverhalen vinden over SE. Een verkoper van Solar bouwmarkt vertelde me zelfs dat hij niet verwacht dat ze er nog lang zullen zijn, en dat ze alleen op verzoek het systeem aanbieden.
Ook op tweakers vond ik de nodige info over systemen met/zonder optimizers, maar ik vind het wat lastig om die info naar mijn specifieke situatie te vertalen. Hopelijk kunnen jullie daar bij helpen. Als er nog info mist zal ik die toevoegen.
Dan nu de vraag; welke omvormer heb ik nodig?
Ben recent verhuisd, de nieuwe woning heeft als enige in de rij nog geen zonnepanelen. Daar zou ik graag verandering in brengen.
Foto's
/f/image/cOpkaC7duqvrO20aw43QGVHx.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Dak bestaat uit 3 vlakken:1. Voorkant, 50 graden ZW, ca 26 m2 (incl. dakramen)
2. plat dak, ca. 20 m^2
3. Achterkant, 50 graden NO, ca 18 m2 (incl. dakramen)
[edit] Ik weet niet wat de draagkracht van mijn dak is. Weet ook niet of het relevant is.
Schaduw
Er valt vanwege hogere gebouwen rondom en bomen in de straat in de ochtend en avond gedeeltelijke schaduw op de daken, maar ik weet niet echt een handige manier om dit te beschrijven over het jaar heen behalve m'n adres hier te posten zodat lui op shademap of dergelijk kunnen kijken. Wat ik niet ga doen.Als er een tool bestaat voor jaargemiddelde, schaduw gecorrigeerde zoninval houd ik me aanbevolen.
Jaarverbruik
Jaarverbruik is nog niet bekend gezien ik recentelijk verhuisd ben, maar de vorige bewoners zaten op 2100 kWh in het jaar. Dat is aardig laag, ik verwacht zelf rond de 2500 te zitten (2-persoons huishouden, 1 dag in de week thuiswerkend). Geen elektrische auto of mogelijkheid tot een laadpaal, een batterij is misschien na het vervallen van de salderingsregeling interessant.Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase.Budget en doel
Ik krijg nog een subsidie voor verduurzamingsmaatregelen van 4000, dus het budget zit rond de 4 á 5000. Doel is om tegen een redelijke prijs gewoon wat energie op te wekken.Wie gaat het project uitvoeren
InstallateurBijhouden van data
Ben zelf geen programmeur, dus het liefste zou ik de dataverwerking in de omgeving van de fabrikant laten doen. Data per paneel is geen absolute must-have, maar wordt wel sterk gewaardeerd.Reeds verkregen offertes
/f/image/rV1ir0R5KdmBd89TV8sU4L6N.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1HmqKsco6yWO8iH5r4AQ3UHP.png?f=user_large)
/f/image/ai4ArrTVNYtEwmM2B39SvaHp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uDiNpWZS85drkVyj9PWw0NSa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BR2lllvTiUiQM8SGvjfVHwKw.png?f=fotoalbum_large)
Regio
GroningenVanwege de dakramen weet ik niet hoe veel er exact op zal passen, maar als de voorkant/plat dak vol komt te staan zal het rond de 8-12 panelen zijn van 450-460 Wp. Achterkant lijkt me minder relevant.
Ik heb al wat offertes opgevraagd, maar moet eigenlijk eerst de knoop doorhakken omtrent het systeem wat er op moet (string/string+optimizers/micros, en dan welk merk/model).
Qua voor- en nadelen is er eigenlijk voor alle drie soorten wel wat te zeggen, maar ivm prijs, schaduw, optie tot batterij in de toekomst en mogelijkheid tot monitoring neig ik zelf naar string+optimizers. Ik laat me echter graag overtuigen van iets anders.
Bij de optimizers zie ik eigenlijk alleen tigo en solaredge aangeboden worden. Van wat ik kan vinden zijn tigos voornamelijk handig als een extra bypass en doen ze niet specifiek aan MPPT op paneel niveau, maar ik kan op (voornamelijk engelstalige) fora best wat horrorverhalen vinden over SE. Een verkoper van Solar bouwmarkt vertelde me zelfs dat hij niet verwacht dat ze er nog lang zullen zijn, en dat ze alleen op verzoek het systeem aanbieden.
Ook op tweakers vond ik de nodige info over systemen met/zonder optimizers, maar ik vind het wat lastig om die info naar mijn specifieke situatie te vertalen. Hopelijk kunnen jullie daar bij helpen. Als er nog info mist zal ik die toevoegen.
/f/image/bTRljy7rCXa26C5P9bkN1uX0.png?f=fotoalbum_large)