Eerste hulp bij kiezen omvormer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• LukasR
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 24-12-2025
Dit is m'n allereerste topic, dus als er (on)geschreven regels worden overtroffen hoor ik het graag.

Dan nu de vraag; welke omvormer heb ik nodig?
Ben recent verhuisd, de nieuwe woning heeft als enige in de rij nog geen zonnepanelen. Daar zou ik graag verandering in brengen.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jM-fTzLK5m4b4ywwQ4dYqRMsYfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cOpkaC7duqvrO20aw43QGVHx.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Dak bestaat uit 3 vlakken:
1. Voorkant, 50 graden ZW, ca 26 m2 (incl. dakramen)
2. plat dak, ca. 20 m^2
3. Achterkant, 50 graden NO, ca 18 m2 (incl. dakramen)

[edit] Ik weet niet wat de draagkracht van mijn dak is. Weet ook niet of het relevant is.
Schaduw
Er valt vanwege hogere gebouwen rondom en bomen in de straat in de ochtend en avond gedeeltelijke schaduw op de daken, maar ik weet niet echt een handige manier om dit te beschrijven over het jaar heen behalve m'n adres hier te posten zodat lui op shademap of dergelijk kunnen kijken. Wat ik niet ga doen.
Als er een tool bestaat voor jaargemiddelde, schaduw gecorrigeerde zoninval houd ik me aanbevolen.
Jaarverbruik
Jaarverbruik is nog niet bekend gezien ik recentelijk verhuisd ben, maar de vorige bewoners zaten op 2100 kWh in het jaar. Dat is aardig laag, ik verwacht zelf rond de 2500 te zitten (2-persoons huishouden, 1 dag in de week thuiswerkend). Geen elektrische auto of mogelijkheid tot een laadpaal, een batterij is misschien na het vervallen van de salderingsregeling interessant.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase.
Budget en doel
Ik krijg nog een subsidie voor verduurzamingsmaatregelen van 4000, dus het budget zit rond de 4 á 5000. Doel is om tegen een redelijke prijs gewoon wat energie op te wekken.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Ben zelf geen programmeur, dus het liefste zou ik de dataverwerking in de omgeving van de fabrikant laten doen. Data per paneel is geen absolute must-have, maar wordt wel sterk gewaardeerd.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipbXq4UPRRKkLQnhlii2mJkVtSU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rV1ir0R5KdmBd89TV8sU4L6N.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zt3_Zi3ko9CA9AcTi4z_NEI4T9k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1HmqKsco6yWO8iH5r4AQ3UHP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihmRf6jGtSKQ9_Ku3T6GFqZykLY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ai4ArrTVNYtEwmM2B39SvaHp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfQbYYqTT4Py-RAQsYrevgFbM3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uDiNpWZS85drkVyj9PWw0NSa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABR8KD86OxWGUgRs8gXhUbHOlU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BR2lllvTiUiQM8SGvjfVHwKw.png?f=fotoalbum_large
Regio
Groningen

Vanwege de dakramen weet ik niet hoe veel er exact op zal passen, maar als de voorkant/plat dak vol komt te staan zal het rond de 8-12 panelen zijn van 450-460 Wp. Achterkant lijkt me minder relevant.
Ik heb al wat offertes opgevraagd, maar moet eigenlijk eerst de knoop doorhakken omtrent het systeem wat er op moet (string/string+optimizers/micros, en dan welk merk/model).
Qua voor- en nadelen is er eigenlijk voor alle drie soorten wel wat te zeggen, maar ivm prijs, schaduw, optie tot batterij in de toekomst en mogelijkheid tot monitoring neig ik zelf naar string+optimizers. Ik laat me echter graag overtuigen van iets anders.

Bij de optimizers zie ik eigenlijk alleen tigo en solaredge aangeboden worden. Van wat ik kan vinden zijn tigos voornamelijk handig als een extra bypass en doen ze niet specifiek aan MPPT op paneel niveau, maar ik kan op (voornamelijk engelstalige) fora best wat horrorverhalen vinden over SE. Een verkoper van Solar bouwmarkt vertelde me zelfs dat hij niet verwacht dat ze er nog lang zullen zijn, en dat ze alleen op verzoek het systeem aanbieden.
Ook op tweakers vond ik de nodige info over systemen met/zonder optimizers, maar ik vind het wat lastig om die info naar mijn specifieke situatie te vertalen. Hopelijk kunnen jullie daar bij helpen. Als er nog info mist zal ik die toevoegen.

Alle reacties

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het punt met de optimizers is altijd de prijs.
Ze kosten de helft van een paneel (neem de eerste offerte: €900 voor de panelen en €550 voor optimizers)
Dan ben je eigenlijk altijd beter uit met een extra of groter paneel of 2 omdat dat meer opbrengt.

Een omvormer met 2 strings zal prima werken, zijn meestal de goedkoopste opties en geven genoeg opbrengst voor wat je wilt.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• LukasR
DaWizza schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:01:
Dan ben je eigenlijk altijd beter uit met een extra of groter paneel of 2 omdat dat meer opbrengt.
Ben ik met je eens als je tegen de laagste prijs zo veel mogelijk opwek wilt realiseren. Vanwege ruimtetekort denk ik echter niet dat ik meer panelen geplaatst krijg, wellicht dat 12 al een stretch is. Gezien de subsidie een vast bedrag is gooi ik geld weg als ik het niet opmaak, vandaar dat de voorkeur uitgaat naar een "luxer" systeem.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

LukasR schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:58:
Ben recent verhuisd, de nieuwe woning heeft als enige in de rij nog geen zonnepanelen. Daar zou ik graag verandering in brengen.
Het feit dat je als enige in de straat nog geen zonnepanelen hebt lijkt mij een slecht argument om een paar duizend euro op stuk te slaan.

Terugverdientijd zonnepanelen loopt flink op bij afschaffen salderen
Door dalende prijzen van zonnepanelen en gestegen energieprijzen ging de terugverdientijd van zonnepanelen de afgelopen jaren omlaag. Maar als het plan van het kabinet doorgaat, loopt die weer op. Van belang hierbij is wanneer iemand zonnepanelen koopt. Wie dit in 2024 doet, kan nog 2 jaar salderen. Een gemiddeld huishouden verdient deze dan na 9 jaar terug. Voor kleine gezinnen (met een klein aantal panelen en een lager energieverbruik) wordt dat 13,7 jaar. De terugverdientijd wordt een stuk hoger voor wie vanaf 2027 zonnepanelen koopt. Voor een gemiddeld huishouden wordt dit 13,7 jaar, voor de kleinere huishoudens zelfs 15,5 jaar
Je kunt nog een jaar gebruik maken van de salderingsregeling. Kijk even heel goed of je terugverdientijd nog wel langer is dan de levensduur van de apparatuur. Een omvormer gaat ong. 10 - 15 jaar mee.

Zijn er geen andere verduurzamings maatregelen die je voor dat geld kunt doen, die een kortere terugverdientijd kennen? Vervangen glas, extra isolatie, etc.

Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik eerst even wachten met zonnepanelen en zaken als een accu. Laat eerst de regelgeving voor de periode na 2027 maar eens vastgesteld (en betrouwbaar) worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• LukasR
Question Mark schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:29:
Het feit dat je als enige in de straat nog geen zonnepanelen hebt lijkt mij een slecht argument om een paar duizend euro op stuk te slaan.

Je kunt nog een jaar gebruik maken van de salderingsregeling. Kijk even heel goed of je terugverdientijd nog wel langer is dan de levensduur van de apparatuur. Een omvormer gaat ong. 10 - 15 jaar mee.

Zijn er geen andere verduurzamings maatregelen die je voor dat geld kunt doen, die een kortere terugverdientijd kennen? Vervangen glas, extra isolatie, etc.

Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik eerst even wachten met zonnepanelen en zaken als een accu. Laat eerst de regelgeving voor de periode na 2027 maar eens vastgesteld (en betrouwbaar) worden.
Het is niet dat ik "erbij wil horen" oid, de woning staat net als die van de buren gewoon prima in de zon, vind ik zonde om er niks mee te doen. Daarnaast wordt het gros van de kosten gedekt door de SNN waardevermeerderings subsidie, de terugverdientijd is hiermee dus ook erg kort.
Overige isolatiemaatregelen worden gedeeltelijk (50%) via de nijbegun subsidie bekostigd, overige subsidies voor dezelfde maatregelen aanvragen (bijv. ISDE) zorgen er gewoon voor dat je minder uit de nijbegun pot ontvangt. Die pot is echter alleen voor isolatiemaatregelen, niet voor zonnepanelen. De waardevermeerderingssubsidie mag echter wel voor panelen gebruikt worden, maar loopt voor zover ik heb kunnen vinden eind dit jaar (lees: met een week) af. Ben het met je eens dat het anders geen slecht idee zou zijn om duidelijkheid af te wachten.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:44
LukasR schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:58:

Bij de optimizers zie ik eigenlijk alleen tigo en solaredge aangeboden worden. Van wat ik kan vinden zijn tigos voornamelijk handig als een extra bypass en doen ze niet specifiek aan MPPT op paneel niveau, maar ik kan op (voornamelijk engelstalige) fora best wat horrorverhalen vinden over SE. Een verkoper van Solar bouwmarkt vertelde me zelfs dat hij niet verwacht dat ze er nog lang zullen zijn, en dat ze alleen op verzoek het systeem aanbieden.
Proest… zegt het bedrijf wat historisch gezien alles en iedereen het meestal onnodig kostbare Enphase aan praat en alleen op verzoek String of Solaredge doet. Weinig veranderd merk ik.

Solaredge wordt door maar weinig mensen echt begrepen… het is geen vrijbrief systeem, maar kent zijn eigen unieke ontwerp eisen. Zonder legplan en optimizer type geef ik nooit positief advies voor solaredge.

Met de luchtfoto kan ik ook het schaduw spel niet inschatten…

Sunny design kun je het schaduw spel inzichtelijk maken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• LukasR
Nog eens goed gekeken naar SE, is mogelijk toch niet interessant aangezien je een minimum aantal optimizers per string nodig hebt (8 bij S440/S500, 6 bij S500B). Dat haal ik alleen op het platte dak als alles gelijk gericht wordt. Wordt toch een normale string of tigo's in dat geval.

[ Voor 4% gewijzigd door LukasR op 22-12-2025 17:17 ]

• Ronald
Solaredge gaan alle oriëntaties in 1 string…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• LukasR
Toch iets te kort nagedacht, dom.
Dan toch maar een SE, iedereen blij

• Ronald
Dan mag je eerst de absoluut perfecte, volgens WC-eend, topicstart van het Solaredge topic doornemen

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:56
@Ronald je moet toch ook bij solaredge een minimum aantal belichte panelen in een string zetten, of is dat ineens magie geworden?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:32
De goedkoopste is in dit geval.ook nog eens het beste. Je niet bezighouden met 'hele bedrag gebruiken want anders geld weggooien' maar gewoon een simpel en betrouwbaar iets kopen.

Nul resen voor optimizers en micros dus gewoon een string kiezen. De ellende is anders dat er over 5 tot 10 jaar een ding op t dak stukgaat en dan mag je betalen of blijf je achter met een nietwerkend systeem. Subsidie optimaliseren kon wel eens duurkoop worden dan.

String all day every day

• Ronald
jeroen3 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:27:
@Ronald je moet toch ook bij solaredge een minimum aantal belichte panelen in een string zetten, of is dat ineens magie geworden?
Zeker, ik val alleen over de kolder van SB

Gezien wie de TS van het gerefereerde topic geschreven heeft ;-)?

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 23-12-2025 08:08 ]

• LukasR
Ronald schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:24:
Dan mag je eerst de absoluut perfecte, volgens WC-eend, topicstart van het Solaredge topic doornemen
Dan vind ik daar toch een mooie quote uit de pen van de heer WC-eend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6s4Zmd5cFML0nfqi6QWfIUpZXrg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bTRljy7rCXa26C5P9bkN1uX0.png?f=fotoalbum_large

Dusseh, toch maar micro's dan

• Ronald
Nope, String. Platte dak oriëntatie 1, schuine dak oriëntatie 2.

Of dacht jij de ~€1000 extra voor Enphase terug te verdienen. Oh en let op: Met micro's bestaat geen gelijkspanningsgekoppelde accumogelijkheid.

Maaruh... ik voel geen waardering van de TS, dit was hem voor mij in dit topic.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:56
Als bezitter van een Enphase systeem werkt het prima. Zou ik aanbevelen.
Zorg wel voor een metered gateway zodat je zero-export kan inschakelen.
Pagina: 1