hot-swap bay voor hdd behuizing?

Pagina: 1
Acties:

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Wellicht een gekke vraag, maar ik zoek eigenlijk het volgende:

Een harde schijf behuizing dock.

Dus, een dock waar je een harde schijf met behuizing in kan schuiven.

Er zijn talloze bays voor kale 3.5" disk, maar als je wekelijks disks moet roteren voor backups is dat nogal kwetsbaar.
Nu zijn USB behuizingen wel plug&play maar niet echt snel te wisselen, er moeten twee draadjes in, en vaak ook nog een power knop worden bedient.

Bestaat zoiets, of is dit een dom idee?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Het grootste probleem is dat de behuizingen van schijven en de locatie van de poorten itt een interne schijf niet standaard zijn. Waar de usb- en stroomaansluiting zitten verschilt dus nogal.

Vroeger was een 5,25” bay waar een caddy met een 3,5” IDE/SATA schijf in kon best te vinden, voor usb schijven zou ik er niet direct op hopen.

Geen optie om met SATA schijven zonder (usb)behuizing te gaan werken? Dan kan ineens veel meer ;)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat je zoiets zoekt: https://www.megekko.nl/pr...5-draagb-rek-2-5-3-5-HDDs

Aanvullende waarschuwing: kijk uit met hot swap. Sata ondersteunt dit, maar moet zowel in bios als elders aan staan. Bovendien weet jij niet wanneer de disk klaar is met schrijven, dus zomaar een disk er uit trekken levert gegarandeerd een risico op dataverlies.

Mijn vraag is wel waarom je disks roteert voor backup. Het is een backup methode, maar dat kan ongetwijfeld makkelijker, afhankelijk van wat je probeert te doen. Sowieso is het traag ;)

Zou zelf gewoon een NAS neerzetten, daar backup heen en dan sync naar offsite storage bij NL provider. Niks wisselen en de sync kan plaatsvinden zonder dat je pc aan staan.

Wat zoals je zelf al aangeeft, goochelen met fysieke HDD's is niet heel handig. Dat deden we 20 jaar terug al niet meer ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jeroen3
@nelizmastr ja precies, als er nu een merk is die consistent is met die usb posities dan kun je zelf nog wel iets maken....

@The Eagle dat is nog steeds een bay voor een kale disk, maar dan wel met lade, niet echt enclosure.
De disk swap is voor de offline backup.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 22-12-2025 13:00 ]

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-12 07:26
Er zijn talloze bays voor kale 3.5" disk, maar als je wekelijks disks moet roteren voor backups is dat nogal kwetsbaar.
Nu zijn USB behuizingen wel plug&play maar niet echt snel te wisselen, er moeten twee draadjes in, en vaak ook nog een power knop worden bedient.
Maar hoe belangrijk is snelheid als je het slechts wekelijks hoeft te wisselen?
Twee kabeltjes kosten toch niet zoveel tijd? Je zou zelfs iets kunnen maken waar de kabeltjes al klaar liggen op de plek waar ze in de schijf moeten.

Hoe ziet je backup routine er nu uit?
Je wil iets offline doen maar moet dat door schijven heen en weer te sjouwen?
Een NAS op een externe locatie en een VPN kan ook.

Als je ook in de toekomst uniformiteit wilt dan kun je ook lege USB behuizingen en losse schijven kopen.
Als de schijf dan eens kapot gaat dan hou je de behuizing en vervang je de schijf.
categorie: HDD/SSD behuizingen

• jeroen3
jeroen79 schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:24:
[...]
Hoe ziet je backup routine er nu uit?
Je wil iets offline doen maar moet dat door schijven heen en weer te sjouwen?
Een NAS op een externe locatie en een VPN kan ook.
uhh, offline ≠ offsite

Ik heb een vermoeden dat er wordt onderschat hoe makkelijk is het om de offsite backups te verliezen als deze permanent online zijn in het geval van een gerichte cyberaanval.

Maar ik begrijp dat dit concept van disks als "tapes" misschien niet helemaal past in de techniek van vandaag. Het proces komt inderdaad uit een tijdperk dat een disk in de auto sneller was dan de internet verbinding.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 22-12-2025 13:51 ]

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-12 07:26
OK, goed punt wat betreft offline vs offsite.

Je vindt een losse schijf te kwetsbaar.
Op welk punt is dat?

Is dat omdat de schijf niet in een kastje zit?
Of vanwege slijtage van de SATA aansluiting door het herhaaldelijk in en uit halen?

Je hebt ook opbergdoosjes voor schijven.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-12 17:28
Waarom niet een usb behuizing voor elke disk en dan de disk plus behuizing offsite brengen?
Als je een USB C aansluiting gebruikt kun je zonder power aansluiting werken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jeroen3
@Ben(V) dat is de exacte use case, die ik nog makkelijker wil maken.

• Ben(V)
Je maakt het alleen maar moeilijker.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je offsite locatie een internetverbinding heeft zou ik lokaal een nas neerzetten, offsite een nas en lekker de backup via de meegeleverde software laten doen. En van je desktop sync naar je onsite nas.
Qua functionaliteit vergelijkbaar met iets als een OneDrive. Alles wat je op je desktop aanpast gaat meteen naar de lokale nas, alleen tussen lokaal en offsite zit misschien wat vertraging. Maar eenmaal ingericht geen omkijken meer naar :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Ben(V) schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:13:
Waarom niet een usb behuizing voor elke disk en dan de disk plus behuizing offsite brengen?
Als je een USB C aansluiting gebruikt kun je zonder power aansluiting werken.
Dat ligt wel aan de implementatie. Ja een USB-C poort kan meer dan 5V gebruiken maar dan moet deze daar wel voor geschikt zijn en een printplaat erbij hebben voor de andere voltages die een 3,5” schijf nodig heeft.

Hier beland je dan in het doolhof dat USB-C heeft, de “universele” connector met de 100 standaarden erachter ;)
jeroen3 schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:50:
[...]

uhh, offline ≠ offsite

Ik heb een vermoeden dat er wordt onderschat hoe makkelijk is het om de offsite backups te verliezen als deze permanent online zijn in het geval van een gerichte cyberaanval.

Maar ik begrijp dat dit concept van disks als "tapes" misschien niet helemaal past in de techniek van vandaag. Het proces komt inderdaad uit een tijdperk dat een disk in de auto sneller was dan de internet verbinding.
Tja. Misschien dan maar toch gewoon weer naar tape gaan? Het wordt nog steeds gebruikt en ontwikkeld, alleen terugleesperformance blijft wat “achter” bij grote hoeveelheden.
Een klant van mijn werkgever heeft nog LTO6, een standaard van 10 jaar geleden. Het werkt super betrouwbaar en gaat altijd met iemand mee naar huis aan het einde van de dag. Nieuwere versies gaan harder en kunnen grotere tapes gebruiken.

Wellicht niet wat je wilt horen, maar je komt er nota bene zelf mee :)

Groot nadeel is dat tapedrives zelf vrij duur zijn. De tapes zelf dan gelukkig weer niet en ze gaan prima een paar jaar mee. Wel periodiek je restores testen, maar dat moet met alle backups.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Ben(V)
Beetje datacentrum doet zijn backups gewoon op LTO hoor en die tapes gaan langer mee dan harddisken.
https://preferredmedia.co...7-reasons-why-we-use-lto/

Alleen de drives zijn rete duur.

Pagina: 1