Upgrade videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cars91
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:05
Beste Tweakers,

Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe videokaart, die binnen mijn huidige AM4 systeem past. Een upgrade naar AM5 wil ik het liefst vermijden, voornamelijk vanwege de gestegen kosten voor RAM.
In verschillende topics kwam al een soortgelijke vraag aan bod, waarin het met minimale aanpassingen van andere componenten mogelijk is.
Hierin werd ook voornamelijk de AMD 9070XT genoemd als geschikte videokaart.

Ik zoek een?
Ik zoek dus een nieuwe videokaart, ik merk met mijn huidige kaart dat ik met de grotere grafische spellen, zoals BF6, de instellingen terug moet draaien omdat de 8GB vram niet voldoende is voor mijn LG Ultragear 144 Hz 27" 1440p monitor. Soms sluit ik de pc op mijn tv aan om spellen als RDR2 op een mooi groot scherm te spelen. Mijn tv is een 55" LG C2 OLED.

Ik ben vooral benieuwd of mijn huidige PSU genoeg vermogen heeft om een 9070XT kaart van vermogen te voorzien.

Ook ben ik benieuwd of 3D software, zoals fusion360 om modellen voor een 3D-printer te maken, ook met een AMD kaart werkt.

Wat is je budget?
Mijn budget is rond de €600-€650 voor de videokaart.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet echt een voorkeur voor een specifiek merk. Al ben ik wel meer aan het kijken naar AMD dan naar Nvidia, vooral vanwege de prijs/prestaties verhouding.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Mijn huidige systeem bestaat uit de volgende componenten:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Edge Wifi€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X OC€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H510i Zwart/Rood€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C16€ 0,-€ 0,-
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 334,70€ 334,70
Totaal€ 334,70
Mijn vraag is eigenlijk vooral of een 9070XT zo in mijn systeem zou passen of dat ik ook andere aanpassingen zou moeten doen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Cars

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Je hebt echt een prima systeem voor een RX 9070 XT, dat gaat echt prima gaming op 1440p opleveren icm je 3700X processor en 32GB ram. Het enige is inderdaad dat je voeding eigenlijk te krap is; 750W wordt aangeraden omdat deze gpu af en toe wat hoge powerspikes heeft.

Je kan gokken hoever je komt als je geen extra casefans hebt, maar ik denk toch dat het slim is even voor €100 extra te sparen voor een goede nieuwe voeding.

En oja, vergeet niet eerst een firmware update van je moederbord te doen voor je begint.

[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 22-12-2025 12:58 ]

youtube.com/@hisrep

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Je voeding is zat voor een 9070XT, ik zou me meer zorgen maken om de CPU. De 9070XT is eigenlijk te snel voor een 3700X op 1440p. Je zult soms ervaren dat de GPU niet op 100% kan draaien in moderne spellen (tenzij je raytracing aanzet oid).
Op 4k is een 9070XT wel handig.