Upgrade videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cars91
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-01 13:25
Beste Tweakers,

Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe videokaart, die binnen mijn huidige AM4 systeem past. Een upgrade naar AM5 wil ik het liefst vermijden, voornamelijk vanwege de gestegen kosten voor RAM.
In verschillende topics kwam al een soortgelijke vraag aan bod, waarin het met minimale aanpassingen van andere componenten mogelijk is.
Hierin werd ook voornamelijk de AMD 9070XT genoemd als geschikte videokaart.

Ik zoek een?
Ik zoek dus een nieuwe videokaart, ik merk met mijn huidige kaart dat ik met de grotere grafische spellen, zoals BF6, de instellingen terug moet draaien omdat de 8GB vram niet voldoende is voor mijn LG Ultragear 144 Hz 27" 1440p monitor. Soms sluit ik de pc op mijn tv aan om spellen als RDR2 op een mooi groot scherm te spelen. Mijn tv is een 55" LG C2 OLED.

Ik ben vooral benieuwd of mijn huidige PSU genoeg vermogen heeft om een 9070XT kaart van vermogen te voorzien.

Ook ben ik benieuwd of 3D software, zoals fusion360 om modellen voor een 3D-printer te maken, ook met een AMD kaart werkt.

Wat is je budget?
Mijn budget is rond de €600-€650 voor de videokaart.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet echt een voorkeur voor een specifiek merk. Al ben ik wel meer aan het kijken naar AMD dan naar Nvidia, vooral vanwege de prijs/prestaties verhouding.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Mijn huidige systeem bestaat uit de volgende componenten:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Edge Wifi€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X OC€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H510i Zwart/Rood€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C16€ 0,-€ 0,-
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 334,70€ 334,70
Totaal€ 334,70
Mijn vraag is eigenlijk vooral of een 9070XT zo in mijn systeem zou passen of dat ik ook andere aanpassingen zou moeten doen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Cars

Beste antwoord (via cars91 op 24-12-2025 15:39)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:07

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Je hebt echt een prima systeem voor een RX 9070 XT, dat gaat echt prima gaming op 1440p opleveren icm je 3700X processor en 32GB ram. Het enige is inderdaad dat je voeding eigenlijk te krap is; 750W wordt aangeraden omdat deze gpu af en toe wat hoge powerspikes heeft.

Je kan gokken hoever je komt als je geen extra casefans hebt, maar ik denk toch dat het slim is even voor €100 extra te sparen voor een goede nieuwe voeding.

En oja, vergeet niet eerst een firmware update van je moederbord te doen voor je begint.

[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 22-12-2025 12:58 ]

youtube.com/@hisrep

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Je hebt echt een prima systeem voor een RX 9070 XT, dat gaat echt prima gaming op 1440p opleveren icm je 3700X processor en 32GB ram. Het enige is inderdaad dat je voeding eigenlijk te krap is; 750W wordt aangeraden omdat deze gpu af en toe wat hoge powerspikes heeft.

Je kan gokken hoever je komt als je geen extra casefans hebt, maar ik denk toch dat het slim is even voor €100 extra te sparen voor een goede nieuwe voeding.

En oja, vergeet niet eerst een firmware update van je moederbord te doen voor je begint.

[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 22-12-2025 12:58 ]

youtube.com/@hisrep

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Je voeding is zat voor een 9070XT, ik zou me meer zorgen maken om de CPU. De 9070XT is eigenlijk te snel voor een 3700X op 1440p. Je zult soms ervaren dat de GPU niet op 100% kan draaien in moderne spellen (tenzij je raytracing aanzet oid).
Op 4k is een 9070XT wel handig.

• cars91
@DeNachtwacht en @Thomg, bedankt voor jullie antwoord.
Ik wil zelf eigenlijk niet te veel investeren in (nieuwe) componenten die ik niet mee zou kunnen nemen naar een nieuw systeem. Een psu zou wel kunnen en daar heb ik dan ook wel budget voor. Het genoemde budget was eigenlijk specifiek voor een videokaart.

Maar met een cpu upgrade, naar bijvoorbeeld een 5800(x), blijf je aan AM4 vast zitten. En ik heb daar zelf niet genoeg kennis van, om te weten hoeveel voordeel ik daar uit ga halen ten opzichte van mijn huidige cpu. En of het die stap dan ook waard is.

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

cars91 schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:50:
@DeNachtwacht en @Thomg, bedankt voor jullie antwoord.
Ik wil zelf eigenlijk niet te veel investeren in (nieuwe) componenten die ik niet mee zou kunnen nemen naar een nieuw systeem. Een psu zou wel kunnen en daar heb ik dan ook wel budget voor. Het genoemde budget was eigenlijk specifiek voor een videokaart.

Maar met een cpu upgrade, naar bijvoorbeeld een 5800(x), blijf je aan AM4 vast zitten. En ik heb daar zelf niet genoeg kennis van, om te weten hoeveel voordeel ik daar uit ga halen ten opzichte van mijn huidige cpu. En of het die stap dan ook waard is.
Voeding lekker laten. Het is genoeg en ook nog een goede platinum voeding.

Ik zou niet upgraden tenzij het een X3D chip op AM4 is, dat is lastig te verantwoorden. In de praktijk zal je ~20% meer fps zien in cpu constrained scenarios.

Als je een systeem wilt die wat meer in balans is kan je bijv. kijken naar een 9070, maar een 9070XT zal wel nodig beter werken op 4k. Prijsverschil is alleen wel wat miniem, pas bij 100 euro verschil is de 9070 een goed alternatief.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Je hebt geen cpu upgrade nodig, zelfs een 5600X combineert prima met een RX 9070 XT

YouTube: REALISTIC CPU Scaling - RTX 5070 & RX 9070 XT

youtube.com/@hisrep

• cars91
Beide nogmaals erg bedankt voor jullie input.
De video helpt enorm en maakt inderdaad duidelijk dat de cpu nog prima mee kan.

Ik heb voor nu alleen de videokaart besteld, de Asus prime rx9070 XT. Dan probeer ik het eerst daar mee. En eventueel dat ik de stock koeler van de cpu vervang voor een koeler van thermalright of Arctic freezer, mocht de cpu het wat lastiger krijgen.

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

DeNachtwacht schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:13:
Je hebt geen cpu upgrade nodig, zelfs een 5600X combineert prima met een RX 9070 XT

YouTube: REALISTIC CPU Scaling - RTX 5070 & RX 9070 XT
5600X, TS heeft een 3700X. In je video zie je best wel vaak dat de 9070XT aardig terugloopt in fps met een 3600X, vooral 1% lows. De 3700X zal marginaal sneller zijn dan een 3600X, niet in de buurt van een 5600X.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Thomg tuurlijk is er wel wat verschil, belangrijkst is ook dat de gpu wat gecapped wordt omdat de 3700x pcie 3.0 ondersteunt en de 5600x pcie 4.0

Maar in heel veel games ga je daar alsnog weinig van merken, ik denk idd dat eerst eens met die gpu proberen slim is, ben wel benieuwd of de psu inderdaad standhoudt.

youtube.com/@hisrep

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

DeNachtwacht schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:13:
@Thomg tuurlijk is er wel wat verschil, belangrijkst is ook dat de gpu wat gecapped wordt omdat de 3700x pcie 3.0 ondersteunt en de 5600x pcie 4.0

Maar in heel veel games ga je daar alsnog weinig van merken, ik denk idd dat eerst eens met die gpu proberen slim is, ben wel benieuwd of de psu inderdaad standhoudt.
Er is geen verschil in performance met PCI-E scaling als we het hebben over x16, 3.0 vs 4.0 met een 9070XT.
TS kan het gewoon proberen, het irritante van een CPU bottleneck is dat dit voornamelijk zeer doet in je 1% lows, dat is funest voor de ervaring.

• cars91
Merk je dat dan snel genoeg wanneer de psu het niet volhoudt?

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja, je krijgt microstutter/framedrops op de drukste momenten (= momenten wanneer de gpu volle 100% belast is).

youtube.com/@hisrep

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:49
kan ook dat je stabiliteits problemen krijgt,zoals bv het ingame opnieuw opstarten ect.

Symptoms of an underpowered PSU include sudden shutdowns/restarts (especially under load like gaming), the PC failing to turn on, Blue Screens of Death (BSOD), system freezes, performance drops (lag/bottlenecking), and sometimes strange noises (buzzing/whining) or a burning smell, indicating instability or component stress. These happen when your components demand more power than the PSU can consistently deliver, causing instability or protection shutdowns.

dat merk je dus snel genoeg,maar die psu is wel van goede kwlaiteit,dus

[ Voor 75% gewijzigd door freaky35 op 22-12-2025 20:28 ]

• cars91
Kan dat tot schade aan de videokaart zelf leiden, wanneer er microstutter of uitval optreedt? Want dan is het wel een aardig risico als blijkt dat de kaart kapot kan gaan doordat de psu niet genoeg vermogen heeft.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:49
Ja een voeding die echt ploft kan schade veroorzaken,dat kan ik niet omheen
Lastige is dat de voeding kantje boort is qua wattage.er word ook hogere voedingen voorgesteld namelijk voor deze kaart minimaal 750watt

Voeding zelf is van erg goede kwaliteit en heeft voldoende beveiliging

Vroeg me ook af zitten er wel 3 aparte kabels bij voor de gpu,die ben je namelijk nodig

[ Voor 62% gewijzigd door freaky35 op 22-12-2025 20:48 ]

• cars91
freaky35 schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:43:
Ja een voeding die echt ploft kan schade veroorzaken,dat kan ik niet omheen
Lastige is dat de voeding kantje boort is qua wattage.er word ook hogere voedingen voorgesteld namelijk voor deze kaart minimaal 750watt

Voeding zelf is van erg goede kwaliteit en heeft voldoende beveiliging

Vroeg me ook af zitten er wel 3 aparte kabels bij voor de gpu,die ben je namelijk nodig
Dat is goed om te weten.

Ik heb 2 pcie-kabels met beide 2x een 6+2 pins aansluiting. In totaal heb ik dan 4x 8-pins aansluitingen. Daar moet het dan ook mee lukken lijkt mij.

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:30

Dit lijkt mij ook de handigste benadering. Gewoon eerst de GPU upgraden (en de PSU). Valt het dan tegen qua prestaties, dan kan je altijd de CPU nog upgraden, zeker als je toch niet van plan bent van AM4 af te stappen.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:15

HugoBoss1985

Xenotech

3700x = pci-e 4.0

• cars91
Ik laat de cpu voorlopig voor wat het is en probeer ik het met alleen de videokaart.
Mocht de psu niet voldoende zijn is het dan slim om meteen naar een 1000 watt voeding te gaan met het idee dat het over +/- 3 jaar in een nieuw am6 systeem past? Of is dan ook 850 watt nog voldoende.
Ik zat zelf te twijfelen tussen de volgende 2 modellen:
Voedingenbe quiet! Pure Power 12 1000W€ 119,-€ 119,-
VoedingenXPG Core Reactor II VE 850W€ 99,95€ 99,95

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:31
Je hebt geen nieuwe voeding nodig. Jouw Fractal kan pieken aan tot 900w voordat de OPP zegt dat het genoeg is en de 1ms transient response test doorstaat die ook prima.
Pagina: 1