Afkopen leaseauto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:50

Fiets

A.K.A. Bambi

Topicstarter
Ik heb een vraag waar ik denk dat anderen ook weleens mee te maken hebben gehad. Mijn contract eindigd binnenkort en nu moet de lease auto afgekocht worden.

Nu is na lang wachten eindelijk bekend wat de leasemaatschappij daar voor vraagt (ex btw) maar mijn werkgever wil dit inclusief btw op mij verhalen. Ik ben van mening dat dit niet mag. ( https://www.vzr.nl/autoregeling/geen-btw-over-de-afkoopsom ) heeft iemand dit ook gehad en heeft het ex btw af kunnen kopen is het het ijdele hoop? Wel of geen btw maakt namelijk een groot verschil.

En voor dit afkopen, kan hiervoor het openstaande vakantiegeld gebruikt worden wat uitbetaald zou moeten worden. Bruto, want het wordt niet uitbetaald aan mij, maar aan een afkoopsom die de werkgever aan de LM moet betalen.

Ik krijg het voor mijzelf niet allemaal duidelijk en hoop dat er hier ervaringen zijn waaruit ik wat kan leren.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Alle reacties

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:37

Wish

ingwell

De afkoopsom is geen levering of dienst. Wat je zelf al gevonden hebt bij vzr is gebaseerd op een uitspraak van het Gerechtshof Arnhem‑Leeuwarden (ECLI:NL:GHARL:2016:1139) .

Dus stel dat je een nota krijgt inclusief BTW kan je die zeker betwisten met bovenstaande uitspraak in de hand. Let wel - zelf geen ervaring mee :)

No drama

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
De werkgever krijgt een factuur van de leasemaatschappij inclusief BTW, maar trekt deze BTW af, dus de kosten voor de werkgever zijn excl BTW. Dus ik zie niet in waarom jij de werkgever dan het bedrag inclusief BTW zou moeten betalen via inhouding op salaris.

Verrekenen met bruto salaris kan niet.

Het kan wel verrekend worden als bijdrage privé gebruik auto en daarmee verrekend worden met de bijtelling. Dit kan echter maar ter hoogte tot de betaalde bijtelling in het kalenderjaar. Als je 31 januari uit dienst gaat kan dit dus enkel maar ter hoogte van 1 maand bijtelling verrekend worden.

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:30
Ik heb mijn (zakelijke) leaseauto enkele jaren geleden overgenomen. In het leasecontract stond nl dat ik als leaserijder bij einde contract de auto kon overnemen. Daarvoor heb ik rechtstreeks contact gehad met de lease maatschappij. Zij hebben mij schriftelijk de verkoopprijs laten weten. Omdat ik deze relatief hoog vond heb ik met argumenten (ANWB koerslijst) een tegenbod gedaan Dat bod is na telefonisch overleg geaccepteerd en de verkoop in gang gezet, De winterbanden kon ik helaas niet overnemen omdat deze hergebruikt konden worden. Kijk je leasecontract goed na en laat dit eventueel controleren door een (extern) deskundige Ik ben altijd gewend geweest dat mijn werkgever een leasecontract heeft met de leasemaatschappij en ik een contract moest tekenen met mijn werkgever over het juist gebruik van de auto. Dat kan bij andere bedrijven natuurlijk anders geregeld zijn.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Wish schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:24:
Dus stel dat je een nota krijgt inclusief BTW kan je die zeker betwisten met bovenstaande uitspraak in de hand. Let wel - zelf geen ervaring mee :)
Waarom zou TS hier een factuur voor krijgen? De werkgever krijgt de factuur, de werknemer betaald de werkgever via inhouding op het salaris.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:38
Als de auto aan jou verkocht prive wordt voor het afkoopbedrag, dan zal er gewoon BTW betaald moeten worden.
Jij bent consument, dus je betaald BTW over alles wat je koopt, of je dat nu leuk vind of niet.
(Vind ik ook niet leuk)

Je werkgever kan je het ding dan niet eens ex BTW verkopen.

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:50

Fiets

A.K.A. Bambi

Topicstarter
Ik zie dat ik met een typfout ben begonnen.. Bedankt voor de antwoorden alvast. Het overnemen van de auto was veel te duur helaas. Dus het contract moet afgekocht worden, zonder auto.

Het kan wel verrekend worden als bijdrage privé gebruik auto en daarmee verrekend worden met de bijtelling. Dit kan echter maar ter hoogte tot de betaalde bijtelling in het kalenderjaar. Als je 31 januari uit dienst gaat kan dit dus enkel maar ter hoogte van 1 maand bijtelling verrekend worden.

Dit kwam ik idd ook tegen. Hier probeer ik nog voorbeelden van te vinden over hoe dat dan werkt. Is het hele jaar al bijtelling gerekend en een eigen bijdrage betaald. Hoe het verrekenen dan werkt snap ik nu nog niet.

Verder kwam ik er achter dat ik geen berijdersovereenkomst heb voor de auto. Dat is wel apart.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RobbieT schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:31:
Als de auto aan jou verkocht prive wordt voor het afkoopbedrag, dan zal er gewoon BTW betaald moeten worden.
Jij bent consument, dus je betaald BTW over alles wat je koopt, of je dat nu leuk vind of niet.
(Vind ik ook niet leuk)

Je werkgever kan je het ding dan niet eens ex BTW verkopen.
Dat is simpelweg niet waar, nu weet ik zo snel niet hoe het hier zit, getuige de uitspraak zou ik zo snel zeggen van niet. Maar jij zegt "over alles wat je koop", zo snel kan ik er wel een paar bedenken:
  • huur
  • zorg
  • medicatie
  • bankzaken
  • verzekeringspremies
  • kinderopvang

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:38
Ja, die uitzonderingen kan ik ook wel bedenken.
* zonnepanelen

Maar auto’s vallen daar typisch niet onder.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:11
Fiets schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:39:
Ik zie dat ik met een typfout ben begonnen.. Bedankt voor de antwoorden alvast. Het overnemen van de auto was veel te duur helaas. Dus het contract moet afgekocht worden, zonder auto.

Dit kwam ik idd ook tegen. Hier probeer ik nog voorbeelden van te vinden over hoe dat dan werkt. Is het hele jaar al bijtelling gerekend en een eigen bijdrage betaald. Hoe het verrekenen dan werkt snap ik nu nog niet.

Verder kwam ik er achter dat ik geen berijdersovereenkomst heb voor de auto. Dat is wel apart.
Toevallig net twee maanden geleden uit dienst gedaan met deze situatie dus dit is hoe het fiscaal verwerkt wordt.

Je mag verrekenen met de bijtelling over het lopende kalenderjaar. Dus per 1 januari uit dienst betekent pech, niet verrekenen, 31 december uit dienst mag je heel 2025 nog verrekenen dus check dit goed met je WG.

Dan de verrekening zelf. Wat er in principe gebeurd is dat er correctieloonstroken worden gedraaid uit alle voorgaande periodes binnen het kalenderjaar waarbij de bruto bijtelling op 0 wordt gezet (e.g. geen bijtelling verschuldigt). Dit lijdt automatisch tot een hoger netto salaris dus een positief netto correctieverschil per periode. Al deze netto correcties worden opgeteld en deze mogen worden afgetrokken van het bedrag van de afkoopsom excl. BTW. Je mag dus niet bruto bijtelling verrekenen met de afkoopsom en de afkoopsom mag ook niet bruto ingehouden worden.

Wat je dus krijgt is de Afkoopsom leaseauto ex. BTW - (Alle netto correcties uit de voorgaande periodes) - Netto uitbetaling vakantiedagen/vakantiegeld = eindbedrag. Als er dus wat overblijft wordt dit uitgekeerd. als je netto tekort komt om de gehele afkooksom te voldoen krijg je een factuur van je werkgever ter hoogte van het openstaande bedrag.

Rekenvoorbeeld. In mijn geval was de Afkoopsom ex. BTW 8000 euro. Ik ging 1 oktober uit dienst dus mocht 10 periodes bijtelling verrekenen. De bruto bijtelling per periode was 765 euro. Het netto correctiebedrag per periode was 362 euro. Ik mocht dus 10x362 euro = 3620 euro aftrekken van de afkoopsom en moest dus nog 8000-3620 = 4380 netto betalen. Dit werdt netto verrekend met overschot vakantiedagen en uitkering vakantiegeld.

HD4Life @ Full-HD

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RobbieT schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:48:
Ja, die uitzonderingen kan ik ook wel bedenken.
* zonnepanelen

Maar auto’s vallen daar typisch niet onder.
Het hele idee van het topic is wel zo'n beetje dat het een uitzondering is. Maar de vzr is duidelijk, de uitspraak is duidelijk. Werkgever betaald ex. btw. en mag niet verhalen incl. btw. het is een afkoopsom geen betaling voor een product.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Fiets schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:39:
Het overnemen van de auto was veel te duur helaas.
Weet je zeker dat overnemen van de auto (na wat onderhandelen) en de auto dan privé weer verkopen duurder is dan het afkopen van het leasecontract?

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:03
Even serieus, je tijdelijke contract loopt af en nu wordt het hele lease contract op jou afgewenteld? Is er geen collega die hem kan overnemen en sowieso, staat er iets over in je lease of arbeidscontract want dit is verre van gebruikelijk.

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Misschien even de belangrijke details hier vermelden:
  1. Je hebt dus een tijdelijk contract wat niet verlengd wordt, wie wil niet verlengen, de werkgever neem ik aan?
  2. Wat moet je precies afkopen? Resterende volledige leasebedrag of heb je een duurdere auto geleased waarvoor je bij moest betalen?
  3. Hoe ver ben je in het huidige contract en hoe lang is deze?
  4. Is er een lease contract en/of autoreglement waaruit blijkt dat jij überhaupt moet betalen?
  5. Zo ja zou je dat willen quoten hier?

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Pagina: 1