Aansluiten subgroepenkast noodwoning op bestaande groepenkas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kapt.Mobylette
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-01 11:26
Hallo!

Ik weet niet of het helemaal de bedoeling is, maar ik hebt het idee dat hier veel kennis is en ik zou graag commentaar krijgen op het aansluiten van een noodwoning op een bestaande groepenkast.

De noodwoning heeft een subgroepenkast met 1 hoofdschakelaar en 3 aardlekautomaten (aardlekschakelaar en installatieautomaat ineen) met B-karakteristiek / 16 A / 30 mA. De bestaande groepenkast heeft een hoofdschakelaar, een aardlekschakelaar en 5 groepen met smeltzekeringen. De 5e groep is niet aardlek-beveiligd.

In drie groepen is de B 16 A zekering vervangen door een B 20 A zekering. Van elke 20 A groep is een kabel gelegd naar de noodwoning (dus drie kabels), die zijn aangesloten op de hoofdschakelaar van de subgroepenkast. De kabels zijn 25 meter lang.

Ik weet niet of het helpt, maar ik heb het in een ééndraadschema proberen te vangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GADAWMbkZLKTqwtP_-UFzn1PWhk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AcXyfbbslVCfd4sHC1HQdQh0.png?f=fotoalbum_large

Hier kon ik niet goed de hoofdschakelaar van de subgroepenkast kwijt, die staat er nu 3x in, maar het is er maar eentje.

Kan (moet) dit veiliger? Is het correct?

Dank alvast + groet!

edit: schema verbeterd

[ Voor 7% gewijzigd door Kapt.Mobylette op 22-12-2025 11:47 ]

Alle reacties

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-01 06:42

DjVe

Hatsaflats!

Dit kan alle kanten op gaan. Maak eens een foto van de onderverdeler in de noodwoning en je hoofd verdeelkast in de woning. Bij voorkeur met de kap eraf.

Het lijkt erop dat er in de hoofdverdeelkast een 3-fase distributiegroep gemaakt is, die naar een 3-fase hoofdschakelaar loopt in de noodwoning. Daar hoeft officieel geen aardlekbeveiliging tussen te zitten, indien de afschakeltijden behaald worden.

• Kapt.Mobylette
Tuurlijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0YaGJI0mHL0IfWclGek_JJcxJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FepleMhbIlT8u6XFAm7FuUzb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emcZR27k176yLYv-3rEhAznejHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Mu2Li6MDvx5AU3C223neRnJ.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat om nu een 1x35A aansluiting. Ik heb ook het schema aangepast.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:32
@Kapt.Mobylette
Zekeringen zijn er primair om de bedrading te beveiligen en daarmee gevaarlijke situaties in je muren. Alle zekeringen zijn hierop keurig afgestemd, echter kan je de hoofdschakelaar wel makkelijk overbelasten. Elke noodwoning kan namelijk 20A vragen en de hoofdschakelaar kan max 40A aan.
Echter is dat niet veel anders dan in een gewone woning, je kan daar ook prima 9 x 16A groepen hebben op 1 hoofdaansluiting van 1x35A. Dat is hier feitelijk ook gedaan, elke noodwoning heeft 3 groepen van 16A, er zit dan alleen nog een groep van 20A tussen richting de hoofdaansluiting.
Gevoelsmatig zou dit zelfs veiliger zijn dan in een standaard woning, want er zit op de hoofdaansluiting 3x 20A aangesloten ipv. 9/12 x 16A. Dus als een noodwoning langere tijd meer dan 20A vraagt, zou eerst de B 20 A zekering eruit moeten gaan.

Enige andere hier is dat elke noodwoning dezelfde zware gebruiker zou kunnen hebben, dus bijv. 3x een oven. De meeste huizen hebben niet 3 ovens.

Wat is trouwens de reden van je vraag? Waarom vermoed je dat dit niet veilig is?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Dit is zo niet toegestaan. Je gebruikt nu drie voedingen om één kast te voeden. Daarnaast is het invloeden van drie aders op één klem (met een adereindhuls) niet toegestaan. Deze zijn bedoeld voor maximaal twee aders.

Dus in dit geval: Je gaat vanuit je hoofdverdeelkast met èèn smeltzekering (bijvoorbeeld een B20) met een 4mm kabel naar een lasdoos buiten de verdeelkast. Daar mag je die drie kabels parallel zetten en je doet hetzelfde net voor je onderverdeelkast.

Ik begrijp überhaupt niet wat de gedachtegang is om het zo aan te sluiten. Wat zit er op die onderverdeelkast aangesloten qua gebruikers en wat wordt er gelijktijdig gebruikt?

Ik zou ook adviseren om je hoofdverdeelkast te moderniseren. Ik zie een hoop ongeïsoleerde metaal, de componenten zijn minimaal 30 jaar oud (dus ook de aardlekbeveiliging). Een vervangende kast heeft eigenlijk alleen een hoofdschakelaar en twee afgaande groepen (bij voorkeur met aardlekbeveiliging) nodig hebben. Kost je qua materiaal wellicht €200.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:44
Ik dacht dat het om 3 subverdelers ging.

Dit is fout, maximaal een kabel per zekering.
Je hebt nu zekeringen parellel gezet, dat is nooit toegestaan.

• Kapt.Mobylette
Dank voor je uitgebreide antwoord!
DjVe schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:13:Ik begrijp überhaupt niet wat de gedachtegang is om het zo aan te sluiten. Wat zit er op die onderverdeelkast aangesloten qua gebruikers en wat wordt er gelijktijdig gebruikt?
Elektrische kachels van 1200watt, 1 per groep. Verder een boiler, 220v inductieplaat en lichtpunten.
DjVe schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:13:Ik zou ook adviseren om je hoofdverdeelkast te moderniseren. Ik zie een hoop ongeïsoleerde metaal, de componenten zijn minimaal 30 jaar oud (dus ook de aardlekbeveiliging). Een vervangende kast heeft eigenlijk alleen een hoofdschakelaar en twee afgaande groepen (bij voorkeur met aardlekbeveiliging) nodig hebben. Kost je qua materiaal wellicht €200.
Dat gaat nog gebeuren. Het gaat hier om een renovatie, vandaar de tijdelijke noodwoning.

• Kapt.Mobylette
jeroen3 schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:25:
Ik dacht dat het om 3 subverdelers ging.
Nee, gaat om een 1x35A aansluiting, 1 groepenkast en 1 subgroepenkast.
Dit is fout, maximaal een kabel per zekering.
Je hebt nu zekeringen parellel gezet, dat is nooit toegestaan.
Dit begrijp ik niet helemaal. Er is nu toch 1 kabel per zekering? B20A > kabel > hoofdschakelaar > B16A. En dat dan 3 keer. Er zitten zeker niet 2 zekeringen naast elkaar op 1 kabel.

• jeroen3
Kapt.Mobylette schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:50:
[...]
Dit begrijp ik niet helemaal. Er is nu toch 1 kabel per zekering? B20A > kabel > hoofdschakelaar > B16A. En dat dan 3 keer. Er zitten zeker niet 2 zekeringen naast elkaar op 1 kabel.
En bij de nul dan?

• Kapt.Mobylette
chrisborst schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:12:
@Kapt.Mobylette
Zekeringen zijn er primair om de bedrading te beveiligen en daarmee gevaarlijke situaties in je muren. Alle zekeringen zijn hierop keurig afgestemd, echter kan je de hoofdschakelaar wel makkelijk overbelasten. Elke noodwoning kan namelijk 20A vragen en de hoofdschakelaar kan max 40A aan.
Maar bij 20A zou eerst de 16A zekering in de noodwoning (er is maar 1 noodwoning) afschakelen, denk ik?
Echter is dat niet veel anders dan in een gewone woning, je kan daar ook prima 9 x 16A groepen hebben op 1 hoofdaansluiting van 1x35A. Dat is hier feitelijk ook gedaan, elke noodwoning heeft 3 groepen van 16A, er zit dan alleen nog een groep van 20A tussen richting de hoofdaansluiting.
Wat de bedoeling is, is dat iedere groep van de noodwoning (er is sprake van 1 noodwoning) op 1 groep van de hoofdstoppenkast is aangesloten.
Wat is trouwens de reden van je vraag? Waarom vermoed je dat dit niet veilig is?
Ik heb het zo aangesloten en ik denk niet dat het onveilig is, maar hoor graag ook andere inzichten.

• Kapt.Mobylette
Ha, zo! Je bedoelt de 3 nul draden van de drie kabels die bij elkaar komen in de hoofdschakelaar? Is het dan veiliger om elke kabel rechtstreeks op de groep aan te sluiten?

Moet (NEN) er niet met 1 handeling de hele zaak spanningsloos gemaakt kunnen worden? Daar is de hoofdschakelaar voor.

• jeroen3
Kapt.Mobylette schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:03:
[...]

Ha, zo! Je bedoelt de 3 nul draden van de drie kabels die bij elkaar komen in de hoofdschakelaar? Is het dan veiliger om elke kabel rechtstreeks op de groep aan te sluiten?

Moet (NEN) er niet met 1 handeling de hele zaak spanningsloos gemaakt kunnen worden? Daar is de hoofdschakelaar voor.
Ja, en nu heb je dus drie handelingen nodig om deze onderverdeler veilig te stellen.
Je moet twee van die xmvk kabels verwijderen.

• Kapt.Mobylette
jeroen3 schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:08:
[...]

Ja, en nu heb je dus drie handelingen nodig om deze onderverdeler veilig te stellen.
Je moet twee van die xmvk kabels verwijderen.
Dank je. Ik probeer je te begrijpen. Als ik alles over 1 kabel doe, ga ik dan niet (met 3x 16A) ruim over de 20A heen? Het verbruik met 3 elektrische kachels en de boiler blijft misschien net onder de 20A. Maar drie groepen in de subgroepenkast op 1 groep in de hoofdgroepenkast, is dat veiliger dan dit?

Dat de hoofdgroepenkast een hoofdschakelaar heeft en daarmee alles in 1x veilig stelt is niet voldoende?

• Kapt.Mobylette
De reden voor 3 kabels is overigens dat de aansluitwaarde van de noodwoning 6kw is en ik ging er vanuit dat dat teveel is over een 3 aderige 2,5mm2 kabel.

• jeroen3
Ja, 6kw is teveel voor 2.5mm. Dus dat zul je moeten knijpen.

Als je denkt over de limiet te gaan moet je een dikkere kabel leggen, en niet drie parallel.

Even juist ontwerp maken, niet gaan beunen.

• Kapt.Mobylette
Dus de juiste aanpak (zonder knijpen) zou zijn 1 groep naar 32A "ombouwen" (25A is net te weinig, 32A is de volgende stap) en 4mm2 kabel leggen?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:03

BCC

Wat komt er binnen ? 1 of twee fase ? Anders zou ik 1 fase naar het noodgebouw leggen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Kapt.Mobylette schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:58:
Dus de juiste aanpak (zonder knijpen) zou zijn 1 groep naar 32A "ombouwen" (25A is net te weinig, 32A is de volgende stap) en 4mm2 kabel leggen?
Wat ik eerder al zei: je mag best drie kabels parallel leggen (dat is ruim afdoende voor 6kW), maar die bundeling moet je buiten de verdeelkast maken (in een lasdoos bijvoorbeeld).

• Kapt.Mobylette
BCC schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:04:
Wat komt er binnen ? 1 of twee fase ? Anders zou ik 1 fase naar het noodgebouw leggen.
1x35A

3x25A komt eraan, maar duurt nog maanden.

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-01 17:31
Misschien een open deur, maar wellicht een elektricien inhuren als je enige twijfel hebt?
Dan weet je zeker dat het in orde is.

• Kapt.Mobylette
CuBras schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 00:05:
Misschien een open deur, maar wellicht een elektricien inhuren als je enige twijfel hebt?
Dan weet je zeker dat het in orde is.
Dank. M’n elektricien heeft het zo gezien, vond het oké.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kapt.Mobylette schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:16:
[...]

Dank. M’n elektricien heeft het zo gezien, vond het oké.
Onmogelijk Of een beunn

Regels -
Hoofd verdeler is je meterkast
In je cabin heb je dan een onderverdeler

In je hoofd verdeler doe je 1 hoofdzekering -kabel naar cabin en daar aansluiten op hoofdschakelaar van die onderverdeler en dan weer via alamat of aardlekschakelaars naar eindgroepen.

Tip - type dit in op chatgpt

Met 1x35a en een 6kw aansluitwaarde zit je al wat krapjes misschien laten upgraden naar 3x25a voor zelfde aansluiting - kan je met een 3x16 krachtstroomstekker de cabin inpluggen. (Dit zou een goede electricien voorstellen)

• Kapt.Mobylette
Het is een echte elektricien en heeft in m’n vorige huis de hele elektra aangelegd. Ik vertrouw hem en kan enorm met hem lachen, maar hij heeft altijd enorme haast, vergeet nog wel eens wat & werkt onder spanning.

Maar mijn topic gaat niet over elektriciens maar met name of de huidige situatie veilig is.

• jeroen3
DjVe schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:15:
[...]

Wat ik eerder al zei: je mag best drie kabels parallel leggen (dat is ruim afdoende voor 6kW), maar die bundeling moet je buiten de verdeelkast maken (in een lasdoos bijvoorbeeld).
Je moet echt oppassen met de formulering in dit soort topics richting leken.

Als je drie kabels naar het de noodwoning brengt, zijn dat de drie eindgroepen. Die mogen nergens met elkaar in contact komen. Niet met de fase, niet met nul, en ook niet met aarde. En ook niet binnen hetzelfde leidingsysteem lopen, en dus ook niet binnen dezelfde lasdozen uitkomen.

In de elektra mag je enkel de ster topologie toepassen.
Parallel of ring is alleen toegestaan in uitzonderlijke situaties, en daar ga je met huis elektra nooit aan komen.
Zelfs je 2p2n kookgroep is elektrisch niet parallel.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 23-12-2025 13:39 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

jeroen3 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:38:
[...]

Je moet echt oppassen met de formulering in dit soort topics richting leken.

Als je drie kabels naar het de noodwoning brengt, zijn dat de drie eindgroepen. Die mogen nergens met elkaar in contact komen. Niet met de fase, niet met nul, en ook niet met aarde. En ook niet binnen hetzelfde leidingsysteem lopen, en dus ook niet binnen dezelfde lasdozen uitkomen.

In de elektra mag je enkel de ster topologie toepassen.
Parallel of ring is alleen toegestaan in uitzonderlijke situaties, en daar ga je met huis elektra nooit aan komen.
Zelfs je 2p2n kookgroep is elektrisch niet parallel.
Ho, wacht even ;)

Ik had het over het paralel zetten van 3 kabels bij gebruik van een distributiegroep. Dus een enkele afgaande N+1 groep met eigen overstroombeveiliging. Buiten de kast de 3 kabels paralel zetten en hetzelfde doen net voor de onderverdeelkast, zodat er gewoon weer N+1 binnenkomt op de verdeler.

Dat wordt ook in grotere systemen ook gewoon toegepast (het is soms voordeliger/prettiger bouwen met twee relatief dunne voedingskabels (YMVK) dan met 1 hele dikke.
Pagina: 1