De Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond zaaien paniek over netto terugleverkosten na afschaffing van de salderingsregeling. Dat omdat er enkele piepkleine energieleveranciers zijn (Innova en docher Gewoon Energie en Meta) die na 1 januari 2027 5,6 ct per kWh netto terugleverkosten rekenen. Maar de grote energieleveranciers betalen na 1 januari 2027 een kwart cent netto per teruggeleverde kWh. (Natuurlijk weten wij, i.t.t. bovengenoemde paniekzaaiers, ook dat zonnepanelen nog altijd rendabel blijven dankzij het eigen directe verbruik). Zelf heb ik nu gekozen voor een dynamisch contract met over het laatste jaar gezien een gemiddelde marktprijs = terugleververgoeding van 5 cent per kwh netto. Terwijl ik dankzij de Solaredge app, bij negatieve stroomprijzen (ik heb immers ondanks gasloos stoken met mijn airco een jaarlijks overschot) de omvormer automatisch kan laten uitvallen.
Maar een energieleverancier kan dan wel beweren dat ze nog een schamele kwart cent per teruggeleverde kWh gaan uitbetalen maar dan moet die energielevercier je aanvraag van een energiecontract nog wel goed keuren. Derhalve mijn vraag heeft iemand bij Eneco of Vattenfall ect een (meerjarig) niet-dynamisch energiecontract kunnen regelen waarbij er na 1 januari 2027 inderdaad die kwart cent per kWh netto teruggelevering wordt gerekend?
...
Maar een energieleverancier kan dan wel beweren dat ze nog een schamele kwart cent per teruggeleverde kWh gaan uitbetalen maar dan moet die energielevercier je aanvraag van een energiecontract nog wel goed keuren. Derhalve mijn vraag heeft iemand bij Eneco of Vattenfall ect een (meerjarig) niet-dynamisch energiecontract kunnen regelen waarbij er na 1 januari 2027 inderdaad die kwart cent per kWh netto teruggelevering wordt gerekend?
...