Celeron 850 die geen 850 haalt?

Pagina: 1
Acties:

• brilsmurf
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:08
Ik ben bezig een computer te upgraden van p2-233 naar een celeron2-850.
Hiervoor heb ik een abit st6-raid moederbord gehaald, een cel-2 850Mhz (boxed,dus met intel-koeler) en 256 mb 133Mhz geheugen.
Het heeft onboard sound en er zit nog een Diamond stealth2 videokaart in.
Het probleem is nu zodra ik een koetje aanzet (dus 100% processorbelasting)de computer na korte of langere tijd gaat hangen. (vast of blauwe schermen etc) Ik moet dan ook even wachten met opstarten, anders start ie niet goed op (loopt vast).
De temperatuur van de processor is bij dit alles maximaal 39 C na een uurtje processorbelasting.
(Soms loopt hij na 5 min vast, maar het langste was 5 uur achter elkaar 100%proc-belasting)
Ook geeft hij regelmatig ongeldige bewerkingen voor explorer en zo, dus dan ook weer opnieuw opstarten.
Ik heb bij de intel-koeler dat spul er tussen uit gehaald en arctic silver2 ertussen gedaan, maar geen verbetering (wel temp 4C lager (43 naar 39), maar nog steeds onstabiel).
Ik heb een 230Watt voeding.

Ik heb me vanmiddag trouwens een iceberg ib-65 koeler in mn handen laten douwen. Kan daar niets over terug vinden, maar eens kijken of de temp nog wat lager kan, alhoewel ik denk dat ie al niet echt hoog is zo.

Misschien iemand een idee waar dit aan kan liggen, want overklokken hoef ik op deze manier natuurlijk helemaal niet aan te denken. :(

• brilsmurf
Nog iets: met rc5 aan en dan bv een videoclipje (mpeg)met mediaplayer loopt ie geheid vast.
Alleen videoclips gaat wel goed.

Is 230 watt dan te weinig???

• VO-Zephyr
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-03-2024
denk eerder dat t je mem is.. als je proc te heet word is t imho altijd t bevriezen van je scherm, niet zozeer blue screens enz

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op woensdag 19 september 2001 17:40 schreef brilsmurf het volgende:
Nog iets: met rc5 aan en dan bv een videoclipje (mpeg)met mediaplayer loopt ie geheid vast.
Alleen videoclips gaat wel goed.

Is 230 watt dan te weinig???
230 watt kan genoeg zijn, maar als die voeding origineel bij een PII 233 zat, is die voeding ondertussen wel vol met stof gaan zitten waardoor oververhitting een probleem kan worden.

Waar ik eerder problemen verwacht is dat je chipset misschien oververhit raakt. Alleen RC5: weinig I/O verkeer, want vrijwel alles gebeurt in cache. RC5 en film: swapperdeswap, wisselen tussen RC5 en player = veel I/O.

Of misschien een combinatie: dat de voeding niet genoeg stroom kan leveren voor én een 100% belastte chipset én een 100% belastte CPU.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53

Opa

Nu Multifocaal!

Geheugen stück?

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40
In de handleiding van m'n chaintech mobo staat iets van waarom loopt mijn celeron elke 5 minuten vast. Je moet dan iets in de bios veranderen, ik zal ff kijken wat het is.

• Pc123
After installing my Celeron CPU the system crashes every 5 minutes. What's wrong ?

Check in the second page of the BIOS for the option CPU L2 Cache ECC Checking and disable this function.

Misschien helpt het.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Je Celeron zit op zo'n converter-kaartje he? (Slot 1 --> socket 370). Die kan ook wel eens de boosdoener zijn bij zulke hoge snelheden (>800MHz)

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

kijk ff of de Vcore wel klopt...

• Selachii
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-07-2020

Selachii

gamedev

de busspeed staat op 66 en hij wordt nog zo heet ? Heeft iemand anders hem gebouwd? Of jij zelf ?

...gamen blijft leuk...

• brilsmurf
agressive--> Ik zal eens een reepje uit mn eigen computer proberen, goeie tip.

Jumpstart--> De kast is pas een jaartje oud, waar ik toen een oud moederbord met p2-233 in had gezet, dus voeding is nog relatief jong.
Maar ik heb m wel even uitgeblazen.
Mn kast staat open en de chipset voelt niet echt warm aan.

victorvo--> Ik zal eens een reepje uit mn eigen comp proberen.

pc123-->die stond bij mij inderdaad ook op enabled. ff uitgezet, bedankt voor de tip!

Varienaja--> Nee hoor, hier past ie direct op, geen converter voor nodig, dus dat kan het probleem niet zijn.

fatboy of nirvana--> Core klopt, staat op 1.70 Volt. Heb m in bios op 1.65 gezet waardoor de klachten iets lijken te verminderen. Toch voeding misschien?

selachii--> cel2-850 heeft 100 mhz bus, maar hij is toch niet echt heet? En ik ben m inderdaad zelf aan het bouwen, net zoals ik mn oude cel2 566@877 gebouwd heb waar ik nu achter zit. :)

• brilsmurf
Hmmm
Na het veranderen in mn bios leek ie een stuk beter te draaien.

In een poging een fout op te wekken om stabiliteit te testen liep ie zo vast dat ie nu bij scandisk van alles fout ziet, en wel zoveel dat format c waarschijnlijk de enige oplossing is.
(Het systeem is er overigens gisteren opgezet)

Het leek wel te verbeteren met die biosaanpassing.
Hij liep echt zwaar vast toen ik met cdromspeler (open 52 speed) een video wilde afspelen. (ipv de hd)

Doet me weer denken aan een slechte voeding...

• brilsmurf
ok, format c

Loopt zelfs vast tijdens windows setup :(

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op woensdag 19 september 2001 19:14 schreef brilsmurf het volgende:
ok, format c

Loopt zelfs vast tijdens windows setup :(
Wat een vaag probleem joh... al ander geheugen geprobeerd?

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Ik zou m'n Vcore juist wat hoger zetten (39 graden is toch een mooie temp.)

Een cliche is ooit origineel begonnen

• brilsmurf
ander geheugen ga ik dadelijk proberen.
Heb nu eerst mn cdrom op de voeding van mijn andere computer gezet.
kijken of het scheelt

• brilsmurf
weer vastgelopen tijdens setup
nu geheugen vervangen
wordt vervolgt...

tips nog steeds welkom :)

• brilsmurf
eerste keer application error, 2e keer komt ie zn bios niet eens meer door.
Ik weet het niet meer.......
:( :( :( :(

• Pc123
Op woensdag 19 september 2001 19:57 schreef brilsmurf het volgende:
eerste keer application error, 2e keer komt ie zn bios niet eens meer door.
Ik weet het niet meer.......
:( :( :( :(
Misschien is die celeron dan gewoon kapot.

• brilsmurf
Nu weer tijdens setup:

EEn interne stapeloverloop heeft deze sessie tot stilstand gebracht. Wijzig de instelling STACKS in het bestand CONFIG.sys en probeer het opnieuw.

Dit soort vage meldingen doen me denken dat mn hd kapot is misschien.
Is een 4.3 gig quantum fireball, misschien te oud voor zo'n nieuw moederbord?

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

EXX

EXtended eXchange

Ik heb dit soort vage klachten ook gehad bij het installeren van WIn 95 OSR 2.5 op de Pentium 75 van mijn schoonvader.

Eerst een memtest progje gedraaid: die gaf memory fouten. RAM modules gewisseld: fouten bleven!

Bleek achteraf de L2 cache om zeep te zijn.
In BIOS de L2 cache afgezet en toen liep ie vlekkeloos. Dat heb ik toen maar zo gelaten, geen L2 cache op een P75 waar voornamelijk MS Word en Excel op draaien is niet zo een probleem ;) Op een Celeron 850 is dat een heel ander verhaal; die loopt zonder L2 cache wel, maar erg vlotten wil dat niet.

edit:

tiepvauten

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Je moet gewoon door testen elke onderdeel uitsluiten.
Eerst zou ik geheugen vervangen.
(Als er 2 modules in zitten, test ze dan 1 voor 1)
Persoonlijk verdenk ik zeker ook de voeding, wat jij zelf ook al dacht.
Ik heb al eens een probleem machine gehad die zomaar, spontaan om de zoveel tijd vast liep... de ene keer naar 5 minuten, de andere keer naar 5 uur! Oorzaak: voeding defect.

Ik verwacht niet dat de cpu defect is, dat komt praktisch niet voor... of die doet het of die doet helemaal niets.

Pak eens een andere voeding.. ik test zelf met een klein voedinkje van 150 W en die werkt gewoon met een Celleron.

Controlleer ook het contact tussen cooler en cpu... als de cooler er scheef op zit, krijg je een luchspleetje tussen cpu en cooler, waardoor die cooler niets koelt. Dus dan kan zelfs de pc niet booten...
Ik hoop iig niet dat dat het probleem is, want dan is je cpu een beetje gebakken...

Succes!

• brilsmurf
Geheugen heb ik al vervangen (werkende in mijn eigen computer), eigenlijk zonder resultaat.
Heb nu een nieuwe voeding (silent systems)en ook gelijk een nieuwe hd (maxtor 30gb 7200toeren)gehaald, eens kijken of dat helpt.

Ik had al een nieuwe cdrom speler gehaald omdat ik die eerst verdacht, dus dan heb ik eigenlijk alles gehad. :(

Dat van die L2cache kan ik ook nog ff proberen vanavond.

Heb trouwens ook een nieuwe videokaart (geforce2) gekocht, deze was ook al wat ouder en heb geen zin om WEER naar de compzaak te gaan.

(Hiermee wordt de computer van mijn dochtertje dus sneller dan die van mezelf, als alles tenminste gaat werken :D )

Overigens, de koeler (intel-boxed, zelf arctic silver 2 onder gedaan) heeft er steeds goed opgezeten en de temp kwam niet boven de 39 graden en de koeler voelde lauw aan, heb overigens nog wel een iceberg ib-65 liggen voor de zekerheid, mocht het er nog van komen dat ik dit systeem nog eens kan overklokken.

• brilsmurf
update:
-nieuwe voeding erin gezet
-nieuwe hd erin gezet (30 gig maxtor)
-nieuwe videokaart erin gezet (geforce2)

met fdisk alles partitioneren en dan formatteren
Installen win98

tot nu toe alles ok

Nu ,tijdens het laden van mn drivers voor mn moederbord, ineens WEER dezelfde fouten (intel ultra ata storage driver)

Kortom weer stack underflow, harde reset, vastlopen tijdens het scannen erna (vind eerst nog zeer veel fouten) dan ook weer i/o error in mn floppy drive

Kortom alles vervangen en nog steeds dezelfde ellende
:( :( :( :( :( :( :(

Dit is al het tweede abit st6-raid moederbord wat ik heb, de eerste was ook al kapot.

Wat is dit allemaal?

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bij mij loopt ie op 1095 :)

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Ik zou je Vcore eens proberen op 1,75V of zo...kan veel schelen.
Op woensdag 19 september 2001 18:09 schreef Selachii het volgende:
de busspeed staat op 66 en hij wordt nog zo heet ? Heeft iemand anders hem gebouwd? Of jij zelf ?
Nee een 850 Cellery loopt met een FSB van 100Mhz en een multiplier van 8,5! :)

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• brilsmurf
Welnu : moederbord (weer) teruggebracht, en ook daar storing geconstateerd.

Processor met 4 (!) andere moederborden geprobeerd: allen zelfde storing.

Mijn moederbord met andere processor: nog steeds zelfde storing.

Schiet mij maar lek.

Maar moederbord en processor liggen nu weer in de winkel waar ze nu grondig gaan uitzoeken waar het aan ligt (zeggen ze).

• brilsmurf
Afijn, ook 2e moederbord is dus kapot. (abit st6-raid)
Mocht ander model uitzoeken (heb voor asus gekozen) en die wordt me morgen toegestuurd.

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 17:41 schreef agressive het volgende:
denk eerder dat t je mem is.. als je proc te heet word is t imho altijd t bevriezen van je scherm, niet zozeer blue screens enz
Gelul...kan ook zeer goed warmte zijn..
te weinig voltage is vaak een freeze
Pagina: 1