Heeft extra RAM nog zin?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• linksback
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:53
Ik heb ooit een hele oude desktop pc met Lenovo Bantry CRB moederbord en AMD A8-700 Kaveri processor en 8 Gig RAM (DDR3) gekocht. Met Rufus heb ik er Windows 11 op weten te krijgen, maar het houdt uiteraard niet over. Ik gebruik de pc voornamelijk voor wat administratief werk en streamen.

Ik heb nog twee slots over op het moederbord. Heeft het daadwerkelijk zin om daar nog extra geheugen bij te prikken, of gaat die winst minimaal zijn? Budget is max 75-100 EU.

Thanks!

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:07
Belangrijker is dat het OS op een SSD geïnstalleerd is.

2e hands kost DDR3 weinig, soms zelfs gratis. Nog eens 2x4GB erbij prikken kan W11 zeker van profiteren maar zoals gezegd, ssd zet meer zoden aan de dijk.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:09

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Als je het alleen administratief gebruikt en wat streamwerk, wat let je dan om er gewoon Linux Mint op te draaien? Lekker gebruiksvriendelijk, licht én geen 8GB nodig.

youtube.com/@hisrep

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:07
Elke Bulldozer-cpu (zeker een 2-4 core) is dusdanig traag dat het een bottleneck op zich is. Mijn inziens is die bottleneck dusdanig dat 8 GB qua ram weinig extra beperking oplevert.

Als je geen SSD hebt, is dat zeker wel nog een mogelijkheid om de response en opstarten van Windows sneller te laten gaan. Mocht het geheugen met 8 GB toch een beperking zijn, dan los je dat ook bijna geheel weer op met een SSD.

Heb je al eens gekeken op hoeveel je cpu staat en hoeveel geheugen er in gebruik is?

[ Voor 3% gewijzigd door White Feather op 21-12-2025 19:17 ]

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Je systeem gaat niet merkbaar sneller worden als je van 8 naar 16 GB werkgeheugen gaat, ik heb zelf nog een A10-7850K draaien met een overclock, een SSD en het maakt niet uit of ik er 8 of 16 GB geheugen in zet, de cpu is gewoon te oud.