Vraag

• Drukkert
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-12 00:03
Ik heb een huis gekocht, bouwjaar 1969 en energielabel C. Woonoppervlakte 120 m2 en ongeveer 410 m3.
Woning is voorzien van dakisolatie, vloerisolatie en grotendeels dubbel glas.
Het betreft een middenwoning waar geen buitenmuur (spouw) isolatie aanwezig is.
De CV-ketel is uit 2008, dus deze loopt tegen het einde van zn levensduur.

We zijn van plan om er een pelletkachel in te plaatsen, mede om de gezelligheid van vuur.

Bij de hypotheek hebben we een verduurzamingshypotheek afgesloten.
Hiervan willen we (ongeveer 8) zonnepanelen plaatsen, de buitenmuren isoleren en eventueel wat glaswerk/kozijnen vervangen. Budget van 15.000 euro zal er dan grotendeels doorheen zijn.

De ketel gaan we vervangen door een CW3 variant in combinatie met een 300 liter boiler. De ketel heeft dan ruim capaciteit om de woning te verwarmen. Dit moet uit eigen middelen worden gedaan (naast de shitload aan kosten die je om je oren krijgt met dit hele project!)

Wat denkt de Tweaker Community, is dit een slimme opzet, of kunnen we beter voor een warmtepomp gaan?
Deze kost ons ongeveer 12.500 euro. Dan hebben we geen zonnepanelen en geen ruimte om de buitenmuren te isoleren. Wel kunnen we eventueel iets schuiven met de middelen om toch eea extra te doen buiten de verduurzamingshypotheek om, maar bij voorkeur niet.

Graag jullie reacties!

Alle reacties

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:04
Ik zou de kosten eerst eens op een rij zetten met realistische bedragen, isoleren komt altijd op plek 1
Je kunt je verduurzamingsproject vervolgens gefaseerd uitvoeren terwijl je in de woning woont, de ketel zou nog even mee kunnen, je krijgt inzicht in het werkelijke verbruik wat een goede basis is voor de warmtepompkeuze. Ondertussen kun je sparen voor een warmtepomp en zonnepanelen.
Kiezen voor een gasgestookte ketel raad ik af mede omdat gas steeds duurder wordt (energiebelasting stijgt de komende jaren, transportkosten stijgen, kale gasprijs blijft een onzekere factor, verplichte bijmenging gaat tot hogere kosten leiden en dan nog ETS2 belasting die voor de deur staat) en je wil verduurzamen zoals je schrijft en daar past een gasgestookte ketel niet bij.

[ Voor 32% gewijzigd door Jan Workum op 21-12-2025 20:19 ]

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:48
Eens met Jan. Spouwisolatie is zo terugverdiend en verhoogd het comfort ook nog eens flink.

De juiste warmtepomp kiezen is wat lastiger dan de juiste CV ketel. Je zou een eventueel een hybride kunnen overwegen, dat komt wat minder nauw.

Als je nog gaat verbouwen, kijk eens kritisch naar het afgiftesysteem (radiatoren, leidingen, evt. vloerverwarming). Zorg dat die geschikt worden om bij lagere temperatuur het huis te verwarmen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Warmtepomp zou wel eens rendabeler kunnen zijn dan PV…

Hoe ziet het afgifte systeem er uit, @Drukkert ?

Vloerverwarming? Radiatoren (afmeting en type)?

Tussenwoning met deze afmeting en naisolatie zou rond de 5-6kW maximaal verlies moeten zitten… dat is met niet al teveel moeite meestal haalbaar.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:02

VPI

Dubbel glas of hr++ op het oog ziet het hetzelfde uit maar verschilt behoorlijk met isolatie waarde?

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:18
sowieso zoals eerder vermeld stap 1 isoleren, isoleren en nog eens isoleren. veruit de meest rendabele investering.

Loop daarnaast al het glaswerk na dubbelglas is niet fantastisch maar ook niet zo extreem veel slechter dan HR++ glas. als een raam lek is dan gelijk vervangen.

Ik snap persoonlijk de CW3 ketel met 300l boiler vat niet helemaal. als je dit soort fratsen gaat doen zeker om voor nu even wat cash te besparen. pak dan een hybride warmtepomp die je kan ombouwen naar Full electric en probeer zo lang mogelijk met je ketel door te gaan / wat extra sparen.

je zou eventueel losstaande systemen kunnen overwegen bijvoorbeeld een warmtepompboiler en een losse Monobloc warmtepomp voor CV systeem. dat scheelt wel iets in de kosten.

Zelf twijfel ik toch wel een beetje om gelijk de zonnepanelen te leggen, je pakt wel een groot deel van het jaar nog salderen mee wat best wel lekker meepakt aangezien de markt voor zonnepanelen flink om hun gat ligt en daardoor spot goedkoop zijn.

Laat anders wat experts langskomen en een analyse met bijbehoren offerte laten opstellen dan heb je iets meer zicht in de kosten.

Zou je eventueel zaken zelf kunnen doen? let wel op voor ISDE subsidie moet je minimaal 2 besparende maatregelen doen. ik verwacht dat dit zeker gaat lukken!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:53
@Chrisverst Dubbelglas niet extreem veel slechter dan HR++?
Dubbelglas is U waarde van 2,7 tot 3. HR++ is U waarde van 1.0 tot 1.2. Dat is factor 2-3 verschil.

Ik heb in 2010 de fout gemaakt om al het 32 jaar oude thermopane te laten zitten. Dat heb ik 3 jaar terug alsnog voor de hoofdprijs vervangen door HR++. Had ik veel eerder moeten doen, het verschil in comfort is enorm.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:02
_JGC_ schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:46:
Dubbelglas is U waarde van 2,7 tot 3. HR++ is U waarde van 1.0 tot 1.2. Dat is factor 2-3 verschil.

Ik heb in 2010 de fout gemaakt om al het 32 jaar oude thermopane te laten zitten. Dat heb ik 3 jaar terug alsnog voor de hoofdprijs vervangen door HR++. Had ik veel eerder moeten doen, het verschil in comfort is enorm.
Inderdaad, gewoon dubbelglas of nieuw HR++ glas is een enorm verschil.
Nieuw glas met een spouw van 15 mm en isolerende afstandhouders kun je een U waarde van 1.0 halen, gewoon dubbelglas heb je bijna 3x zoveel warmteverlies.
Dit komt deels door de argonvulling en ook door coatings die stralingswarmte binnenhouden.

Mocht het vernieuwen van kozijnwerk ook op de wensenlijst staan in de toekomst overweeg dan gelijk tripel glas.

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:18
_JGC_ schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:46:

Het klopt dat het een groot verschil is, daarbij is het kosten/ baten een van de duurste opties. Vandaar isoleren veel interessanter is. Je zou voor ruiten zelfs nog een folie laag zelf kunnen plaatsen scheelt al iets.

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:10
fabudop schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:19:
Eens met Jan. Spouwisolatie is zo terugverdiend en verhoogd het comfort ook nog eens flink.

De juiste warmtepomp kiezen is wat lastiger dan de juiste CV ketel. Je zou een eventueel een hybride kunnen overwegen, dat komt wat minder nauw.

Als je nog gaat verbouwen, kijk eens kritisch naar het afgiftesysteem (radiatoren, leidingen, evt. vloerverwarming). Zorg dat die geschikt worden om bij lagere temperatuur het huis te verwarmen.
Doe wel goed onderzoek of je muur geschikt is.
Ons huis is gemetseld met geperforeerde stenen, en heb de muren laten na-isoleren.

Vlak voor de zomervakantie zag ik een rare plek bij wat houtwerk onder het kozijn, dit bleek helemaal verrot te zijn.

Oorzaak; een doorslaande muur. Oplossing, de isolatie er weer uit, hout werk vervangen, en de hele gevel opnieuw moeten laten voegen.

Daarbij, was mijn huis ook nog slechter geïsoleerd dan voor die tijd. Stel ik had geen hout tegen de muur, had ik dit nooit geweten, en was het na-isoleren alleen maar nadelig geweest.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Pagina: 1