Vraag

• DPC1974
  • Registratie: Februari 2015
  • Niet online
Dag Tweakers,

Ik overweeg over te stappen naar Unifi en wil op de bovenste verdieping een AP middenin een kamer (niet aan plafond of muur) kunnen plaatsen. Ik zat daarom te denken aan de UX7 in AP-mode omdat die handiger neer te zetten is dan een U7 Pro Wall of U7 In wall.

Mijn beoogde netwerk setup:
UCG Fiber > Flex 2.5g PoE > UX7 > Flex 2.5g Mini > privé pc + werk pc op aparte VLAN's.

Ik lees op Unifi-fora dat de UX7 in AP-mode geen VLAN's ondersteunt, maar dat dit valt te omzeilen met een Trunk poort tussen Flex 2.5g PoE en UX7, en in de Flex 2.5g Mini vervolgens per poort de juiste VLAN's toe te wijzen.

Klopt dit, of is dit vragen om problemen en kan ik beter kiezen voor een 'echt' access point zoals een U7 In-Wall?

Suggesties zijn welkom!

Daan

Beste antwoord (via DPC1974 op 22-12-2025 16:29)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DPC1974 schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:01:

Zoals @jeroen3 en @CyBeR opperen om de AP op de switch aan te sluiten in plaats van andersom, zou logischer zijn inderdaad. Maar dan zou de switch komen te staan waar de kabel uit de muur komt, en dat is niet de plek waar mijn pc's staan.
Huh? Als er een kabel uit de muur komt ipv een wandcontactdoos is dat op zich verkeerd aangelegd maar goed ik begrijp dat dat soort dingen gebeurt. Dan kun je gewoon met een koppelblokje de kabel verlengen en binnen die kamer alsnog naar de goede plek brengen. Wellicht heb je dan ook meteen een betere plek voor je AP te pakken.

Conveniently verkoopt Ubiquiti die ook, zij het alleen per 10: https://eu.store.ui.com/e...ant=uacc-rj45-coupler-c6a

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Alle reacties

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-01 17:00
Persoonlijk zou ik niet kiezen om een truc uit te halen om iets wat bedoeld is als router, in te zetten als AP.

Je hebt van Ubiquiti ook table stands voor de U7 Pro XG Wall en de U7 Pro Wall.

Waarvoor moet het AP dienen? Is het idee om alleen de kamer van Wifi te voorzien of meer?

• DPC1974
  • Niet online
Bedankt voor je reactie @PeeCee.

Ik zoek een AP die los op een bureau kan staan mét een ingebouwde switch (minimaal 1 poort) om naar een 5-poort switch te kunnen doorlussen.

Een UX7 hiervoor inzetten is niet mijn eerste keus inderdaad, maar de U7 Pro (XG) Wall heeft wel een table stand maar geen ingebouwde switch. En de U7 In Wall heeft wel een ingebouwde switch maar past niet op de table stand. Vandaar dat ik op de UX7 uitkwam.

Door hem in het midden van de verdieping op een bureau te plaatsen, hoop ik de hele verdieping (60 m2 verdeeld over 2 kamers met 10 cm dikke stenen muren) te kunnen bedienen qua Wifi.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:50
U7 in wall en 3d printed stand geen optie? Al dan niet te vinden via Etsy, Amazon of andere aanbieder die kan 3d printen.

Zoiets dus. https://www.etsy.com/nl/l...=share_ios_native_control

[ Voor 29% gewijzigd door TheKerremenke op 22-12-2025 07:40 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Het doorlussen van switches verdiend geen schoonheidsprijs.
Normaal neem je een centrale switch en sluit hier je edge devices op aan.

Dus als je al een kabel naar je bureau kan leggen, is een 2e kabel niet een optie?

Hoe minder er tussen jouw isp en je computer zit maakt het makkelijker om te troubleshooten.

ICE ICE Baby

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:35
Je kunt dat natuurlijk ook andersom doen en eerst een switch en dan pas het AP.
Je hebt sowieso een poe injector nodig, want je fiber heeft maar één poe output, en ik ga er vanuit dat daar al een AP bij ligt.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DPC1974 schreef op maandag 22 december 2025 @ 07:24:
Bedankt voor je reactie @PeeCee.

Ik zoek een AP die los op een bureau kan staan mét een ingebouwde switch (minimaal 1 poort) om naar een 5-poort switch te kunnen doorlussen.
Waarom niet andersom, en de AP aansluiten op de switch?

Kun je ook een Swiss Army Knife (https://eu.store.ui.com/e...ll-wifi/products/uk-ultra) nemen, die heeft ook een table stand.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:29
Hp Aruba Instant On AP22D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrS_OVK70FpLhM6zvyysDxcIEJE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ls9clMDucgyS0IuheQuKUhQC.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5q504xXoAUT5zX48X7AKhyWPmX4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ngK2Qyy1d2pcS8aMrQMRqaWR.jpg?f=user_large

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• DPC1974
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties! Ik beantwoord ze hieronder gebundeld.
TheKerremenke schreef op maandag 22 december 2025 @ 07:39:
U7 in wall en 3d printed stand geen optie?
Dat is een optie inderdaad. De reden om de UX7 te overwegen ipv de U7 In Wall met table stand, is dat ik mijn AP middenin een ruimte wil plaatsen en de UX7 een beter Wifi signaal in alle richtingen verspreidt dan een AP die bedoeld is voor aan een muur. Maar een router als AP gebruiken is ook niet zonder risico, dus als ik voor de U7 In Wall ga, dan zal het wel zo'n soort 3d table stand worden waarschijnlijk.
djmuggs schreef op maandag 22 december 2025 @ 07:42:
Het doorlussen van switches verdiend geen schoonheidsprijs.
Normaal neem je een centrale switch en sluit hier je edge devices op aan.

Dus als je al een kabel naar je bureau kan leggen, is een 2e kabel niet een optie?

Hoe minder er tussen jouw isp en je computer zit maakt het makkelijker om te troubleshooten.
Het liefste zou ik inderdaad een aparte switch en AP gebruiken en die beide direct op de hoofdswitch in de meterkast aansluiten via aparte kabels. Enige optie die ik daarvoor zie is dat ik de Coax uit de naastgelegen slaapkamer vervang door een ethernetkabel en die door de muur naar de werkkamer trek. Is het overwegen waard en wel stabieler inderdaad.

Zoals @jeroen3 en @CyBeR opperen om de AP op de switch aan te sluiten in plaats van andersom, zou logischer zijn inderdaad. Maar dan zou de switch komen te staan waar de kabel uit de muur komt, en dat is niet de plek waar mijn pc's staan. Dan zou ik dus 2 switches in de werkkamer hebben (bij muur en bij pc's) en dat maakt het ook niet minder foutgevoelig.

Acties:
  • Beste antwoord

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DPC1974 schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:01:

Zoals @jeroen3 en @CyBeR opperen om de AP op de switch aan te sluiten in plaats van andersom, zou logischer zijn inderdaad. Maar dan zou de switch komen te staan waar de kabel uit de muur komt, en dat is niet de plek waar mijn pc's staan.
Huh? Als er een kabel uit de muur komt ipv een wandcontactdoos is dat op zich verkeerd aangelegd maar goed ik begrijp dat dat soort dingen gebeurt. Dan kun je gewoon met een koppelblokje de kabel verlengen en binnen die kamer alsnog naar de goede plek brengen. Wellicht heb je dan ook meteen een betere plek voor je AP te pakken.

Conveniently verkoopt Ubiquiti die ook, zij het alleen per 10: https://eu.store.ui.com/e...ant=uacc-rj45-coupler-c6a

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:35
Je zou eens moeten weten hoeveel switches ik in mijn huis heb zodat ik niet een bundel kabels langs de plinten hoef te leggen :P

[ Voor 25% gewijzigd door jeroen3 op 22-12-2025 10:06 ]

• DPC1974
  • Niet online
Ik kies voor Unifi vanwege de mogelijkheid om uit te kunnen breiden naar een heel ecosysteem (protect, access, UNAS).

• Ben(V)
Een eco systeem voor netwerk apparatuur is in mijn ogen alleen maar lippendienst verlenen aan de marketing van de fabrikant.
Als spullen alleen maar goed met elkaar werken als ze van hetzelfde merk zijn moet je ze in mijn ogen vermijden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Ben(V) vind dat wel weer heel erg kort door de bocht, zeker als je kijkt naar de tijd die kost om het anders correct te configureren. Snap dat het misschien jouw hobby is, nog los van het risico van fouten etc. Dat er soms ook een stuk marketing achter zit klopt best, maar het Unifi is toch niet te vergelijken met een standaard Mesh setje. Waarbij mesh echt een term is die door marketeers word misbruikt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-01 15:26

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ben(V) schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:36:
Een eco systeem voor netwerk apparatuur is in mijn ogen alleen maar lippendienst verlenen aan de marketing van de fabrikant.
Als spullen alleen maar goed met elkaar werken als ze van hetzelfde merk zijn moet je ze in mijn ogen vermijden.
mwah niet mee eens, het unifi ecosysteem is wel heel lekker om in een thuis situatie om mee te werken hoor.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Ben(V)
Mijn mening is dat unifi pretendeert semi professioneel spul te leveren maar in de praktijk slechte software/firmware levert en zelden bug fixed.
Support is ook heel matig.
Hun standaard oplossing is een nieuwe model uit te brengen.

En mesh setjes zijn altijd marketing van alle fabrikanten, want het zijn uiteindelijk niets anders dan veredelde repeaters.
Maar dat is slechts mijn mening en iedereen moet zijn eigen mening vormen, maar het liefst niet enkel op basis van marketing.

• DPC1974
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:06:
[...]

… Dan kun je gewoon met een koppelblokje de kabel verlengen en binnen die kamer alsnog naar de goede plek brengen. Wellicht heb je dan ook meteen een betere plek voor je AP te pakken.

Zo’n koppelblokje had ik nog niet aan gedacht en biedt nieuwe mogelijkheden qua plaatsing van de AP inderdaad. Dan ben ik ook flexibeler qua AP en hoef ik geen UX7 te gebruiken.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

En @Ben(V) er zullen vast betere combinaties denkbaar zijn, maar de eenvoud van Unifi spreekt me wel aan.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-01 15:26

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ben(V) schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:42:
Mijn mening is dat unifi pretendeert semi professioneel spul te leveren maar in de praktijk slechte software/firmware levert en zelden bug fixed.
Support is ook heel matig.
Hun standaard oplossing is een nieuwe model uit te brengen.

En mesh setjes zijn altijd marketing van alle fabrikanten, want het zijn uiteindelijk niets anders dan veredelde repeaters.
Maar dat is slechts mijn mening en iedereen moet zijn eigen mening vormen, maar het liefst niet enkel op basis van marketing.
Het klinkt een beetje alsof jij een vooroordeel hebt en daaraan vast houdt, ik heb nu al 3 jaar het volledige unifi eco systeem, en ik heb nergens last van. Het bespaart mij enorm veel tijd, en alles is in te regelen via 1 centraal punt. Als je mesh gebruikt moet je sws achter je oren krabben.
Ik herken de punten die jij noemt dus totaal niet.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Ben(V)
Tja jij misschien niet, maar ik ben echt niet de enige.

Pagina: 1