Panasonic warmtepomp – tapwater warmt extreem langzaam op do

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Basvsu
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 11-01 15:36
Mijn vraag
... Hallo allemaal,

Ik loop al een tijdje tegen een hardnekkig probleem aan met mijn warmtepompinstallatie en hoop dat iemand met praktijkervaring kan meekijken. Het duurt 10 tot 12 uur tot dat de 300l tank van tapwater 5 graden is opgewarmd. Ook wordt de vloerverwarming cv leidingen warm, wat volgens mij niet de bedoeling is. Als ik de pompstand minimaal zet dan is de tank binnen 2 uur opgewarmd zet ik m op middenstand of hoog dan doet het systeem er heel lang over.
Zou het kunnen zijn dat de driewegklep defect is?ook is er temperatuur verschill van de Wp naar de verdeler van 10 tot 12 graden.
Er zijn hier monteurs geweest maar niemand kan me helpen.

Installatie
• Warmtepomp: Panasonic Aquarea (WH-SDC07H3E5 / vergelijkbaar)
• Tapwatertank: 300 liter
• Buffervat: 50 liter
• Afgifte:
• Beneden: vloerverwarming met lvt mengverdeler solar plus LTV met pomp
• Boven: standaard radiatoren

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
ik merk dus,
als ik de pompstand van de verdeler verzet dat het invloed heeft met het opwarmen van de warmwater tank( tapwater)
Als ik hem op minimaal zet. Heb ik te weinig flow om de vloer goed te verwarmen. En als ik op maximale pompstand zet dan duurt het heel lang voor dat het tapwater is opgewarmd
Instellingen staan verder goed.

Met vriendelijke groet,
Bas

Alle reacties

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:19
En geen van die monteurs heeft het idee gehad om de 3wegklep uit te wisselen?

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 21-12-2025 18:39 ]

• Basvsu
Nee, omdat ze het niet zeker wisten. Omdat ze niet bekend zijn met Panasonic Warmtepompen. En om onnodige kosten te voorkomen, wil ik het hier eens vragen.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:57
Ik zou meten of de driewegklep de juiste spanningen krijgt als de boiler gaat opwarmen. (Dat kan bijv. 230vac zijn of 24v). Zoja> driewegklep + actuator vervangen. Ik mag toch hopen dat je niet telkens voorrijkosten hoefde te betalen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:19
Basvsu schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:59:
Nee, omdat ze het niet zeker wisten. Omdat ze niet bekend zijn met Panasonic Warmtepompen. En om onnodige kosten te voorkomen, wil ik het hier eens vragen.
Het apparaat heeft een externe driewegklep toch?
Dat heeft weinig met Panasonic van doen.

Kun je daar een foto van zetten hier? Kunnen we eens zien.

• Basvsu
Ik zal het vandaag even doormeten ik ben benieuwd. Het is geen externe driewegklep.
Deze zit intern en met specifieke flensen. Deze kan ik ook niet uitwisselen voor een andere type. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFzgoBaDt9hAQJJ1qZG6cRNE0_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgmChPnTme1slA5dgCiQefew.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5NAH246MK3n9l83tPuspNFR4_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4PZPZh2rEGhHWtbpgrpQde1k.jpg?f=fotoalbum_large

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-01 12:25
Als je de actuator eraf haalt als je hem geforceerd sww laat maken, kun je zien of de volledige slag gemaakt is. Eventueel het asje met de hand verder draaien.

Dan weet je dat ook weer.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Basvsu
Hallo allemaal, daar ben ik weer. Bedankt voor jullie info. Ik heb de driewegklep en actuator gecontroleerd en ze werken. Maar het probleem ligt ergens anders. Ik ben erachter gekomen. Dat ik een terugslagklep mis op mijn retour van cv. De TA tapwater aanvoer gaat door de boiler en TR (retour) gaat via retour cv best ver weg van de WP. Waardoor het warme water in de retour cv stroomt en waarschijnlijk ook invloed heeft op de pomp. En daarom als ik de pompstand hoger heb staan dat het langer duurt voordat het warm water weer bij de wp is. Want de bedoeling is dat hij blijft circuleren. Totdat de tank zijn temp heeft bereikt. Klinkt dit een beetje logisch of heb ik het mis. Ik kan niets anders bedenken dan dit. Ik voel ook dat het retour van de cv erg warm wordt ook de radiator die ertussen zit warm wordt via retour.
Pagina: 1