Muurverf verkleurt op gekitte naden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
In 2018 heb ik meerdere binnenmuren geschilderd met latex. Vooraf heb ik op diverse plekken naden afgekit. Enkele jaren later zie ik dat de muurverf ter hoogte van deze gekitte naden is verkleurd: de kleur wordt daar duidelijk donkerder dan de rest van de muur.

Gebruikte materialen:
1. Muurverf: Sikkens Alpha Projecttex
2. Kit: vermoedelijk BISON Super acryl schilderskit

Volgens de productinformatie is deze kit overschilderbaar en UV-bestendig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QJZVtBi97zz_-9SAIaw--J0jms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJxfrXoK7SfOOUTF6nb75YOA.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens de kerstvakantie ben ik van plan de muren opnieuw te schilderen, dit keer in een andere kleur. Voordat ik begin, zit ik echter met de volgende vragen waar ik online geen duidelijk antwoord op kan vinden:

1: Wat is waarschijnlijk de oorzaak dat mijn muurverf verkleurt op plekken waar een overschilderbare acrylaatkit is gebruikt?

2: Bestaat de kans dat dit probleem opnieuw optreedt als ik direct een nieuwe laag muurverf aanbreng? (Als het niet noodzakelijk is, wil ik het voorstrijken van alle naden liever vermijden.)

Alle inzichten of praktijkervaringen zijn welkom.

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:52
Kleur zal altijd anders zijn op een andere ondergrond. Verder zit de kit in de hoekjes waar sowieso minder zonlicht op komt dan de rest van de muur.
Ben zelf overigens geen fan van Bison kit, gebruik zelf liever die van Den Braven.

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:48:
Kleur zal altijd anders zijn op een andere ondergrond. Verder zit de kit in de hoekjes waar sowieso minder zonlicht op komt dan de rest van de muur.
Ben zelf overigens geen fan van Bison kit, gebruik zelf liever die van Den Braven.
In dit geval zijn het echt verkleuringen t.o.v. de muur eromheen waar evenveel licht op valt.

Den Braven hoor ik vaker positieve reacties over. Goed om te onthouden. Waarom ben je geen fan van Bison kit?