Vraag

• peter_pdj
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 16:35
Hoi allen,
Mijn eerste bericht op tweakers, hoop dat er mensen zijn met leuke / goede tips.

Mijn vraag

Hoe zou ik mijn CV systeem beter kunnen optimaliseren?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6kQtvmkr5V1H-C-bu4lYkk1zU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aklUO5yGl7BBZc5EmVMgL9bP.png?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Het systeem werkt best prima, maar ik merk op dat als één enkele zone vraag heeft zoals de hobbykamer dit snel leidt tot pendelgedrag van de CV ketel en het langer duurt voordat de hobbykamer opwarmt.
Het werkt nu best oké op de huidige instellingen 60% pomp fixed, CV fan toerental zo laag mogelijk als toegestaan/veilig.
Ik heb de klepmotoren zodanig ingesteld dat ze OPEN/DICHT regelen omdat ik opmerk dat Evohome van zichzelf niet lekker regelt.
De reden dat ik hier naar vraag heeft eigenlijk ook te maken dat ik een custom ventilatie module heb gemaakt voor de hobbykamer die kan regelen op delta T toevoer/retour en ik opmerkte dat ik een delta T van slechts 5 heb. Toen dacht ik deze te willen optimaliseren naar 10-15gr.C, maar dan moet de flow omlaag (inregelventiel knijpen) hetgeen pendelgedrag weer in de hand werkt.
Wat ik opmerk aan de CV ketel dat die 55 gr.C water maakt, fan aftoert naar minimum en (bij 1 kleinere zone vraag) oploopt naar 60 gr.C en vervolgens uitgaat.

Misschien is dit nu eenmaal het gevolg van een te grote ketel met convectoren (meer weerstand en minder waterinhoud) en zoneregeling. Heb een 1920 huis, wel geisoleerd, maar ook niet om over naar huis te schrijven.

Hoor graag wat jullie denken.

PS...
Misschien nog helpend, hieronder enkele CV instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvE_cFTZRsiBf8mv6WWRK9ojEeM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ugy5WJaRvts7lAx1Jt6W2hvP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door peter_pdj op 21-12-2025 14:45 ]

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:52
@peter_pdj Ketel vastzetten op 25% vermogen. Wat je ketel standaard doet is met 70% vermogen starten en dan in stapjes aftoeren en overgaan op minimum als de temperatuur bereikt is. Een 7KW ketel is alleen veel te veel voor wat jij ermee doet, dus dan liever meteen terug naar 25% na het opstarten. Zorg wel dat je CV pomp snel genoeg blijft draaien, die is gekoppeld aan het vermogen.

Verder is 5 graden deltaT heel normaal bij 50 graden aanvoer. Je moet niet als een dolle gaan knijpen op een bepaalde deltaT, je moet knijpen naar verdeling/behoefte zodat je de warmte krijgt waar jij dat wilt.

• peter_pdj
@_JGC_ thanks voor je reactie.
Ik heb de start toerental CV fan op het minimaal mogelijk gezet, namelijk 50%.
Heeft het dan ook effect als ik max CV vermogen omlaag zet?

En ik ben het gevoelsmatig dan wel eens mbt delta T wat je zegt, maar om het dan iets makkelijker te maken voor de ketel zou ik ook alle zones maximaal kunnen openen? Komt zelfden voor dat ze allemaal vraag hebben.

• _JGC_
peter_pdj schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:56:
@_JGC_ thanks voor je reactie.
Ik heb de start toerental CV fan op het minimaal mogelijk gezet, namelijk 50%.
Heeft het dan ook effect als ik max CV vermogen omlaag zet?

En ik ben het gevoelsmatig dan wel eens mbt delta T wat je zegt, maar om het dan iets makkelijker te maken voor de ketel zou ik ook alle zones maximaal kunnen openen? Komt zelfden voor dat ze allemaal vraag hebben.
Start lekker op 70% laten, dat is niet voor niks. Verder kan minimaal vermogen naar 25 bij de HRE en HREco en zou ik max vermogen daar ook op vastzetten. Je wilt niet als een dolle naar het setpoint van je thermostaat stoken, dat mag ook langzaam, dan brandt je ketel langer.

Inregelen met zoneverwarming is lastig, dan zit je of aan dynamische ventielen, of moet je accepteren dat het niet altijd evenveel klopt.

Houd er wel rekening mee dat je ketel op 6KW begrenst niet als een dolle meer gaat opstoken, zeker als je de pomp wat harder laat draaien.

• peter_pdj
@_JGC_ nogmaals dank. Ik ga het als volgt proberen in te stellen en dan weer even monitoren.
Verder overweeg ik om op basis van verschil tussen gemeten en gewenste temperatuur per zone een dynamische voorkeurslijst te maken die vervolgens besluit bij te weinig warmtevraag (1 zone) nog een extra zone vrij te geven die het dichtsbij zijn setpunt zit om zodoende extra belasting te creëeren voor de cv ketel.

• _JGC_
Ik zie nu je lijstje, nadraaitijd CV is na een minuut of 3 wel voldoende. Verder staat in je overzicht het minimum op 20%, kans bestaat dat je brander onvoldoende koeling krijgt of je vlam instabiel wordt. 25% is de minimale veilige instelling daar.
Pagina: 1