Hoi allen,
Mijn eerste bericht op tweakers, hoop dat er mensen zijn met leuke / goede tips.
/f/image/aklUO5yGl7BBZc5EmVMgL9bP.png?f=fotoalbum_large)
Het werkt nu best oké op de huidige instellingen 60% pomp fixed, CV fan toerental zo laag mogelijk als toegestaan/veilig.
Ik heb de klepmotoren zodanig ingesteld dat ze OPEN/DICHT regelen omdat ik opmerk dat Evohome van zichzelf niet lekker regelt.
De reden dat ik hier naar vraag heeft eigenlijk ook te maken dat ik een custom ventilatie module heb gemaakt voor de hobbykamer die kan regelen op delta T toevoer/retour en ik opmerkte dat ik een delta T van slechts 5 heb. Toen dacht ik deze te willen optimaliseren naar 10-15gr.C, maar dan moet de flow omlaag (inregelventiel knijpen) hetgeen pendelgedrag weer in de hand werkt.
Wat ik opmerk aan de CV ketel dat die 55 gr.C water maakt, fan aftoert naar minimum en (bij 1 kleinere zone vraag) oploopt naar 60 gr.C en vervolgens uitgaat.
Misschien is dit nu eenmaal het gevolg van een te grote ketel met convectoren (meer weerstand en minder waterinhoud) en zoneregeling. Heb een 1920 huis, wel geisoleerd, maar ook niet om over naar huis te schrijven.
Hoor graag wat jullie denken.
PS...
Misschien nog helpend, hieronder enkele CV instellingen.
Mijn eerste bericht op tweakers, hoop dat er mensen zijn met leuke / goede tips.
Mijn vraag
Hoe zou ik mijn CV systeem beter kunnen optimaliseren?Relevante software en hardware die ik gebruik
Zie foto./f/image/aklUO5yGl7BBZc5EmVMgL9bP.png?f=fotoalbum_large)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het systeem werkt best prima, maar ik merk op dat als één enkele zone vraag heeft zoals de hobbykamer dit snel leidt tot pendelgedrag van de CV ketel en het langer duurt voordat de hobbykamer opwarmt.Het werkt nu best oké op de huidige instellingen 60% pomp fixed, CV fan toerental zo laag mogelijk als toegestaan/veilig.
Ik heb de klepmotoren zodanig ingesteld dat ze OPEN/DICHT regelen omdat ik opmerk dat Evohome van zichzelf niet lekker regelt.
De reden dat ik hier naar vraag heeft eigenlijk ook te maken dat ik een custom ventilatie module heb gemaakt voor de hobbykamer die kan regelen op delta T toevoer/retour en ik opmerkte dat ik een delta T van slechts 5 heb. Toen dacht ik deze te willen optimaliseren naar 10-15gr.C, maar dan moet de flow omlaag (inregelventiel knijpen) hetgeen pendelgedrag weer in de hand werkt.
Wat ik opmerk aan de CV ketel dat die 55 gr.C water maakt, fan aftoert naar minimum en (bij 1 kleinere zone vraag) oploopt naar 60 gr.C en vervolgens uitgaat.
Misschien is dit nu eenmaal het gevolg van een te grote ketel met convectoren (meer weerstand en minder waterinhoud) en zoneregeling. Heb een 1920 huis, wel geisoleerd, maar ook niet om over naar huis te schrijven.
Hoor graag wat jullie denken.
PS...
Misschien nog helpend, hieronder enkele CV instellingen.
[ Voor 9% gewijzigd door peter_pdj op 21-12-2025 14:45 ]