Vraag

• LucasMakita
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:48
Goedemiddag,

Ik ben bezig met de verbouwing van een kluswoning. De bestaande vloerverwarming met tyleenbuizen heb ik behouden. Om de CV-installatie niet direct aan te tasten, heb ik hiervoor een apart circuit aangelegd met een warmtewisselaar.

In het CV-circuit zitten daarnaast nog twee aftakkingen: één naar radiatoren (aftakking beneden met kogelkranen) en één naar een recent aangelegde vloerverwarming elders in het pand (grijze buizen).

Nu de CV in bedrijf is, merk ik dat de retourtemperatuur richting de ketel vrij hoog blijft (aanvoer 55 °C, retour ca. 48 °C). De toegepaste warmtewisselaar is een BA-16-40 (150 kW) en het lijkt erop dat de warmteoverdracht naar de vloerverwarming goed functioneert (zie warmtecamera beeld. De pomp van de ketel heb ik ingesteld op maximaal 30%. Verbruik Nefit ketel is ongeveer 0,6kub per uur)

Voor zover ik begrijp is een klein temperatuurverschil tussen aanvoer en retour ongunstig voor het rendement van de installatie.

Heeft iemand tips of inzichten hoe ik dit systeem efficiënter kan laten werken? Ik heb zelf al een paar ideeën, maar hoor graag of dit de juiste richting is:
• Het plaatsen van een (thermostatische) kraan vlak voor de invoer van de warmtewisselaar aan de ketelzijde, zodat de volumestroom afneemt en het water meer tijd heeft om af te koelen.
• De radiatoren verder of volledig open zetten. Deze staan nu deels open, maar bevinden zich in ruimtes die weinig gebruikt worden. Dat voelt enerzijds als verspilling, maar mogelijk helpt dit wel om de retourtemperatuur te verlagen?

Hieronder enkele foto’s van de installatie zoals ik die heb opgebouwd.
De twee leidingen rechts komen van de CV; de bovenste is de aanvoer.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQEHjF6ykGZ-iBeRZd2t5NKZfY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgFCfFwbU8G7rsmS2eUccMDg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqSxpEUl-G8OErmwEQh9XOsatgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPMdtjsdfES4HkkxSUVQc7XV.jpg?f=fotoalbum_large