• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:53
Mijn vrouw gaat binnenkort naar IJsland. Ze houdt erg van fotograferen en doet dat voornamelijk met de telefoon en onze Fuji X-T20 met de XF18-55 en/of XC70-300. Omdat ze alleen handbagage meeneemt is die set eigenlijk te groot. Ze heeft aan mij gevraagd wat de opties zijn. Ik zou voor haar een tamron 18-300 lens kunnen halen zodat ze niet hoeft te wisselen. Echt compact is dit niet. Ik heb zitten rondneuzen naar een compacte camera met een redelijke sensor en redelijke zoom (groothoek voor eventuele noorderlicht en de max zoom voor walvissen-safari), met een budget van 500 euro. Ik kom uit op een Panasonic TZ200. Kent iemand deze camera en heeft deze een acceptabele kwaliteit? Zijn er alternatieven? Een Sony RX100 VII wordt mij te duur.

[ Voor 3% gewijzigd door 107mb op 21-12-2025 10:56 ]

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
ik heb deze zomer voor dat zoomwerk een panasonic lumix fz82d gekocht. Volgens de camerawinkel zijn er bijna geen compactcamera's met een dergelijke zoom en is de keuze zeer beperkt.

https://tweakers.net/pric...=css&utm_campaign=organic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEW8AVmhH3QfC0V_8ViomkRyuto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ebPUDfpRZhWtwh9x4WLo8ut.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZHbPf4vU9y4cRUQcgzbMSznMrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJV2WG0eGSovfRJPmt7kqGmi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iO43y50zXI_0RD-6kAdYRkBM6vA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrTNzZCzpnuXw2tOKfgf2Aa9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door aljooge op 21-12-2025 11:46 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
107mb schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:55:
Mijn vrouw gaat binnenkort naar IJsland. Ze houdt erg van fotograferen en doet dat voornamelijk met de telefoon en onze Fuji X-T20 met de XF18-55 en/of XC70-300. Omdat ze alleen handbagage meeneemt is die set eigenlijk te groot. Ze heeft aan mij gevraagd wat de opties zijn. Ik zou voor haar een tamron 18-300 lens kunnen halen zodat ze niet hoeft te wisselen. Echt compact is dit niet. Ik heb zitten rondneuzen naar een compacte camera met een redelijke sensor en redelijke zoom (groothoek voor eventuele noorderlicht en de max zoom voor walvissen-safari), met een budget van 500 euro. Ik kom uit op een Panasonic TZ200. Kent iemand deze camera en heeft deze een acceptabele kwaliteit? Zijn er alternatieven? Een Sony RX100 VII wordt mij te duur.
De TZ200 is een goede camera maar niet meer leverbaar.

• 107mb
Een camera via MP is zeker een optie. Dus daarom is de TZ200 mogelijk.

Verder heb ik nog naar de F82d gekeken, maar die is toch echt wel een stuk forser dan de x-t20 met objectief. Wel mooie foto's trouwens.

[ Voor 62% gewijzigd door 107mb op 21-12-2025 17:19 ]

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:14
Vraagje, hoe lang gaat ze naar Ijsland en hoeveel spullen neemt ze mee?
Bij handbagage mag je normaal ook altijd een kleine (foto)rugzak meenemen. Zou het zeker niet passen met de X-T20 en haar lenzen? Dat is namelijk een mooie set en is ze waarschijnlijk al gewend aan om te gebruiken.
Weet ook niet hoe hard ze op de kwaliteit kijkt, maar elke camera onder de €500 met grote zoom zal wel in een lagere kwaliteitsklasse vallen.

Iets anders wat je ook kan doen is je budget iets omhoog schroeven voor een sony rx100VI of hoger (of gelijkend model van ander merk) op marktplaats te vinden. Achteraf kan je deze voor bijna dezelfde prijs terug verkopen. Hierdoor maak je geen verlies en heb je meer flexibiliteit in je keuze.
Natuurlijk moet die wel heel terugkeren van de reis :)

• 107mb
Margu schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:58:
Vraagje, hoe lang gaat ze naar Ijsland en hoeveel spullen neemt ze mee?
ze gaat drie volle dagen en neemt alleen handbagage (die onder de stoel past) en een iets grotere tas die boven de stoelen in de vakken gaat. Ruimte is dus beperkt. Ze twijfelt nog steeds tussen de X-T20 + Tamron 18-300 (voor de IQ) en de TZ200 (voor de compactheid).

Ze moet maar even goed nadenken

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:14
107mb schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:28:
[...]

ze gaat drie volle dagen en neemt alleen handbagage (die onder de stoel past) en een iets grotere tas die boven de stoelen in de vakken gaat. Ruimte is dus beperkt. Ze twijfelt nog steeds tussen de X-T20 + Tamron 18-300 (voor de IQ) en de TZ200 (voor de compactheid).

Ze moet maar even goed nadenken
Ok, en wat gebruikt ze voor haar camera in mee te brengen?
En met welk maatschappij als ik mag vragen? (meestal toch zeker 55x40x20 voor handbagage en 40x20x25 cm voor de kleine tas)
En hoeveel kleren? :|

Ter info (en niet om op te scheppen ofzo), mijn vrouw en ik reizen met enkel handbagage. Bvb naar Kenia ook. Toen hadden we 2 camera's bij met een paar lenzen.
Ik bedoel maar dat je nu kijkt naar geld uit te geven, terwijl het hoogstwaarschijnlijk niet nodig is. Als ze enkel 3 dagen in Ijsland is, verwacht ik niet dat ze super veel kleren moet meenemen. Doe je verschillende buitenste lagen aan in het vliegtuig en neem enkel een paar onderste lagen extra mee.

Natuurlijk, dit is mijn persoonlijke ervaring en iedereen is anders. Ik wil vooral laten zien dat het zeker mogelijk is en niet eens zo moeilijk.
1 gewone rugzak voor je camera in te stoppen en onder de stoel te steken.
1 handbage backpack/trolley om boven je hoofd te leggen met de kleren en eventuele andere benodigdheden.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:49
Ik zou voor een trip van 3 dagen op korte termijn zeker geen nieuwe camera gaan halen waar je vervolgens nog mee om moet leren gaan / aan moet wennen.

Maargoed, voor een trip van 3 dagen zou ik het lekker houden bij de spullen die je hebt. Als het echt allemaal zo kritisch is met inpakken doen wat @Margu zegt en ff een extra trui of vest uit je tas aantrekken bij het boarden.

Wat ik je afgaande op mijn ervaring met fotograferen winterse omstandigheden wel zou aanraden is een 2e accu voor je camera. Die zijn vaak snel leeg bij temperaturen onder 0. Met een backup kun je er 1 op je lichaam dragen en waar nodig wisselen.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:15
Voor 3 dagen: Huur een Sony RX10 IV. Doe dat bijvoorbeeld een week tevoren zodat ze aan het apparaat kan "wennen". Een zeer goede camera met flinke zoom.

• 107mb
ik denk dat het toch een telelens wordt, de 18-300 van Tamron. Die lekker op de X-T20 schroeven, en het spul moet maar een plekje krijgen. Met 4 accu's moet het wel even vol te houden zijn. Ze is bekend met de camera en dat is m.i. toch wel een grote pré.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

mjl

Ugh

Steek toch ook een lader mee, plus eventuele stekker adapter :) het is daar niet warm en de accu’s zullen dus snel ‘leeg’ zijn.

-------

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:34
107mb schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:43:
ik denk dat het toch een telelens wordt, de 18-300 van Tamron. Die lekker op de X-T20 schroeven, en het spul moet maar een plekje krijgen. Met 4 accu's moet het wel even vol te houden zijn. Ze is bekend met de camera en dat is m.i. toch wel een grote pré.
Klinkt als een goede keuze. Hopelijk ziet ze ook daadwerkelijk walvissen, want voor de rest leent het landschap van IJsland zich vooral voor een hele mooie groothoeklens ;) .. Al kan je met een goede telelens natuurlijk soms ook juist een verrassende compositie maken van een landschap.
Pagina: 1