• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:04
Beste Tweakers,

Ik maak dit topic voor mijn vrouw. Om een lang verhaal even kort te maken, mijn vrouw zit met een burn-out thuis en wil al heel lang fotografie als hobby oppakken. Natuurlijk wil ik niets liever dan haar hierin steunen, maar ik heb echt geen idee wat voor camera ik voor haar zou moeten kopen. Ze heeft al een DSLR (Nikon D50 geloof ik) maar hier lukt het niet mee om goed uit de voeten te komen. Het is voor haar een te ingewikkelde camera waardoor ze meer gefrustreerd is dan dat ze leuk foto's kan maken.

Ze heeft al meerdere keren aangegeven een systeemcamera te willen, en wie ben ik om dan niet even te helpen met de zoektocht daarnaar. Uit bovenstaande begrijpen jullie misschien al wel dat ze niet veel ervaring heeft, en ik dus echt een camera voor beginners zoek.

Ik dacht zelf in eerste instantie aan de EOS R100 maar na wat reviews gelezen te hebben twijfel ik toch omdat de hardware als verouderd wordt omschreven en deze geen beeldstabilisatie heeft.

Wat is je budget?
- Tussen de 500 en 750 euro. Vraag is ook of dat realistisch is. Als er veel betere opties zijn die bijvoorbeeld iets meer kosten (tot 1000 euro) vind ik dat het overwegen waard. Belangrijk is vooral dat het geen hele dure camera wordt met functies die voor een absolute beginner niet relevant zijn. Voor dat geld zou ik dan graag een camera hebben met 1 lens, geheugenkaart en eventueel andere benodigde accessoires die vereist zijn om een foto te maken.

Wat wil je voor apparatuur kopen?
- Een systeemcamera dus, maar ik ben ook benieuwd naar eventueel ander advies.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
- De camera moet vooral geschikt zijn voor het fotograferen van personen, interieur, producten en eventueel landschappen.

Wil je foto's maken of filmen?
- Beide. Foto's maken is het belangrijkste maar als het mogelijk is om mooie 4K60 video's te maken mag de camera zeker aan de bovenkant van het budget uitkomen.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
- DSLR dus, ik vraag me heel erg af of een systeemcamera een goede vervanging is voor de complexiteit of dat jullie andere gedachten / adviezen hebben.

Heb je verder nog specifieke eisen?
- Ik denk dat dit altijd wel van toepassing is maar het zou fijn zijn als de camera uitgebreid kan worden (op termijn) met bijvoorbeeld een flitser en externe microfoon. Connectiviteit met een app is ook absoluut een pre.

Alvast bedankt voor het meedenken!

• Graft
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-01 22:13
Als je bij Nikon wil blijven en je budget inderdaad iets ophoogt is de z50ii een hele mooie optie. Ontzettend compact (want aps-c) en goede AF en laatste snufjes door de expeed 7 processor uit de topmodellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Graft op 21-12-2025 05:55 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar is die makkelijker dan een D50? Een voordeel qua eenvoud imo van een systeemcamera is dat je door de zoeker zowel beeld als alle info netjes krijgt. Maar verder zou ik verwachten (met erg weinig DSLR ervaring) dat het allemaal niet fundamenteel eenvoudiger is met een systeemcamera. De vraag is dan ook welk gedeelte je vrouw moeite mee heeft. Want even simpel gezegd: Zet die camera op Auto mode (danwel P mode met auto ISO), en hij moet zo goed als alles voor je regelen. Uiteraard is dat soms helemaal prima waarmee hij komt, en andere keren wil je meer zelf kunnen bepalen, maar dat is juist het complexere ervan.

Is een fotografie cursus geen optie?

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-01 20:30
Volgens mij is een systeemcamera net zo makkelijk of ingewikkeld als een DLSR. De techniek is alleen anders.
Volgens mij is juist een Nikon DLSR een goede basis om lekker mee te oefenen. Instellingen leren kennen en principes als diafragma, scherptediepte, sluitertijd enz enz leren kennen.
Wat misschien meer helpt is een fietstochtje naar de bibliotheek, een goed boek over digitale fotografie zoeken en daar lekker in bladeren. Als alternatief: youtube tips, dit zou je zelf modelspecifiek kunnen doen.

Een aantal jaar geleden zelf ook een beetje kennis gemaakt met DLSR door een tweedehands exemplaar te kopen, vervolgens spelen met instellingen. Ik vond het erg leuk en had ook het plan om naar een duurdere camera over te stappen, voordat ik begon. Gaandeweg kwam ik erachter dat de camera prima voldeed aan wat ik er mee wilde, het is vooral de kunst om door te hebben welke instellingen je verder helpen.
Een oog voor compositie, licht en interessante onderwerpen groeit door veel te oefenen en niet door een andere camera.
Voor mij is de eindstand dat ik de 2e hands camera nog steeds af en toe gebruik, een andere camera was echt niet nodig voor mijn gebruik.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Heaget schreef op zondag 21 december 2025 @ 05:41:
Ze heeft al een DSLR (Nikon D50 geloof ik) maar hier lukt het niet mee om goed uit de voeten te komen. Het is voor haar een te ingewikkelde camera waardoor ze meer gefrustreerd is dan dat ze leuk foto's kan maken.
Dan gaat er iets mis, en ik betwijfel of een andere camera daar heel veel mee gaat helpen. Die D50 kun je gewoon op Automatische opnamestand zetten. In dat geval regelt de camera alle instellingen en is het letterlijk een point-and-shoot. Zeker als het je vrouw primair gaat om het beeld en haar leerdoel niet zozeer zit in de techniek (belichtingsdriehoek enz. enz.), dan zou ik aanraden om gewoon hier te beginnen en haar vooral niet gek te (laten) maken met allerlei technisch geneuzel.

Mocht ze toch enige tolerantie hebben voor het leren van wat basiskennis over techniek, dan zijn er in vrijwel elke stad cursussen en workshops die mensen de basisprincipes van digitale fotografie bijbrengen. Kijk eens bij het locale Centrum voor de Kunsten; vrijwel altijd is er zo'n cursus onderdeel van het aanbod.

Ik zou sterk afraden om een probleem op het gebied van kennis op te lossen met hardware. Uiteindelijk schiet jij (en vooral zij) er bitter weinig mee op. Da's echt letterlijk proberen de file naar je werk elke dag op te lossen door een snellere auto te kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door koraks op 21-12-2025 10:29 ]

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:24
Misschien is deze vlog camera van Sony iets:
https://www.cameranu.nl/p...e53a81489ca4ec4875a8dc6ee
Compact en makkelijk in gebruik en zeer geschikt om ook filmpjes mee te maken.

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:54
Zoals hierboven al aangehaald door andere forumleden is een systeemcamera even complex als een DSLR. Het grote voordeel is wel dat je het uiteindelijke beeld al gedeeltelijk op de zoeker/scherm kan zien voor je de foto neemt. Daarnaast zijn de nieuwere camera's ook al vaker iets mooier in hun 'in camera beeldbewerking'. Dit dus wel als je in JPEG schiet.

Zelf heb ik heel veel gehaald uit avondschool en zou ik zeker aanraden om haar eens naar een infosessie in de buurt te laten gaan. Zo is het niet enkel sporadisch een hobby, maar kan ze geleidelijk aan meer en meer van haar camera leren door wekelijkse opdrachten te doen en lessen te volgen.
Dit kan natuurlijk ook in zelfstudie, maar als ze dat tot nu toe nog niet met de Nikon D50 heeft gedaan, dan zal het er misschien ook niet snel van komen.
Op de school zal ze hoogstwaarschijnlijk ook wel tips kunnen krijgen als ze een nieuwe camera zoekt of tegen de limieten van haar huidige Nikon aanloopt.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:01
@Heaget
Heel eerlijk? Laat haar een beginnerscursus doen. Fysiek.
Heb ik ook gedaan en nog wat daarna. Erg leuke ervaring en de basiskennis zit er goed in.
Zo leer je omgaan met de camera en lijkt het me zeker dat een systeemcamera niet meer nodig is.

Sterker nog, een systeemcamera is alleen zonder spiegel. Als ze wil fotograferen zonder instellingen, dan kunnen beide ook op automatisch ingesteld worden.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:28
Wat wil ze uiteindelijk? Gewoon point-and-click foto's maken, of de camera leren kennen en zo ook zelf leren meer uit een foto te halen?

Ik heb zelf destijds voor Fujifilm gekozen om twee redenen; knopjes en dials voor de meestgebruikte onderdelen van foto's maken (itt menuutjes) en de fantastische automatische out of camera kleur bewerking (relevant bij jpg, niet bij RAW).

Fujifilm ligt wel boven je gestelde budget.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ga in de buurt rond kijken of er een leuke basis cursus wordt gegeven, is het daarna nog steeds leuk ga dan op zoek naar een moderne camera of misschien eerst een goede lens.
Pagina: 1