• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:46
Beste Tweakers,

Ik maak dit topic voor mijn vrouw. Om een lang verhaal even kort te maken, mijn vrouw zit met een burn-out thuis en wil al heel lang fotografie als hobby oppakken. Natuurlijk wil ik niets liever dan haar hierin steunen, maar ik heb echt geen idee wat voor camera ik voor haar zou moeten kopen. Ze heeft al een DSLR (Nikon D50 geloof ik) maar hier lukt het niet mee om goed uit de voeten te komen. Het is voor haar een te ingewikkelde camera waardoor ze meer gefrustreerd is dan dat ze leuk foto's kan maken.

Ze heeft al meerdere keren aangegeven een systeemcamera te willen, en wie ben ik om dan niet even te helpen met de zoektocht daarnaar. Uit bovenstaande begrijpen jullie misschien al wel dat ze niet veel ervaring heeft, en ik dus echt een camera voor beginners zoek.

Ik dacht zelf in eerste instantie aan de EOS R100 maar na wat reviews gelezen te hebben twijfel ik toch omdat de hardware als verouderd wordt omschreven en deze geen beeldstabilisatie heeft.

Wat is je budget?
- Tussen de 500 en 750 euro. Vraag is ook of dat realistisch is. Als er veel betere opties zijn die bijvoorbeeld iets meer kosten (tot 1000 euro) vind ik dat het overwegen waard. Belangrijk is vooral dat het geen hele dure camera wordt met functies die voor een absolute beginner niet relevant zijn. Voor dat geld zou ik dan graag een camera hebben met 1 lens, geheugenkaart en eventueel andere benodigde accessoires die vereist zijn om een foto te maken.

Wat wil je voor apparatuur kopen?
- Een systeemcamera dus, maar ik ben ook benieuwd naar eventueel ander advies.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
- De camera moet vooral geschikt zijn voor het fotograferen van personen, interieur, producten en eventueel landschappen.

Wil je foto's maken of filmen?
- Beide. Foto's maken is het belangrijkste maar als het mogelijk is om mooie 4K60 video's te maken mag de camera zeker aan de bovenkant van het budget uitkomen.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
- DSLR dus, ik vraag me heel erg af of een systeemcamera een goede vervanging is voor de complexiteit of dat jullie andere gedachten / adviezen hebben.

Heb je verder nog specifieke eisen?
- Ik denk dat dit altijd wel van toepassing is maar het zou fijn zijn als de camera uitgebreid kan worden (op termijn) met bijvoorbeeld een flitser en externe microfoon. Connectiviteit met een app is ook absoluut een pre.

Alvast bedankt voor het meedenken!

• Graft
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:28
Als je bij Nikon wil blijven en je budget inderdaad iets ophoogt is de z50ii een hele mooie optie. Ontzettend compact (want aps-c) en goede AF en laatste snufjes door de expeed 7 processor uit de topmodellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Graft op 21-12-2025 05:55 ]