Wat is er met deze Bol/Coolblue-reviews aan de hand?

Pagina: 1
Acties:

• TinyGiant
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22:35
Onlangs was ik robotstofzuigers aan het zoeken en kwam ik op https://www.coolblue.nl/p...ta-x-plorer-serie-85.html terecht. Voor de prijsvergelijking ben ik ook even naar https://www.bol.com/nl/nl...functie/9300000225502241/ gegaan.

Lees even een stukje van deze review van Juut30 op Coolblue, gepost op 20 augustus 2025:
De stofzuiger komt heel goed verpakt aan, met een dikke gebruiksaanwijzing en een short guide om er snel mee aan de slag te gaan. Helaas gaat het verbinding maken met de app niet vanzelf: de ene keer krijg ik melding dat hij de stofzuiger niet kan vinden, de andere keer blijft de set up steeds op 80% hangen.. (...)
Diezelfde tekst vind ik voor dezelfde gebruiker terug op Bol.com, ook gepost op 20 augustus 2025.

Kijk nu even naar deze Coolblue-review van Fieke_39, gepost op 30 augustus 2025:
We hebben onze robotstofzuiger binnengekregen en gelijk uitgepakt. Het installeren ging moeiteloos en de robot had al 45% batterij, dus we konden hem direct even proberen. Na het volledig opladen hebben we hem het huis laten scannen. Dat ging verrassend soepel. De kaart wordt automatisch aangemaakt en kun je daarna helemaal naar wens indelen. Denk aan zones voor bepaalde kamers of gebieden waar niet gedweild hoeft te worden. (...)
Op Bol.com vind ik volgende review van Sofia86, ook gepost op 30 augustus 2025:
We hebben de robot opgehaald en uitgepakt. Het installeren ging heel gemakkelijk. Hij was al voor 45% opgeladen waardoor we meteen een voorproefje konden nemen op hoe de stofzuiger functioneert. Daarna hebben de stofzuiger voor 80% opgeladen waarna je de “kaart” van je huis kunt laten maken. Dit doet de robot gemakkelijk zelf. Je kunt daarna de kaart opsplitsen en binnen de kaart zones aanbrengen. Zoals een niet dweilen zone. (...)
Inhoudelijk lijken ze heel hard op elkaar, maar ze zijn onder andere gebruikersnamen op andere websites gepost.

Wat zou hier gaande kunnen zijn?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:54
Dat er weinig te vertellen valt aan een robotstofzuiger, en dat de volgorde van mensen vaak gelijk is (eerst even testen, dan pas echt goed instellen).

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het kan best zijn dat mensen de tekst van anderen gebruiken, knippen en plakken en dan die tekst ietwat veranderen. Maar mijn ervaring met de meeste reviews is dat mensen vaak problemen schrijven die zovele oorzaken kunnen hebben. Zoiets als verbinding maken met de app, tja, kan net zo goed ook met diegenen zijn smartphone te maken hebben, wie weet.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:26
Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar ik herinner me dat bij Coolblue 80% van de producten 4 of 5 sterren heeft de resterende 20% heeft geen score en een enkel product misschien 3 sterren.

Oftewel, de reviews voelen als niet betrouwbaar. Alleen lezen als je nog twijfelt over de prijs en je een paar positieve berichten nodig hebt om jezelf te overtuigen.

Om een eerlijk beeld te krijgen, kijk ik altijd naar de negatieve reviews. Als die er niet zijn, of enkel niet relevante zaken noemen, blijft ook dat een gok.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb ooit een slechte review bij Coolblue geplaatst omdat ik ontevreden was over de kwaliteit van het product (gewoon miskoop, ik hoefde ook geen compensatie ofzo). Gevolg: review verwijderd en behandeld als klacht. (Ik had helemaal geen klacht, ik wilde gewoon andere behoeden voor een miskoop). Ze wilden het probleem ook gaan proberen op te lossen door mij het product terug te laten sturen, maar dat had helemaal niet gekund, want mijn probleem lag in de gebrekkige app die de fabrikant erbij leverde. Dat ga je met een nieuw exemplaar natuurlijk niet oplossen.

Maar goed, toen ik dit aan de chatbot klantenservice had uitgelegd kon mijn review niet meer worden teruggeplaatst. Ofwel: ze verwijderen dus slechte reviews en daarom kun je het beste niet meer kijken naar wat zo’n site zelf zegt, maar richt je vooral op onafhankelijke bronnen.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:34
@Waah @LA-384 @Kurkentrekker Ik denk dat de vraag van TS is: hoe kan (zeer waarschijnlijk )dezelfde gebruiker, bij Bol en Coolblue een review schrijven? Bij beide sites kan dat volgens mij pas na een aankoop.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:26
Jimster schreef op zondag 21 december 2025 @ 05:34:
@Waah @LA-384 @Kurkentrekker Ik denk dat de vraag van TS is: hoe kan (zeer waarschijnlijk )dezelfde gebruiker, bij Bol en Coolblue een review schrijven? Bij beide sites kan dat volgens mij pas na een aankoop.
Er staat ook een review tussen van Silaayaz, die begint met de zin dat die het product heeft mogen testen. Kan dus zijn dat je in zo'n geval meerdere links krijgt van verschillende winkels, om je review achter te laten.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Jimster schreef op zondag 21 december 2025 @ 05:34:
Mijn punt was vooral: geen acht slaan op de reviews die men op de eigen site publiceert, want ze doen er alles aan om het zo positief mogelijk te maken. Wil je objectieve informatie, lees dan elders.
Daarin ligt ook het antwoord op de vraag van TS besloten: hoe kan dit? Ze jokken lekker de boel bij mekaar, dus dan kan alles :)
Pagina: 1