Wat is er met deze Bol/Coolblue-reviews aan de hand?

Pagina: 1
Acties:

• TinyGiant
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 07-01 20:00
Onlangs was ik robotstofzuigers aan het zoeken en kwam ik op https://www.coolblue.nl/p...ta-x-plorer-serie-85.html terecht. Voor de prijsvergelijking ben ik ook even naar https://www.bol.com/nl/nl...functie/9300000225502241/ gegaan.

Lees even een stukje van deze review van Juut30 op Coolblue, gepost op 20 augustus 2025:
De stofzuiger komt heel goed verpakt aan, met een dikke gebruiksaanwijzing en een short guide om er snel mee aan de slag te gaan. Helaas gaat het verbinding maken met de app niet vanzelf: de ene keer krijg ik melding dat hij de stofzuiger niet kan vinden, de andere keer blijft de set up steeds op 80% hangen.. (...)
Diezelfde tekst vind ik voor dezelfde gebruiker terug op Bol.com, ook gepost op 20 augustus 2025.

Kijk nu even naar deze Coolblue-review van Fieke_39, gepost op 30 augustus 2025:
We hebben onze robotstofzuiger binnengekregen en gelijk uitgepakt. Het installeren ging moeiteloos en de robot had al 45% batterij, dus we konden hem direct even proberen. Na het volledig opladen hebben we hem het huis laten scannen. Dat ging verrassend soepel. De kaart wordt automatisch aangemaakt en kun je daarna helemaal naar wens indelen. Denk aan zones voor bepaalde kamers of gebieden waar niet gedweild hoeft te worden. (...)
Op Bol.com vind ik volgende review van Sofia86, ook gepost op 30 augustus 2025:
We hebben de robot opgehaald en uitgepakt. Het installeren ging heel gemakkelijk. Hij was al voor 45% opgeladen waardoor we meteen een voorproefje konden nemen op hoe de stofzuiger functioneert. Daarna hebben de stofzuiger voor 80% opgeladen waarna je de “kaart” van je huis kunt laten maken. Dit doet de robot gemakkelijk zelf. Je kunt daarna de kaart opsplitsen en binnen de kaart zones aanbrengen. Zoals een niet dweilen zone. (...)
Inhoudelijk lijken ze heel hard op elkaar, maar ze zijn onder andere gebruikersnamen op andere websites gepost.

Wat zou hier gaande kunnen zijn?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Dat er weinig te vertellen valt aan een robotstofzuiger, en dat de volgorde van mensen vaak gelijk is (eerst even testen, dan pas echt goed instellen).

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het kan best zijn dat mensen de tekst van anderen gebruiken, knippen en plakken en dan die tekst ietwat veranderen. Maar mijn ervaring met de meeste reviews is dat mensen vaak problemen schrijven die zovele oorzaken kunnen hebben. Zoiets als verbinding maken met de app, tja, kan net zo goed ook met diegenen zijn smartphone te maken hebben, wie weet.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:45
Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar ik herinner me dat bij Coolblue 80% van de producten 4 of 5 sterren heeft de resterende 20% heeft geen score en een enkel product misschien 3 sterren.

Oftewel, de reviews voelen als niet betrouwbaar. Alleen lezen als je nog twijfelt over de prijs en je een paar positieve berichten nodig hebt om jezelf te overtuigen.

Om een eerlijk beeld te krijgen, kijk ik altijd naar de negatieve reviews. Als die er niet zijn, of enkel niet relevante zaken noemen, blijft ook dat een gok.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb ooit een slechte review bij Coolblue geplaatst omdat ik ontevreden was over de kwaliteit van het product (gewoon miskoop, ik hoefde ook geen compensatie ofzo). Gevolg: review verwijderd en behandeld als klacht. (Ik had helemaal geen klacht, ik wilde gewoon andere behoeden voor een miskoop). Ze wilden het probleem ook gaan proberen op te lossen door mij het product terug te laten sturen, maar dat had helemaal niet gekund, want mijn probleem lag in de gebrekkige app die de fabrikant erbij leverde. Dat ga je met een nieuw exemplaar natuurlijk niet oplossen.

Maar goed, toen ik dit aan de chatbot klantenservice had uitgelegd kon mijn review niet meer worden teruggeplaatst. Ofwel: ze verwijderen dus slechte reviews en daarom kun je het beste niet meer kijken naar wat zo’n site zelf zegt, maar richt je vooral op onafhankelijke bronnen.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-02 18:11
@Waah @LA-384 @Kurkentrekker Ik denk dat de vraag van TS is: hoe kan (zeer waarschijnlijk )dezelfde gebruiker, bij Bol en Coolblue een review schrijven? Bij beide sites kan dat volgens mij pas na een aankoop.

• LA-384
  • Laatst online: 20:45
Jimster schreef op zondag 21 december 2025 @ 05:34:
@Waah @LA-384 @Kurkentrekker Ik denk dat de vraag van TS is: hoe kan (zeer waarschijnlijk )dezelfde gebruiker, bij Bol en Coolblue een review schrijven? Bij beide sites kan dat volgens mij pas na een aankoop.
Er staat ook een review tussen van Silaayaz, die begint met de zin dat die het product heeft mogen testen. Kan dus zijn dat je in zo'n geval meerdere links krijgt van verschillende winkels, om je review achter te laten.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn punt was vooral: geen acht slaan op de reviews die men op de eigen site publiceert, want ze doen er alles aan om het zo positief mogelijk te maken. Wil je objectieve informatie, lees dan elders.
Daarin ligt ook het antwoord op de vraag van TS besloten: hoe kan dit? Ze jokken lekker de boel bij mekaar, dus dan kan alles :)

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
TS insinueert dat omdat de teksten gelijk zijn het dezelfde gebruiker kan zijn of nep reviews. Het kan ook gewoon toeval zijn en zoveel valt er niet over een robotstofzuiger te zeggen. Dus dat mensen dezelfde stijl.ennpunten benoemen is niet zo heel erg vreemd IMHO.

• jmb66
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 02-02 13:11
Dit is makkelijk te verklaren.
De review die je moet plaatsen krijg je van de fabrikant, beetje aanpassen in je eigen bewoording, vandaar de overeenkomsten.
Het werkt eenvoudig.
Je krijgt de opdracht van de fabrikant een product te bestellen bij Bol, Coolblue. Amazon, de aankoopbon mail je naar de fabrikant.
Die maakt het bedrag met vijf euro in mindering over via PayPal, je betaald € 125 en ontvangt via PayPal € 120 terug en mag het product houden.
Op deze manier is het volkomen legaal.
Het product geef je weg of zet het op Marktplaats, het beste is om het niet uit de verpakking te halen.
Producten die je zelf kunt gebruiken, die hou jezelf, kost toch maar € 5.-

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:44

LankHoar

Langharig tuig

jmb66 schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:27:
Dit is makkelijk te verklaren.
De review die je moet plaatsen krijg je van de fabrikant, beetje aanpassen in je eigen bewoording, vandaar de overeenkomsten.
Het werkt eenvoudig.
Je krijgt de opdracht van de fabrikant een product te bestellen bij Bol, Coolblue. Amazon, de aankoopbon mail je naar de fabrikant.
Die maakt het bedrag met vijf euro in mindering over via PayPal, je betaald € 125 en ontvangt via PayPal € 120 terug en mag het product houden.
Op deze manier is het volkomen legaal.
Het product geef je weg of zet het op Marktplaats, het beste is om het niet uit de verpakking te halen.
Producten die je zelf kunt gebruiken, die hou jezelf, kost toch maar € 5.-
Waar heb je deze informatie vandaan?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• jmb66
LankHoar schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:40:
[...]

Eigen ervaring.

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Dat ze inhoudelijk op elkaar lijken is toch volstrekt logisch als mensen hetzelfde product reviewen? Ik had verwacht dat hele zinnen hetzelfde zouden zijn in je topic, maar ze zijn compleet anders. M.i. heb je een hamer in je hand en zie je nu overal een spijker.

Kijk eens bij een willekeurig product op tweakers naar de reviews, dan zie je toch ook hetzelfde beschreven? Bij de telefoon heeft iedereen het over de opslag en de camera bijvoorbeeld. Waar maak je nou concreet uit op dat het dezelfde reviewer zou moeten zijn op meerdere plekken?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:44

LankHoar

Langharig tuig

Hmm ik ben dan eigenlijk wel heel benieuwd waar deze diensten worden aangeboden. Daar zullen ze vast niet te koop mee lopen?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

LA-384 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:51:
Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar ik herinner me dat bij Coolblue 80% van de producten 4 of 5 sterren heeft de resterende 20% heeft geen score en een enkel product misschien 3 sterren.

Oftewel, de reviews voelen als niet betrouwbaar. Alleen lezen als je nog twijfelt over de prijs en je een paar positieve berichten nodig hebt om jezelf te overtuigen.
Mja het is heel simpel; de reviews op Coolblue worden door Coolblue zelf gehost, dus zijn per definitie onbetrouwbaar.
Tenzij er een volledig onafhankelijk platform gebruikt wordt waar de winkeleigenaar niet de mogelijkheid heeft om reviews aan te passen of te censureren hebben ze gewoon geen waarde.

• jmb66
LankHoar schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:45:
[...]

Hmm ik ben dan eigenlijk wel heel benieuwd waar deze diensten worden aangeboden. Daar zullen ze vast niet te koop mee lopen?
Ik zal het je uitleggen.
Op AliExpress kun je abonneren op een fabrikant die voor jou interessante producten, via de app krijg je berichten van fabrikanten dat er een nieuw product wordt gelanceerd, of je interesse hebt.
Bevestig je deze interesse, krijg je van sommige fabrikanten een mailtje, ze kunnen je mail zien via je AliExpress account, het benaderen kan ook via whatsapp.
Op het moment dat amazon.nl online ging, wilden veel fabrikanten graag reviews op amazon.nl.
Dat was een drukke periode, ruim 200 reviews.
Het zijn niet alleen fabrikanten, een Nederlandse groothandel in Surinaamse specerijen en kant-en-klaar producten, betaald € 25.- voor een review, dit krijg je helaas niet cash, maar bij aankoop als korting.
Veel fabrikanten en groothandels hanteren deze vorm van marketing.
Ik doe nu eigenlijk uitsluitend de bekendere merken, die zijn makkelijker door te verkopen.
Heb bijvoorbeeld 9 producten gedaan op amazon.nl voor Umidigi, maar die producten zijn moeilijk te verkopen.
Voor mij is het hobby, heb in 2025, 43 reviews tegen vergoeding gedaan.

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
+1 vanwege de eerlijke uitleg, ondanks de ethische bedenkingen die ik heb. Maar dit verklaart een hoop.

• Uberprutser
  • Laatst online: 16:30
Ooit lid geweest van een review toko en daarbij kreeg je inderdaad meerdere links om reviews te plaatsen nadat je het product had getest. Deed je dat bij allemaal en werden ze geaccepteerd, dan mocht je vaak het product houden, tenzij anders aangegeven voor ontvangst product.

Dit lijkt hier ook het geval want mocht niet onder zelfde naam en moest ook reviews aanpassen zodat ze niet overeen kwamen toendertijd.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

Dit zal inderdaad uit de hoed van een ReviewClub en aanverwante organisaties komen. Kan men zich inschrijven, vaak product met 50% korting kopen om vervolgens dus reviews achter te laten op specifieke websites (geregeld ook op Tweakers).
In het begin kon je daar prima een zelfde review op verschillende platformen achterlaten, maar inmiddels verzoeken ze je op elk platform een unieke review te schrijven, om o.a. dus dit soort dingen te voorkomen.

Bron: eigen ervaringen (zo af en toe heb ik producten via ReviewClub en Review.nl getest. Leuke manier om aan een nieuw product met 50% korting te komen)

Mijn reviews al gezien?

• jmb66
ouweklimgeit schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:05:
+1 vanwege de eerlijke uitleg, ondanks de ethische bedenkingen die ik heb. Maar dit verklaart een hoop.
Je hebt gelijk met je ethische bedenkingen, het slaat inderdaad nergens op wanneer je het zo bekijkt.
Maar ik bekijk de marketing, marketing is nooit ethisch, je jokt altijd over je product.
In 2024 kocht 81% van de bevolking voor 35 miljard online, wat zal er gebeuren wanneer al die aankopen een review krijgen?
Gaat nooit gebeuren, ik plaats voor aankopen die ik bewust zelf gekocht heb, nooit een review.
De enige reviews die ik redelijk vertrouw, is die van Tweakers.
Mensen die een stofzuiger kopen of een tv, plaatsen niet direct een review, review plaatsen na een jaar gebruik kom je nooit tegen.
Een review, waarin vermeld staat, correct ontvangen, goed verpakt, snel verzonden, ik ben er blij mee, heb je niets aan.
Uitgebreide reviews zie je zelden.
Review is puur marketing.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:28

Robtimus

me Robtimus no like you

TinyGiant schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:33:
Lees even een stukje van deze review van Juut30 op Coolblue, gepost op 20 augustus 2025:
[...]
Diezelfde tekst vind ik voor dezelfde gebruiker terug op Bol.com, ook gepost op 20 augustus 2025.

Kijk nu even naar deze Coolblue-review van Fieke_39, gepost op 30 augustus 2025:
[...]
Op Bol.com vind ik volgende review van Sofia86, ook gepost op 30 augustus 2025:
[...]
Inhoudelijk lijken ze heel hard op elkaar, maar ze zijn onder andere gebruikersnamen op andere websites gepost.
Wie zegt dat Fieke niet komt van Sofieke wat weer van Sofia komt? En 1986 + 39 = 2025, dus waarschijnlijk zijn Fieke_39 en Sofia86 gewoon dezelfde persoon die net als Juut30 een review op 2 sites heeft geplaatst.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Jimster
  • Laatst online: 04-02 18:11
Robtimus schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:36:
[...]

Wie zegt dat Fieke niet komt van Sofieke wat weer van Sofia komt? En 1986 + 39 = 2025, dus waarschijnlijk zijn Fieke_39 en Sofia86 gewoon dezelfde persoon die net als Juut30 een review op 2 sites heeft geplaatst.
Lees even de reacties hierboven.
Dezelfde persoon op 2 sites plaatsen is niet zo bijzonder. Alleen wel wanneer die sites alleen reviews toelaten na een aankoop.
Dat zou dus verklaard kunnen worden door de werkwijze die hierboven beschreven is.

• jmb66
Robtimus schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:36:
[...]

Dat lijkt me sterk.
Je krijgt immers, maar voor een aankoop vergoeding, het in niet zo dat de leverancier je 10x hetzelfde product laat aankopen voor een review.
Ik gebruik zelf voor de aankopen temp-mail premium, daar plaats de review mee, daarna verwijder ik de temp-mail.
De naam doet er niet toe, je berekening is grappig.

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:06
Mensen die het product met korting krijgen en als tegenprestatie een review achter laten 😉

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Je zou reviews voor vergoedingen moeten verbieden. Als de tendens van de betaalde reviewer negatieve reviews zijn, krijg je immers nooit producten meer. Dus er is altijd een impliciete incentive om positief te reviewen. En dat levert onzin op.

Daarnaast, Coolblue reviews bestaan hier voornamelijk uit one-trick-ponies voor een kans op een waardebon. Totaal nutteloos. Nagenoeg iedereen die service nodig heeft, krijgt slechte service, maar dat zie je pas als je er naar op zoek gaat.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Harry21
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-01 20:21
Ik zag een 5 sterren review op ali-express, terwijl degene het product nog niet binnen had. HAha dat kan dus ook.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Is het niet een publiek geheim dat reviews allang onbetrouwbaar en verpest zijn? "Plaats een review en krijg korting op je volgende aankoop" is daar nog de meest onschuldige vorm van, en al twijfelachtig, want je krijgt ook reviews à la "Snel bezorgd, mooie doos, morgen uitpakken, vijf sterren".

Lees alleen reviews met weinig sterren en je weet in ieder geval de nare ervaringen van anderen met een product.

Ik heb ook gemerkt dat negatieve reviews bij Bol verwijderd worden, dus ook daar kun je steeds minder echte ervaringen vinden.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:45
LankHoar schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:40:
[...]

nog belangrijker, waar kan ik me aanmelden om hieraan mee te doen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Uberprutser
  • Laatst online: 16:30
Het zou mooi zijn als er een "sponsered" iets ofzo bij reviews zou staan als het via een review toko is gedaan. Nogal wat incentive om een goede review te plaatsen aangezien je dan vaak het product mag houden (in mijn geval was dat zo). Ik maakte er overigens wel een eerlijk verhaal van wat niet altijd goed viel maar ja. Als iets goedkoop aanvoelt dan is dat toch een mening dus mag prima.
Harry21 schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:36:
Ik zag een 5 sterren review op ali-express, terwijl degene het product nog niet binnen had. HAha dat kan dus ook.
Heel vaak dat het product snel binnen is gekomen maar nog niet geprobeerd en 5 sterren. 8)7

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat betreft reviews. Ik plaats wel eens reviews op amazon.de en die blijven toch echt zichtbaar.
Ondanks dat het ook wel eens gewoon k*t producten zijn en ik dat duidelijk laat merken.

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1