• Sandertje1980
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:30
Afgelopen maand is mijn 3 jaar oude smartphone van merk X gesneuveld zonder dat ik er iets geks mee deed. Scherm ging op willekeurige momenten sneeuwen. Volgens de smartphone reparateurs, en een zoektocht op internet is het scherm, de ram en/of de gpu kapot. Kosten: minimaal 190 euro voor een nieuw scherm en als het moederbord stuk is, dan ben ik nog verder van huis.

Eerste reactie, na wat gevloek: ik ga echt geen 190 euro betalen voor een nieuw scherm. Dan beloon ik merk X voor een smartphone die kort na de garantietermijn kapot gaat. En ik ga nooit meer een model van merk X kopen!

Mijn tweede reactie: moet ik nu merk X afschrijven omdat ik toevallig een exemplaar heb dat snel stuk is gegaan? Een snelle zoektocht leert mij dat ik niet de enige ben met dit probleem. Maar hetzelfde probleem blijkt ook voor te komen bij andere merken. Wanneer je zoekt op 'welk merk gaat het minst vaak kapot', krijg je goedbedoelde, maar slecht onderbouwde adviezen van gebruikers -soms vergezeld met de klassieke iPhone vs Samsung/Android oorlog. Afgaan op persoonlijke ervaringen, of ervaringen van anderen (al dan niet online) is niet representatief. Je wordt er niks wijzer van.

Nu vroeg ik mij af of er systematisch onderzoek gedaan is naar de bouwkwaliteit van smartphones. De enige die ik kon vinden was deze:
https://www.which.co.uk/n...early%20pretty%20reliable

Jammer genoeg stond mijn issue er niet tussen. Kennelijk is het toch zeldzaam? Los daarvan: is dit betrouwbaar genoeg? Is er ander onderzoek, met vergelijkbare resultaten, of juist hele andere resultaten? Zoals gezegd: ik heb niks anders recent kunnen vinden

Ik zou het fijn vinden als ik ergens anders meer van dat soort data zou hebben, zodat ik en anderen dat mee kunnen nemen in de keuze voor een nieuwe smartphone. Hoewel ik begrijp dat je altijd kans hebt op een misser, zelfs bij merken met de beste reputatie, wil ik die kans toch zo klein mogelijk houden.

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:43

slaay

Natuurbeleven.com

Je hebt mogelijk nog wel recht op wettelijke garantie. Dus niet zomaar aan toe geven.

Dich bis echt unne foëzen haas

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:18

Kheos

FP ProMod
die vraag is veel te breed om zomaar te benoemen.
niet elke smartphone van elk merk is even goed; kan best dat merk Y 2 van de 7 types heeft waar meer problemen mee zijn en merk Z heeft er 4 van de 13 waar er soms problemen mee zijn
sommige problemen komen meer voor bij bepaalde types gebruiker: games belasten hardware meer dan de kalender raadplagen
wat voor jou een probleem is, is voor een ander niet een een usecase

• Sandertje1980
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:30
slaay schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:08:
Je hebt mogelijk nog wel recht op wettelijke garantie. Dus niet zomaar aan toe geven.
Ik vind dat een lastige.

Volgens de wet heb ik recht op een deugdelijk product zolang ik dat mag verwachten. Maar hoe lang is dat?

Garantie die de leverancier biedt is 2 jaar. Op hun site kan ik het product niet meer ter reparatie aanbieden, want het toestel is 3 jaar oud. Dan zou ik ze een aangetekende brief moeten sturen.

Ook heb ik begrepen dat de bewijslast bij mij ligt. Oftewel ik moet aantonen dat het product niet deugdelijk is en dat het niet mijn schuld is. Er zitten een paar kleine krasjes op, die kunnen wijzen op een val. En daarbovenop: het toestel is geroot, wat fabrikanten meestal ook niet leuk vinden - ook al is dat vrijwel zeker niet gerelateerd aan het gebrek.

Ik verwacht dat het claimen van de garantie een enorm gedoe wordt en ik weet niet of ik daar zin in heb.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zoals anderen ook al schrijven valt daar geen pijl op te trekken welk merk nu het beste en meest betrouwbaar is want zoals al geschreven kan dat van type tot type verschillen. Pak b.v. Samsung, die hebben heel goede types erbij maar net zo goed ook weer mindere types net als Apple.

Vaak kan het ook nog een bepaalde batch zijn want het hoeft niet zo te zijn dat een zelfde merk en type allemaal dezelfde onderdelen gebruiken. Ook al is het exact hetzelfde type kan het nog wel eens gebeuren dat men bij een bepaalde batch een ander merk scherm gebruikt heeft.

Maar goed, ik persoonlijk heb tot nu toe eigenlijk altijd goede ervaringen met Samsung opgedaan, wel dan vaak de wat duurdere types. Eerst een Samsung S20 plus gehad en nu dan al enkele jaren een S23 Ultra en beiden eigenlijk probleemloos. Of dat nou een maatstaf is, niet echt maar door de bot genomen hoor ik niet zo heel veel problemen met Samsung.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:09
Goed, om je vraag te beantwoorden : CAT telefoons staan bekend iets robuuster gebouwd te zijn.
Verder is de Ruud1.0 tot nog toe storingsvrij - er is nog geen enkele review online gekomen met een probleem, dat zegt wel iets over de kwaliteit. - Elk merk kan te maken krijgen met storingen, maar een telefoon van 1000 euro heeft een bepaalde verwachting qua conformiteit.
Probleem is, UNETO gebruikt voor smartphones 2 jaar , ongeacht aanschafwaarde:( https://www.techniekneder...afschrijvingsmethoden.pdf
Pagina: 1