Vraag

• JelleDub
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-12 20:23
Hi lezer,

In 2019 hebd een MSI B450 GAMING PRO CARBON AC gekocht bij Azerty. Deze heb ik toen gecombineerd met een AMD Ryzen 5 3600, 16 gb Corsair Vengeance LPX DDR4 geheugen en een 2080 super. Omdat het niet zeker was of het moederbord out of the box de 3600 ondersteunde, heb ik toen d'r succesvol mijn bios geflashed zonder cpu. De 3600 was niet stable te overklokken, dus dat heb ik toen wel geprobeerd, maar ook niet veel tijd ingestoken toen het niet bleek te werken.

Nu heb ik begin December een upgrade uitgevoerd in hetzelfde AM4 moederbord met een 5800X en een nieuwe videokaart. Voordat ik deze had uitgevoerd heb ik de laatste stable bios geupdate op mijn moederbord. Vervolgens heb ik ook mijn 5800X niet overgeklokt, behalve gamen performance aanzetten en XMP te activeren in de bios.

Vanaf afgelopen dinsdag wilde mijn pc niet booten. Hierbij brandde het CPU debug lampje. Het gekke is dat mijn pc het woensdag wel weer deed. Echter donderdag had ik hetzelfde probleem als daarvoor.

Ik had vandaag pas tijd om er meer naar te kijken. Via verschillende online bronnen heb ik de volgende dingen geprobeerd in de volgende volgorde:
- Het updaten van de bios (onsuccesvol)
- Checken of alle draadjes goed vastzitten
- Het verwijderen van de 5800X en het flashen van de bios om te testen met de 5800X
- Het terug vervangen van de 5800X door de 3600
- De smos batterij uit het moederbord halen en booten
- Nog een keer de bios flashen
- Het proberen te booten met maar 1 ram stick in een van beide

Nu zijn dit zo'n beetje alle stappen die ik kon vinden online om te testen wat het probleem was. Als ik de stappen goed interpreteer lijkt het dat het moederbord niet meer werkt, of in de tussentijd zijn beide prosessoren kapot gegaan. Wat kan ik het beste doen?

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je begin december, ik neem aan dit jaar, die 5800X hebt gekocht kun je in ieder geval een RMA aanvragen zodat de verkoper (mits winkel) die kan testen.

Verder kun je alleen bepalen wat defect is door onderdelen te wisselen. Wellicht kennisen/medetweakers in de buurt die je kunnen helpen en anders zul je hardware moeten aanschaffen.

Maar even terug naar de basis:

Welke voeding heb je en heb je die al omgewisseld met een andere?
Werkt je 3600 nu ook niet meer in dit bord?

De kans op twee defecte cpu’s is niet ondenkbaar maar wel heel erg klein. Ik zou dan toch eerst het moederbord verdenken.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• JelleDub
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-12 20:23
Allereest dankjewel voor je snelle antwoord. Ik heb inderdaad eind november mijn bestelling geplaats en in december ontvangen,

Ik heb op dit moment nog dezelfde voeding als die ik bij het systeem heb gekocht, een 750 watt Corsair RM750x - 2018 Edition. Ik heb helaas geen andere voeding liggen. En mijn 3600 geeft hetzelfde probleem..

Ik snap dat wat lastig zeggen is, maar in mijn ogen lijkt het toch wel het moederbord te zijn. Ik ga even in mijn omgeving vragen of iemand me kan helpen, dankjewel!